Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wat betekent €100 voor een Nederlander/Belg?

Gestart door PHwaarde, maandag 14 mei 2012, 18:28:34

Vorige topic - Volgende topic

Emigrant

#70
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag 14 juli 2012, 10:50:13
Citaat van: Emigrant op zaterdag 14 juli 2012, 05:10:54
...maar waarom eten jullie diepvriesgroente? Vers is toch veel lekkerder! Plus dat je tijdens een brown out je freezer moet leeg eten.
Inmiddels is vers niet altijd lekkerder meer dan diepvries, dan heb je wat ontwikkeling gemist. Vervolgens is het zelfs zo dat de vitaminen bij diepvries tegenwoordig niet minder zijn als bij vers, dat vers blijft tegenwoordig te lang liggen, is het niet op de markt, dan in de koelkast van de consumenten.
Vervolgens is vers tegenwoordig (als je niet in het overschotseizoen koopt) vaak duurder dan diepvries, als je de kosten van de vriezer natuurlijk niet meeneemt als je die nog niet had (scheelt weer in die elektriciteitskosten als je die niet hebt  :floet: )
Maar wij eten vers want mijn vrouw gelooft hier geen donder van. Die is van de inkopen en die krijg je toch niet overtuigd dus laat maar.

Leeg-eten hoeft ook niet meer tegenwoordig als je een generator hebt. Kost natuurlijk wel benzine.

Het verhaal kent overigens meer elementen maar die voeren hier even te ver.

Gelukkig hebben wij hier dagelijks verse groenten direkt uit de cordilleras en die zijn echt vers, goed en voordelig dus die gooien we zeker niet in de freezer, hoogstens een paar goede stukken vlees wanneer mijn schoonfamilie een varken heeft geslacht, ohja, we hoeven hier ook geen extra koelkast aan te schaffen en achter slot en grendel te plaatsen om te verkomen dat de schoonfamilie de de koelkast leeg zuipt, scheelt ook weer in de kosten  :floet:

@Ketelbinkie, je had het inderdaad over diepvriesspul en niet over diepvriesgroente, verkeerd gelezen door mij.

O.B.Bommel

Citaat van: yepyep op zaterdag 14 juli 2012, 12:25:47
Aangezien ik met een health freak ben getrouwd, ontvang ik gere wat meer info omtrent dit onderwerp al dan niet middels PM.
Ik heb er hier net zo een zitten. Ik weet niet of ze allemaal zo in elkaar zitten, van eentje weet ik van niet die is van de friet. Het is geen geheim en wellicht ook interessant. Diepvriesfabrikanten werken op contractteeltbasis en de groenten gaan direct van het land in de verwerkingsfabriek waar ze niet meer doorgekookt worden als vroeger, dat is high tech geworden. Verse groenten gaan eerst naar de markt, daarna in en uit de koeling als de markt het niet meteen verkoopt. De supermarkten werken via distributiecentrales wat bespaart, maar voor verse groenten weer iets langer duurt.
Vervolgens worden de verse groenten 2 dagen of langer in een koelkast bewaard wat ook funest is voor de vitaminen. Wij werken namelijk en doen niet elke dag boodschappen.

Maar dit alles geldt niet in PH, waar we de versgeplukte groenten aan de poort kopen en die dezelfde dag nog verbruikt worden.

Fabrieken zijn echter niet zo kieskeurig als het om afval gaat, ze snijden de prei wat verder op en de stronken bij boerenkool en zo worden ook wat anders gesorteerd, maar dat is niet ongezonder.
En er zijn dingen die in diepvries of blik (waar naar zeggen inmiddels hetzelfde voor geldt) niet te vreten zijn maar dat is een ander verhaal. Anders kon het ook nauwelijks goedkoper. Dat is ook het probleem van de verse groentenhandel, vandaar dat mediaoffensief elke keer.
Voor sommige artikelen is diepvries niet geschikt, zoals b.v. uien, die worden slap en de smaak gaat eraf.

Maar voor transport van diepvries in de PH kan ik weer niet instaan. Als het voor de winkel staat te ontdooien wordt het er ook niet beter van....

Ik vrees dat je er de dames toch niet mee kan overtuigen, soit............... en ik heb geen aandelen in de diepvriesfabrieken. Ik weet wel dat mijn huishouduitgaven lager zouden zijn als ik het deed, maar dat is niet zo en nu word ik 100, toch.....?
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Luc

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag 14 juli 2012, 14:58:39
Citaat van: yepyep op zaterdag 14 juli 2012, 12:25:47
Aangezien ik met een health freak ben getrouwd, ontvang ik gere wat meer info omtrent dit onderwerp al dan niet middels PM.
IVerse groenten gaan eerst naar de veiling en dan naar de markt, daarna in en uit de koeling als de markt het niet meteen verkoopt. De supermarkten werken via distributiecentrales wat bespaart, maar voor verse groenten weer iets langer duurt.
Vervolgens worden de verse groenten 2 dagen of langer in een koelkast bewaard wat ook funest is voor de vitaminen. Wij werken namelijk en doen niet elke dag boodschappen.


