Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

zelf maken

Gestart door buizesmurf, zaterdag 18 juli 2009, 15:02:55

Vorige topic - Volgende topic

Lenn

Citaat van: jim miata op zaterdag 10 januari 2015, 08:20:10
Ik maak zelf kroketten, rundvlees kroketten en kip kroketten, die ik in principe mijn hele leven al, en al zeg ik het zelf: zoals ik ze maak zijn ze niet te koop
Maak je ook frikandellen?

jim miata

Fricandellen worden van diverse soorten, ik bedoel runder varken kippen paarden, slachtafval gemaakt het wordt fijn  gemalen tot poppenstront, en dan komt het geheim dat is de kruiden melange, dat zou nog wel uit te vinden zijn door gewoon te proberen  net zo lang tot dat het smaakt. Het daadwerkelijke vormen van het worstje zonder vel gebeurt machinaal, die slappe troep word zo in een warm bad gespoten dat bad zorgt voor een garing waardoor het worstje zijn vorm behoud, dat is dan meteen waarom het vrijwel uitgeloten is ze zelf met beperkte middelen thuis zelf te maken, als ik er nou stapel gek op was zou ik het proberen maar je voelt het al aankomen: ik ben er niet gek op
ik geniet mijn pensioen in de tropen

jim miata

Kroketten maak ik mijn hele leven al dat schreef ik reeds, ik gebruik dan ook geen recept, op basis van ervaring  weet ik wel hoeveel van dit of dat, voor de niet zo ervaren kroketten maker vond ik deze website waar heel eenvoudig uitgelegd wordt hoe het gaat en met uiteraard het recept, we gaan niet voor zomaar een kroket maar 1 van de besten de Van Dobben:   http://uitpaulineskeuken.nl/2013/06/kroketten-maken-bij-van-dobben.html veel succes ! kom je er niet uit laat het hier weten, ik zal je verder op weg helpen.
ik geniet mijn pensioen in de tropen

jim miata

Curry ketchup zelf maken: 125 ml ketchup
60 ml water
3 eetlepels suiker
1 eetlepel ketjap manis of de wat dikkere soya saus
1 theelepel kerriepoeder
½ theelepel paprikapoeder
½ theelepel zwarte peper
snufje kruidnagelpoeder

het hele spul in een pannetje even opkoken en met ½ eetlepel aardappelzetmeel even binden en klaar is klara
ik geniet mijn pensioen in de tropen

jim miata

Zelf Ketjap manis maken van soyasaus:
100 ml lichte sojasaus of Kikoman in de supermarkt heb ik soyasaus LIGHT gezien die gebruik ik hiervoor en is perfect geschikt
2 tot 3 eetlepels rietsuiker of mascovado
2 schijfjes gember
1 klein teentje knoflook, geplet
½ rood chili pepertje
1 steranijs

al deze ingredienten in een pannetje zachtjes koken, een minuut of tien, om iets te verdampen zodat je saus wat dikker, stroperiger wordt
je kan natuurlijk meer maken als je niet zo van koken houdt neem dan alles dubbel of driedubbel enz. enz. succes !!
ik geniet mijn pensioen in de tropen

boomerang

Kecap Manis van Indofood is hier in Dumaguete in de supermarkt van Lee Plaza te koop.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Lenn

Citaat van: jim miata op zaterdag 10 januari 2015, 13:20:32
Zelf Ketjap manis maken van soyasaus:
100 ml lichte sojasaus of Kikoman in de supermarkt heb ik soyasaus LIGHT gezien die gebruik ik hiervoor en is perfect geschikt
2 tot 3 eetlepels rietsuiker of mascovado
2 schijfjes gember
1 klein teentje knoflook, geplet
½ rood chili pepertje
1 steranijs

al deze ingredienten in een pannetje zachtjes koken, een minuut of tien, om iets te verdampen zodat je saus wat dikker, stroperiger wordt
je kan natuurlijk meer maken als je niet zo van koken houdt neem dan alles dubbel of driedubbel enz. enz. succes !!
Volgens mij ben jij de tweelingbroer van wuppie.

janvanderijt

In nedeland kun je fricandellen kruiden kopen  het mengsel dat je maakt van je vlees deels kip deels varken deels rund  pers je in een pijpje te grote van een frikandel  dan laat je het wellen in water dat bijna kookt  als ze gaar zijn uit het pijpje drukken en af  laten koelen de smaaal is niet zoals een  fabrieks frikandel maar benaderd het wel

jim miata

Citaat van: janvanderijt op zaterdag 10 januari 2015, 15:10:42
In nedeland kun je fricandellen kruiden kopen  het mengsel dat je maakt van je vlees deels kip deels varken deels rund  pers je in een pijpje te grote van een frikandel  dan laat je het wellen in water dat bijna kookt  als ze gaar zijn uit het pijpje drukken en af  laten koelen de smaaal is niet zoals een  fabrieks frikandel maar benaderd het wel

ik heb ze wel eens besteld bij Toine en vond zijne wel lekker omdat ze echt vlezig zijn maar niet die geijkte smaak
ik geniet mijn pensioen in de tropen

jim miata

Citaat van: Lenn op zaterdag 10 januari 2015, 14:00:00
Citaat van: jim miata op zaterdag 10 januari 2015, 13:20:32
Zelf Ketjap manis maken van soyasaus:
100 ml lichte sojasaus of Kikoman in de supermarkt heb ik soyasaus LIGHT gezien die gebruik ik hiervoor en is perfect geschikt
2 tot 3 eetlepels rietsuiker of mascovado
2 schijfjes gember
1 klein teentje knoflook, geplet
½ rood chili pepertje
1 steranijs

al deze ingredienten in een pannetje zachtjes koken, een minuut of tien, om iets te verdampen zodat je saus wat dikker, stroperiger wordt
je kan natuurlijk meer maken als je niet zo van koken houdt neem dan alles dubbel of driedubbel enz. enz. succes !!
Volgens mij ben jij de tweelingbroer van wuppie.

ik hoop dat het een compliment is????
ik geniet mijn pensioen in de tropen