Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

grond kopen in Cebu

Gestart door dolfijn76, vrijdag 8 mei 2009, 10:14:47

Vorige topic - Volgende topic

dolfijn76

Graag hadden wij een stuk grond gekocht op Cebu.  Nu heb ik er al heel wat over gelezen.  Maar zou iemand mij kunnen zeggen waar je zeker op moet letten bij de aankoop van eventuele grond?
Kan je daar op alle grond bouwen die je koopt of zijn er in de Filippijnen ook beperkingen op zoals hier in België? (daar heb ik nog geen duidelijke antwoorden over gevonden)
Heeft er iemand weet van goede sites waar men op zoek kan gaan naar gronden die te vertrouwen zijn?  Misschien lokale sites of van kranten of zo die ook op het internet verschijnen. Tja wij wonen in België dus zouden we de initiële zoektocht of ideëen over de prijzen via het internet willen doen. De aankoop zouden we zoiezo maar doen als we daar ter plaatse zijn.  Kwestie van geen kat in de zak te kopen he.
Wat me op nog een vraag brengt. Weet iemand wat tegenwoordig een acceptabele prijs is voor grond in de provincie van Cebu en stad Cebu? (neem aan dat er een duidelijk verschil is tussen stad en provincie)

Alvast bedankt voor al de info die jullie mij kunnen verschaffen

Admin

#1
Hier al enkele links i.v.m. bouwverorderingen:
Beide bestanden staan op de forumsite en zijn in Wordformaat (*.doc)
Hallo gast. :welcome:

Admin

LAND REGISTRATION AUTHORITY - (LRA)  REGISTRY OF DEEDS http://www.doj.gov.ph/agencies/lra-registry_deeds.html


Over de LRA en met wie ze samenwerken: http://www.golflivingph.com/realestatelaws/lra.htm

Een citaat hieruit:

At present, the LRA is still and attached agency of the Department of Justice and is working hand in hand with the following public sector agencies:

1. Bureau of Internal Revenue (BIR) - collection of capital gains and other related taxes

2. Local Government Units (LGU's) - collection of real property and transfer taxes

3. Department of Agrarian Reform (DAR) - issuance of patents for land under the Comprehensive Agrarian Reform Program (CARP)

4. Department of Environment and Natural Resources (DENR) CENRO, PENRO RED - issuance of patents (title to land) Regional Land Management Service (DENR-LMS) - examination and approval of survey plans

5. Regional Trial Courts (RTC) and Municipal Trial Courts (MTC) - determination of validity of ownership claims in applications for original registration, judicial reconstitution of titles, and amendments to certificates

6. Office of the Solicitor General (OSG) - identification and investigation of fraudulent titles

7. Philippine National Police (PNP) - apprehension and prosecution of persons or syndicates caught in possession of or transacting in fake or spurious certificates of land title

The Authority has grown through the years, now with a total of 2,500 employees nationwide. The Authority is more active than ever, willing and able to defend the integrity of the Torrens system in the Philippines for the benefit of the Filipino landowners.


Hieruit kan men enkele waarschuwingen afleiden:
-kijk of er geen belasting- en/of succestielasten op het goed rusten.
-mag men er bouwen: bouwland versus bouwgrond
-goed opletten met valse eigendomsbewijzen



Hallo gast. :welcome:

dolfijn76

Bedankt voor de info.  Zullen volgende vakantie eens rondkijken.  Hebben niet direct haast.

Admin

Het volgende gezegde is hier goud waard: "Haaste spoed is zelden goed"

In tegenstelling tot bvb. België is de notaris niet zo druk bezig met het verifiëren van de gegevens.
Eerder met de vorm van de verkoopsakte.

Ga alles zelf na en beloftes in de aard van: "Het komt wel goed" leiden vaak tot duur leed.
Hallo gast. :welcome:

O.B.Bommel

Het kopen van grond is is een heikele bezigheid. Het is opletten geblazen. Het advies hiermee voorzichtigheid te betrachten moet men niet in de wind slaan. Voor een landtitle moet men enige jaren uittrekken, dit kost ergenis, tijd en pecunia.
De prijzen van grond liggen (zoals dolfijn al aanneemt) nogal uiteen, zeer afhankelijk van de ligging. Cebu City en surroundings is onder de P 1000 de meter al niets meer te vinden, in de subdivisions (maar dan is wel een title meestal geregeld) P 5000 plus. Countryside veel goedkoper, maar nauwelijks titles gereed.
Advies om je er niet onder te laten trekken door ondernemingen van het kaliber van Super (zaken zijn zaken) en Hieper, gericht op louter buitenlanders die toch niets weten van prijzen.
:thumb:

Er zijn zeker beperkingen voor bouwen op grond, ook daar kent men bouwvergunningen. Vergewis je eerst of het bouwland is en of het wel mogelijk is erop te bouwen. Vaak kan je het vragen in combinatie met een bouwtekening (door architect), die weten de weg. Een organisatie als de DNR is in de regel niet betrouwbaar, die kennen ook ODT (onder de tafel) tarieven, een heer van stand wordt daar behandeld als een melkkoe. 
Arroyo heeft een jaar geleden verordonneerd dat bouwvergunningen maar mondjesmaat worden afgegeven, toen in verband met een rijstcrisis, het is mij onbekend hoe het er nu bij staat.
:atyourservice:   
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

freddyttt

Laat 1 ding zeker zijn voor u.....Als belg kunt ge hier GEEN grond bezitten......Als u koopt zal het op de naam van uw filipijnse vrouw zijn.Maakt niet zoveel uit zou u denken????de wetten zijn hier heel anders dan in belgie,en elke rechter interpreteerd elke wet dan nog eens op zijn manier....hoe vreemd het ook klinkt,een huis kan men wel bezitten maar niet de grond waar het op staat...daarom dat de meeste buitenlanders kiezen om een appartement te kopen. :ikkeniebegrijp:
freddyttt

dolfijn76

Freddyttt,

Het gegeven dat je als buitenlander geen land kan bezitten was mij al duidelijk.  Heb een zeer duidelijke en verhelderend gesprek gehad de laatste keer dat ik op de Filippijnse ambassade in Brussel was.  Moet bekennen was beetje verbaasd over al de info die ik kreeg op mijn vragen daar we eigenlijk voor iets heel anders kwamen.

Tussen haakjes laatste keer dat ik naar mijn partner heb gekeken (zeer recentelijke voor de cinisten onder jullie  :lachen:) was hij toch van het mannelijke geslacht dus komt het op zijn naam terrecht.  Mijn man heeft reeds grond op zijn naam.

Ben min of meer op de hoogte van de wetgeving in de Filippijnen en wat kan en niet kan als buitenlander, maar wilde toch eens de ervaring van andere hieromtrent horen.  Ik koop niet graag een kat in de zak he.
Het zou trouwens kunnen dat we het huis van zijn opa met de tijd kopen.  Maar zoals eerder gezegd gaan wij eerst op ons gemak alles eens rustig bekijken.  Zien wat onze mogelijkheden allemaal zijn he.

Ah ja wat die architecten betreft in de Filippijnen daar moet je mijn inziens toch ook voorzichtig mee zijn want die spellen je iets op je mouw waar je bijstaat.  Spijtig genoeg voor hen heb ik er nogal een neus voor blijkbaar en mijn man is helaas nog erger.  Je zou soms denken dat het geen Filippijn is of misschien omdat hij het is dat hij weet hoe ermee om te gaan  :lachen:  In ieder geval is het vaak grappig om te zien hoe ze denken bij meer sympathie te krijgen of laat ons zeggen meer tjing tjing maar daar grijpen ze dan ook keer op keer naast.  Biebie verdwijnt van het toneel (als ze er al was) :jajaja:

Trouwens stel ik al jullie info zeer op prijs het is heel behulpzaam.

Admin

#8
Citaat van: dolfijn76 op woensdag 13 mei 2009, 20:46:44
Tussen haakjes laatste keer dat ik naar mijn partner heb gekeken (zeer recentelijke voor de cinisten onder jullie  :lachen:) was hij toch van het mannelijke geslacht dus komt het op zijn naam terrecht.  Mijn man heeft reeds grond op zijn naam.

Misschien eens in "Forumprofielinformatie" het keuzemenu van "Geslacht" op punt zetten voor er nu verkeerde conclusie getrokken worden.

Voor wie als koppel wil te boek staan, zal ik eens kijken of die aanpassing kan worden toegevoegd.

Vanaf nu ( 14 mei 2009 0 u 30 ) bestaat de mogelijkheid om als koppel lid te zijn en dit ook zo weer te geven.
Dit neemt niet weg dat partners apart mogen lid zijn.
De weergave is een combinatie van de symbolen.
Hallo gast. :welcome:

dolfijn76

Awel admin dat heb ik netjes gedaan.  En ja voor zij die het niet wisten  :weetikniet: ik ben vrouwelijk.