Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

geen geld maar altijd groot feest

Gestart door Pieter-Jan, donderdag 25 maart 2010, 04:50:09

Vorige topic - Volgende topic

Pieter-Jan

Ik weet niet of er hier nog mensen zijn die er zo over denken maar ik kan me soms enorm ergeren en de grote bedragen die ze hier uitgeven voor si;pele feestjes. Zo heb ik een nichtje die een kindje van enkele maanden heeft. Ze hebben altijd problemen, geen geld voor de melk, geen geld voor check-up voor de baby... Nu wordt dat kindje zondag gedoopt. Ze maken gedrukte invitaties, een gehuurde feestzaal, een lechon, een taart, een tarpaulin, en dan hebben ze nog eens givaways ook. Dat moet hier ook altijd, zo een stom souveniertje dat bij mij direct in de vuilbak vliegt. Zelfs ik heb wel een beetje budget maar ik zou nooit zo geen feest geven voor een doopsel. Een kleine receptie achter de mis, ja.

Hier Wordt alles uitbundig gevierd. bvb de eerste verjaardag van een kind is een groot feest. Dat kind weet van niets en ligt meestal te slapen maar de mannen gieten liters bier binnen en de vrouwen koken en kletsen. Dan komen al de buren ook nog met hun bord binnenwandelen, ze vullen hun bord en gaan dan met dat gevulde bord gewoon terug weer naar huis.

In vele gevallen gaan ze nog eens gaan lenen bij de bombay (loanshark) ook. Ik kan mij zeer gemakkelijk aanpassen aan culturen. Ik eet drink en doe alles wat een filipijn doet. Het enige waar ik me heel erg kan aan ergeren is dat ze hun eigen in de problemen steken om altijd een feest te geven en dan nog heel competetief willen zijn tegenover andere feesten waar ze geweest zijn. Ik vind dat jammer. Ze zouden beter dat geld op een spaarboek voor die kleine zetten voor komende problemen maar daar denken zij niet aan.


Amice

Je had een nederlander kunnen zijn Pieter Jan en ingeburgerd in de filippijnen ben je ook nog niet.  :haha:

maar je hebt uiteraard wel gelijk. Men leeft bij de dag en morgen zien we wel weer of er iets op tafel komt. In jou voorbeeld waarschijnlijk wel maar dat terzijde.

Maar het feit dat je dit schrijft en het aan den lijve hebt ondervonden zal ook meteen wel de reden geweest zijn dat ze het feest zo uitbundig hebben gevierd. Den foreigner betaalt toch wel is het niet uit de lengte dan wel uit de uit de breedte.

Recentelijk kwam er nog een bij mij aan de deur of ik geld wilde geven voor het barangay feest. Dacht het niet.
Recentelijk was er ook een behoorlijke fik 1 blok verder met exploderende gastanks en alles erop en eraan. En ja hoor 1 week later stond de man al op de stoep voor een bijdrage want zijn huis was afgefikt. Die heb ik dan weer wel iets gegeven.
Maar het is o zo makkelijk om te weten dat er foreigners in de familie zitten ofzelfs in de buurt wonen.
Buiten dat hebben ook de meeste families inmiddels wel een familielid als OFW in het buitenland. Bij gebrek aan een plaatselijke foreigner zal die dan wel het slachtoffer worden.

Buiten dit soort exhorbitante uitspattingen t.o.v. de dagelijkse zorg om iets te eten te krijgen of uberhaupt geld te hebben, komt het mj altijd verdacht voor dat iemand die nooit geld heeft maar al te goed weet wat er allemaal aan luxe eten op tafel moet komen. Zelfs meiden uit een squater weten  precies welk duur goedje ze willen en zeker welke de nieuwste uitvoering  cellphone er is. " P25000 only naman".
Maar geld nee dat hebben ze niet........Dacht 't wel he, enkel is het er vandaag en morgen niet meer en al zeker(of enkel) ten overstaan van andere mensen.

M.i. komt dat nu juist weer omdat, indien ze er niet zelf voor hebben moeten werken, hechten ze er geen enkele waarde aan.
En werken...."een filipina werkt niet" hoor je ook maar al te veel,zeker juist onder die arme mensen.

