Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Definitief verhuis naar de Filippijnen

Gestart door crashman, zondag 9 september 2012, 15:20:30

Vorige topic - Volgende topic

crashman

Hallo,

Na de zoveelste vondst van mijn ex om toch maar meer en langer alimentatie los te krijgen, hebben mijn Filippijnse echtgenote en ik besloten om met
mijn kinderen definitief en zo snel mogelijk te verhuizen naar de Filippijnen.  Ik kan het na verschillende depressies mentaal niet langer opbrengen om
ook nog na mijn 50ste te blijven werken en alimentatie te betalen en wil ook nog wat van mijn leven genieten.

Wij gaan onze woning hier verkopen en in de filippijnen onze toekomst verder uitbouwen.  We hebben hier de voorbije jaren al enkele investeringen
gedaan (in immo)  die beginnen goed los te lopen in die mate dat we een normaal bestaan kunnen leiden in de filippijnen en het ook financieel
interessanter geworden is om de stap te zetten dan in Belgie te blijven.

Mijn filippijnse echtgenote en mijn kinderen bij mijn filippijnse echtgenote hebben allen de dubbele nationaliteit.
De vraag is hoe ik zelf zonder veel problemen kan blijven in de Filippijnen zonder het risico uitgewezen te worden.

Ik heb gehoord dat je voor een 700 euro een definitieve verblijfsvergunning kan bekomen als buitenlander in de Filippijnen.
Weet iemand hier iets meer over? Hoe moet je dit aanvragen ?

Ik zou ook alle jaren even de grens kunnen oversteken om terug één jaar te kunnen verblijven in de Phils, maar dat komt natuurlijk
vrij kostelijk uit.

Ik ben sowieso van zijn om een low profile te leven in de filippijnen en als het kan probeer ik ook alle contacten met de
belgische overheid te vermijden, mocht mijn ex toch gerechtelijke stappen zetten om mij te vervolgen. Is het dan ook verstandig om bv een adres
in de Filippijnen achter te laten.

Wat met mijn pensioen later, als ik het goed heb volstaat het een spaarrekening te hebben in belgie om mijn pensioen hierop
te laten storten. Of kan ik het pensioen beter op een rekening van mijn vrouw of kinderen laten storten.  Ik zou ook willen vermijden
dat ik jaarlijks een medisch attest moet opsturen om te bewijzen dat ik nog in leven ben.

Iemand enige suggesties die mij kunnen vooruithelpen ?

Kano

Tja, als je veroordeeld bent om alimentatie te betalen dan zal daar wel een goede reden voor zijn denk ik. Je onttrekken aan die verplichting en vluchten naar de Filipijnen zal mogelijk kunnen betekenen, dat je niet meer naar Belgie terug kunt, zonder dat je bij de grens wordt opgepakt. Als er een internationaal opsporingsbevel wordt uitgevaardigd  dan ben je het haasje, want je zul je toch moeten registreren in de Filipijnen   En op je spaarrekening en pensioen zal beslag gelegd kunnen worden. Als je in het buitenland woont dien je jaarlijks een bewijs van leven in te zenden ander kun je naar je pensioen fluiten.  Als je met een Filipijnse bent gehuwd kan je in principe een zgn. 13a visum aanvragen, zie daarvoor dit topic http://www.filippijnen.org/index.php/topic,123.0.html. Als ik jou was zou ik nog maar eens heel goed nadenken, je bent niet alleen je hebt ook de zorg en de verantwoording voor vrouw en kinderen!
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Pjottr

Een adres achterlaten.Als je daadwerkelijk emigreerd hoeft dat niet. Ik zelf heb wel een adres achtergelaten maar woon daar allang niet meer.Een vriend van mij heeft zich uit laten schrijven met de mededeling dat hij naar de Filipijnen vertrok zonder adres achter te laten
De belastindienst kan je dan ook niet traceren

Hier wonen en leven kost geld.Laat daar geen misverstand over bestaan.Op dit forum zijn al diverse topics over dit onderwerp. Hoewel de meningen uiteenlopen over de hoogte van het minimale bedrag dat je nodig hebt en de kosten hier raad ik je aan die topics ens door te nemen
Mijn advies kom niet al je een heel krappe financiele basis hebt. Dan is het hier niet leuk.

