Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

hoeveel stuur jij op?

Gestart door koy, dinsdag 15 november 2011, 23:05:16

Vorige topic - Volgende topic

koy

Beste vrienden, ik lees hier dikwijls over het sturen van budget, allowance, geld dus, money naar de geliefde asawa, vriendinneke in de Filipijnen.
Nu vraag ik me altijd stiekem af tiens "hoeveel zou die sturen?" en met welke regelmaat...

Ik vraag me af of het een taboe is of we er eerlijk mee willen over communiceren. Of willen we wel weten wat de andere stuurt maar willen we zelf niets kwijt. Aan alle moedigen onder u, doe mee aan dit topic met de bedoeling eruit te leren, wat is aanvaardbaar en wat is overdreven. Natuurlijk blijft het erg individueel en moet iedereen dat voor zich uitmaken, maar ik ben erg benieuwd of ik teveel, genoeg of te weinig stuur.

Dus graag 2 info's hier posten: 1. hoeveel stuur je op? (met eventueel motivatie waarom) en 2. met welke regelmaat
Ik zal alvast beginnen met het goede voorbeeld te geven:

Koy:
1. Ik stuur elke maand 10.000 php
Hiervan gaat 3500 naar de opleiding van de broer (stage als kapitein op schip) en 2500 naar kot van Marven, de rest onkosten zoals eten, gasfles, zak rijst, elektriciteit, etc...
2. Ik stuur dit elke maand aan het begin van de maand

en jij?
leven en laten leven...

westhoek

Ik heb ooit eens gelijkaardig onderwerp gestart op een thais forum. Al gauw werd het een scheldpartij, en kwamen anderen al bijzonder snel af dat ze niets sturen, want bij hen was het pure liefde, zie je,... Anderen schreven dan weer dat ze er zelf voor werkten  :lachen: Nou ja,... Nog anderen zeiden er niets over en draaiden rond de pot.

Feit is dat ik rond de 150-200 stuurde, veel blijft plakken aan onkosten van de bank, ik nam die voor mijn rekening. Elke maand. Nu de laatste maanden niet meer omdat we hierover ruzie hebben. Het nieuwe vriendje van haar zus zit te smijten met de dollars (voor zolang het zal duren zeker) en ik moet dat ook maar doen, zie je,... Heb haar bot gezegd dat ze dan maar een andere moet zoeken als ze niet tevreden is over me en geld.
We gaan elkaar nog zien volgende week, dus ja, zou ze dan toch iets voelen voor me ? Of zou ze gaan voor de regelmaat en vastigheid ?

Er is ook gevraagd voor een 'lening' van 6000 euro, een nieuwe auto, ik zou eventueel een tweedehandse hebben gekocht maar : no honey, maybe copy,.... wel als dat niet goed genoeg is, dan maar niets. Als een auto zo belangrijk is voor hun job, zouden ze wel toestemmen.
Er is ook vraag om hun woning verder af te werken, ook daar hou ik de boot af.

Wel zou ik willen investeren in een winkel, uitbreiding boerderij ofzo, maar ze denken anders vrees ik, waarom investeren ? Geef het geld gewoon zo,.... :negatief:
Ze heeft me een paar maand geleden gezegd dat er voor haar niets is veranderd in de 3 jaar dat ze me al kent, ja kijk,..... wat had ze verwacht ? Ik behoor niet tot dat publiek dat meteen trouwt, een paar kinderen, dan wat ? Ik zou dat hier niet doen, en dus ook daar niet.
Hadden de wetjes in TH iets anders geweest (maar is daar hetzelfde als in de filippijnen), ik was er al en baatte iets uit, maar ik doe niet mee aan die 49-51, bull is dat.

Dit gaat allemaal over Thailand zoals je al kon vermoeden, maar het probleem is hetzelfde. Het gaat over geld, ik wil iets geven, maar ze moeten zelf wat redelijk zijn. Wat deden ze inderdaad vroeger ?

Amice

Tja ik woon er, dus heb dit probleem niet, maar daarvoor wel weer anderen in de plaats. Geld kost het hoe dan ook.

Mijn mening is dat er niet voor niets(net als in nederland) een minimum niveau is en die bedraagt wettelijk P425 per dag(P12.750 per maand). Ik denk dat dit een mooi uitgangspunt is als men geld wil opsturen. Het is niet te weinig, verdedigbaar en ook niet teveel.
iedere partij zou er eigenlijk en goede gemoedsrust bij kunnen/dienen te hebben.
:atyourservice:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

vvjoris

Ik stuur Janice sedert ik haar ken regelmatig geld op, ofwel voor extra kosten die ze heeft, zoals in het begin toen ze alleen ging wonen, maar dat is een beetje verkeerd afgelopen, en recent om wc te installeren en keuken te herstellen. ik heb ze echter recentelijk aan 't werk gezet, en om haar 'toelage' te krijgen in haar levensonderhoud, moet ze nu wel iets doen: allerlei informatie opzoeken voor de zaak die ik ginder ga starten, allerlei practische regelingen treffen, enz... Het is wel duidelijk dat ze dat niet gewoon is... dikwijls is er enige tegenkanting en ze zegt 'we'll see when you're here' waarop ik antwoord 'nee, het moet nu gebeuren, voor ik daar ben....'
Elders op dit forum is te lezen dat er wel een beetje cultuurverschillen zijn met hier, maar ik ben van het standpunt dat het geld van mij komt, en dat ze zich dan ook maar toch minstens gedeeltelijk moeten aanpassen aan mij....wat ze ook doen, want nu is't dikwijls 'You are my Boss' en dat geldt ook voor iemand anders die werkt voor mij op de  :smiley-philippines:.... ze hebben als 'werknemer' nogal wat meer respect voor hun baas dan in  :belgiesmiley:, geloof me vrij...
Soit, het komt erop neer dat ik de kosten betaal die ze heeft om te werken voor mij, ik extratjes betaal, en voor de rest krijgt ze gemiddeld voor haar levensonderhoud zo'n 50 euro per week. Daarnaast worden ook regelmatig cadeaus opgestuurd, wat ze ook als een verworven recht beschouwd, want ik zeg altijd dat er nog volgt, en in iedere chat is het 'what about the package'.... Vroeger stuurde ik af en toe wel meer, maar daar ben ik van afgestapt, omdat het gewoon zo is dat hoe meer je stuurt, hoe meer ze opdoen, en zelfs weggeven, of lenen aan iemand en dat laatste geld natuurlijk nooit terugkrijgen....
Ik stuur steeds geld met LCC, aan 4 euro per transactie, eender wat het bedrag is. Als je met Western Union stuurt en het zijn bedragen van meer dan 75 euro, dan betaal je dus 300 % meer, en krijg je bovendien een veel slechtere wisselkoers. Bij LCC is het geld wel 24 uur onderweg...
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

xav

toen mijn vrouwtje in makati werkte hoefde ik niks op te sturen, enkel geld voor vliegticket naar huis elke drie maanden...

toen we haar annullment aangevraagt hebben is ze voor pracktische redenen terug gegaan naar palawan...

tot de tijd dat ze werk vond heb ik haar ondersteund met 15K per maand... heeft zo'n drie maanden geduurd...

toen woonde ze bij de ouders... omdat het huis aan de kleine kant is hebben we besloten om iets te huren, zo was ik ook meer op mijn gemak wanneer ik daar was...
ze had ondertussen werk (niet goed betaald 7000K) bleef ik 15K per maand sturen...

nu we ons eigen huis hebben en ze heeft beter werk gevonden + onze zaak, is mijn bijdrage nu misschien 3000P per maand (soms helemaal niks)

koy

OK guys bedankt voor jullie reactie so far... maar veel meer mensen lazen het topic en posten niets. Het kan niet dat zij helemaal niets sturen, of willen ze er toch niet voor uitkomen, wat betekent dat het toch een taboe zou zijn...

Wie wil nog reageren? Komaan mensen, posten maar.

groetjes, Koy.
leven en laten leven...

Ifugao

Al lezende door de topics hier besef ik heel goed dat ik in een heel andere positie verkeer dan de meeste leden hier.   
Het toeval wil dat wij helemaal niets opsturen, sterker nog, zij sturen soms wat op naar ons. Zo hebben de ouders van Fe bijvoorbeeld de auto betaald die ze nodig had. Wij hebben dat geld inmiddels wel terug betaald zonder dat zij daar om vroegen. (Fe en ik hebben beide een ruim boven gemiddeld inkomen, maar daar wil de familie niets van zien) Fe komt uit een (erg) goede familie, allemaal een Universitaire opleiding. En hoewel haar vader al in 1996 is overleden, leeft de familie er nog erg ruim van. Ik weet niet of ze een pensioen oid hebben, wij hebben het daar eigenlijk nooit over. Eigenlijk praten we nooit over geld.
Achteraf gezien blijk ik wel een van de weinige forumleden te zijn die dat geluk hebben gehad.

steven

Ikzelf stuur niets op aangezien mijn vriendin hier bij mij woont in België. Toen onze relatie begon, heb ik haar duidelijk gemaakt dat het leven voor mij hier al duur genoeg is. Haar familie daar heeft een kleine winkel dus vragen ze ook niet om geld. Een enkele keer omdat haar moeder ziek was en naar het ziekenhuis moest heb ik geld opgestuurd iets van een 400â,¬. Maar dat heeft mijn vriendin me netjes terugbetaald ( ze had toen hier nog geen werk).
Sinds anderhalve maand heeft ze hier vast werk, bijna fulltime. We hebben afgesproken dat elk de helft betaald van onze vaste levenskosten maw elektriciteit, gas, huur, kinderopvang,water en boodschappen.Bij deze laatste tellen we dat niet exact na hoeveel wie betaald, maar gewoon om beurten betalen we onze inkopen. Ik had haar duidelijk gemaakt dat ze met het resterende bedrag van haar loon kan doen wat ze wil.
Het is namelijk haar geld, zij heeft er voor gewerkt. Dus heeft ze besloten om binnenkort maandelijks een 200â,¬ op te sturen naar haar ouders.
Ook zou ze hier in België graag een huis hebben, toen ik de gemiddelde prijs van een huis zei, viel ze bijna achterover.

Ik vind dat als je duidelijk afspraken maakt in het begin en die ook blijft behouden, dat alles vlot verloopt.En dan kan er achteraf geen discussie zijn.

robert van dijck

Hallo Koy

Ik huur een app. in Tacloban 7500 P per maand, mijn vriendin woont daar met haar dochtertje van 3. Voor eten, drinken, gas,water, elektro, consumeerd zij ongeveer 8000 P per maand.
Zij heeft een Maestrokaart (ja Koy) gekoppeld aan een andere rekening hier in  :belgiesmiley:, deze kan niet onder 0, ik zet daar geld op hier met netbanking zodanig dat ik steeds een overzicht (kontrole) heb over de uitgaven.

groetjes

Robert


robert van dijck

Het was ook de bedoeling dat ik daar 7 a 10 maanden per jaar zou vertoeven (ben nu op brugpensioen), maar mijn (onverwachte) verandering in  gezondheidstoestand heeft daar anders over beslist.
dit even terzijde.

Robert