Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Dagelijkse kosten op de Filippijnen

Gestart door Joerie, zondag 18 december 2011, 20:44:11

Vorige topic - Volgende topic

vvjoris

Citaat van: Bulldozer op donderdag 17 januari 2013, 00:15:23
Citaat van: Kano op woensdag 16 januari 2013, 13:41:20
Ziektekostenverzekering van P 20.000 per maand = P 240.000 per jaar?  Oei, ik doe het met Philhealth = P 200 per maand = P 2.400 per jaar (voor het gezin)  en spaar voor onverzekerde calamiteiten. 
Ik vind Philhealth niet toereikend genoeg. Ze betalen maar een maximaal gedeelte uit. (als ik me goed herriner niet eens de helft) En zodra je echt iets ergs heb zit je dan dubbel in het schip. Vergoed Philhealth als je buiten de Filippijnen zit? (op vakantie naar Nederland bijvoorbeeld)

Citaat van: vvjoris op woensdag 16 januari 2013, 16:54:36
Ja, en als ik mijn jacht meebreng lopen de kosten voor onderhoud ook hoger op.


Wat bedoel je met jacht meebrengen? Is dit een Belgische uitdrukking?


Ik blijf er bij, ik wil het wel zien. Als je er woon dan kom ik wel eens langs. Dat kan ik, want ik mag het met meer dan 50.000 per maand doen. Ik beloof dat ik niet te veel zal eten en drinken.

Nee, ik heb helemaal geen jacht (de  :belgiesmiley: koning wel, eentje van 1.5 miljoen, hij gaat het verkopen, en merk op een van 1.5 miljoen dat is een kleintje, een degelijk exemplaar is minsten 10 m), ik bedoel daar enkel mee dat je geld kan uitgeven ziveel je wil ...

Als ik er ben/woon ben je altijd welkom, en je eet en drinkt zoveel je wilt (als ik je niet voldoende kan geven is dat met mijn  :vl: achtergrond 'loose face')

Maar voor mij gaat dit topic over dagelijkse kosten, maar ik heb er geen enkel probleem mee dat het ook gaat over het bekostigen van een bepaalde levensstijl. Ik ben van mening dat wanneer je voor je stijl (misschien is dat wel 'gagnam style'?) 75,000 pesos nodig hebt in de  :smiley-philippines: dan heb je voor diezelfde stijl 3 à 4000 euro netto nodig in  :eu:, en niet iedereen heeft dat hier é.

Mogelijk is het met ziekteverzekering anders in  :nederlandsevlag: dan in  :belgiesmiley: want hier betaal je 19 euro en enkele eurocentjes per kwartaal voor je basis ziekteverzekering. Voor je dekking moet je wel een adres in België hebben (er ingeschreven zijn) anders moet je omschakelen naar DOSZ (Dienst overzeese sociale zekerheid) wat natuurlijk veel meer kost. Volgens mij hoort die kost niet bij dagelijkse kosten, wel bij levensstijl, maar dat is natuurlijk voor discussie vatbaar.

Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

yepyep

@VVJoris: Het is al vaker gezegd in dit topic, met 50k kan je niet zo heel veel doen in Metro Manila. Tenminste als je de dingen wilt doen die je in BE/NL ook doet (zoals een pintje pakken of uiteten)

Huur: 15000 )(Hier huur je niks 'downtown' voor of in gebieden die bekend staan om hun 'fancy' woonomgeving - dus geen Ayala, MegaWorld en andere developers) - In de provincie kun je hier wel wat leuks voor huren denk ik)
Supermarkt: 10000 (voor je melk, je vlees en kip) - prijzen zullen in de supermarkt in Mactan niet veel verschillen denk ik.
Wet Markt: 3000 (voor je groenten en fruit en vis) - dit kan ik de provincie wel goedkoper denk ik. Wet market prijzen zijn goedkoper in de province.
Taxi: 1500 (in Metro Manila, goed voor enkele ritjes per maand) - in de province misschien goed voor redelijk wat tricycle ritjes
Electriciteit: 2500 - ook dit bedrag is voor locaties in de wat minder 'bekende' woonomgevingen. Electriciteit is overpriced hier. Ik betaal iedere maand 10000 en dan gebruiken we twee airco's. Een kleintje overdag als onze dochter slaapt en een 's nachts in onze slaapkamer (split type)

Internet: 1000 (is overal hetzelfde).
GSM : 1000 (idem)
Water: 400 (red ik het zelf niet mee, maar in de provincie wel denk ik)
Gas: 700

Uiteten: ??? (ligt helemaal aan jezelf. Hoeft in principe niet. Een etentje bij een vriend van mij kost met 3 man 1000 pesos maximaal in de province. In Manila betaal je dat al snel per persoon als je er een fles wijn bij neemt of enkele biertjes de man)

Verzekering: 6400 (Nederlandse verzekering a 120 euro)

Totaal: 41500

Ik denk dat je met 41500 redelijk goed kan leven in de provincie. Uiteten, terrasje of dagtrips zijn er dan niet bij opgeteld. Of je het breed laat hangen op deze manier is voor iedereen persoonlijk.


