Story of Building Balay in the Philippines

Gestart door koy, zondag 5 maart 2023, 05:47:04

Vorige topic - Volgende topic

opinie

Er is even een lange en gedetailleerde uitleg nodig want er zijn nog aansluitingsfouten in de zekeringkast.

1 shoppen!
  • goede schroevendraaiers: 1x kruis 1x lange vlakke (om het lipje onderaan de zekering naar beneden te trekken en zo uit te klikken)
  • stevige zijkniptang (niet de zus van je schoonmoeder)
  • striptang (stanleymes/box cutter kan ook)
  • punttang (handig om de draad op de juiste plaats te krijgen)
  • draad van 4 mm²: 1 meter wit en 1 meter zwart
  • 1 RCBO met 40 A overstroom- EN 30 mA lekstroombeveiliging (ik plaats foto en link in het volgende bericht)

Heb je alles? Ga dan naar punt 2

2 handen uit de mouwen
 a. Deel afbreken
  • Niet panikeren, het kan niet veel slechter dan het al is. Dit is géén sarcasme!
  • Stroom afsluiten
  • De 2 busbars verwijderen, dat zijn die witte latjes boven de 9 zekeringen
  • Feed draden uit zekering #1 (Dat zijn de draden die van de buren komen. WTF! die idioot zette ze onderaan)
  • zekering #1 eruit
  • diep ademhalen voor het volgende deel 2 b.

 b. inbouwen
  • De 2 busbars inkorten zodat ze passen voor de 8 slaaf-zekeringen
  • Schroeven van zekering #3 tot #9 mogen vastgedraaid worden
  • Witte en zwarte draden achter de dinrail (ijzer waarop de zekeringen hangen) doorhalen
  • draden 1 cm strippen, wit rechts in zekering #2 stoppen (punttang) en vastdraaien
  • herhaal voor zwart links
  • Feed draden ook achter dinrail doorhalen naar boven
  • RCBO aansluitingen opendraaien
  • RCBO monteren
  • Zwarte en witte draden afmeten en minstens 10 cm te lang afknippen, 1 cm strippen en ONDERAAN RCBO aansluiten (zwart links, wit rechts). Natuurlijk aanschroeven!
  • de te lange draden kunnen zigzag onderin de kast worden geduwd. Schroeven opnieuw controleren!
  • Feed draden BOVENAAN RCBO aansluiten
  • deksel terugplaatsen
  • opgelucht ademen want je huis is elektrisch veiliger
  • daarna je pas realiseren dat je nog werk met de aarding hebt

Op zich vrij simpel, toch? Ik denk dat ik alles vermeld heb...

Steeds toevoer bovenaan en verbruiker onderaan. Er zijn automaten die in beide richtingen werken maar er zijn er ook die alleen werken als toevoer bovenaan is. De vakman is dus averechts te werk gegaan.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

opinie

Een link naar Aliexpress om een idee te hebben wat ik bedoel met RCBO 40 A en 30 mA

Geya RCBO vanuit China

Op de afbeelding hieronder zie je volgende informatie:
  • C32 = C-curve voor overstroom (nodig voor motoren zoals de pomp) nominaal 32 A
  • 30 mA = limiet lekstroom
  • IΔm500A = meer dan 500 A verschil tussen L en N en je kan een nieuwe kopen
  • idem voor een puls van meer dan 6000 A
  • 230V~ 50/60Hz dus  :smiley-philippines:  en  :eu:
  • AC = wisselstroom Laat je geen DC aansmeren! Dat is gelijkstroom!
  • 0.1s = lekstroom hoort binnen 1/10de van een seconde de RCBO te trippen.
  • CE keurmerk  :eu:
    UL is Amrika  :crazy: en CCC is China

PS: de kleuren in de kast zijn voor de kookplaat 2x zwart, echter als ze je kookplaat bereiken is eentje plots wit met een zwart streepje.  :denk: Ik hoop dat er tussen de aftakdozen geen lampenkapbedrading (per ongeluk) geplaatst werd. Dat is de eerste plaats waar een keuringsexpert gaat kijken. Mensen die de zoon van de buurvrouw van de bakker lieten de installatie doen, kregen dan de melding: einde controle, maak maar een afspraak als de rommel vervangen is.
Als men het zelf doet om er zelf in te wonen, plaatst men eerder te stevig. Tenzij men een balk op het hoofd kreeg de week ervoor.  :evil:


Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

koy

OK top bedankt Opinie voor de gedetailleerde uitleg.

