Garanstelling / Logiesverstrekking (en roekeloos belandde ik in probleem 2)

Gestart door Marinero, vrijdag 22 juni 2012, 14:49:52

Vorige topic - Volgende topic

Marinero

Je moet om een toeristenvisum aan te vragen voor je  :smiley-philippines: vriendin,  een garantstelling / Logiesverstrekking formulier invullen. (OF iemand anders moet dat doen, OF je moet een astronomisch bedrag op je meisje haar bankrekening zetten)

Dit was het - nu al gefrustreerde - plan:

Garantstelling gelegaliseerd op 1 juni 2012 (en daar wringt hem dus de schoen)
Vlucht heen naar amsterdam 25 november 2012
vlucht terug naar cebu 19 Februari
(reisduur 84 dagen... aan de hoge kant... maar we hebben toch zeker rechten?)


Het was me al duidelijk gemaakt dat deze een half jaar geldig is op het gemeentehuis. Maar, dient dat geldig te zijn op het moment van aanvraag, of geldig gedurende de periode dat je vriendin in nederland zit?... Nou een aantal van u zullen het - zoals altijd - wel weten. Maar voor degenen die het niet weten: die moet geldig zijn gedurende de hele periode dat ze het lef heeft in nederland te verblijven.

Je bent een rund, als je met de garantstelling stunt

Ik ben vandaag naar het Nederlandse consulaat in Cebu geweest, om daar een toeristenvisum aan te vragen. Mijn vriendin wil graag mijn ouders leren kennen, en het beloofde land vol geluk wat daarbij hoort... Nou het is er inderdaad geweldig, en ik mis het dan ook enorm in het half jaar dat ik er niet ben. (....sarcasme!!!!)

Omdat ik zeevarende ben is het eerste wat ik bij thuiskomst 1 juni heb gedaan de garantstelling laten legaliseren bij de gemeente. Voor een belachelijke 15 euro, een half uitgesmeerde stempel waar de honden geen brood van lusten. Wat mij betreft is een sprong met een modderige schoen d'r op meer waard.
Daar werd mij door iemand achter de balie (die volgens mij zelf haar visum nog niet zo lang heeft, en die wat mij betreft [censuur] :shhh: )  verteld dat mijn handtekening niet klopte.

Nu snap ik dat je niemand zomaar door het glas over de balie heen mag proberen te trekken dus ik ben netjes gebleven en heb het hele papier ter plekke opnieuw ingevuld en nog een keer dezelfde handtekening gezet. Echt gewoon dezelfde handtekening. (nu was het wel echt mijn handtekening, zei de ambtenaar)  :crazy: Zo sta je als onschuldige toch altijd weer met kloppende slapen en een rooie kop aan de vernederings balie van de gemeente. Het is dan ook een wonder dat je niet standaard nog even gevisiteerd wordt.

Ik ben slechts drie weekjes in nederland geweest en ben zsm weer naar de filipijnen gegaan. Ik dacht, hoe eerder hoe beter. Want ja, als je van iemand houdt wil je nu eenmaal bij diegene zijn. Dat zullen ze bij de IND heftig ontkennen maar 't is wel zo.
Ik heb de vrouw van de gemeente ook over mijn plannen verteld, maar je mag van een ambtenaar in nederland natuurlijk ook niet verwachten dat ze met je meedenken. 't is natuurlijk je eigen probleem, dat je een rare kerel bent die een  :smiley-philippines: vriendin tegen is gekomen op deze planeet. Zo voelde het wel althans. Het droop er vanaf... "zeker via internet" Arme meid, etc. Dan prijs ik mezelf nog gelukkig dat ik er jong uitzie, want als oudere man zal je je wel helemaal over een kam geschoren voelen.

Nu sta ik vandaag dus in het "consulaat" / staalfabriek / stofhoop in Cebu.

Daar zit iemand achter een bureautje met een shirt aan van die staalfabriek (? ik leer zoveel deze trip, ik blijf me erover verbazen. Is dit iemand die voor de nederlandse overheid werkt?)   :ikkeniebegrijp:
En die zegt, "oh je doet de aanvraag te vroeg". Ik dacht, ok te vroeg, maakt niet uit, we komen later wel weer terug want het is natuurlijk in den beginsel nooit goed he, je kan nooit in een keer je zaken afhandelen bij de overheid dat snapte ik zelf ook wel. Het is een spel dat gespeeld dient te worden, vol onzinnigheden en rare ritueeltjes. Iedereen maar roepen gewoon de regels volgen zus en zo, maar ja uiteindelijk is er een godswonder voor nodig alles perfect te hebben.
Ik wist ook wel dat ik toch minimaal weer met een rooie kop en kloppende slapen weer een gekke frats uit moest gaan halen.