Ketelbinkie

Citaat van: vvjoris op woensdag 16 januari 2013, 16:54:36

Ja, en als ik mijn jacht meebreng lopen de kosten voor onderhoud ook hoger op.


Is natuurlijk wel een grote aanrader, want in een land met ca. 7000 eilanden is het heerlijk island hopping :thumb:. Zo af en toe zie ik een grote catamaran of ander soort (zeil)boot voor anker liggen in de buurt van de haven of boulevard in Dumaguete City. En de kano's aan boord hebben het, zo te zien, allemaal best naar hun zin. Dus zeg ik: DOEN.

De levensstijl bepaalt de maandelijkse uitgaven en dan nog kan dat verschillen al naar gelang de locatie. Neem b.v. uit eten gaan. In Dumaguete City kan je in de meeste restaurants (geen pinoy eatery natuurlijk) voor <1000 peso samen dineren. Zal in Manilla wellicht een stuk lastiger worden. Weet b.v. dat toen ik in Iliilo City woonde de prijzen van de restaurants in Small Ville beduidend hoger lager. Ander voorbeeld, woon je in een eigen huis neem je dan de kosten lot + opstal mee in de berekening, anders loopt de vergelijking mank met een huurhuis. Zelfde met vervoer, gebruik je veel de taxi (prima) maar rijd je met eigen vervoer lijkt me, ook weer eerlijk, om de aanschaf hiervan door afschrijving, renteverlies enz. mee te nemen en niet enkel de brandstof als uitgave post te beschouwen. Naar aanleiding van al dit soort berekeningen  ben ik het met de leden eens die stellen dat je een bedrag van tenminste 60.000 tot 70.000 peso moet aanhouden om gewoon te kunnen leven nog zonder exorbitante uitspattingen. Ik houd het jaarlijks maar op een bedrag van (incl. een reserve potje voor onvoorziene uitgave, mits die niet te groot worden, anders moet je je buffer aanspreken) van tussen de 15.000 en 20.000 euro. Dan moet de euro tenminste op het nivo van tussen 50 - 55 peso blijven. Zakt die door de 50 peso grens wordt het weer een ander verhaal, omgekeerd als ie als een raket weer richting 70 peso gaat. Dat laatste zie ik (helaas) voorlopig nog niet gebeuren.

vvjoris

Het blijkt dan in Manila toch een stuk duurder te zijn dan in Cebu, en eens een eindje weg van grotere steden zal het nog wel iets goedkoper zijn ...

Misschien is een 'normaal' confortabel leven dan 40 - 50k, voor manila 20 % bijtellen, en extra voorzien voor ziekte, Island Hopping, Europe Holiday, Family Support ... zo kom je wel aan 75k, en de euro ... was 70 ... vandaag 53 ... dat gaat naar 40 gaan, vrees ik, ik denk met al dat gedoe hier evolueert het naar 1 USD = 1 EUR ...
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Luke

Citaat van: vvjoris op donderdag 17 januari 2013, 04:00:04
Het blijkt dan in Manila toch een stuk duurder te zijn dan in Cebu, en eens een eindje weg van grotere steden zal het nog wel iets goedkoper zijn ...

Misschien is een 'normaal' confortabel leven dan 40 - 50k, voor manila 20 % bijtellen, en extra voorzien voor ziekte, Island Hopping, Europe Holiday, Family Support ... zo kom je wel aan 75k, en de euro ... was 70 ... vandaag 53 ... dat gaat naar 40 gaan, vrees ik, ik denk met al dat gedoe hier evolueert het naar 1 USD = 1 EUR ...

We gaan wel is opnieuw tellen van zodra je permament in PH woont. Op vakantie is geen vergelijk!

vvjoris

Citaat van: Luke op donderdag 17 januari 2013, 04:18:53
Citaat van: vvjoris op donderdag 17 januari 2013, 04:00:04
Het blijkt dan in Manila toch een stuk duurder te zijn dan in Cebu, en eens een eindje weg van grotere steden zal het nog wel iets goedkoper zijn ...