:hoedjeaf:
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

vvjoris

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag 14 juli 2012, 14:58:39
Citaat van: yepyep op zaterdag 14 juli 2012, 12:25:47
Aangezien ik met een health freak ben getrouwd, ontvang ik gere wat meer info omtrent dit onderwerp al dan niet middels PM.
..., van eentje weet ik van niet die is van de friet. Het is geen geheim en wellicht ook interessant.

Diepvriesfrieten zijn nooit zo lekker dan verse frieten, logisch want bervroren aardappelen die je laat ontdooien zijn ook oneetbaar... Toch zijn diepvriesfrieten beter dan sommige verse frieten die frietbarbaren klaarmaken, soms eet je precies karton, of anders rubber.

Als je de tijd hebt, maak dan ook best verse frieten, de truuk schuilt erin in twee keer te bakken, op verschillende temperaturen. De eerste keer bak je op 140-150° C, eigenlijk maak je de 'binnenkant' van de frieten dan gaar. De tweede keer kook je op 170-180°, dan zorg je voor een krokant laagje aan de buitenkant.

Je eet dit dan met een héél grote hoeveelheid mayonaise...

Frieten zijn duidelijk niks voor health freaks ..... maar ik eet liever lekker vet dan constant met honger rond te lopen ....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Budgie

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag 14 juli 2012, 10:50:13
Inmiddels is vers niet altijd lekkerder meer dan diepvries, dan heb je wat ontwikkeling gemist. Vervolgens is het zelfs zo dat de vitaminen bij diepvries tegenwoordig niet minder zijn als bij vers, dat vers blijft tegenwoordig te lang liggen, is het niet op de markt, dan in de koelkast van de consumenten.
Vervolgens is vers tegenwoordig (als je niet in het overschotseizoen koopt) vaak duurder dan diepvries, als je de kosten van de vriezer natuurlijk niet meeneemt als je die nog niet had (scheelt weer in die elektriciteitskosten als je die niet hebt  :floet: )
Maar wij eten vers want mijn vrouw gelooft hier geen donder van. Die is van de inkopen en die krijg je toch niet overtuigd dus laat maar.
Het verhaal kent overigens meer elementen maar die voeren hier even te ver.

Sorry Heb jaren een groentetuin gehad maar vers is altijd lekkerer dan diepvries Zelfs als je snel invriest gaat de smaak maar ook de structuur achteruit.
En vitamines zijn niet de smaak Als sommige groentes te lang liggen loopt het vaak in smaak wel achteruit En bij bladgroente kan het nitrietgehalte zo hoog worden dat het wat ongemak veroorzaakt.
Dacht trouwens dat een Heer van Stand een perfecte smaak heeft.
Getting older beats the alternative -dying young

O.B.Bommel

Citaat van: Budgie op zaterdag 14 juli 2012, 22:36:31
Dacht trouwens dat een Heer van Stand een perfecte smaak heeft.
Nee hoor, ik ben zoals het bekend is een liefhebber van een eenvoudige doch voedzame maaltijd. Ik ben dus geen fijnproever op eetgebied, begrijp nog steeds niets van 5-sterrenrestaurants die edele biefstukken op bedjes van een een of ander stro leggen. Ze maken me blijer met een schnitsel met een hoop eroverheen of een aangeklede gehaktbal dan een parelhoen, voor mij is dat gewoon kip.

Dus Budgie zal wel gelijk hebben over de smaak, mijn verhaal ging over gezond zoals mij dat recentelijk uitgelegd is. Nu ik mijn gequote zin lees snap ik het misverstand  :weia: :weia: :weia: wat ik zelf de wereld in heb gebracht, er staat inderdaad lekkerder. Ik bedoelde dus gezonder.

Mijn vrouw heeft het altijd over gezond en omdat zij op eetgebied de dienst uitmaakt eet ik dus vers (en betalen we voor vers).
Om dan op dat topic terug te komen: mijn vrouw zegt dat ze in Dumaguete veel meer geld kwijt is aan groenten dan hier, dus daar gaat die 100 naar toe denk ik.



Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Budgie

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag 14 juli 2012, 23:18:07
Citaat van: Budgie op zaterdag 14 juli 2012, 22:36:31
Dacht trouwens dat een Heer van Stand een perfecte smaak heeft.
Nee hoor, ik ben zoals het bekend is een liefhebber van een eenvoudige doch voedzame maaltijd. Ik ben dus geen fijnproever op eetgebied, begrijp nog steeds niets van 5-sterrenrestaurants die edele biefstukken op bedjes van een een of ander stro leggen. Ze maken me blijer met een schnitsel met een hoop eroverheen of een aangeklede gehaktbal dan een parelhoen, voor mij is dat gewoon kip.


Hierin kan ik met U meegaan want het enige dat groot is in het 5-sterrenrestaurant is de rekening
En ze voegen zoveel aan rommel op je goede vlees toe dat je dat ook niet meer proef
Trouwens de lekkerste schnitsel heb ik een paar jaar terug gegeten in het wegrestaurant aan de A73 vlak bij Nijmegen Perfect gebakken, groot en een heerlijke garnering
Getting older beats the alternative -dying young