Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

grond kopen in Cebu

Gestart door dolfijn76, vrijdag 8 mei 2009, 10:14:47

Vorige topic - Volgende topic

gimini

#10
  Beste dolfijn,

          Wil je in een stuk grond investeren en je man of vriend als eigenaar of koper opgeven zou ik me vooral intresseren : Hoe kan ik mijn investering beschermen zodat bij een eventuele breuk , ik mijn investering niet voor jammer mag opschrijven. Geloof me gerust als ik je vertel dat de misbruiken hier schering in inslag zijn. Liefde en vertrouwen  :lachen: das een lachertje hier.
          Effe serieus, wat kan je doen, geef de persoon een officiele hypotecaire lening (ingeval het om je wettige echtgenote gaat kan dit niet)ter hoogte van de kostprijs van de grond . Zolang de lening niet is terugbetaald diend de grond als pand en hou je de titel in je bezit. De eigenaar kan geen kant uit. Het huis dat je erop bouwd mag op je naam maar is niet veel waard. De filipijnse grondwet voorziet in het "recht van wonen" geen rechter zal er ook maar aan denken een filipijn uit zijn woonplaats te zetten, wie ook de eigenaar is speelt gene rol.
         Deze manier van grond kopen heeft al meerdere keren (telkens) stand gehouden voor het gerecht. De grond terug leasen kan je er als extra zekerheid bovenopdoen ,maar de leasing contracten blijken meestal te lekken als een zeef. In ieder geval uitkijken is de boodschap en haast en spoed enz.....goede raad. Veel succes.



Gimini, ik heb even je eerste reactie (deze dus) op de juiste plaats gehangen. De Admin
De eeuwig durende vacantie :)

opinie

Wanneer de buitenlandse partner degene is die alles betaalt dan heeft die weinig zekerheid in de Filippijnen.
"Buitenlandse partner" is hier vanuit het oogpunt van de Filippijnse overheid.

Een huwelijk is gebaseerd op vertrouwen maar het gaat al eens fout. Dat gebeurt hier en dat gebeurt ook in de Filippijnen. Nu kan je voorhuwelijkse voorwaarden opstellen maar als deze strijdig zijn met de Filippijnse wetten dan zijn ze waardeloos. Een huwelijk met algehele gemeenschap van goederen houdt in dat alles in Europa van beiden wordt/is en in de Filippijnen alles van de Filippijnse man/vrouw. Men kan ook overeenkomen  dat alles in Europa van de Belg/Nederlander wordt/is en in de Filippijnen alles van de Filippijnse man/vrouw.
Wordt alles hier verkocht om ginder te kopen, is dat weer nutteloos.

Getrouwd of niet, een overeenkomst van lening is gevaarlijk! Dat is namelijk handelen als een bank. Buitenlanders mogen geen bedrijf hebben tenzij 60 % of meer in handen is van 5 of meer Filippijnse onderdanen. Met andere woorden: dat papier is nutteloos en kan de buitenlandse partner zelfs in meer problemen brengen.
Huren van de grond voor een klein bedrag en een horizontale eigendomsverdeling (grond van de Filippijnse onderdaan, huis van de buitenlandse partner) loopt bij scheiding ook soms verkeerd af.

Een appartement kopen
Hier wordt men via de eigenaarsvereniging (een soort bedrijf waarvan 60 % of meer in handen is van 5 of meer Filippijnse onderdanen dient te zijn) mede-eigenaar van de grond en volle eigenaar van het appartement. Dezelfde situatie als in Europa. Alleen kunnen er problemen rijzen als er te veel buitenlandse eigenaars zijn. (max 40%)
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Luc

Arroyo is al een tijdje bezig om de grondwet te veranderen waardoor buitenlanders wel grond kunnen kopen. Er is echter veel oppositie tegen. De Cha-Cha of Charter Change is nog altijd in behandeling in het parlement.


CHARTER change has been hogging the headlines, again, these days because President Macapagal-Arroyo's allies persist on pursuing it for different reasons. One of those reasons is: A constitutional amendment lifting the few nationalist provisions left in the Constitution would improve the economy of our country. They would allow 100-percent foreign ownership of lands and businesses in the country; the present Charter allows, at most, 40-percent foreign ownership of corporations. (This is not to mention that, in the implementation of the law, many foreigners have found many loopholes which they have exploited–like the use of dummy corporations.)

http://www.inquirer.net/specialfeatures/charterchange/view.php?db=1&article=20090502-202636
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

opinie

Citaat van: Luc op donderdag 14 mei 2009, 13:26:12
This is not to mention that, in the implementation of the law, many foreigners have found many loopholes which they have exploited–like the use of dummy corporations.
Toch even voor de duidelijkheid deze zin vertalen:
Dit zonder te zeggen dat, bij toepassing van de (bestaande) wetgeving, vele vreemdelingen vele achterpoortjes hebben gevonden dewelke zij hebben uitgebuit - zoals het gebruik van nepfirma's.

De reporter lijkt wel nationalistische propaganda te maken.
Het klinkt alsof er bijna niets meer overblijft voor de eigen bevolking. Uitgebuit: excuseer maar "op ongunstige condities laten werken om er zoveel mogelijk aan te verdienen" klinkt alsof men het voor niets kreeg.
Dit terwijl, op enkele uitzonderingen na, de meeste journalisten hun mond niet durven opendoen over de corruptie in de regering.