Maar ik moest ook even een nieuwe garantverklaring gaan halen!!!! NEEEEE!!!! Die zag ik NIET aankomen! Maar ik ga tot november helemaal niet terug naar nederland!  :confused2: ik vlieg zo door naar canada waar ik weer aan boord stap! Dus u raadt het al..... die garantstelling kan ik wel in het toilet hangen voor als het wc papier op is. En ik kan niet BEAM ME UP scotty naar het bedompte gemeentehuis gaan in mijn akelige woonplaats!

Als je hier in de fillipijnen iemand over het bureau heentrekt en van wanten geeft is het helemaal een probleem natuurlijk, en word ik vol kogelgaten in de smeltoven gegooid van de staalfabriek achter me. Of ze lassen me gewoon stiekem in in een compartiment. Bovendien... is het natuurlijk mijn eigen schuld weer. dus ik beet maar op mijn lip en liet nog wat gesmoorde verwensingen los voordat ik weer met lasogen door de poort heentuimelde, terug het oorlogsgebied in wat een industrieterrein moest voorstellen. (wat is dit voor consulaat?! ik was op het nederlandse consulaat en ik werd bijna blind omdat er staalsplinters in mijn oog vlogen ... wtf?! )  :crazy:  :weetikniet:

Ik krijg alleen maar koppijn (en lasogen) van deze relatie en het is gewoon helemaal niet mijn meisje haar schuld. In nederland was het altijd andersom..

Nou... nu moet ik denk ik dan maar aan mijn vader vragen of die garant wil staan. Die man zal het nu zo langerhand ook wel beu raken, dat gezeur aan z'n hoofd. En zo stumperen we maar wat aan om nota bene een touristenvisum te regelen....  En eigenlijk wil ik het al niet eens meer.

Ik kan u verzekeren heren, Nederland heeft mij en mijn meisje niks maar dan ook niks te bieden. We willen alleen even mijn ouders zien. Uit beleefdheid. Zodat ze weten met wie ik, hopelijk - en niet verder vertellen - ga trouwen. Maar de smerige bijsmaak van nederland komt tot ver over de grens, en mijn meisje zegt dat ze het al helemaal niet meer ziet zitten die reis naar zo'n raar land met zoveel gezeur. Tja, het asfalt ligt er netjes bij, maar dat is slechts een valstrik die tot snel rijden uitnodigt! Ja, de huizen zijn mooi, maar je moet er zo hard voor werken dat je je kinderen door 'n ander moet laten opvoeden!

Nou ik ga maar even afkoelen met een red horse. Als ik morgen een frisse duik in de zee maak besef ik wel weer waar het leven echt om draait, ipv de stomme fantasie dimensie met abstracte regeltjes waar ik vandaag in verkeerde.  De matrix....  :crazy:

Tinulang_Manok

Als je hier al zo van de kook van geraakt, dan wordt het nog wat als je de euvele moed hebt te gaan trouwen, laat staan met je gezin naar :eu: te gaan (maar dat laatste zal wel niet :lachen:).

De mevrouw van het consulaat is overigens geen nederlandse ambtenaar, die is in dienst van de consul, die dit voor niets voor :nederlandsevlag: faciliteert (wees blij dat je niet naar Manila hoeft, was ik wel...)
Amare et sapere vix deo conceditur

Deep Throat

Wat een verhaal en toen ik het las moest ik aan dat programma van vroeger denken: Ook dat nog !!!
Ik herken het wel, in ieder geval 2 aspecten:
De houding van de ambtenaar van de gemeente die er in mijn geval ook nog niet eens uitzag ook in NL geboren te zijn. Het gaat er niet eens om WAT ze zeggen, het is gewoon de hele intonatie. Dat gebeurde ook nog eens bij de naturalisatie dus ik denk dan dat het geen toeval is.

Wat ik ook herken is de agressieve neiging die in je opborrelt, die emotie is gewoon basic.

Helaas is het door jou niet te bewijzen vermoed ik, doch als jij je bedoeling hebt uitgelegd aan de gemeente dan rust er op hen een verplichting om de onmogelijkheid aan je uit te leggen.

Wellicht kan je dat nog doen of in ieder geval dit gebruiken bij een tweede aanvraag bij je vader of zo. Waarom zou je een aanvraag indienen als je er niks aan hebt?

Verder moest ik ondanks de ellendige situatie toch wel glimlachen, je schrijft wel heel onderhoudend.
Succes bij de volgende poging, want je moet het gewoon nog een keer aanvragen, anders blijf je tobben.

