Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Dagelijkse kosten op de Filippijnen

Gestart door Joerie, zondag 18 december 2011, 20:44:11

Vorige topic - Volgende topic

boomerang

"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

robert van dijck

Citaat van: callebaut op dinsdag 28 augustus 2012, 09:57:15
Citaat van: milagros op dinsdag 28 augustus 2012, 09:51:24
Als ik zo julie bemerkingen lees moet ik vaststellen dat het goedkoper leven is in de Cebu streek dan in de province op Luzon. Vooral de prijs van vlees schijnt daar veel goedkoper te zijn. Bij de inzegening van ons huis hebben wij voor lechon een klein varken aangekocht van 32 kg en hiervoor was de prijs bij de boer 4500 pesos- levend. Let wel , ik ben het niet gaan kopen als witneus wat zou kunnen maken at ze extra wilden aan verdienen.

De gangbare prijs voor het maken van lechonpiggetje = 3500 - 4500  php + ( 500 - 1000 php voor het slachten en bereiden ) hier te Negros ..dus al bij al hebben ze je niet bij jouw witneus genomen .

Ik heb vorig jaar voor mijne verjaardag 8000 P betaald, was wel een varken van 100 kg, bereiding en slachten werd door de familie gedaan

Robert

vvjoris

Citaat van: robert van dijck op dinsdag 28 augustus 2012, 10:08:15
Citaat van: callebaut op dinsdag 28 augustus 2012, 09:57:15
Citaat van: milagros op dinsdag 28 augustus 2012, 09:51:24
Als ik zo julie bemerkingen lees moet ik vaststellen dat het goedkoper leven is in de Cebu streek dan in de province op Luzon. Vooral de prijs van vlees schijnt daar veel goedkoper te zijn. Bij de inzegening van ons huis hebben wij voor lechon een klein varken aangekocht van 32 kg en hiervoor was de prijs bij de boer 4500 pesos- levend. Let wel , ik ben het niet gaan kopen als witneus wat zou kunnen maken at ze extra wilden aan verdienen.

De gangbare prijs voor het maken van lechonpiggetje = 3500 - 4500  php + ( 500 - 1000 php voor het slachten en bereiden ) hier te Negros ..dus al bij al hebben ze je niet bij jouw witneus genomen .

Ik heb vorig jaar voor mijne verjaardag 8000 P betaald, was wel een varken van 100 kg, bereiding en slachten werd door de familie gedaan

Robert

Lechon Baboy hier in Cebu ook PHP 5000 voor zo'n 35 kg. (But we first kill it zei Janice  :happy2: :happy2: :happy2:)
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Baron

 :hoedjeaf:

Is het niet zo dat men meestal leeft naarmate er geld is.
Mensen met 250 euro per maand kunnen leven in de PH.

Of ik / jij dat kan ...... da's wat anders. Maar als je niet meer hebt ......

Mijn ervaring en idee is dat als je echt weinig hebt je beter in Nl / Belgie / Dld leeft met dat lage inkomen.

:atyourservice:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Amice

Vermitst men een toelage heeft of aanvullende bijstand, dan is het nog steeds op een houtje bijten in nederland maar allee je bent wel in de zorgverzekering.

Met een zelfde bedrag zijn er nog steeds meer mogelijkheden in de phils, aangezien, de elektra,water en huur daar naarmate je inkomen zelf kunt invullen.

Huur heb je in nederland al sowiezo niet in de hand want waar vind je nog een appartement voor ca. 125 euro?

Zelfs in manila vind je dat nog.


Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

stijn54

Ik ben nu 2 maand in Cebu city, niet ver van Ayala Mall, en mijn maandelijkse uitgaven bedragen 75.000 pesos.
- appartementje, volledig gemeubileerd maar oud, 12.000 pesos water en electriciteit inbegrepen
- wij koken zelf doch doen inkopen in ayala niet op de markt
- visa verlenging 6.604 inbegrepen
- wij gaan om de 14 dagen eens naar de bioskoop, restaurantje en massage salon
- nieuwjaar gift aan vriendin 10.000 pesos
- internet 1.000 pesos per maand

Uitstappen doen we praktisch niet maar we nemen altijd de taxi.
Ik denk dat om hier wat goed te kunnen leven je toch 100.000 pesos moet hebben doch mijn pensioen zal maar rond de 70.000 pesos zijn aan de huidige koers wat evenwel genoeg is als je geen vriendin hebt. Vrouwen kosten overal geld ook in de Filipijnen.
Ik vrees echter dat de euro nog verder zal dalen wat goed is voor de export. Zie USA en China.

Dit ter info

mike-bel

vraag aan alle aliens die in de Filippijnen wonen :

is 75.000 peso (+/-1400â,¬) niet genoeg  om aan de dagelijkse "basisbehoeften"  te voldoen


veel mensen moeten met een loon van 1400â,¬ of minder rondkomen in belgie

yepyep

Ja, daar kun je best van rondkomen als je bewust met je geld omgaat en het vooral bij lokaal geproduceerd voedsel houdt.
Koop je groenten, fruit en rijst op de markt, brood bij een lokale bakker of supermarkt. Koop niet teveel geïmporteerde producten, want dat maakt snel het verschil.

Kano

Citaat van: stijn54 op maandag 14 januari 2013, 04:30:58
mijn maandelijkse uitgaven bedragen 75.000 pesos.
- appartementje, volledig gemeubileerd maar oud, 12.000 pesos water en electriciteit inbegrepen
- wij koken zelf doch doen inkopen in ayala niet op de markt
- visa verlenging 6.604 inbegrepen
- wij gaan om de 14 dagen eens naar de bioskoop, restaurantje en massage salon
- nieuwjaar gift aan vriendin 10.000 pesos
- internet 1.000 pesos per maand


Stijn, er zit nogal een gat tussen â,¬ 75000 en de uitgaven die jij noemt. Kun  je dit nog verder specificeren (levensmiddelen, gas, kabel tv etc)?
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Ketelbinkie

Citaat van: stijn54 op maandag 14 januari 2013, 04:30:58
Ik ben nu 2 maand in Cebu city, niet ver van Ayala Mall, en mijn maandelijkse uitgaven bedragen 75.000 pesos.
- visa verlenging 6.604 inbegrepen
- nieuwjaar gift aan vriendin 10.000 pesos
Uitstappen doen we praktisch niet maar we nemen altijd de taxi.
Ik denk dat om hier wat goed te kunnen leven je toch 100.000 pesos moet hebben doch mijn pensioen zal maar rond de 70.000 pesos zijn aan de huidige koers wat evenwel genoeg is als je geen vriendin hebt. Vrouwen kosten overal geld ook in de Filipijnen.
Ik vrees echter dat de euro nog verder zal dalen wat goed is voor de export. Zie USA en China.

Dit ter info

Bedankt voor de info, maarre....................6.604,00 peso per maand aan visa kosten :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:.
Een nieuwjaarsgift aan je vriendin van 10.000,00 peso is omgerekend op maandbasis 10.000/12= 834 peso (naar boven afgerond).
Verder zeg je dat om hier goed te kunnen leven een maandelijks budget van 100.000,00 peso dit pas mogelijk maakt.
Vraagje, kan je je eerdere berekening/opsomming aanpassen en vervolgens het gewenste overzicht qua levensstijl gebaseerd op een uitgave patroon van 100.000,00 p/mnd tonen. Ben erg nieuwsgierig, dus misschien kan ik nog wat van je leren, waarvoor bij deze reeds hartelijk dank.