Misschien is een 'normaal' confortabel leven dan 40 - 50k, voor manila 20 % bijtellen, en extra voorzien voor ziekte, Island Hopping, Europe Holiday, Family Support ... zo kom je wel aan 75k, en de euro ... was 70 ... vandaag 53 ... dat gaat naar 40 gaan, vrees ik, ik denk met al dat gedoe hier evolueert het naar 1 USD = 1 EUR ...

We gaan wel is opnieuw tellen van zodra je permament in PH woont. Op vakantie is geen vergelijk!

Dat zal moeilijk vergelijken zijn, door mijn heen- en weer reizen, en dan moet het onderscheid nog gemaakt worden tussen 'privé-kosten' en 'bedrijfskosten' ...
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

yepyep

Maak je borst maar nat dan als je van plan bent zakelijk te gaan huren.

Ketelbinkie

Citaat van: vvjoris op donderdag 17 januari 2013, 04:30:09
Citaat van: Luke op donderdag 17 januari 2013, 04:18:53
Citaat van: vvjoris op donderdag 17 januari 2013, 04:00:04
Het blijkt dan in Manila toch een stuk duurder te zijn dan in Cebu, en eens een eindje weg van grotere steden zal het nog wel iets goedkoper zijn ...

Misschien is een 'normaal' confortabel leven dan 40 - 50k, voor manila 20 % bijtellen, en extra voorzien voor ziekte, Island Hopping, Europe Holiday, Family Support ... zo kom je wel aan 75k, en de euro ... was 70 ... vandaag 53 ... dat gaat naar 40 gaan, vrees ik, ik denk met al dat gedoe hier evolueert het naar 1 USD = 1 EUR ...

We gaan wel is opnieuw tellen van zodra je permament in PH woont. Op vakantie is geen vergelijk!

Dat zal moeilijk vergelijken zijn, door mijn heen- en weer reizen, en dan moet het onderscheid nog gemaakt worden tussen 'privé-kosten' en 'bedrijfskosten' ...

Kosten van op en neer reizen tussen  :smiley-philippines: en  :belgiesmiley: moet je, qua kosten v.w.b. levensonderhoud in de  :smiley-philippines: buiten beschouwing laten. Dan maakt het nog een verschil of je "cattle class" vliegt of wat comfortabeler in de business class (als het geen privé reis betreft) en gaan de zaken heel goed in de  :smiley-philippines: (en dat zou zo maar kunnen) kan je je 1st class permitteren.

vvjoris

Citaat van: Ketelbinkie op donderdag 17 januari 2013, 12:37:38
Citaat van: vvjoris op donderdag 17 januari 2013, 04:30:09
Citaat van: Luke op donderdag 17 januari 2013, 04:18:53
Citaat van: vvjoris op donderdag 17 januari 2013, 04:00:04
Het blijkt dan in Manila toch een stuk duurder te zijn dan in Cebu, en eens een eindje weg van grotere steden zal het nog wel iets goedkoper zijn ...

Misschien is een 'normaal' confortabel leven dan 40 - 50k, voor manila 20 % bijtellen, en extra voorzien voor ziekte, Island Hopping, Europe Holiday, Family Support ... zo kom je wel aan 75k, en de euro ... was 70 ... vandaag 53 ... dat gaat naar 40 gaan, vrees ik, ik denk met al dat gedoe hier evolueert het naar 1 USD = 1 EUR ...

We gaan wel is opnieuw tellen van zodra je permament in PH woont. Op vakantie is geen vergelijk!

Dat zal moeilijk vergelijken zijn, door mijn heen- en weer reizen, en dan moet het onderscheid nog gemaakt worden tussen 'privé-kosten' en 'bedrijfskosten' ...

Kosten van op en neer reizen tussen  :smiley-philippines: en  :belgiesmiley: moet je, qua kosten v.w.b. levensonderhoud in de  :smiley-philippines: buiten beschouwing laten. Dan maakt het nog een verschil of je "cattle class" vliegt of wat comfortabeler in de business class (als het geen privé reis betreft) en gaan de zaken heel goed in de  :smiley-philippines: (en dat zou zo maar kunnen) kan je je 1st class permitteren.

Met het bedrag dat je moet betalen voor bvb First Class London - Hong Kong met Cathay Pacific (PHP 375,000) kun je wel een tijdje 'leven' in de  :smiley-philippines:
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Ketelbinkie

Zeker weten. Vandaar de opmerking mijnerzijds alleen van toepassing als de zaken heel erg goed gaan. Ik was ook een beetje aan het dollen omdat ik weet dat jij er ook de humor van kan inzien.