Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Dagelijkse kosten op de Filippijnen

Gestart door Joerie, zondag 18 december 2011, 20:44:11

Vorige topic - Volgende topic

vvjoris

Cost of living in The Philippines...hoort 'half' thuis bij 'Eten en drinken'

http://liveinthephilippines.com/content/living-here-expectations-vs-reality/
(dateert van 17 augustus 2012)

Citaat van: Henry Velez, niet iemand van dit forum

My first Month's bills, as a single person living in Mactan came to roughly.. ($USD)
-   Rent:  $107
-   Electric:  $30
-   Water:  $5
-   Cell Phone:  $12  (Unlimited Plan)
-   Internet:  $23 (USB Mobile Device)
-   Groceries/Dining-Out:  $225
-   Trikes/Cabs:  $75
-   Movies/Entertainment:  $100
-   TOTAL For Month:  Approximately $577 (USD)



Dat is dus, aan de koers van vandaag 467 euro, 23900 pesos, en dat zit in de top 30 % inkomens in de Filippijnen. Ik sprak onlangs met een Duitser in de Filippijnen, met een pensioentje van 400 euro, en die kon naar eigen zeggen ook confortabel leven, maar had een eigen huis (op naam van zijn asawa, vermoedelijk, of met een of andere constructie)

Citaat van: Henry Velez, niet iemand van dit forum
Now keep in mind, I'm a single person and I'm somewhat frugal.  I cook many of my meals now that I have the kitchen stuff I need and a fridge for groceries.  I rarely go to 'nice' restaurants or resorts, I'm not out island-hopping so all that stuff would be extra on top of my base-budget for necessities.  Some people might look just at the numbers say, "Sign me up!  It's way cheaper than what I'm paying now.".  Well, true.  But again, can you get accustomed to not having your own car?

Ik heb tot nu toe tijdens mijn verblijf kastiketten van Gaisano, SM Supermarket, Super Saver (Parkmall) en Robinson's bijgehouden, en van plan te vergelijken met Belgische prijzen en dan ook te posten. Dit zou dan toch al enig beeld moeten geven van de werkelijke kost op dit moment.

Voorbeeldje al: Coca Cola anderhave liter: België  â,¬ 1.70, Philippines: PHP 38 = 75 eurocent, Cola kost dus meer dan het dubbele in België.
Mijn algemene indruk tot nu toe: melkproducten ronduit duur, groenten relatief duur, vlees, vis en kip goedkoop (varkensgehakt â,¬ 2.70 per kilo, vers en lekker, weliswaar niet gekruid), locale alcoholische dranken quasi gratis (Tanduay white 1 euro), bier (San Miguel) uit blik relatief duur, 50% goedkoper uit flesjes.

Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

yepyep

Kosten in levensonderhoud verschilt per gebied en regio en je kan het zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. Maar als je en als je goedkoop wilt leven, kan je het beste de supermarkt zoveel mogelijk vermijden en vooral van de markt eten.

Zie dit topic voor de dagelijkse kosten van diverse leden:
http://www.filippijnen.org/index.php/topic,7635.0.html

vvjoris

Citaat van: yepyep op zondag 19 augustus 2012, 06:49:25

Zie dit topic voor de dagelijkse kosten van diverse leden:
http://www.filippijnen.org/index.php/topic,7635.0.html

Nieuwe topic die ik maakte kan idd in dit vorige topic, ik heb er een half uur naar gezocht maat vond het niet ...

@admin: mijn post mag gerust verplaatst worden.
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Ketelbinkie

Mocht dit topic verplaatst worden, verhuist alles wel mee neem ik aan.
Om te reageren of je van 577,00 US$ (is 477,00 euro huidige wisselkoers) per maand kan leven in de  :smiley-philippines: :ikkeniebegrijp:.
Maar zoals YepYep al zei, je kan het net zo goedkoop en duur maken als jezelf wilt.
Of je inderdaad zo goedkoop wenst te leven en het dan ook nog eens voor de langere termijn denkt/hoopt vol te houden, is een andere vraag.
Vandaar dat de opmerking die ik elders las: ga uit van hetzelfde budget en levensstijl in je thuisland en misschien houd je dan wat over of in het ergste geval kom je toch wat tekort en zal je moeten bezuinigen dan wel te dure uitgaven moeten zien te mijden.
Over de supermarkt vermijden, nog een opmerking. Vaak hoeft de markt niet echt goedkoper te zijn. Zie dat b.v. soms de prijs voor verse vis en nog wat voedingsmiddelen daar vaak duurder zijn. Bovendien, de hygiëne op de markt in aanmerking genomen, opteer ik persoonlijk liever voor de mall of supermarkt.
Prijzen van producten in  :smiley-philippines: vergelijken met die in  :belgiesmiley: of  :nederlandsevlag:, leuk om te weten maar verandert jammer genoeg niet de prijs als zodanig in  :smiley-philippines: nog voor geen centavos/peso :lachen:. Dus met andere woorden, product te duur, gewoon niet kopen en kan men er echt niet van buiten dan de dure prijs maar slikken, zit helaas niks anders op.

*Moderator

Citaat van: Ketelbinkie op zondag 19 augustus 2012, 07:37:42
Mocht dit topic verplaatst worden, verhuist alles wel mee neem ik aan.