Bulldozer

Ja, 5 maanden van te voren een visum aanvragen (of in dit geval de garantstelling) is wel een beetje vroeg. Kan het beste dit 3 maanden van tevoren doen. Ik ben het wel met je eens dat er zeer weinig instanties rekening houden met zeevarenden. Ze denken allemaal dat je lekker thuis zit en alles op ieder moment kunt regelen. Als je dan zegt dat je er een paar maanden lang niet bent kijken ze je raar aan. Zowel in de Filippijnen als in Nederland dus dat kan nog leuk worden. En ja, met trouwen als je dat gaat doen zijn je papieren ook beperkt houdbaar. Moet je ook in het begin van je verlof gelijk alles regelen anders komt het niet meer op tijd en kan je pas een paar dagen later trouwens als dat je in het vliegtuig stapt.

vvjoris

Citaat van: Marinero op vrijdag 22 juni 2012, 14:49:52

Je bent een rund, als je met de garantstelling stunt

(...)

Nou ik ga maar even afkoelen met een red horse. Als ik morgen een frisse duik in de zee maak besef ik wel weer waar het leven echt om draait, ipv de stomme fantasie dimensie met abstracte regeltjes waar ik vandaag in verkeerde.  De matrix....  :crazy:

Je hebt de situatie op een erg toffe manier besproken en het blijkt dus - niet alleen als het over visa, consulaten, edm gaat, maar over alle contacten met de overheid - in  :nederlandsevlag: min of meer hetzelfde te zijn als in  :belgiesmiley:, al weet ik niet of de diplomatieke missie van  :belgiesmiley: in Cebu ook ergens in of naast een staalfabriek is....

Elders op dit forum lees ik ook een en ander over kafka-aanse toestanden in  :smiley-philippines:, en ik weet voor wat papierwinkel ik sta als ik een zaakje in Cebu wil starten, maar in het algemeen is het in  :belgiesmiley: en  :nederlandsevlag: precies nog slechter gesteld als in  :smiley-philippines:, zeker als het aankomt op emigratie/immigratie/asiel, en zeker als het gaat over overheidspersoneel (ambtenaren werken half zo hard, stoppen vroeger met werken, hebben een veel groter pensioen, en zijn (vul in: frequent (25 %), meestal (50 %), dikwijls (75 %) incompetent) Op dit moment gaat het er hier in de pers weer over dat de minister wil ontmoedigen dat asielzoekers voor de tweede keer asiel aanvragen. De idioot, laat dat dan gewoon niet toe....

Ik heb het al eerder gezegd...op termijn wil ik voorgoed naar  :smiley-philippines:, al weet ik heel goed dat het daar de perfecte wereld niet is en ik dingen van hier zal missen, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd omdat mijn grote liefde ginder is, en ik zal een gelukkig man zijn als ik dit land voorgoed achter laat...
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Rich

Een zaak beginnen in België is een fluitje van een cent.

-Eenmanszaak: handelsregister aanvragen bij KVK en BTW nr aanvragen en je kan starten.

-Vennootschap is wat anders maar valt best mee.

Rich de Nederbelg.

xav

Citaat van: Rich op vrijdag 22 juni 2012, 20:27:17
Een zaak beginnen in België is een fluitje van een cent.

-Eenmanszaak: handelsregister aanvragen bij KVK en BTW nr aanvragen en je kan starten.

-Vennootschap is wat anders maar valt best mee.



simpel om te beginnen... meer eens je begonnen bent moet aan zoveel regeltjes voldoen  :crazy: en dan praat ik nog niet als je personeel in dienst hebt...

vvjoris

Citaat van: xav op vrijdag 22 juni 2012, 21:08:55
Citaat van: Rich op vrijdag 22 juni 2012, 20:27:17
Een zaak beginnen in België is een fluitje van een cent.

-Eenmanszaak: handelsregister aanvragen bij KVK en BTW nr aanvragen en je kan starten.

-Vennootschap is wat anders maar valt best mee.



simpel om te beginnen... meer eens je begonnen bent moet aan zoveel regeltjes voldoen  :crazy: en dan praat ik nog niet als je personeel in dienst hebt...

Het is zelfs nog eenvoudiger: KVK hoeft (al lang) niet meer: langsgaan bij KBO, registreren en kennis bedrijfsbeheer bewijzen (een diploma middelbaar onderwijs volstaat), al dan niet via de KBO (â,¬ 75) BTW nummer aanvragen en 's anderendaags kan je starten. Vennootschap is even eenvoudig: eerst, al dan niet bij notaris (oa voor BVBA en NV noodzakelijk), en weer naar KBO (zelfde procedure als eenmanszaak)

Personeel: even simpel om te beginnen: gewoon (evt. on line, met regsitratie via token of electronische ID kaart) registreren bij de RSZ, en je kan aanwerven. Je kan dan wel best via een sociaal secretariaat administratieve verplichtingen laten regelen (kinderbijslag, aansluiting medische controle, ...) en lonen laten berekenen, om het zelf te doen is het veel te ingewikkeld. Vergeet ook niet: als je 5 werknemers aanneemt, heb je 5 mannen/vrouwen die je kunnen ruïneren (dit zijn niet mijn woorden, maar die van een van de sociale secretariaten die ik toen ik aanwervingen startte contacteerde)

In de  :smiley-philippines: is het voor een micro-business nog simpeler: je begint gewoon en je geeft niks aan, al wil men nu ook dat ook de mini-zaakjes zich registreren. Om een bedrijf te beginnen heb je 56 dagen nodig, en een hele hoop papierwerk, en allemaal kleine bedragjes pesos te betalen. Soms hier en daar een bedrgje 'onder tafel'. Vergeet ook niet voor een 'Inc' moeten er 5 Filipino's mee in de zaak zitten, en kan je als foreigner maar 40 % van de aandelen hebben. Er zijn uiteraard allerlei zijwegen. Er zijn ook grote voordelen wanneer je 10 man/vrouw of meer tewerk stelt. En je betaalt geen belastingen als je exporteert. Verder is de arbeidskost immens veel kleiner dan in  :eu:, maar natuurlijk is men iets minder productief dan hier, en moet de boss steeds een oogje in het zeil houden....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Baliw-katok

Een toeristenvisum naar  :nederlandsevlag: blijkt moeilijk te zijn, een carrière als schrijver daarentegen ...  :thumb:

Marinero

Tja.. Als ik zo de andere verhalen over pestregeltjes (en dan twijfel ik nog of ik de zwarte builenpest bedoel of gewoon pesten) dan wind ik me al weer vreselijk op. De knoppen vliegen bijna van mijn toetstenbord af, en mijn vriendin haalt haar schouders op en staat gewoon een eitje te bakken. Zij is mijn lichtend voorbeeld.

Waar ik nu echt zo boos om wordt is dat ik echt denk dat ik zelf een beter systeem kan opzetten wat voor minder trammelant zorgt. Maar daar gaat het helemaal niet om... dat is nu het erge. Het gaat er gewoon om dat je in vredesnaam maar gewoon op sodemietert met je hele zooi papier en het gewoon laat rusten.
Als je nog even 15 euro voor een mismaakt stempeltje hebt betaald dan is dat mooi meegenomen; anders trekt de politie verderop wel een brugklasser van zijn fiets met een lampje die het niet doet, hebben ze het geld ook. De strekking van het verhaal is: "als je maar weggaat"
Als je het recht om het te proberen aan te vragen maar hebt, dan kan niemand daar commentaar op geven.

Efficiëntie? efficiëntie is iets voor een bedrijf die zoveel mogelijk wil produceren, maar dat wil de nederlandse overheid helemaal niet. Ze willen gewoon dat je een heel end opdondert met je stomme buitenlandse verloofde, dat straalt er aan alle kanten vanaf. Elke keer als jij stempeltje zus hebt betaalt en formuliertje zo hebt ingevuld, dan was dat weer een andere hindernis. Jammer, maar ze hebben nog wel wat in de mouw. Met een beetje mazzel laat de aanvrager wel ergens een steekje vallen en dan is het ook weer opluchting alom om je te kunnen vertellen dat je je visum maar lekker ergens stopt waar de zon niet schijnt.

Het is een hordeloop en de ambtenaren staan smalend aan de kant te kijken hoe de een zijn poot breekt, de ander met zijn voortanden door de gravel schuift, en nog een ander net voor de finish (ik dus) struikelt over zijn eigen schoenveters. De schoenveters die voor de start al los zaten, dat hadden ze al gezien. Maar lekker niks gezegd.....  :lachen:

Ook de houding van "je kan er maar op tijd mee beginnen" wordt bestraft.
Als ik dan nadenk van WAT er nu precies op die garantstelling staat.... Snap ik nog niet dat het nu veel uitmaakt hoe oud hij is. De inkomenssituatie staat er niet op, alleen de namen en adressen. Zijn ze bang dat je snel stiekem verhuist? dat je onvindbaar bent anno 2012? Die hele garantstelling is natuurlijk niet meer dan een vod papier, met een belachelijk dure stempel er op waar ze zich voor zouden moeten rotschamen. Het gaat er gewoon om dat de schade die mijn vriendin veroorzaakt op mij verhaalt kan worden. Ze zijn natuurlijk bang dat ze door een bushokje heenfietst ofzoiets. En daar doen we zo moeilijk over met die 6 maanden. Er staat eigenlijk niks bijzonders op.

Nu rest me nog een kans, dat mijn vader de garantstelling gaat halen. Gelukkig gaat hij naar een ander gemeentehuis, want ik weet niet wat hij ervan zal vinden als iemand achter de balie meent dat je handtekening niet klopt.

Als ik het visum heb, dan kan ze nederland zien, en dan gaan daarna we lekker samen in de fillipijnen wonen.

En hopelijk is er dan niemand of niets die zijn kwaardaardige poot daar tussen kan krijgen.