Is er een verschil tussen de Thaise of Filippijnse vrouwen ?

Gestart door Jommeke, maandag 25 april 2011, 11:07:44

Vorige topic - Volgende topic

Luc

Dit komt uit een thesis over hoe Filipinos denken, geschreven door een Filipino professor. geen makkelijke tekst.


THE FILIPINO MIND

PHILIPPINE PHILOSOPHICAL STUDIES II

by

LEONARDO N. MERCADO


CitaatGod

Non-dualism with regard to the philosophy of the Other World is characterized by the non-dichotomy of the profane and the sacred. In the positive sense, this an incarnational world view where the holy is quite immanent. Problems which have bothered some critics concerning the Filipino's religiosity as split-level may be dissolved if the incarnational approach is taken.

Since man's world view in a particular culture is projected upon the invisible world, a pluralistic and complementary view of the divine may exist also in the concept of the Absolute. If most Filipinos approach their leaders through intermediaries, they also approach God through the spirits and the departed.

The Filipino believes in the innate goodness of his nature. Although he "lacks" (in the Western sense) refined notions of guilt and sin, this is balanced by his concept of retribution (gaba).

http://www.crvp.org/book/Series03/III-8/contents.htm
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Tinulang_Manok

Citaat van: Hansy op maandag 25 juli 2011, 00:19:12
Mijn beeld wordt aardig door elkaar gerammeld.

Ik kan echter het RK geloof nog niet plaatsen op de PH, in feite ligt het geloof (christendom) aan de basis van onze zonde-cultuur.

Ja, maar bij ons is de christelijke cultuur voortgekomen uit onze voorouders, het heeft dus zeer diepe wortels (zo'n 1200 jaar).
In de Filippijnen is het opgelegd door de spanjaarden, en is het ook aangepast aan de lokale omstandigheden (zoals de katholieke kerk meestal doet in verre oorden) en de wortels reiken toch minder diep (maximaal 400 jaar, in delen van mindanao 0).
Begrijp me niet verkeerd, men (met name de vrouwen) is zeer religieus, en zondag zitten de kerken vol.
maar:
- condooms worden niet gekocht, want verboden door de paus
- sex voor het huwelijk gebeurd veel en overal, gezien het aantal onechte kinderen

- op kerkhoven (een belevenis op zich) worden kaarsjes gebrand voor de doden
- na afloop moet je je voeten wassen in rook van een impromtu vuurtje zodat de geesten je niet volgen

Het is dus een mengeling, zoals ook de taal (iig het cebuano wat ik ken), en dat kan je in eerste instantie op het verkeerde been zetten omdat je eerst de christelijke, consumerende kant ziet, maar intern zit zeker een aziaat.
Dat is mooi: verzorgend, caring, brengt bier als je een leeg flesje hebt  :applaus:
En soms ook niet: tampo, onbegrijpelijke gedachtenkronkels, wijst je vriendelijk de weg naar de koelkast...  :floet:
Amare et sapere vix deo conceditur

Phille

Citaat van: Tinulang_Manok op maandag 25 juli 2011, 00:39:39
Citaat van: Hansy op maandag 25 juli 2011, 00:19:12
Mijn beeld wordt aardig door elkaar gerammeld.

Ik kan echter het RK geloof nog niet plaatsen op de PH, in feite ligt het geloof (christendom) aan de basis van onze zonde-cultuur.

Ja, maar bij ons is de christelijke cultuur voortgekomen uit onze voorouders, het heeft dus zeer diepe wortels (zo'n 1200 jaar).
In de Filippijnen is het opgelegd door de spanjaarden, en is het ook aangepast aan de lokale omstandigheden (zoals de katholieke kerk meestal doet in verre oorden) en de wortels reiken toch minder diep (maximaal 400 jaar, in delen van mindanao 0).
Begrijp me niet verkeerd, men (met name de vrouwen) is zeer religieus, en zondag zitten de kerken vol.
maar:
- condooms worden niet gekocht, want verboden door de paus
- sex voor het huwelijk gebeurd veel en overal, gezien het aantal onechte kinderen

- op kerkhoven (een belevenis op zich) worden kaarsjes gebrand voor de doden
- na afloop moet je je voeten wassen in rook van een impromtu vuurtje zodat de geesten je niet volgen

Het is dus een mengeling, zoals ook de taal (iig het cebuano wat ik ken), en dat kan je in eerste instantie op het verkeerde been zetten omdat je eerst de christelijke, consumerende kant ziet, maar intern zit zeker een aziaat.
Dat is mooi: verzorgend, caring, brengt bier als je een leeg flesje hebt  :applaus:
En soms ook niet: tampo, onbegrijpelijke gedachtenkronkels, wijst je vriendelijk de weg naar de koelkast...  :floet:

En hier moeten we dan "bij ons" duidelijk definiëren, want er is namelijk een groot verschil tussen Nederland en België als het over geloof en cultuur en wijze van leven gaat. Hetgeen ik eerder schreef is vanuit een Belgisch standpunt, heel veel dingen in de Filipijnen zijn niet zo veel anders dan hoe het in onze contreien aan toe ging, pakweg 50 jaar geleden.


Anakin

inderdaad,ik heb dat ook gemerkt ,er veel gelijkenissen in zitten,van hoe het hier was vroeger.
kussen en knuffelen zie je daar op straat niet,toch niet waar ik was in bohol.
doen ze liever waar niemand het ziet .
heel beschaamd zijn ze inderdaad,was hier ook zo vroeger.
zal ook nog lange tijd duren eer ze op niveau zitten van ons wat openheid betreft .
en ja,in nederland zijn ze veel losser en openen dan hier,altijd al zo geweest .
in philipines hebben ze nog respect voor waarden ,hier niet meer.
hier lopen met alles bloot alsof het niets meer is.
decadentie is normaalste zaak geworden in het westen.
dus heb ik wel respect voor hun waarden,en zo moet het ook.

Citaat van: Phille op maandag 25 juli 2011, 08:15:59
Citaat van: Tinulang_Manok op maandag 25 juli 2011, 00:39:39
Citaat van: Hansy op maandag 25 juli 2011, 00:19:12
Mijn beeld wordt aardig door elkaar gerammeld.

Ik kan echter het RK geloof nog niet plaatsen op de PH, in feite ligt het geloof (christendom) aan de basis van onze zonde-cultuur.

Ja, maar bij ons is de christelijke cultuur voortgekomen uit onze voorouders, het heeft dus zeer diepe wortels (zo'n 1200 jaar).
In de Filippijnen is het opgelegd door de spanjaarden, en is het ook aangepast aan de lokale omstandigheden (zoals de katholieke kerk meestal doet in verre oorden) en de wortels reiken toch minder diep (maximaal 400 jaar, in delen van mindanao 0).
Begrijp me niet verkeerd, men (met name de vrouwen) is zeer religieus, en zondag zitten de kerken vol.
maar:
- condooms worden niet gekocht, want verboden door de paus
- sex voor het huwelijk gebeurd veel en overal, gezien het aantal onechte kinderen

- op kerkhoven (een belevenis op zich) worden kaarsjes gebrand voor de doden
- na afloop moet je je voeten wassen in rook van een impromtu vuurtje zodat de geesten je niet volgen

Het is dus een mengeling, zoals ook de taal (iig het cebuano wat ik ken), en dat kan je in eerste instantie op het verkeerde been zetten omdat je eerst de christelijke, consumerende kant ziet, maar intern zit zeker een aziaat.
Dat is mooi: verzorgend, caring, brengt bier als je een leeg flesje hebt  :applaus:
En soms ook niet: tampo, onbegrijpelijke gedachtenkronkels, wijst je vriendelijk de weg naar de koelkast...  :floet:

En hier moeten we dan "bij ons" duidelijk definiëren, want er is namelijk een groot verschil tussen Nederland en België als het over geloof en cultuur en wijze van leven gaat. Hetgeen ik eerder schreef is vanuit een Belgisch standpunt, heel veel dingen in de Filipijnen zijn niet zo veel anders dan hoe het in onze contreien aan toe ging, pakweg 50 jaar geleden.



klootzakken (voorheen Jens)

#54

CitaatEn hier moeten we dan "bij ons" duidelijk definiëren, want er is namelijk een groot verschil tussen Nederland en België als het over geloof en cultuur en wijze van leven gaat. Hetgeen ik eerder schreef is vanuit een Belgisch standpunt, heel veel dingen in de Filipijnen zijn niet zo veel anders dan hoe het in onze contreien aan toe ging, pakweg 50 jaar geleden.


dit ben ik volledig met je eens PHILLE,

[mod]Citaat correct aangepast[/mod]
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Budgie

Citaat van: Phille op maandag 25 juli 2011, 08:15:59
En hier moeten we dan "bij ons" duidelijk definiëren, want er is namelijk een groot verschil tussen Nederland en België als het over geloof en cultuur en wijze van leven gaat. Hetgeen ik eerder schreef is vanuit een Belgisch standpunt, heel veel dingen in de Filipijnen zijn niet zo veel anders dan hoe het in onze contreien aan toe ging, pakweg 50 jaar geleden.



Ik denk dat je het iets anders moet stellen Het verschil tussen onder en boven de grote rivieren Ofwel het verscil tussen katholiek en protestant en binnen de protestanten tussen de gewone hervormden en de streng hervormden en de zwarte kousen kerken.
Hoe strenger de geloofsleer hoe meer verschil tussen de praktijk wat men doet en wat men zegt.

En dat zelfde vind je op de Fillipijnen In de stad kijkt men anders tegen zaken aan dan op het platteland en de jongere kijken anders tegen dingen aan dan de oudere Mijn asawa vind al dat moderne gedoe rond het geloof en het ongehuwd samenwonen in feite maar niks En scheiden doe je niet Haar nichtje van 22 zegt gewoon tante zeur niet zo
Getting older beats the alternative -dying young

Phille

Citaat van: Budgie op maandag 25 juli 2011, 22:54:04
Citaat van: Phille op maandag 25 juli 2011, 08:15:59
En hier moeten we dan "bij ons" duidelijk definiëren, want er is namelijk een groot verschil tussen Nederland en België als het over geloof en cultuur en wijze van leven gaat. Hetgeen ik eerder schreef is vanuit een Belgisch standpunt, heel veel dingen in de Filipijnen zijn niet zo veel anders dan hoe het in onze contreien aan toe ging, pakweg 50 jaar geleden.



Ik denk dat je het iets anders moet stellen Het verschil tussen onder en boven de grote rivieren Ofwel het verscil tussen katholiek en protestant en binnen de protestanten tussen de gewone hervormden en de streng hervormden en de zwarte kousen kerken.
Hoe strenger de geloofsleer hoe meer verschil tussen de praktijk wat men doet en wat men zegt.

En dat zelfde vind je op de Fillipijnen In de stad kijkt men anders tegen zaken aan dan op het platteland en de jongere kijken anders tegen dingen aan dan de oudere Mijn asawa vind al dat moderne gedoe rond het geloof en het ongehuwd samenwonen in feite maar niks En scheiden doe je niet Haar nichtje van 22 zegt gewoon tante zeur niet zo

Dat klopt wat religie betreft, maar ook speelt de geschiedenis mee, Nederland kent een veel langere geschiedenis (identiteit) dan Belgen en Nederlanders zijn door de geschiedenis veel meer veroveraars geweest; iets wat gezien onze (Belgische) korte geschiedenis amper bestaat ... Belgen in het algemeen en Vlamingen in het bijzonder zijn door de gehele geschiedenis eerder onderdrukt geweest; dit bepaald in zeer sterke mate ook de manier van leven. 

Digos

#57
Ga hier nu toch geen boom opzetten over het geloof in de phils hé.

Je hebt er zoveel overtuigingen, maar alles komt op het zelfde neer?

Als ze er hun voordeel mee kunnen doen....doen ze het ook......allemaal.

Op een uitzondering na....en dat filipino was en is nog steeds my best buddy. (maar dat is een enkeling)

De tien geboden zijn wel geschreven.......maar er is maar een klein gedeelte van toepassing  in de phils.

Hoe het nu en vroeger ging in  :belgiesmiley: en  :nederlandsevlag: daar hebben we geen boodschap aan.....het gaat over de phils en de ervaringen van de mensen....met deze dus....

O0

LIVE ONCE - LIVE IT

opinie

Citaat van: Hansy op zondag 24 juli 2011, 23:25:33
In Japan (ook schaamtecultuur) leidde de gedachte, afgewezen te worden door de gemeenschap, zelfs tot harikiri.
Citaat van: Tinulang_Manok op zondag 24 juli 2011, 23:53:24
Maar in de kern is de filippijnse cultuur zoals ik die heb meegemaakt een schaamtecultuur, vandaar de lange tenen, en het gebrek aan schuldgevoel.
Iets meenemen wat niet van jou is, is niet erg zolang niemand erachter komt.
Dat jij als westerling iemand op dat gedrag aanspreekt is echter bijzonder onbeleefd, en als er teveel gezopen wordt zou je wel eens een bola op een ongename plek kunnen teruvinden  :jajaja:

Bijkomend ziet de omgeving dan de actie met de bolo dan nog als de schuld van de buitenstaander, hij had maar beter moeten weten!

Vergelijkbaar met een situatie van een betrapte moordenaar die in het ene geval zichzelf de doodstraf geeft en in het andere de getuigen opruimt.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Phille

Citaat van: Digos op maandag 25 juli 2011, 23:27:51
Ga hier nu toch geen boom opzetten over het geloof in de phils hé.

Je hebt er zoveel overtuigingen, maar alles komt op het zelfde neer?

Als ze er hun voordeel mee kunnen doen....doen ze het ook......allemaal.

Op een uitzondering na....en dat filipino was en is nog steeds my best buddy. (maar dat is een enkeling)

De tien geboden zijn wel geschreven.......maar er is maar een klein gedeelte van toepassing  in de phils.

Hoe het nu en vroeger ging in  :belgiesmiley: en  :nederlandsevlag: daar hebben we geen boodschap aan.....het gaat over de phils en de ervaringen van de mensen....met deze dus....

O0



@Digos, maak je maar geen zorgen, daar ga ik geen boompke over opzetten; maar het topic is "is er een verschil tussen Thaise of Filippijnse vrouwen?", en ervan uitgaande dat die vrouwen dan ooit eens naar Belgie komen, zal de Thaise vrouw een grotere inspanning moeten leveren om zich aan te passen dan de Filippijnse want draai en keer hoe je wilt; of we nu gelovig zijn of niet, de Vlaamse maatschappij is doorspekt van katholieke waarden en normen.