Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Naamsverandering echtgenote na huwelijk

Gestart door stip66, vrijdag 18 februari 2011, 15:26:14

Vorige topic - Volgende topic

O.B.Bommel

#20
Voor het Vlaamse land weet ik het niet, voor het Noord-Brabantse land kan ik de ervaringen wel meegeven.

Indien na het huwelijk in PH maar VOOR de inschrijving in NL het paspoort is vernieuwd heeft de echtgenote de naam van de man gekregen. Bij inschrijving in NL wordt dat nieuwe paspoort als document gehanteerd en gaat VOOR het geboortebewijs. De eigen achternaam (meisjesnaam) krijgt de status van een tweede voorletter omdat in NL de middle name onbekend is.
Als dat mij voordien bekend was had zij het paspoort voor het huwelijk vernieuwd, want in de praktijk leidt het in NL altijd tot vragen en vaak een nadere uitleg. Vervelend, maar niks aan te doen. Naamsverandering nu kan slechts om bijzondere redenen geschieden en de vraag is of deze situatie er zo een is. We doen het er maar mee, maar let er goed op bij aktes en landtitles dat het niet fout gaat. Douane fronst zijn wenkbrauwen en bij vluchtboekingen wordt nogal eens extra gevraagd of we de juiste naam wel hebben ingevuld. Tja, volgens paspoort, genaturaliseerd met mijn naam dus.
Zo gaat dat bij een Heer van Stand, Tom Poes haalt haar schouders erbij op dus moet Bommel zich ook maar niet drukmaken, niet goed voor het hartpompje. 
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Kano

Voor de volledigheid nog het volgende. Als het Filipijnse paspoort nog geldig is kan bij de DFA of een Filipijnse ambassade een "amendment" worden gevraagd op basis van de te presenteren huwelijksakte. Men corrigeert dan de gegevens in de computer en in het paspoort komt dan een stempel met daarin de tekst "This passport is amended to read bearer's married name (familienaam vrouw) Beared was married to (naam echtgenoot) on (datum wijziging). Bij de eerstvolgende vernieuwing wordt het paspoort dan op basis van de nieuwe gegevens verstrekt.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn