Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

hoeveel stuur jij op?

Gestart door koy, dinsdag 15 november 2011, 23:05:16

Vorige topic - Volgende topic

josv

Citaat van: vvjoris op woensdag 16 november 2011, 05:57:17
Ik stuur Janice sedert ik haar ken regelmatig geld op

Elders op dit forum is te lezen dat er wel een beetje cultuurverschillen zijn met hier, maar ik ben van het standpunt dat het geld van mij komt, en dat ze zich dan ook maar toch minstens gedeeltelijk moeten aanpassen aan mij....wat ze ook doen, want nu is't dikwijls 'You are my Boss' en dat geldt ook voor iemand anders die werkt voor mij op de  :smiley-philippines:.... ze hebben als 'werknemer' nogal wat meer respect voor hun baas dan in  :belgiesmiley:, geloof me vrij...

Wat is de relatie tussen jou en Janice ? Is het je personeel, vriendin, echtgenote ??? :weetikniet:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Johan En Elvie

In het begin toen ik Elvie kende stuurde ik geld op voor de kosten die er waren voor ondermeer het papierwerk te doen en de vliegtickets naar Manila.
Toen ik daar de eerste keer ben geweest is er nog niet over extra geld sturen gesproken, wel toen ik haar de 2de keer ten huwelijk heb gevraagd dan zaten we samen met haar vader (die toen nog leefde) en haar moeder.
En heb toen zelf een bedrag voorgesteld van 200 euro per maand waar ze direkt akkoord mee waren.
Dit duurde zo tot de 3de keer dat ik haar heb bezocht (toen zijn we daar getrouwd)
Toen heb ik ook samen met haar broer een CD rent shop opgericht, we zijn naar Cebu geweest en hebben daar een hoop nieuwe Films gekocht, hij had er al zo'n 100 tal thuis liggen en verhuurde die al aan enkele vrienden en zegde hem awel we gaan films bijkopen en we huren een plaats (het internetcafe waar we elkaar via chat leren kennen hadden stopte en die plaats kwam vrij) we vroegen een schrijnwerken om rekken te maken en hij was vertrokken.
Sinds die dag heb ik nooit meer geld opgestuurd.
De 4de keer dat ik naar daar ben geweest zijn we ook nog een internetcafe gestart en kocht hem toen 6 computers.
De 5de keer dat ik daar ben geweest heb ik een aircon geïnstalleerd in hun huisje en een nieuw schuifraam geplaatst. De ratten kwamen s'nachts langs het open raam binnen en dat kon ik niet langer aanzien.
Toen heb ik ook nog wat Films bijgekocht een een kopiermachine omdat hij toen veel vraag had naar copies vanuit het PTI (Palompon technical institute) toch wel een grote school.
En dit draait tot op nu heel goed, minstens 250 copies per dag.
De 6de kaar was de laatste keer en heb toen nog 4 computers bijgekocht waardoor hij nu ook daar een goed inkomen mee kan hebben.
Ik stuurde ook via balikbayan dozen wat kleding (meestal sportkleding) en wat ander sportmateriaal (ballen vooral) die hij nu in een afzonderlijke plaats heeft ondergebracht (dus nu 3 winkels)
Als ze naar Ormoc zullen gaan wonen (ze zijn begonnen met de bouw van HUN huisje) dan zoeken we daar een grote plaats om te huren waar we al deze zaken onder één dak onderbrengen met helemaal vooraan nog een extra kleine snackbar met wat Belgische invloeden (frietjes, broodjes smoss)

Door deze zaken hebben ze genoeg en hoeven we nu geen geld meer te sturen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik het geluk heb een schoonbroer te hebben die wat onderlegd is en die van aanpakken weet waardoor het ook mogelijk is om dit allemaal te doen.
Misschien met iemand anders aan het roer zou dit niet lukken.
Ik stuur wel steeds bij en als er beslissingen moeten genomen worden, koersverandering, aankoop nieuw materiaal die hij wil doen dan heb ik steeds inspraak en maak ik de rekening of het wel rendabel is.
Zo heb ik een tijdje geleden beslist om geen 11 de en 12de computer bij te kopen (zou hij zelf willen doen hebben)  omdat zijn inkomen dan weg was en hij zijn personeel, electriciteit en zo meer niet meer kon betalen.
Zien in de toekomst is nog altijd moeilijk.
Ik maakte dan samen een plan met hem en rekende zijn vast kosten uit en maakte aparte bakjes.
Hij moet nu eerst die bakjes vullen om zijn kosten te kunnen betalen. Dat is geld die gespaard wordt voor de toekomst wat al heel erg moeilijk aan hun verstand te brengen is maar hij begrijpt de bedoeling van die bakjes.
ééntje voor de electriciteit, ééntje voor personeel (ik laat daar dus de daguitbetalingen reeds een maand vooraf in sparen waaruit hij dan kan putten), ééntje voor de huur, en ééntje voor de dagelijkse kosten zoals eten (wat de ene dag al wat meer is dan de andere dag zoals we wel weten maar uit deze bak kan hij graaien)
Je moet dus een zekere structuur inbrengen met eenvoudige dingen die ze verstaan.