Het is hun cultuur dus ze zien maar. :jajaja:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Robert

Mooi omschreven Amice over de cellphone, er zijn er die denken dat de maan dichterbij is dan een andere provincie, maar over de cellphones weten ze alles.
Weet nog wel dat ik met wat maten in een cafe in Filipijnen zat en er was iets wat me irriteerde in mijn telefoon, ging om niks uiteraard, maar ja dan zeg je dat, alle gasten proberen, niks nada.
Zegt er een vriendin van een van die gasten, can i have a look, eerste gedachte dan toch van als ze dat maar niet de kloten helpt, maar nee, had het binnen korte tijd opgelost.
Ik moet daar altijd wel om lachen.

Pieter Jan, wen er maar aan kerel, wij kunnen dit nooit en te nimmer veranderen.
De pawnshop heeft altijd goede business, dat weet ik wel.

Phille

Och, uiterlijk vertoon is toch iets van overal, doen wij hier toch ook; hoeveel zijn er hier niet die geen nagel hebben om hun gat te krabben, maar wel met een sjieke bak rondrijden; of die thuis alle luxe hebben, flatscreens tv's en voor de rest geen geld hebben om fatsoenlijk eten te kopen; het is een gegeven van overal te wereld.

Het is ook een gegeven van de wereld dat men altijd beter wilt doen dan de buur ... kijk maar gewoon hier in de straat, kijk maar naar de huizen. Iedereen doet dat, maar dan op zijn manier. Hoeveel mensen zijn er hier niet die nen boterham minder gaan eten om nen iPhone te kunnen kopen, of sterker nog, er een lening voor aangaan. Of een lening aangaan om op reis te gaan. Kijk maar eens in alle grootwarenhuizen, daar heeft men tegenwoordig financiele diensten om die luxe goederen op afbetaling te kunnen kopen.

Het is gewoon iets dat overal ter wereld bestaat.


Lenn

Bij de gemiddelde pawnshop betaal je 3% tot 4% pm.En in de ph zijn de meeste pawnshops ter wereld.Die mensen kunnen gewoon niet met geld omgaan.

Mawibata




Vergeet niet, de cellphone is in de   :smiley-philippines:  een statussymbool.

Groot was de verbazing van enkele  :smiley-philippines:  vrienden, toen ze vroegen om mijn cellphone te mogen zien.
Ze hadden wel iets speciaal verwacht van de witneus, maar  .  .  .  .  .

[expando]http://pan.fotovista.com/dev/9/5/44110059/l_44110059.jpg[/expando]


Het is een Nokia 1100, blijft gemakkelijk een week stand-by, meer moet dat niet zijn.
Voor mij dient een GSM om te bellen en bereikbaar te zijn, dus geen Lowbatt af en toe.


WiLLy

Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Phille

Dat is hier niet anders, bij de jongere mensen is een gsm ook een status symbool. Tegenwoordig pakt men graag uit met wat een gsm zo allemaal kan, bellen lijkt niet belangrijk meer te zijn  :denk:

Pieter-Jan

Ik ben het volledig eens met jullie allemaal. Ik weet maar al te goed dat het in belgie en nederland net hetzelfde is en dat iedereen ook altijd beter wil dan zijn buur. Het kan me ook geen bal schelen als mensen hun geld verteren aan flessen redhorse of een avondje mahjong. Dat is tenslotte hun probleem dat ze sanderendaags geen eten hebben. Mijn ergering is dat mn nichtje een kindje heeft die ze met moeite kan voeden. eens je een kind hebt is dat toch een hele verantwoordelijkheid. Morgen is er misschien een probleem met dat nieuwgeboren kinje en dan gaan ze denken dat  ze beter hun geld niet opgezopen hadden of givaways gekocht. Iedereen heeft wel zijn dingen te vieren maar alles wordt altijd zo groot gezien. Het is maar een doopsel. Ze willen trouwens al 2 jaar  trouwen maar hebben het geld niet, dan zouden ze beter elke maand 1000pesso in een potjes steken. Dat ze denken dat de belg wel zal betalen is in mijn geval niet waar. ik ben daar sinds het begin zeer duidelijk in. Zelfs in noodgevallen komt mijn nichtje zelfs naar mij niet toe. Ik ben nu ook geen gierigaard. Ik zal zondag naar dat feest gaan en ik zal met veel plezier 2000pesso geven in een enveloppe(na het feest anders gaat het rechtstreeks naar de San miguel factory). Ik vind het gewoon jammer dat ze zo geen verantwoordelijkheid voor de baby nemen. In veel gevallen is het gewoon echte armoede en kunnen ze er niets aan doen. Als je dan enkele duizend pesso heb jaag je het er toch niet direct door?
tjah. culturen.... Ik heb er geen problemen mee maar dat is in de familie, dat voelt toch anders aan.

