Story of Building Balay in the Philippines

Gestart door koy, zondag 5 maart 2023, 05:47:04

Vorige topic - Volgende topic

Bjorna145

Aarde aanleggen is dom mechanisch werk op ieder hoek van het huis een pin de grond in de pennen met elkaar verbinden en klaar is Kees.
Maak wel goede verbindingen iets met staalkabel klemmen en dikke kabel b.v. de kabel die ze gebruiken bij de aanvoer van je meter, je haalt de zwarte weg en gebruikt de blanke draad.

succes

Johan



Pinkpanther

Aarde met 4 pinnen in de grond ????

Hier in Nl 1 staaf verzinkt rond 12 mm die 3 meter lang is
Na plaatsing meten ze hem door.

Dan aardklem met aarde draad

MvG

PP   :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf:

koy

Het lijkt eenvoudig maar als iedereen iets anders zegt is het voor mij heel verwarrend  :floet:

Ik hen IT-consultant en werk met architecten samen. Dat zijn heel clevere mensen maar sommigen hebben moeite met gewoon nog maar hun e-mail te configureren. Ik heb daar nooit mee gelachen want iedereen zijn job en dat maakt dat mijn job nog steeds nuttig is voor hen.

Hier gaat het om basic plumming en electricity maar aarding is in B voor ons nooit een issue maar hier vermijden ze dat blijkbaar ostentatief. Voorbeeltje: ik kocht net een 1.5 Hp waterpomp en toen we later een Automatic Pump Controller wilden aansluiten, moest ik de waterpomp open maken om te zien wat de L1 en de L2 was. Wat ik zag verbaasde me; de aarde aansluiting was gewoon afgeknipt.

Alles werkt nu perfect - door dat toestelletje van 3500 php aan te sluiten hebben we de waterpomp gebruikt om vanaf de watertank het water onder druk in ons systeem te pompen en de controller regelt de pomp ttz als je de kraan of de douche opendraait slaat ie aan - draai je de kraan toe dan slaat ie af en laat ook de druk naar beneden van de waterpomp.

enfin zo zie je maar...
grtjs koy
leven en laten leven...

opinie

Koy, je zal ook wel de serie "Chris & co" kennen? Eén van de types was Cyriel Vervaeke, "Belgiës oudste nog levende Tourrenner".
Je uitspraak:
Citaat van: koy op dinsdag  6 juni 2023, 14:22:35de aarde aansluiting was gewoon afgeknipt.
deed me aan de volgende sketch denken:

"Remmen dat hadden we toen niet, we staken gewoon onze handen tussen de spaken. Let op, dat was voordat ze de spaken uitvonden. Wisten wij niet beter!"

Citaat van: koy op dinsdag  6 juni 2023, 14:22:35Het lijkt eenvoudig maar als iedereen iets anders zegt is het voor mij heel verwarrend  :floet:

Om het even duidelijk te maken:
Er was even een misverstand over bijvoegen van/vervangen door RCCB's: 1e geen plaats en 2de geen bescherming tegen overstroom.
De oplossing en overeenkomst is alles in RCBO's.

De veronderstelling dat de eerste MCB de hoofd-MCB is. Is er een hoofdafsluiter?
We moeten roeien met de riemen die we hebben. We zijn niet ter plaatse om het te zien en/of het even te demonteren voor meer duiding.
Elk antwoord bevat eigenlijk een verborgen vraag. We (iedereen die zich engageerde om hier raad trachten te geven) moeten beter de vraag aanduiden i.p.v. te verwachten dat er een reactie komt met meer toelichting.

=>Bij deze dus, de vraag aan koy:
  • Heb je een aparte hoofdafsluiter tussen meter en zekeringskast?
  • Kun je nog een extra foto nemen nadat de deksel van de zekeringkast heb verwijderd? De 2 schroeven losdraaien (kruisschroevendraaier, 1 schroef aan elke zijde van de rij zekeringen) en dan komt het deksel los. Reden is om te zien hoe de verbindingen lopen.
    1 master en 8 slaves dus alle stroom gaat door die eerste en dan verdeelt over de andere 8
    of
    9 masters dus elk krijgt rechtstreeks stroom.
    In geval van 1 master zou je kunnen besparen door enkel die door een RCBO te vervangen.

Aarding.
Wat Bjorna145 voorstelt is een goed alternatief voor de moderne aardingslus in de grond onder de fundering van nieuwbouw (verplicht bij nieuwbouw).
Ik zie echter in jouw situatie enkele problemen:
  • de kookplaat heeft geen aardingsdraad => je moet dus een aparte koppeling naar de aarding maken
  • voor de rest: zelfs als er een aardingsdraad vertrekt uit de kast, heb je geen garantie dat die aankomt en/of onderweg verbonden is.

Wat overblijft zonder je onnodig in de kosten te jagen:
koop
  • 2 "ground rods" (op Lazada hebben ze er van "5/8inch by 4foot" dus 14,2 mm op 120 cm
  • 2 "ground rod clamps"
  • genereus aardingskabel
2 hoezo? 1 voor de kookplaat (vochtig tijdens het koken) en 1 voor wasmachine en waterverwarmer (vochtige was en water in de douche).
De rest was het huis komt wel goed eens je de RCBO (of RCBO's) geplaatst heb.

Ik ben blij dat ik geen huis laat bouwen in  :smiley-philippines:
Ik zou te zware problemen met mijn bloeddruk krijgen en vast gezegd hebben: "Bugger off, fools!"
Als ik dus niet het loodje zou leggen door mijn tikker  :harenuittrekkenpg2: :ziek:  , zou het door acute loodvergiftiging  :shoot13lj7:  gebeuren.

It's more fun in the Philippines.

Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

koy

Zogezegd gedaan - hierbij de foto's van de breaker kast deksel verwijderd.







wat denk je...
leven en laten leven...

koy

ter info; ons watersysteem - hier is geen normale aanvoer van water dus het water komt ofwel uit de lucht ofwel uit de rivier maar deze aanvoer van water is heel onzeker want wordt gedeeld door de buren.
Een van de buren heeft beslist om een vijvertje te maken, met als gevolg dat de anderen op hun kin kunnen kloppen.

Anyway den dezen had er genoeg van en wij laten water nu aanvoeren via een truck maar probleem is dat is minimum 3000 L en onze eerste tank was slechts 1200 L dus de rest in emmers en blue drums maar dan was er nog teveel over en dat gaven we dan aan de buren. Om verlies te vermijden hebben wij een grote plastieken tank bijgeplaatst van 2000 L dus nu is onze totale capaciteit 3200 L en moeten we geen druppel meer wegdoen.

Systeem: eerst pompten we het water vanuit een blue drum (waar het rivier water inkwam) naar de hogere metalen tank en dan zou met de kracht van gravity het water wel stromen... ja deuh  :neeneenee:

Nu hebben we 2 tanks: de bovenste is de reserve dus als de 2000 L blauwe tank leeg is laten we het water lopen uit de bovenste naar de blauwe en dan weten we dat we nog 1200L hebben. We gebruiken de 1,5Hp waterpomp nu niet meer om naar boven te pompen maar we hebben die aangesloten aan de grote tank en pompen het met behulp van een waterpump controller (3200php) in het systeem en omg wat een druk  :applaus: nu kunnen we eindelijk de rainshower gebruiken zoals het hoort.

Dus er zijn 2 problemen opgelost: 1. wateraanvoer opgelost 2. waterdruk opgelost.

Als je wil weten "wat kost da" een tank van 3000L geleverd aan huis kost 3000 php en dat is praktisch drinkwater.





leven en laten leven...

Luc

Is zo een grote tank stilstaand water geen groot risico voor legionella?
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Luke

Citaat van: koy op woensdag  7 juni 2023, 09:03:48Als je wil weten "wat kost da" een tank van 3000L geleverd aan huis kost 3000 php en dat is praktisch drinkwater.


3000 PHP voor 3cbm water??? 15 keer meer dan voor 10cbm water in Makati  :crazy:

opinie

Mijn veronderstelling was juist, gezien de zware bedrading links beneden binnenkomt op automaat 1 en via busbar bovenaan naar de anderen. 1 master + 8 slaves. Goede gok dus.
Je kan dus gewoon één RCBO van 40 A en 30 mA plaatsen i.p.v. MCB #1.

MAAR ... we weten nog steeds niet of er een afsluiter tussen MCB #1 en de straat is. Tenzij je nog niet aangesloten bent! Dan is het advies: handel nu! Voordat het onder spanning staat.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

koy

Citaat van: opinie op woensdag  7 juni 2023, 11:05:41Mijn veronderstelling was juist, gezien de zware bedrading links beneden binnenkomt op automaat 1 en via busbar bovenaan naar de anderen. 1 master + 8 slaves. Goede gok dus.
Je kan dus gewoon één RCBO van 40 A en 30 mA plaatsen i.p.v. MCB #1.

MAAR ... we weten nog steeds niet of er een afsluiter tussen MCB #1 en de straat is. Tenzij je nog niet aangesloten bent! Dan is het advies: handel nu! Voordat het onder spanning staat.

Momenteel zijn we aangesloten op de electriciteit van de buren, wel via hun hoofdaansluiting met een breaker daar.

Dus je stelt voor een breaker RCBO voor de hoofdaansluiting van 40A wat bedoel je met "en 30mA"
sorry als het een domme vraag is...
leven en laten leven...