Dan heb ik gevraagd om een extra bak te maken voor spaargeld en als daar genoeg is kan hij daarvan misschien ooit een nieuwe PC kopen maar eerlijk gezegd ik denk het niet hoor ik denk dat hij daar nooit geraakt.
Het zal wachten zijn tot ik nog eens ga om die computers bij te kopen.
Maar met dit systeem heb ik toch vermeden dat hij domme dingen gaat doen en hem leren geld te beheren.
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

balikbayan

Mijn schoonfamilie leeft op het platteland hebben allemaal wel iemand in het buitenland.

We hebben toendertijde de afspraak gemaakt dat we eenieder die in het buitenland wilde werken we zouden sponseren. Sommige zaten eral dus dat was niet nodig. Verder als het gaat om luxwe tja dat wil ik ook.

Ma is weduwe 67 jaar oud en een hersenbloeding achter de rug en die krijgt van ons (lees mijn vrouw) 100 euro per maand.

De rest niets.

Af en toe help ik wel eens iemand zoals laatst heb ik mijn zwager mijn nmotor verkocht voor 20.000 terwijl die 40.000 waard was.

Hij reed er toch al op dus over 2 jaar krijg ik er toch geen donder meer voor  :floet:

Men moet er principieel vanuit gaan dat er bij mij niks nada noppes te halen valt, iedereen heeft zijn eigen verantwoording.


josv

Citaat van: balikbayan op woensdag 16 november 2011, 09:56:19
Af en toe help ik wel eens iemand zoals laatst heb ik mijn zwager mijn nmotor verkocht voor 20.000 terwijl die 40.000 waard was.

Hij reed er toch al op dus over 2 jaar krijg ik er toch geen donder meer voor  :floet:

Men moet er principieel vanuit gaan dat er bij mij niks nada noppes te halen valt, iedereen heeft zijn eigen verantwoording.



Er wordt mij weleens verweten dat ik met 2 maten meet. Hier in de  :smiley-philippines: moet je meten met het aantal maten gelijk aan de omvang van je schoonfamilie  :happy2: :happy2:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

balikbayan

Precies ik zeg wel eens ze gedragen zich als kleine kinderen.

Helaas voor hun zijn het niet mijn kinderen, maar het zou me niks verbazen dat als je gaat scheiden in de PH (tegen de tijd dat het mag) dat ze je gaan verplichten om ook alimentatie aan de rest van je schoonfamilie te betalen  :lachen:


pvgossum

Ik stuur 210 euro, maandelijks. De beweegreden hiervoor is dat mijn vrouw vroeger 10.000 pesos verdiende en ongeveer 70% van haar loon naar de familie ging. Daarnaast gaven sommige tantes uit de USA ook een beetje geld, maar vermits ik ingetrouwd ben concentreren de tantes zich op de meer direct familie. Wat dus ook logisch zijn.

Ook gekozen om niet meer te sturen omdat haar zus ook een verantwoordelijkheid heeft, de zus focust eerder op investeringen aan het huis en ik op de algemene kosten (zoals voeding, etc)

Ronny55

 Tja ,als ik dat hier zo lees ben ik de enige buitenlander die een "rijke vrouw" gevonden heeft. Mijn vrouw werkt sedert 23 jaar in een huishoudtoestellen winkelketen . Ze heeft deze zaak samen met de eigenaar uitgebouwd van 1 winkel tot nu 27 over de hele filipijnen. Ze is daar nu de executief assitent van de eigenaar. Dus heb geen finaciele verplichtingen jegens haar of haar familie, die trouwens bijna allemaal in het bedrijf werken.
We wonen in mijn huis ,haar huis wordt verhuurd, maandelijks ontvangen we 150 l diesel voor de auto en het onderhoud wordt door de firma gedaan.
  zodus ik leef hier zuinig moest ik zo geen duur hobby hebben,nl motoren. Wekelijk draag ik 6000 peso bij aan het huishouden personeels kosten enz. Uitgezonderd de chauffeur-klusjesman die betaal ik dan ook nog eens 1000 peso per week netto . Zo zou me een maand leven als God in Frankrijk me 30000 peso per maand kosten ware er niet mijn persoonlijk vertier van om en bij de 40000 peso per maand. Maar ik klaag niet.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

josv

Citaat van: Ronny55 op woensdag 16 november 2011, 13:12:24
Maar ik klaag niet.

Ronny, helemaal top. Typisch voorbeeld van hoe het ook kan !!!
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Pascal Keirens

Wij sturen eigenlijk geen vast bedrag per maand op. Mijn schoonvader werkt ginds, hetzij wel aan een klein loon. Wij sturen dan ook enkel geld op voor een 'extraatje' zoals een verjaardag, Kerst en zo van die dingen. Dat is dan meestal 75 euro.

koy

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat het voor iedereen leerzaam is om te zien wat "gebruikelijk" om de familie in de PH te steunen.
Over 't algemeen zie ik een bedrag van +/- 200â,¬ terug komen en daar kunnen ze blijkbaar al heel wat mee.

Aan de andere forum leden, graag ook jullie mening.

grtjs Koy
leven en laten leven...