Amice, je hebt volledig gelijk dat ze geen enkele waarde hechten aan andermans geld. Ik betaalde hier bvb vroeger maandelijks de electriciteit in mijn schoonouders huis en dan ook nog eens een kleine maandelijkse bijdrage. ik mag niet klagen want mijn schoonvader werkt hard en zij staan beiden altijd klaar voor ons. Toen ik de electriciteit betaalde was de rekening van 600 naar 1800pesso gegaan. Elke keer ik daar toe kwam stond de aircon in de slaapkamer volle bak te draaien en niemand is in de kamer de hele dag. Hoeveel keer ik dat ook zei die rekening bleef altijd veel te hoog. Nu heb ik gewoon de maandelijkse bijdrage een beetje verhoogd (van 4 naar 5000) maar ze moeten hun electriciteit zelf betalen. Ze hadden me verteld dat de rekening nog steeds hoog is maar vorige week kijk ik daar op de koelkast en ik zie de rekening daar hangen. 700pesso :ikkeniebegrijp: Nu zie je dat ze het toch kunnen als het van hun eigen budget moet komen. Jammer dat het voor mij niet kan. maarja we kunnen er niets aan doen :lachen:

opinie

Citaat van: Pieter-Jan op donderdag 25 maart 2010, 14:12:41
Ze hadden me verteld dat de rekening nog steeds hoog is maar vorige week kijk ik daar op de koelkast en ik zie de rekening daar hangen. 700pesso :ikkeniebegrijp: Nu zie je dat ze het toch kunnen als het van hun eigen budget moet komen. Jammer dat het voor mij niet kan. maarja we kunnen er niets aan doen :lachen:

Tja, het is veel handiger riemen snijden van andermans leer  :jajaja: .

Het is zoals opvoeding van een kind.  Goed nieuws en slecht nieuws: goed nieuws = meer zakgeld, slecht nieuws = zelf alle games betalen.
Het resultaat is dat ze het niet zo erg vinden om even te wachten tot de prijs daalt, ruilen, enz..
Het geld valt niet uit de lucht als men dat niet leert als kind/puber dan ziet het er niet goed uit voor de toekomst.

Citaat van: Pieter-Jan op donderdag 25 maart 2010, 04:50:09
Ze hebben altijd problemen, geen geld voor de melk, geen geld voor check-up voor de baby... Nu wordt dat kindje zondag gedoopt.

Laat me raden: geen borstvoeding want dat is: ouderwets, voor armen, poedermelk zorgt dat het kind laters acteur/actrice wordt.

Mijn schoonzus vroeg voor een echografie bij de laatste zwangerschap. De dokter weigerde! Weggegooid geld  :ikkeniebegrijp:
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Pieter-Jan



Laat me raden: geen borstvoeding want dat is: ouderwets, voor armen, poedermelk zorgt dat het kind laters acteur/actrice wordt.

Gelijk heb je opinie!!! Melk is de nieuwe hype hier. Borstvoeding is niet goed want daar word je dom van. Van poedermelk word je acteur.
De markt van melk is enorm hier. Het begint al voor de geboorte.

Anmum: Melk voor zwangere vrouwen
Dan melk voor babys en daar heb je zeker 10 varianten in
Lactum voor jonge kinderen om de groei te bevorderen.
Vanaf de dag ze naar school  gaan hebben ze melk nodig om slimmer te worden maar ben de naam kwijt.
Anlene voor volwassenen.
prime voor de gepensioneerden. Er zijn hier zeker 20 soorten merj in de handel en om de 10 minuten melkreclame op de tv. Het is al meer geworden dan van wasproducten.

In belgie wordt dat ook verkocht maar wij lopen er niet zo gauw in.

Dan leven ze wel op rijst en vlees en groenten en fruit worden maar zelden gegeten. Dat is niet belangrijk maar dure waardeloze melk moet wel want ze hebben het gezegd op tv :ikkeniebegrijp: