Waarom wil ik in de Filipijnen gaan wonen?

Gestart door koy, vrijdag 29 juni 2012, 22:30:39

Vorige topic - Volgende topic

Quezonboy

Citaat van: koy op maandag  2 juli 2012, 20:27:30
Citaat van: dolfijn76 op maandag  2 juli 2012, 10:55:07


Even  :offtopic: proficiat met je geplande huwelijk Koy. Maar is de wetgeving in de Filippijnen omtrent huwelijken van hetzelfde geslacht recentelijk gewijzigd? Ik dacht dat het daar niet toegestaan was. Bijgevolg is het ook onmogelijk om in België te trouwen tot Marven de Belgische nationaliteit heeft of tot in de filippijnen het homo huwelijk is toegestaan.  Een samenlevingscontract is misschien wel mogelijk maar huwelijk lijkt mij niet. Ik zou het toch maar eens goed navragen voor je een verlovingsvisum aanvraagt.


Hey Dolfijntje bedankt voor deze wel belangrijke opmerking. Nu ik dacht dat het de Belgische ambassade is die beslist over het visum en niet de Filipijnse wetgeving en ik wens niet in de Filipijnen te huwen maar wel in België. Alleszins interessant genoeg om eens te onderzoeken of voor ons homo's andere wetten gelden?
Ik weet wel dat bv in Nederland recentelijk de homo's voorrang kregen op het bekomen van een visum voor hun partner, net omdat wij niet in de PH kunnen trouwen. Ik weet niet meer welke minister daar voor heeft gepleit maar ik vond het wel voorbeeldig.

grtn koy

Als je in problemen raakt door je Filipijnse partner, ben je in elk geval niet de eerste Belgische homo;

http://www.camilleri.nl/2012/06/homo-krijgt-jaar-cel-voor-zijn-geaardheid/

koy

Citaat van: vvjoris op maandag  2 juli 2012, 21:31:12
Dit is een beetje  :offtopic: omdat het eerder gaat over "Waarom wil ik in  :belgiesmiley: :nederlandsevlag: :eu: blijven wonen".... waar het antwoord is "omdat ik in  :smiley-philippines: niet kan trouwen"

Homohuwelijk in België kon toen de betreffende wet er kwam enkel als beide partners dezelfde nationaliteit hadden, maar ik meen dat men het daarna veranderd heeft en dat dan beide partners hun 'gewone' verblijfplaats in België moesten hebben. Dat betekent dat twee Filippijnse gays in België kunnen trouwen, maar dus niet dat een Belg met een Filipino/a van hetzelfde geslacht kan trouwen als ze niet beide in België verblijven. Of de wet nu uiteindelijk zo geworden is, en wat men verstaat uit 'gewone' verblijfplaats weet ik niet, maar blijkbaar moet eerst het visum er zijn (ik zie niet in hoe Marven hoe anders zijn gewone verblijfplaats in  :belgiesmiley: zou hebben)

Of je een fiancee-visum kan krijgen als je de intentie hebt te trouwen, maar verblijfplaats van beide partners is niet in België, daar heb ik wel heel zwaar mijn twijfels over, als je ziet hoe vreemdelingenzaken zelfs visums blokkeert van straight koppels omwille van zogezegde schijnhuwelijken. Als er dan bovendien een nogal groot leeftijdsverschil is: good luck, maar ik vrees dat het hopeloos is....

Ik dank dan ook dat homo's of lesbiennes hun Filipino partner enkel naar hier kunnen krijgen om een andere reden, zodat de effectieve verblijfplaats effectief in België komt te staan, of dat ze beiden in  :smiley-philippines: gaan wonen, waar ze de eerstkomende jaren vermoedelijk niet kunnen trouwen (Acquino zal Obama wel volgen, (maar blijft Obama president ?), en vergeet niet dat de katholieke kerk nog steeds politiek erg invloedrijk is in  :smiley-philippines:)

VVJoris, spreek over de zaken waar je van op de hoogte bent en blijkbaar ben je niet van homowetgeving op de hoogte.
Ik denk, ik vrees en andere veronderstellingen daar hebben we hier niets aan. Als je het niet weet "just shut up" please...
leven en laten leven...

Baliw-katok

Citaat van: Quezonboy op dinsdag  3 juli 2012, 19:28:43

Als je in problemen raakt door je Filipijnse partner, ben je in elk geval niet de eerste Belgische homo;

http://www.camilleri.nl/2012/06/homo-krijgt-jaar-cel-voor-zijn-geaardheid/

Ja oké, Quezonboy, een pittig verhaal, maar in dit topic niet relevant.  Alsof dit incident dient als waarschuwing voor Koy ...   :negatief:

koy

Citaat van: Phille op dinsdag  3 juli 2012, 11:51:24
Citaat van: koy op maandag  2 juli 2012, 20:27:30
Citaat van: dolfijn76 op maandag  2 juli 2012, 10:55:07


Even  :offtopic: proficiat met je geplande huwelijk Koy. Maar is de wetgeving in de Filippijnen omtrent huwelijken van hetzelfde geslacht recentelijk gewijzigd? Ik dacht dat het daar niet toegestaan was. Bijgevolg is het ook onmogelijk om in België te trouwen tot Marven de Belgische nationaliteit heeft of tot in de filippijnen het homo huwelijk is toegestaan.  Een samenlevingscontract is misschien wel mogelijk maar huwelijk lijkt mij niet. Ik zou het toch maar eens goed navragen voor je een verlovingsvisum aanvraagt.


Hey Dolfijntje bedankt voor deze wel belangrijke opmerking. Nu ik dacht dat het de Belgische ambassade is die beslist over het visum en niet de Filipijnse wetgeving en ik wens niet in de Filipijnen te huwen maar wel in België. Alleszins interessant genoeg om eens te onderzoeken of voor ons homo's andere wetten gelden?
Ik weet wel dat bv in Nederland recentelijk de homo's voorrang kregen op het bekomen van een visum voor hun partner, net omdat wij niet in de PH kunnen trouwen. Ik weet niet meer welke minister daar voor heeft gepleit maar ik vond het wel voorbeeldig.

grtn koy

Phill, bedankt voor je positieve bijdrage, ik ga me hier zeker verder in verdiepen.
:thumb: thx Koy

Dit is wel even  :offtopic:, mijn excuses, maar wel interessant denk ik voor Koy.

Koy, dit heb ik gevonden op de volgende site http://www.kruispuntmi.be/uploadedFiles/Vreemdelingenrecht/Wegwijs/eFamiliaal_IPR_en_buitenlands_recht/Familiaal_IPR/familiezondergrenzen2011.pdf, en op het eerste zicht zou ik denken dat een huwelijk in eerste instantie uitgesloten is, maar samenwonen dat zal wel kunnen denk ik, zodat zijn verblijfplaats België wordt en dan voldoe je wel denk ik.

Kan je vriend met jou trouwen in België?

Vraag: in mijn thuisland is een huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht onmogelijk. kan dat in België wel?

ook hiervoor moet eerst nagegaan worden of een huwelijk in België mogelijk is (zie vraag 1). Zelfs indien het recht van het land waarvan je
de nationaliteit hebt het huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht niet toelaat, kan je in België trouwen met een partner van hetzelfde
geslacht indien:
» je toekomstige echtgeno(o)t(e) de nationaliteit heeft van een land dat het huwelijk tussen partners van hetzelfde geslacht toelaat;
of indien:
» jij en/of je toekomstige echtgeno(o)t(e) je gewone verblijfplaats heeft in een land dat het huwelijk tussen partners van hetzelfde geslacht toelaat.

(Op dit ogenblik is een huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht mogelijk in argentinië, België, canada, ijsland, mexico-city, nederland,
noorwegen, Portugal, Spanje, Zuid-afrika, Zweden en in sommige amerikaanse staten.)

Eveneens heeft je vriend een document nodig dat aantoont dat de personen die wensen te trouwen voldoen aan de voorwaarden die de wet stelt om een huwelijk te mogen aangaan

Wie in België trouwt maar een vreemde nationaliteit heeft, moet
voldoen aan de grondvoorwaarden (zoals de wettelijke leeftijd waarop iemand kan huwen) van het recht van het land waarvan
hij of zij de nationaliteit heeft. Dit betekent dat de gemeente die het huwelijk zal afsluiten, de inhoud van dat recht moet kennen.
leven en laten leven...

koy

@Quezonboy

In sommige landen, is homoseksualiteit nog steeds strafbaar, maar dit is niet het geval voor de Filipijnen, gelukkig maar. Ik zou er anders zeker niet naartoe gegaan zijn. In Iran bv worden homo's openlijk op straat vermoord, zoniet door de overheid opgehangen. Barbaarse toestanden in vele van die landen, maar toch is ook in die landen een ondergrondse anti-beweging. Homoseksualiteit is nu eenmaal een geaardheid en geen gedragspatroon.
In sommige Scandinavische landen zoals Zweden en Denemarken kunnen homo's zelfs voor de kerk trouwen.

SORRY VOOR  :offtopic: REPLY

leven en laten leven...

koy

@PHILL

bedankt voor je positief antwoord, ik ga me hier zeker verder in verdiepen zodat ik het juiste visum aanvraag.
de vorige keer werd het cohabitation visa afgekeurd omdat hij nog geen 21j was, eind nov 2012 zal hij dat wel zijn.
volgens mijn advocate was er door de DVZ enkel bezwaar ivm de leeftijd.

grtjs koy
leven en laten leven...

Quezonboy

Citaat van: Baliw-katok op dinsdag  3 juli 2012, 20:46:06
Citaat van: Quezonboy op dinsdag  3 juli 2012, 19:28:43

Als je in problemen raakt door je Filipijnse partner, ben je in elk geval niet de eerste Belgische homo;

http://www.camilleri.nl/2012/06/homo-krijgt-jaar-cel-voor-zijn-geaardheid/

Ja oké, Quezonboy, een pittig verhaal, maar in dit topic niet relevant.  Alsof dit incident dient als waarschuwing voor Koy ...   :negatief:
:confused2: :ikkeniebegrijp: Pardon niet relevant het gaat toch om een Belgische homo en een Fiiipijnse partner die in het buitenland wonen?!  :weetikniet:

Quezonboy

Terug naar het topic, ik denk toch dat er veel mensen op het topic veel te gemakkelijk over de gezondheidsverzekering en de kosten van zorg denken. Men is zo gewend geraakt aan ons gezondheidssysteem dat men niet beseft hoe duur die zorg is, zoals medicijnen en zorg zelf niet is. En dat westerlingen en hun immuumstelsel ook vaak moeten wennen aan de omstandigheden op de Filipijnen. Zelf Filipijnen uit rijke streken ondervinden hinder aan hun gezondheid als ze weer eens in de provincie komen en ze ongewend zijn aan de omstandigheden. Mijn vriendin ging rond de jaarwisseling naar haar familie in de provincie en werd zwaar ziek door het drinkwater.
Ook schijnen Nederlanders de veiligheidsituatie ook het oog te verliezen na een aantal jaren op de Filipijnen te hebben gewoond, en doen dingen zoals lopen op straat met 1,2 miljoen pesos. Dat was trouwens een expat in dienst van een Nederlandse Christelijke organisatie ondanks zijn 67 jaar, dus gepensioneerden hou op met zielig doen en probeer eens aan de bak te komen als expat als je pension niet voldoende meer is om op de Filipijnen te wonen :denk: :denk:.

Ketelbinkie

Citaat van: Quezonboy op dinsdag  3 juli 2012, 22:53:41
Mijn vriendin ging rond de jaarwisseling naar haar familie in de provincie en werd zwaar ziek door het drinkwater.
Als je onder "drinkwater" verstaat, water uit de kraan, uit een riviertje enz. Ja, dan kan ik me er wel iets bij voorstellen dat men bij het drinken daar van zwaar ziek kan worden.
Ook een beetje dom (of milder uitgedrukt onvoorzichtig) als dat idd. zo is. Nature's Spring (om maar een landelijk bekend merk mineraal water te noemen) kost echt de kop niet en bijkomend voorbeeld; je wordt er niet zwaar ziek van. Nog goedkoper zijn de jerrycans met purified water. Heb je een eigen jerrycan van 4,5 gallon kost die gevuld slechts 13 peso; nou ja!! (Geen Nature's Spring uiteraard).

stijn54

@Ketelbinkie. Dat is voor mij ook mijn grootste bekommernis als ik naar de Filippijnen zou komen als ik 60 word, de gezondheidsverzekering en de veiligheid. Ik heb 2 dagen geleden een mail verstuurd naar DKV (zie Koy) om een voorstel voor verzekering bij een verblijf van langer dan 90 dagen op de Filippijnen maar tot op heden nog geen antwoord.
Gezien mijn Filippijnse vrouw geen visum kreeg werd mijn plan om samen in Belgie te leven, wat mijn voorkeur was, naar de prullenmand verwezen. De relatie met haar is stukgelopen.
In Belgie heb ik geen vrouwelijke partner en in de Filippijnen vind je gemakkelijker een partner ook al ben je 60. Samen met het warme weer is dat voor mij de reden om liever in de Filipiijnen te leven. :daag: