Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Dagelijkse kosten op de Filippijnen

Gestart door Joerie, zondag 18 december 2011, 20:44:11

Vorige topic - Volgende topic

Joerie

Graag had ik eens geweten hoeveel het eigenlijk kost om te leven op de Filippijnen. Naar ik hier al wat gelezen heb, verschilt dat van regio tot regio. Ikzelf zal in Quezon City verblijven. Ik heb er eens ergens een topic hierover gezien ergens opt forum, maar ik kan het niet meer terugvinden.
Ik heb zelf al een voorzichtige schatting gemaakt voor mezelf en kom uit op zo'n 300 EURO per maand als ik niet te zot doe. Maar is dat realistisch? Graag had ik ook een overzicht gehad van welke kosten ik allemaal mag verwachten: huishuur, water, elektriciteit, TV, voeding, internet,...
Ik ben van plan om samen met een vriendin daar een condo te huren om zo de huishuur wat betaalbaar te houden.

Amice

â,¬300 = 17000 peso

Als je daar iets voor wilt huren,eten(2 personen) en alle kosten betalen, dan dien je als filipino te leven. Zeker in manila waar alles duurder is.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Luke

Hoeveel heb je nu nodig in Be/Ne??
Neem dat maar als uitgangspunt. Alles minder is bonus!
Wat is de bedoeling om in de Filipijnen te leven? Economisch vluchteling?

Kano

Citaat van: Joerie op zondag 18 december 2011, 20:44:11
Ik ben van plan om samen met een vriendin daar een condo te huren om zo de huishuur wat betaalbaar te houden.

Hoeveel draagt de vriendin financieel bij in de kosten van levensonderhoud?  Nu zijn er condo's in alle soorten en maten en dus ook met verschillende huurprijzen. Je zou eerst eens op internet moeten zoeken naar wat jullie willen/kunnen huren want die kosten zijn heel erg bepalend voor het budget wat je nodig hebt. Maar â,¬ 300 lijkt mij echt te weinig. De uitgaven zullen bestaan uit huur (bij aanvang ook minstens 1 maand deposit en 1 maand vooruitbetaling), electriciteit, gas, water, tv-kabel,internet, telefoonkosten,eten en drinken, medische kosten, openbaar vervoer, kleding en schoeisel, uitstapjes etc.

Kijk eens naar het topic "Vergelijking kostprijzen levensmiddelen Philipines versus BE en NL" http://www.filippijnen.org/index.php/topic,7502.0.html

:hoedjeaf:

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

yepyep

Ik denk dat je al snel rond de 10000 pesos voor een condo kwijt bent in Quezon city. Maar ik zie dat studio appartementen van 25m2 voor minder worden aangeboden:
http://www.sulit.com.ph/index.php/classifieds+directory/q/condo+for+rent+quezon+city

Huisje worden goedkoper aangeboden en zo rond de 5000 pesos vind je wel iets.
Als je verder niks geks onderneemt en leeft als Filippijn moet je van je overige geld kunnen leven.

De vraag is alleen hoe lang je dat volhoudt.

Vraag anders eens aan Fail_over hier op het forum. Die heeft een tijdje in Quezon City gewoond en gehuurd.

Amice

In pasig zijn ook wel townhouse type woningen voor redelijke prijzen te huren.
Als verder water direct aan manyla water en de electra aan meralco dient te worden betaald dan kost:
water(indien minder verbruik dan 11 m3                                                                         P 100 p/mnd
electra *indien verlichting/fan en TV +koelkast(koken op gas. ergens rond de                    P1500 p/mnd
Internet smart bro heb ikzelf nu voor                                                                              P 799 p/mnd

Filipina's rekenen voordaily use/food eenz. P 300 p/dag x 30 =                                         p9000 p/mnd
totaal                                                                                                                           p11399
Dan zou je voor p5000 kunnen huren maar dan mag er ook al niks meer verkeerd gaan
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Raftie

Ik zit in Samar wat waarschijnlijk één van de goedkoopste streken is van het land. Met 300 euro leven lijkt mij voor een westerling onmogelijk. Filipinos doen het met veel minder maar ze hebben ook echt niets nodig.

Huishuur : 4000 /maand = +/- 80 euroH
Elek : 1000/ maand = +/- 20 euro ( je fan draait dag en nacht en een frigo kun je best wel gebruiken)
TV : 250 /maand = +/- 5 euro
Water : 250/maand = +/- 5 euro

Dan zou je nog 190 euro over hebben voor voeding, verplaatsing, medische kosten enz...

Niet te vergeten de familie die regelmatig met haar problemen komt aankloppen. De meesten hebben helemaal geen werk en/of leven van de visvangst.

Volgens mij is het dubbele een strikt minimum en een betere basis.

Op een andere plaats in het forum vindt men een pensioen van 1200 euro te weinig ? (Dit is dan ook sterk overdreven, tenzij je op hotel leeft :-)

westhoek

Citaat van: Raftie op maandag 19 december 2011, 06:07:54
Ik zit in Samar wat waarschijnlijk één van de goedkoopste streken is van het land. Met 300 euro leven lijkt mij voor een westerling onmogelijk. Filipinos doen het met veel minder maar ze hebben ook echt niets nodig.

Huishuur : 4000 /maand = +/- 80 euroH
Elek : 1000/ maand = +/- 20 euro ( je fan draait dag en nacht en een frigo kun je best wel gebruiken)
TV : 250 /maand = +/- 5 euro
Water : 250/maand = +/- 5 euro

Dan zou je nog 190 euro over hebben voor voeding, verplaatsing, medische kosten enz...

Niet te vergeten de familie die regelmatig met haar problemen komt aankloppen. De meesten hebben helemaal geen werk en/of leven van de visvangst.

Volgens mij is het dubbele een strikt minimum en een betere basis.

Op een andere plaats in het forum vindt men een pensioen van 1200 euro te weinig ? (Dit is dan ook sterk overdreven, tenzij je op hotel leeft :-)

Voila, dit is duidelijke informatie. Vele mensen , waaronder ons ma, moeten het minder pensioen stellen in BE, en ze heeft niets te kort hoor. Ikzelf maak er een sport van om zuinig te leven. De dag dat ik morgen kan vertrekken naar de Fils of eenander (goedkoper) landje dan de onze, kom ik ruimschoots toe.
Tegenwoordig is men met niets meer tevreden, straks is het Kerst vakantie, en Zaventem zal het weer druk hebben,.....

Fail_over

De kosten zijn idd allemaal realistisch, wij deden het voor +- 20.000 php per maand met 5 personen in QC.

Huur 5500 php, electra +- 1500 php, water 500 tv 250 en internet 999.
Water 25 php per 5 ltr en gas per tank, 650 php per tank, verbruik ong 1,5 tank per maand.
Goedkoop boodschappen doen bij Palengke en de sales opzoeken in de Malls.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

kamperman

mijn vrouwtje krijgt 12000 per maand
nu heb ik geen huur te betalen omdat we zelf een huis hebben

electriciteit----1200 pesos
water ---------500 pesos
gas -----------400 pesos
internet-------1000 pesos

toaal vaste lasten------3100 pesos