Als je met pensioen gaat zul je toch met een adres moeten komen en dat is dan ook meteen bekend bij de belastingdienst. Ik ga er van uit dat Belgie net als Nederland een verdrag heeft inzake waar het pensioen belast mag worden. Het verdrag tussen ned en de Fils stelt dat het woonland dus Filipijnen mag belasten. De fiscus zal dan echt moeten weten dat je bent geemigreerd en zullen een adres vragen Zonder volledige bekendheid bij de fiscus is het nl niet mogelijk beroep te doen op dat verdrag en zou je pensioen in Belgie worden belast. Overigens hoef je hier in de Filipijnen geen belastig te betalen over je pensioen Bruti is dan Netto Dit geld voor Nederlanders maar ik weet bijna zeker dat in belgie het niet anders is.

Zou je vrouw geen beslag kunnen laten leggen op je pensioen op het moment dat jij pensioneert? Informeer daar eens naar bij het pensioefonds of zij daar aan mee gaan werken.????

Verblijfsvergunning. Als je emigreerd moet je een visum halen bij de filipijnse ambassade Dat is het zgn 13A visum Op de website staat genoeg hierover en anders is ook over dit topic al heel veel geschreven hier.
Vervolgens kun je met een 13A hier binnen komen en een zgn ACR Permanent resident Card aanvragen. ook hier is op dit forum al breeduit over gesproken

Ik stel voor om te voorkomen dat we weer het wiel dat reeds draait opnieuw proberen aan te zwengelen je gewoon die topics opzoekt en leest Zijn er dan nog vragen  kan je die altijd stellen
Ik wil je wel melden dat regels veranderen dus de beste optie voor dit soort info is de Filipijnse ambassade Deze hebben nl up to date info
Cheers
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Kano

Kleine aanvulling Pieter. Als je in Nederland bij overheidsdiensten hebt gewerkt wordt je pensioen volgens het verdrag in Nederland belast. Dat geldt ook voor de AOW!
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Pjottr

Helemaal juist  Was dit in mijn enthousiasme vergeten te melden. Overigens is het voor de AOW toch zo dat zo wie zo  aan de bron wordt belast ambtenaar/semi ambtenaar of niet.

Belast in NL. Maar dat kan leiden tot een heffing van nul in de loonbelasting door het Nederlandse stelsel van heffingskortingen. Daarna valt het in de inkomstenbelasting te heffen bedrag onder een grens en blijft het nul.

Voor bedrijfspensioen kun je beroep doen op het convenant.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

callebaut

Hallo ,

Om zo maar een pasklaar antwoord te geven is onmogelijk gezien uw situatie met uw ex  onbekend is .
Alimentatie enkel voor de ex of ook voor de kinderen ?
Belgische wetgeving zegt , het aantal jaren gehuwd = het aantal jaren alimentatie voor de ex (voor zover ze geen eigen inkomen kan creeren of niet opnieuw huwt of samenleeft ) Dit is maar een algemene regel , bij langer en meer alimentatie voor de ex moet ze steeds opnieuw bewijzen waarom .
Het 700 euro bedrag = niet 700 euro maar 25 000 dollar naargelang uw situatie en je bedoeld waarschijnlijk een SRRvisa .
http://www.pra.gov.ph/main/srrv_program?page=1
Uw ontrekken van alimentatie zal niet eenvoudig zijn aangezien de Phils en België een overeenkomst hebben gesloten ( verdrag van Lissabon )
Alimentatie voor de kinderen tot 18 of tot zolang ze nog studerende zijn .
Wanneer 2 maal in 1 jaar niet is voldaan aan alimentatieplicht kan jouw ex beroep doen op DAVO .  http://www.sbo.be/alimentatie/downloads/FolderAlimentatie2005.pdf
Het NIET betalen is een strafbaar feit en je kan je straf NIET ontlopen door te emigreren naar de Phils .


bananacreek

Citaat van: callebaut op zondag  9 september 2012, 16:42:40
Hallo ,

Om zo maar een pasklaar antwoord te geven is onmogelijk gezien uw situatie met uw ex  onbekend is .
Alimentatie enkel voor de ex of ook voor de kinderen ?
Belgische wetgeving zegt , het aantal jaren gehuwd = het aantal jaren alimentatie voor de ex (voor zover ze geen eigen inkomen kan creeren of niet opnieuw huwt of samenleeft ) Dit is maar een algemene regel , bij langer en meer alimentatie voor de ex moet ze steeds opnieuw bewijzen waarom .
Het 700 euro bedrag = niet 700 euro maar 25 000 dollar naargelang uw situatie en je bedoeld waarschijnlijk een SRRvisa .
http://www.pra.gov.ph/main/srrv_program?page=1
Uw ontrekken van alimentatie zal niet eenvoudig zijn aangezien de Phils en België een overeenkomst hebben gesloten ( verdrag van Lissabon )
Alimentatie voor de kinderen tot 18 of tot zolang ze nog studerende zijn .
Wanneer 2 maal in 1 jaar niet is voldaan aan alimentatieplicht kan jouw ex beroep doen op DAVO .  http://www.sbo.be/alimentatie/downloads/FolderAlimentatie2005.pdf
Het NIET betalen is een strafbaar feit en je kan je straf NIET ontlopen door te emigreren naar de Phils .



Als de man met een  :smiley-philippines: getrouwd is dan kan hij een 13a permanent residency aanvragen en de normale prijs weet ik niet maar zeker niet meer als 700 euros?






vvjoris

Citaat van: Kano op zondag  9 september 2012, 15:53:49
Tja, als je veroordeeld bent om alimentatie te betalen dan zal daar wel een goede reden voor zijn denk ik.

Ik zou toch niet veralgemenen, het is niet omdat je alimentatie moet betalen dat je 'veroordeeld' bent (en dus 'schuldig'), bij mij bijvoorbeeld zijn we dat minnelijk overeengekomen op de jeugdrechtbank.

Bovendien is het in  :belgiesmiley: dikwijls zo dat de man opdraait voor de kosten, alimentatie moet betalen, terwijl de vrouw een luxeleventje kan leiden, zo'n verhalen zijn genoegzaam bekend (maar ook hier mogen we niet veralgemenen)

Mocht je 'moreel onterecht' moeten betalen aan je ex (bvb als je een inkomen hebt van â,¬ 1.500 en er â,¬ 500 moeten vanaf geven, terwijl je ex mogelijk ook een inkomen heeft van â,¬ 1.500, die â,¬ 500 erbovenop krijgt, en dan ook noch de kinderbijslag, en misschien met een andere man is, die misschien niet onbemiddeld is .... en zo bvb uw inkomen maal 3 heeft) dan nog zal het moeilijk zijn te ontsnappen, niet dat ze u zo makkelijk zullen vinden in de  :smiley-philippines:, maar dat uw ex çof DAVO) voor 100 % beslag kan leggen op uw pensioen of uitkering. De 'bescherming' die iemand die beslag heeft geniet zodat er steeds een soort minimum overblijft geldt niet voor onderhoudsgeld: ze kan dus met alles gaan lopen zolang er een 'openstaand saldo' is ....

Sommigen zullen het wel niet met mij eens zijn, maar mocht ik in uw situatie naar de  :smiley-philippines: gaan, dan zou ik mijn immo-investeringen en  :belgiesmiley: van de hand doen, en in de  :smiley-philippines: investeren, maar je zult op dit forum wel lezen dazt je daarmee héééééééééééél voorzichtig moet zijn. laat uw pensioen dan idd op een rekening in  :belgiesmiley: storten, en betaal uw 'achterstand' als die er is af, en voor de rest betaal je wat de rechtbank betaald heeft, er zal dan toch nog wel 'iets' overschieten ....

Waar het om al dan niet permanente visa gaat staat er al heel veel op dit forum, zie de links en reacties van Pjottr en Calelbout.
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

vvjoris

Citaat van: bananacreek op zondag  9 september 2012, 17:00:16
Citaat van: callebaut op zondag  9 september 2012, 16:42:40
Hallo ,

Om zo maar een pasklaar antwoord te geven is onmogelijk gezien uw situatie met uw ex  onbekend is .
Alimentatie enkel voor de ex of ook voor de kinderen ?
Belgische wetgeving zegt , het aantal jaren gehuwd = het aantal jaren alimentatie voor de ex (voor zover ze geen eigen inkomen kan creeren of niet opnieuw huwt of samenleeft ) Dit is maar een algemene regel , bij langer en meer alimentatie voor de ex moet ze steeds opnieuw bewijzen waarom .
Het 700 euro bedrag = niet 700 euro maar 25 000 dollar naargelang uw situatie en je bedoeld waarschijnlijk een SRRvisa .
http://www.pra.gov.ph/main/srrv_program?page=1
Uw ontrekken van alimentatie zal niet eenvoudig zijn aangezien de Phils en België een overeenkomst hebben gesloten ( verdrag van Lissabon )
Alimentatie voor de kinderen tot 18 of tot zolang ze nog studerende zijn .
Wanneer 2 maal in 1 jaar niet is voldaan aan alimentatieplicht kan jouw ex beroep doen op DAVO .  http://www.sbo.be/alimentatie/downloads/FolderAlimentatie2005.pdf
Het NIET betalen is een strafbaar feit en je kan je straf NIET ontlopen door te emigreren naar de Phils .



Als de man met een  :smiley-philippines: getrouwd is dan kan hij een 13a permanent residency aanvragen en de normale prijs weet ik niet maar zeker niet meer als 700 euros?


Een SSR visum kost USD 1400, dacht ik, en je moet een deposit doen van USD 10,000 doen als je pensioen hebt dat naar de  :smiley-philippines: getrensfereerd wordt, en USD 20,000 als je geen, of een pensioen van minder dan 1500 USD per maand hebt. Als je echter een depostit doet van USD 50,000 mag je dat investeren, bvb in een huis of in de lease van een huis. Ik dacht dat je hiervoor niet met een Filipina moet getrouwd zijn.

Eens je 't hebt, en je wil eens weg, heb je naast de terminal fee, ook de airport tax aan je been ....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Mawibata


Citaat van: Pjottr op zondag  9 september 2012, 16:04:05
Overigens hoef je hier in de Filipijnen geen belastig te betalen over je pensioen Bruti is dan Netto Dit geld voor Nederlanders maar ik weet bijna zeker dat in belgie het niet anders is.



:ikkeniebegrijp:     :ikkeniebegrijp:    


Ik heb hierover navraag gedaan bij de overheid.


Geachte,

Ik ga misschien in de toekomst naar de Filippijnen emigreren.
Klopt het dat ik dan mijn pensioen bruto entvang, of wordt er toch afgehouden ?
Bedankt alvast voor het antwoord.
Groeten,



3 dagen geleden heb ik dit antwoord ontvangen van de Pensioendienst voor de Overheidssector




Mijnheer,

U valt onder de Belgische wetgeving dus zal er bedrijfsvoorheffing afgehouden worden aan de bron, ook al woont u in het buitenland.

mvg



Monique Pauwels
contactcenter 02/558 60 00
Pensioendienst voor de Overheidssector (PDOS)
Victor Hortaplein 40 bus 30
1060 Brussel




Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.