LED lampen met solar panel als buitenverlichting

Gestart door Antonio, donderdag 25 augustus 2022, 10:54:32

Vorige topic - Volgende topic

opinie

Stevig bevestigd (tyfoons), tot 15° zuid gekanteld, huisbatterij, ... Een off-grid is er handig gezien de onbetrouwbare stroomvoorziening. Warmwatercollector is ook handig. Als men er continu woont, is het een oplossing om te investeren en achteraf toch eenvoudiger de eindjes aan elkaar te knopen.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Ronny55

Ben vorig jaar ook op zonnepanelen overgestapt . Na hopen tramalant en misunderstanding heb ik nu de installatie zoals ik ze wilde , dat via een andere installateur die geen fritten in zijn oren had. Heb nu een 9 KW hybrid installatie met 30KW opslag (batterijen) . Wel niet goedkoop maar deels te wijten aan de eerste installateur .
Geen brownouts meer verlichting de hele nacht en met metering . Wat teveel gegenereerd gaat terug naar het net . Met het mooie weer van nu , krijg ik maandelijks een negatieve factuur.
Ik raad het iedereen aan , geld op de bank verminderd van waarde , dat op mijn dak brengt me maandelijks zo'n  15 K op. De energie wordt ook in de  :smiley-philippines: niet goedkoper.
Enige raad , informeer je eer je begint , er zit veel kaf in het koren .
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Pinkpanther

Interesant, Zonnepanelen, er is volop zon !!
Hoeveel panelen heb je op het dak liggen en welke afmeting zijn de panelen ongeveer ?

MvG

Pinkpanther   :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf:   

folkertjong

Volgens de ''geleerden '' verdien je meer als je de afschrijving van de dure batterijen niet hebt.

''In the Philippines, investing in a solar system guarantees a secured payback per year of >15% IRR and a return on your investment (ROI) between 4-7 years. A solar battery decreases your investment case remarkably with an ROI of up to 15 years.''

https://www.philergy.com/post/selling-excess-solar-energy-to-the-grid-more-profitable-than-battery-storage-philergy-german-solar

Een paar batterijen voor tijdens nachtelijke brownout voor verlichting en een ventilator  is wel fijn maar overdag hoef je geen batterijen want het systeem levert je wel electriciteit.

Ronny55

Citaat van: Pinkpanther op donderdag  1 september 2022, 20:24:10Interesant, Zonnepanelen, er is volop zon !!
Hoeveel panelen heb je op het dak liggen en welke afmeting zijn de panelen ongeveer ?

MvG

Pinkpanther  :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf:   

Ik heb 20 panelen van 450 W, dacht 208 cm x 112cm , 3,5 cm dik
Citaat van: folkertjong op vrijdag  2 september 2022, 07:43:54Een paar batterijen voor tijdens nachtelijke brownout voor verlichting en een ventilator  is wel fijn maar overdag hoef je geen batterijen want het systeem levert je wel electriciteit.

Dat klopt wel , batterijen is een dure zaak , als je voor kwaliteit kiest is het een flinke hap van het budget , maar die regelmatige brownouts hier, daar heb ik een broertje aan dood . Daarbij , met 3 airco's verbruik ik 's nacht toch ook nog 15 kwh.(Meer dan 50% van mijn totaal verbruik.) Hier is een nacht 12 uren. Je kan overdag max 8 tot 11 uur van de zonne-energie profiteren, de rest van de dag moeten de batterijen je van stroom voorzien . Het was een doordachte keuze, ik geef niet zomaar duizenden € uit. Btw, de prijzen voor een installatie in de  :smiley-philippines: zijn niet vergelijkbaar met die in  :belgiesmiley: . In  :belgiesmiley: kost 'n installatie 50 tot 100% meer.

Heb 6 jaar nodig voor de afschrijving.
 