[mod]Dat klopt volkomen[/mod]

milagros

Ik ben pas terug en ben zeer verbaasd over de kostprijs van voeding en drank momenteel. Zelfs in de provincie. Vandaag betaal je voor een kilootje rijst al snel 30 tot 40 pesos. Een kilo varkensvlees 3 à 400 van die dingen, wat olie en je komt aan bedrag waar je 5 jaar geleden ruim een week goed kon van leven. Drank , tot 600 pesos voor een bakje San Mighel, en als je daar nog de huur en al de nuts voorzieningen moet bij reken ben je snel door je pensioentje heen; Zoals ook door anderen vermeld sta je als witneus ook steeds in voor een deel van de kosten van de familie en altijd hebben ze toch maar weer een kleinigheid nodig, maar al bij al gaan ze er met een flink stuk van je inkomen lopen. Zeker als je in de stad leeft. Queson is dan ook niet goedkoop. De vele woongebieden die er worden bebouwd met torenhoge flatgebouwen zorgen ook voor een meer jongere bevolking die mede ook de prijzen in de hoogte drijven. Maak je ook niet te veel illusies over een beetje luxe, want het grote deel van deze nieuwe flats zijn niet groter dan 25m². Dus leven slapen en al de rest gebeurt in één kamertje. De meeste van deze flats zijn ook enkel te koop. In de shopping lopen ze je oren van je hoofd te zagen om naar hun onderhandelingstafeltjes te komen om het procedé uit te leggen. Ik ben er een paar jaar niet geweest, maar sta wel verstomd van de evolutie die zich voltrekt in Manila en omstreken. reken maar dat de provincie volgt. Zelf ook vastgesteld, maar daar zijn er wel nog meer mogelijkheden als je niet te erg verknocht bent naar het geweld van de groot stad.  Ik ga maar stoppen en je de moet niet ontnemen, maar een optie geef ik je toch nog mee. Als je echt naar daar wilt en er nog een leven opbouwen opteer je beter om iets aan te kopen. Dan heb je ginder toch een background. De maandelijkse kosten voor een flat zijn maar een klein beetje hoger dat de huur.
Groeten
François

vvjoris

Citaat van: milagros op maandag 27 augustus 2012, 23:02:33
Ik ben pas terug en ben zeer verbaasd over de kostprijs van voeding en drank momenteel. Zelfs in de provincie. Vandaag betaal je voor een kilootje rijst al snel 30 tot 40 pesos. Een kilo varkensvlees 3 à 400 van die dingen, wat olie en je komt aan bedrag waar je 5 jaar geleden ruim een week goed kon van leven. Drank , tot 600 pesos voor een bakje San Mighel, en als je daar nog de huur en al de nuts voorzieningen moet bij reken ben je snel door je pensioentje heen

????

Rijst inderdaad tussen 30 en 50 pesos, afhankelijk van al dan niet 'gebroken' en van de kwaliteit.
Varkensvlees van 400 pesos komt waarschijnlijk van een luxe varken, want hier in Cebu betaal je tussen de 135 pesos (ground meat = gehakt) en de 285 pesos (BBQ brochetten, gemarineerd) Beef is duurder, aussie beef zit je aan 400 - 500 pesos (daar heb je in  :belgiesmiley: maar 'ordinaire' biefstuk voor)
Eén literfles San Miguel kost 62 pesos, 320 ml flesje 22 pesos, in ik herinner met dat dat in 2008 19 pesos was, in  :belgiesmiley: is de bierprijs sneller gestegen ...
Electriciteit (als je geen aircon hebt) 800 pesos, water 200 pesos, internet 800 - 1200 pesos.
Huur voor een degelijke woonst 8000 - 20.000 pesos, afhankelijk van de ligging (het stinkende centrum is duurder dan het toch iets meer landelijke consolacion)

Tering naar de nering zetten, en met klein pensioentje een goedkopere woonst, en je komt makkelijk toe, tenzij je luxe als in Europa wil ...
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Ketelbinkie

Een big van ca. 70 kg levert ongeveer 100 peso p/kg levend gewicht op. In dec., i.v.m. de kerst, loopt dat op tot 120 peso. Iedereen wilt er wat aan verdienen........Maandelijkse elektra bill (zonder airco) van 800 peso.... dan moet je wel heel erg weinig aan apparatuur in huis hebben. Met een beetje 2-deurs koelkast, wasmachine, 1 of 2 tv's, idem 2 fans, ik red het niet hoor. Tering naar de nering zetten is heel belangrijk, maar teveel T naar de N...................Wat is luxe in Europa? Zijn allemaal keuzes die men moet maken, maar de praktijk leert veelal dat inleveren de meeste mensen niet goed af gaat. Nog even snel wat bier prijzen per krat (24 flesjes) op gezocht. SMP 412p, SML 510p, SMLemon/Apple 490, Cerveza Negra 576p, Strong Ice 689p.

milagros

Als ik zo julie bemerkingen lees moet ik vaststellen dat het goedkoper leven is in de Cebu streek dan in de province op Luzon. Vooral de prijs van vlees schijnt daar veel goedkoper te zijn. Bij de inzegening van ons huis hebben wij voor lechon een klein varken aangekocht van 32 kg en hiervoor was de prijs bij de boer 4500 pesos- levend. Let wel , ik ben het niet gaan kopen als witneus wat zou kunnen maken at ze extra wilden aan verdienen.

callebaut

Citaat van: milagros op dinsdag 28 augustus 2012, 09:51:24
Als ik zo julie bemerkingen lees moet ik vaststellen dat het goedkoper leven is in de Cebu streek dan in de province op Luzon. Vooral de prijs van vlees schijnt daar veel goedkoper te zijn. Bij de inzegening van ons huis hebben wij voor lechon een klein varken aangekocht van 32 kg en hiervoor was de prijs bij de boer 4500 pesos- levend. Let wel , ik ben het niet gaan kopen als witneus wat zou kunnen maken at ze extra wilden aan verdienen.

De gangbare prijs voor het maken van lechonpiggetje = 3500 - 4500  php + ( 500 - 1000 php voor het slachten en bereiden ) hier te Negros ..dus al bij al hebben ze je niet bij jouw witneus genomen .