We gaan er werk van maken!

koy
leven en laten leven...

opinie

Graag gedaan.

Die punttang (ook telefoontang genaamd) neem je best in een gebogen versie. Dat is handiger dan een rechte.

De lokale Chinoy handelaars hebben vaak goed materiaal in huis. Meestal goedkoper dan de ketens. Ik kocht er een multimeter om de rijstkoker te herstellen in december jl. voor 145 peso. Ze hadden er zwaardere met meer functies maar de goedkoopste was genoeg om door te meten. Het kapotte onderdeel bleek 10 peso te kosten. 155 peso en even werk versus 1200 peso voor een nieuwe rijstkoker. Die 12 maanden garantie in  :smiley-philippines:  is voorbij eens je de winkel uitwandelt.



Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

koy

Nu het huis is afgewerkt wil ik jullie de laatste foto's tonen.

Eerst werd er naast het huis een parking gebouwd met een gate incl. "mangate" waarlangs we binnen komen. Initieel hadden we ook een hoofdingang voorzien maar, omdat die wss toch maar weinig benut zou worden en een extra kost is, hebben we dat maar laten vallen. We komen toch steeds aan met de motor of de wagen. De gate hebben we laten maken (kostprijs 21000p) en de metals op de afsluiting heeft de foreman gedaan (met extra kompaan welder) en wij hebben ze geschilderd eerst primer dan in zwarte verf.









Dit is dan het uiteindelijke resultaat. We zijn er heel blij mee.
Ik voeg een foto toe van hoe we het aantroffen, ter vergelijking.






leven en laten leven...

folkertjong

Ik persoonlijk had het cement bij op/afrit rond gemaakt naar buiten toe. Veel gemakkelijker om in en uit te rijden.

opinie

Citaat van: folkertjong op maandag 14 augustus 2023, 04:14:37Ik persoonlijk had het cement bij op/afrit rond gemaakt naar buiten toe. Veel gemakkelijker om in en uit te rijden.

Ik zag dit bericht eerst en dacht dat er een hoge boordsteen gegoten was tussen inrit en straat. Echter het gaat over (wat ik zou noemen) de trechtervorm van de inrit. Zowel een hoge boordsteen als de betonblokken langs een smalle inrit hebben hetzelfde effect op de zijkant van een band. Nu ziet het eruit als een stille straat dus links rijden bij in- of uitrijden zal geen probleem zijn.

Echter een tijd terug reed ik achter een auto die een inrit op moest:
  • op een drukke weg
  • amper breder dan de auto
  • afgebakend door een muurtje van 20 cm (de fundering ervoor was waarschijnlijk dieper dan de muur erop)
Het resultaat was dat het verkeer tot stilstand kwam omdat de bejaarde chauffeur vooruit/achteruit moest maneuvreren. Tja 90° draaien met een smal fietspad en even smal aarden strookje tussen de weg en zijn budgetmaat inrit was geen goede combinatie. Was er een brede trechter aan die inrit dan kon ie in één vloeiende beweging inrijden. Zonder een file te veroorzaken óf het risico dat op een dag iemand zijn auto korter maakte. Ja, want hij ging vol op de rem zonder richtingaanwijzer (vergeten waar hij woonde?).

Best voorzie je zulke dingen met beperkingen in de toekomst in het achterhoofd. Over X aantal jaar ben je niet zo flexibel en snel meer. Zeker een huis en aanhorigheden dat vele jaren nog mee moet.
Geen onnodige hoogteverschillen, trappen, gladde tegels, ... Een goede trapleuning, extra verlichtingspunten, ... Minimum lichtbehoefte om iets te zien (schemergrens), verdubbelt per 10 jaar.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

folkertjong

Citaat van: opinie op maandag 14 augustus 2023, 04:54:23bij in- of uitrijden zal geen probleem zijn.



De straat loopt af, zeker vlak na de oprit dus druk of niet, veel beter om een bredere inrit te creeren zodat je gemakkelijker in en uit kunt manouvreren.

koy

De poort is 3m breed dus zelfs met een pick-up kan je zonder enig probleem binnen rijden.

Met de huidige auto Honda Brio moet ik zelfs niet manoeuvreren om binnen te rijden - gewoon poort open en binnen.

We zijn hier geconfronteerd geworden met verschillende niveaus en de straat loop zeer sterk omhoog dus daar kan je niet veel aan doen.

het is wat het is en wij zijn er tevreden mee...
leven en laten leven...

jack

mooi gedaan, niets op te zeggen, proficiat allebei.