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Bjorna145

Ik denk als je het meeneemt in een nieuw te bouwen huis dat de kosten dan wel meevallen, je neemt het gewoon mee in de totaalprijs.
Ik wil later in een kleiner huis gaan wonen en ik denk er over om zo een installatie mee te nemen in bouw van dat klein huis.
Ronny, wie heeft die istallatie bij jou geleverd? Ik woon op Negros is daar een firma die zo een installatie ken leveren?
Ik ben electriesch onderlegd dus ik kan veel zelf doen als het op aansluiten aankomt.

goed bekeken.
 
m.vr.gr.

Johan

Kano

Citaat van: Ronny55 op donderdag  1 september 2022, 10:13:31Ben vorig jaar ook op zonnepanelen overgestapt . Na hopen tramalant en misunderstanding heb ik nu de installatie zoals ik ze wilde , dat via een andere installateur die geen fritten in zijn oren had. Heb nu een 9 KW hybrid installatie met 30KW opslag (batterijen) . Wel niet goedkoop maar deels te wijten aan de eerste installateur .
Geen brownouts meer verlichting de hele nacht en met metering . Wat teveel gegenereerd gaat terug naar het net . Met het mooie weer van nu , krijg ik maandelijks een negatieve factuur.
Ik raad het iedereen aan , geld op de bank verminderd van waarde , dat op mijn dak brengt me maandelijks zo'n  15 K op. De energie wordt ook in de  :smiley-philippines: niet goedkoper.
Enige raad , informeer je eer je begint , er zit veel kaf in het koren .

Ron, mag ik vragen hoeveel de panelen, de andere apparatuur, de batterijen en de installatie heeft gekost
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

folkertjong

Aansluiten valt mee, maar de requirements om terug te mogen leveren aan het net zijn nogal lastig.

https://www.doe.gov.ph/3-how-avail-permits-solar-roof-tops-your-lgu?withshield=1

https://solaren-power.com/things-to-consider-before-installing-solar-panels/

Als het alleen voor je eigen huis is zonder aan te sluiten op je energie leverancier is het een stuk eenvoudiger.

Bjorna145

Bij mij is alles electriesch maar als ik op zonne energie zou overstappen dan zou ik dat doen zonder mijn warmwaterheater en mijn keramieke kookplaat die zou ik op Noreco power houden.
Als je dat mee gaat nemen maakt het de installatie onnodig groot en keer douchen zonder warm water en koken op gas kan geen kwaad.


Johan

Ronny55

Citaat van: Bjorna145 op zaterdag  3 september 2022, 02:03:38Ik ben electriesch onderlegd dus ik kan veel zelf doen als het op aansluiten aankomt.
 
m.vr.gr.

Johan
Daar zijn IDD firma's die ganse pakketten verkopen. Zelf installeren moet kunnen , maar wat met de garantie
Citaat van: Kano op zaterdag  3 september 2022, 03:25:27Ron, mag ik vragen hoeveel de panelen, de andere apparatuur, de batterijen en de installatie heeft gekost

Veel hangt af van wat je wil, ik heb echt gekozen voor alles erop en eraan. Ik heb 30 KWH opslag, met 20 kwh was ik ruim toegekomen, maar ik wilde een buffer. 'N 10Kwh hybrid installatie met metering en opslag zoals ik het nu heb , +/- 900K heb wel maandelijks een negatieve rekening.
Citaat van: Bjorna145 op zondag  4 september 2022, 00:48:20Bij mij is alles electriesch maar als ik op zonne energie zou overstappen dan zou ik dat doen zonder mijn warmwaterheater en mijn keramieke kookplaat die zou ik op Noreco power houden.
Als je dat mee gaat nemen maakt het de installatie onnodig groot en keer douchen zonder warm water en koken op gas kan geen kwaad.
Johan
Als ik dat goed begrijp , jij wil een installatie van ik wil maar ik kan niet. Wij koken nu nog op gas maar het volgende kookvuur zal er eentje op elektriciteit zijn. zonder de zonne-energie installatie douchten wij ook koud ,nu heb ik overal warm en koud water , ik zit in een kamer met 24/7 2pk airco. De bedoeling van mijn zonnepanelen is een up-grade van mijn comfort op een betaalbare wijze. 
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.