Een tijdje terug is er een uitspraak geweest van het hooggerechtshof i.v.m. een grondeigendomszaak:
Een buitenlander koopt op zijn eigen naam een perceel en na enkele jaren verkoopt hij het aan een Filippijn.
De eerste eigenaar (Filippijn) daagt de derde eigenaar voor de rechter want een buitenlander mag geen grond hebben dus was de verkoop nietig en dient hij de grond terug te krijgen.
Eerste aanleg verwerpt de claim.
Echter het beroepshof aanvaardt de klacht en wijst de eerste eigenaar aan als de rechtmatige eigenaar omdat de verkoop aan de buitenlander wederrechtelijk is. De derde eigenaar moet zijn geld terugeisen van de buitenlander.
Het hooggerechtshof uiteindelijk bevestigt dat de verkoop aan de buitenlander onwettelijk is maar dat door de herverkoop aan een Filippijn deze overtreding opgeheven is.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

dolfijn76

Citaat van: gimini op donderdag 14 mei 2009, 11:44:21
  Beste dolfijn,

          Wil je in een stuk grond investeren en je man of vriend als eigenaar of koper opgeven zou ik me vooral intresseren : Hoe kan ik mijn investering beschermen zodat bij een eventuele breuk , ik mijn investering niet voor jammer mag opschrijven. Geloof me gerust als ik je vertel dat de misbruiken hier schering in inslag zijn. Liefde en vertrouwen  :lachen: das een lachertje hier.
         
Gimini, ik heb even je eerste reactie (deze dus) op de juiste plaats gehangen. De Admin

Hi Gimini,

Ik ben op de hoogte van de risico's en het verlies dat je lijdt mocht je huwelijk op de klippen lopen.  Nu is het zoiezo niet onze bedoeling om hier al onze bezittingen van de hand te doen.  Daar steek ik dan toch een stokje voor aangezien ik iets wil houden in België (een stok achter de deur).  Nu is het ook mijn mening dat een scheiding vaak moddergooien is en bij de één of de ander een gat in de zak kan betekenen (pasop niet voor iedereen)
Maar er nu van uit gaan dat ieder huwelijk gedoemd is of ervanuit gaan dat er iets mis kan gaan en daarom niets kopen schiet je ook niet mee op.  Soms dien je dan risico's te nemen zou ik zeggen.  Zolang je maar weet waar je mee bezig bent en weet wat de gevolgen kunnen zijn bij tegenslag (als je ze al kunt voorzien natuurlijk)

Geef je wel gelijk dat voorzichtigheid van uiterst belang is.

gimini

      De bedoeling is gepensioneerde buitenlanders naar hier te lokken met eigendomsrecht op grond van max 1000 m/2 . Hiervoor moet idd de grondwet gewijzigd worden en is een 2/3 meerderheid nodig. Dus niet voor vandaag of morgen.
      Je kan hier als prive persoon iemand geld lenen zonder daarom een bedrijf te zijn. Deze maatschappij draaid voor 80% van de leningen op kleine en grotere priveleningen en perfect wettelijk.
De eeuwig durende vacantie :)

opinie

10 are of 1.000 m2 is genoeg om een huisje op te plaatsen. Vooral in de binnenstad waar de muren op 50 cm van de erfgrens liggen.
Dit zal niet voor de eerste 10 jaar zijn. Te veel mensen geloven nog dat men de grond mee kan nemen naar het buitenland.  :ikkeniebegrijp:
Het zullen ook weer de rijksten zijn die hun perceel in hapklare blokjes van 999 m2 zullen verknippen en het groot geld binnenrijven.

Privé geld lenen wordt zat gedaan. Dat deed dat Zweeds-Cebuana koppel ook. Tot iemand hun en hun twee kinderen doodde en het huis in brand stak om de sporen te verwijderen.
Geld maakt vrienden maar geld maakt ook vijanden.

Mijn punt echter is dat het voor de rechtbank misschien niet standhoudt. Je weet wel "many loopholes"! Er zijn geen zekerheden en het beste wat je kan doen is, afwegen of je elkaar kan vertrouwen.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Digos


@ gimini, je moet er altijd van uit gaan dat al het geld dat je investeert als man (witneus) in de phils kwijt bent......als het mis mocht gaan en anders ook. Het is echter niet zoals hier in Europa dat je kan terug vallen op wetten en rechten.

Kortom gezegd trek je in de Phils als witneus altijd aan het korste eind, en het maakt niet uit wat systeem je ook opzet. Pijnig je hersens niet.....want een degelijke oplossing bestaat niet.

Het blijft altijd een kwestie van vertrouwen in je relatie.

Het leven is hard en bestaat niet zonder risico's te nemen en het is altijd gokken.


O0
LIVE ONCE - LIVE IT

opinie

Het probleem is vaak als men grond of huis wil herverkopen dat dit zelden lukt. Tenzij met verlies.

Bekijk grond en huis kopen ginder als het kopen van een auto: je hebt het "nodig" maar vanaf de dag van aankoop vermindert het in waarde en je krijgt nooit je geld helemaal terug bij verkoop. Of je moet een mooiprater zijn en het aan een buitenlander veel te duur verkopen.
Inburgeren heet dat. :haha:
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

O.B.Bommel

Citaat van: Digos op vrijdag 15 mei 2009, 01:32:06

je moet er altijd van uit gaan dat al het geld dat je investeert als man (witneus) in de phils kwijt bent......als het mis mocht gaan en anders ook. Het is echter niet zoals hier in Europa dat je kan terug vallen op wetten en rechten.
Kortom gezegd trek je in de Phils als witneus altijd aan het korste eind, en het maakt niet uit wat systeem je ook opzet. Pijnig je hersens niet.....want een degelijke oplossing bestaat niet.
Investeer dus alleen als het geld geen rol speelt bij verlies.
Gebruik uw denkraam voor andere zaken.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam