De Filipijnen kampen met een imagoprobleem en dat is jammer.

Gestart door Phille, woensdag 3 november 2010, 10:32:34

Vorige topic - Volgende topic

Rich

Citaat van: stip66 op zaterdag  6 november 2010, 10:35:48
Ik begrijp ergens niet wat de verstaanbaarheid van het Engels door Duitsers, Fransen, Nederlanders, Belgen,.... kortom bijna alle bevolkingsgroepen op deze planeet, behalve de Filipijnen zelf te maken heeft met het " imagoprobleem " van de Filipijnen ?  :ikkeniebegrijp:

Wakker worden Peter :lachen:

Bij de start van dit topic werd het Engels in de Filippijnen aangehaald, met als gevolg, gelach en wat denigrerende opmerkingen.

Ik vind, alvorens anderen zo te beoordelen, je de reden moet kennen van het hoe en waarom, en daarom ben ik hier wat dieper op ingegaan. Alles heeft zijn reden.

M.a.w, ik vind het onterecht dat filipino's worden neergezet als een stelletje idioten die allemaal slecht Engels spreken.
Ik heb genoeg van de wereld gezien om te weten waar ik het over heb. In Thailand is het Engels bijvoorbeeld nog vele keren slechter, en in China had ik altijd een tolk nodig om te onderhandelen. En ook dat heeft zijn reden.

Da's mijn onbescheiden mening.
Rich de Nederbelg.

stip66

@ Rich. Na de saaiste versie van The Proms ever gisteren, is het inderdaad moeilijk om wakker te worden.
Ik vind dat de Filipijnen, met hun beperkte opleidingsmiddelen op school, in het algemeen HEEL goed en verstaanbaar Engels spreken.
Daar kunnen sommige Europeanen, met al hun didactische mogelijkheden nog veel van opsteken.
En je hebt gelijk, in Thailand is het nog veel erger gesteld. Enkel in BKK ga je je nog een beetje kunnen redden in het Engels, daarbuiten is het catastrofaal. Ook hier in Antwerpen in de Thaise kroegen is de kennis van het Engels op het niveau van het 1ste leerjaar lager onderwijs.
Het is inderdaad voor sommigen plezant om andere mensen te kleineren en te minachten, maar stel dat diezelfden ginds geboren waren, zouden zij dit prettig vinden om beschouwd te worden als " debielen "

Doe of zeg nooit iets over een ander wat je ZELF niet prettig zou vinden.

Een taalgebrek kan je toch niet plaatsen onder een imagoprobleem, toch ?
Voor mij betekent een imagoprobleem een attitudeprobleem en das heel wat anders dan een taalprobleem.
Enfin, zo zie ik het toch...  :weetikniet:

boomerang

Citaat van: Rich op zaterdag  6 november 2010, 11:54:10
Citaat van: stip66 op zaterdag  6 november 2010, 10:35:48
Ik begrijp ergens niet wat de verstaanbaarheid van het Engels door Duitsers, Fransen, Nederlanders, Belgen,.... kortom bijna alle bevolkingsgroepen op deze planeet, behalve de Filipijnen zelf te maken heeft met het " imagoprobleem " van de Filipijnen ?  :ikkeniebegrijp:


M.a.w, ik vind het onterecht dat filipino's worden neergezet als een stelletje idioten die allemaal slecht Engels spreken.
Ik heb genoeg van de wereld gezien om te weten waar ik het over heb. In Thailand is het Engels bijvoorbeeld nog vele keren slechter, en in China had ik altijd een tolk nodig om te onderhandelen. En ook dat heeft zijn reden.


Naar mijn mening is er nergens beweerd dat de Filippijnen een stelletje idioten zijn die slecht Engels spreken.

Het is enkel dat de Filippijnen pretenderen Engels als hun tweede taal te hebben doch hier door de bank genomen slecht mee uit de voeten komen, een uitzondering daar gelaten.

Als de kwaliteit van het onderwijs op hetzelfde niveau is als het onderricht in de Engelse taal dan zet ik toch wel enige vraagtekens.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Rich

Citaat van: boomerang op zaterdag  6 november 2010, 12:21:49

1/ Naar mijn mening is er nergens beweerd dat de Filippijnen een stelletje idioten zijn die slecht Engels spreken.

2/ Het is enkel dat de Filippijnen pretenderen Engels als hun tweede taal te hebben doch hier door de bank genomen slecht mee uit de voeten komen, een uitzondering daar gelaten.

3/ Als de kwaliteit van het onderwijs op hetzelfde niveau is als het onderricht in de Engelse taal dan zet ik toch wel enige vraagtekens.


1 / Nee, daar heb je op zich gelijk in, tuurlijk bedoel je het als een geintje, maar het komt voor iemand die daar nooit is geweest wel zo over.

2/  Zij pretenderen dat ja, en terecht. De meest omliggende aziatische landen kunnen er nog een grote punt aan zuigen. Mij gaat het er om dat zij zich heel goed verstaanbaar kunnen maken, en ze doen hun best.

3/ Nogmaals Boomerang, dat heeft zijn redenen. ( de overheid, armoede.......)

Rich de Nederbelg.

boomerang

Citaat van: Rich op zaterdag  6 november 2010, 12:58:12
Citaat van: boomerang op zaterdag  6 november 2010, 12:21:49

1/ Naar mijn mening is er nergens beweerd dat de Filippijnen een stelletje idioten zijn die slecht Engels spreken.

2/ Het is enkel dat de Filippijnen pretenderen Engels als hun tweede taal te hebben doch hier door de bank genomen slecht mee uit de voeten komen, een uitzondering daar gelaten.

3/ Als de kwaliteit van het onderwijs op hetzelfde niveau is als het onderricht in de Engelse taal dan zet ik toch wel enige vraagtekens.


1 / Nee, daar heb je op zich gelijk in, tuurlijk bedoel je het als een geintje, maar het komt voor iemand die daar nooit is geweest wel zo over.

2/  Zij pretenderen dat ja, en terecht. De meest omliggende aziatische landen kunnen er nog een grote punt aan zuigen. Mij gaat het er om dat zij zich heel goed verstaanbaar kunnen maken, en ze doen hun best.

3/ Nogmaals Boomerang, dat heeft zijn redenen. ( de overheid, armoede.......)



Ik bedoel het ook niet zozeer als negatieve kritiek want is er niet een soort gezegde 'zalig zijn de onwetenden'.

Ik ben bewust naar dit land verhuisd om aan de zogenaamde 'kennismaatschappij' te ontsnappen en de klok in vele opzichten een veertig jaar terug te kunnen te kunnen draaien.

Kritiek uiten is gemakkelijk en kankeren lijkt ons westerlingen aangeboren.

Voor mij is het een zegen dat men hier in vele opzichten nog 'achter loopt', het is namelijk mee een van de redenen dat het hier betaalbaar is om als AOW'er een fijn leven te kunnen hebben en wil ik vooral niet vergeten de charmante kwaliteiten van de Pinay ten opzichte van haar westerse geëmancipeerde soortgenoten te vermelden.

Ik heb een groot respect voor mijn buren om mij heen die met blijmoedigheid in een nippa hut wonen, vaak zonder elektrische voorzieningen met een grote centraal gelegen handwaterpomp.

In onze westerse maatschappij komen wij al in opstand om de geringste overheids beslissingen. Naar mijn ervaringen worden onaangename zaken hier enkel terloops aangeroerd.
 
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Mawibata

Citaat van: boomerang op zaterdag  6 november 2010, 13:50:34

Kritiek uiten is gemakkelijk en kankeren lijkt ons westerlingen aangeboren.

Ik heb een groot respect voor mijn buren om mij heen die met blijmoedigheid in een nippa hut wonen, vaak zonder elektrische voorzieningen met een grote centraal gelegen handwaterpomp.

 


:thumb:      :thumb:      :thumb:


Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Mawibata

Citaat van: josv op donderdag  4 november 2010, 13:21:47
Phille, in grote lijnen heb je groot gelijk. Respect voor de cultuur, gewoontes etc.etc. zal je jezelf aan moeten leren want in de 1e paar jaar kom je tot grote verassingen te staan. Ik dacht ook altijd dat ze hier prima engels spraken. Maar nu niet meer. Uiteraard is het maar met wie je te maken hebt. Maar 70% kan geen normaal simpel gesprek in het engels voeren. In ons zaakje komt van alles, van hoog opgeleid tot tricycad-driver.



Ah ja Jos, hoe is het met je eatery in Davao, al Hollandse gerechten op de kaart ?   :thumb:





Die man met fiets is ook een   :nederlandsevlag:  dacht ik ?



Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Robert

Citaat van: stip66 op zaterdag  6 november 2010, 12:16:00
@ Rich. Na de saaiste versie van The Proms ever gisteren, is het inderdaad moeilijk om wakker te worden.
Ik vind dat de Filipijnen, met hun beperkte opleidingsmiddelen op school, in het algemeen HEEL goed en verstaanbaar Engels spreken.
Daar kunnen sommige Europeanen, met al hun didactische mogelijkheden nog veel van opsteken.
En je hebt gelijk, in Thailand is het nog veel erger gesteld. Enkel in BKK ga je je nog een beetje kunnen redden in het Engels, daarbuiten is het catastrofaal. Ook hier in Antwerpen in de Thaise kroegen is de kennis van het Engels op het niveau van het 1ste leerjaar lager onderwijs.
Het is inderdaad voor sommigen plezant om andere mensen te kleineren en te minachten, maar stel dat diezelfden ginds geboren waren, zouden zij dit prettig vinden om beschouwd te worden als " debielen "

Doe of zeg nooit iets over een ander wat je ZELF niet prettig zou vinden.

Een taalgebrek kan je toch niet plaatsen onder een imagoprobleem, toch ?
Voor mij betekent een imagoprobleem een attitudeprobleem en das heel wat anders dan een taalprobleem.
Enfin, zo zie ik het toch...  :weetikniet:

john miles was er toch wel bij neem ik aan.

Phille

CitaatNaar mijn mening is er nergens beweerd dat de Filippijnen een stelletje idioten zijn die slecht Engels spreken.

@Boomerang, onderstaan één van je reacties:

Citaat van: boomerang op woensdag  3 november 2010, 10:54:49

Mijn zienswijze op bovenstaande voordelen is :

Filipijnen zijn hoog opgeleid   :jajaja: In zingen, dansen en bidden.

Filipijnen spreken vloeiend Engels   :lachen:
De digitale snelweg is goed ontwikkeld en streng beveiligd. Het digitale 'zandpad' zal je bedoelen neem ik aan.



"Filipijnen zijn hoog opgeleid   :jajaja: In zingen, dansen en bidden" + "Filipijnen spreken vloeiend Engels   :lachen:" = klinkt als "de Filippijnen een stelletje idioten zijn die slecht Engels spreken"


Budgie

@ Phille
Wat jij stelt uit de post van Boomerang is niet wat ik eruit lees Is daar gewoon zo en zal niet snel veranderen Komt misschien omdat ik het onderwijs en de schoolgang daar wat ken.En ook hoe men daar de opvoeding doet bij de iets beter gesitueerden. En dan bedoel ik gewoon de mensen die regelmatig werk hebben. Hun kinderen hebben een persoonlijke JaJa ofwel helper voor alles
Idioten zijn ze daar niet maar door een opvoeding en een onderwijs daar heeft de Filippijn helaas nauwelijks geleerd zelfstandig te denken. Alles word voor ze gedaan van kleinsaf dus hebben ze weinig geleerd om zich te behelpen.
Wat betreft Engels ligt het er gewoon aan word er thuis regelmatig wat Engels gesproken dan kan men er mee uit de voeten Moeten ze het van les op school hebben dan hangt het van de kwaliteit van diegene die Engelse les geeft af of het wat word. Er zijn onderwijzers die Engelse les geven maar het zelf nauwelijks kunnen in het middelbaar onderwijs. En van groot belang is dus ook het Highschoolonderwijs daarin wat van een veel lagere kwaliteit is dan hier Maar die achterstand hebben ze veelal al op Elementerie opgelopen. Zal een voorbeeld geven de dochter van mijn ex kwam hier en kon op 10 jarige leeftijd nog niet rekenen en ook taal was zwak Wel had ze geleerd heel netjes te schrijven en zich bijna onzichtbaar te maken in de klas En later was ze lang niet dom op school.
Het voordeel voor hun is wel weer dat ze geleerd hebben en zeker de vrouwen om respect voor anderen en ouderen te hebben en dat ontbreekt ons nog wel eens.Wij zijn vaak te lomp direct en hebben overal een mening over en kritiek op Als je daar wil slagen om te leven denk ik dat je zeer goed moet kunnen relativeren
Maar hierdoor is het wel zo dat ze buiten de verzorgende beroepen vaak moeilijk inzetbaar zijn Alleen die het geluk hebben zelf een technische knobbel te hebben kunnen snel iets leren voor een technisch beroep en dan in het buitenland aan de slag Meestal in de scheepvaart of op een booreiland.  Maar zelden leiding gevend.  
Getting older beats the alternative -dying young