Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

taxi chauffeurs oplichters

Gestart door Baron, zondag 13 januari 2013, 02:49:48

Vorige topic - Volgende topic

yepyep

Ja misschien is Davao wel eerlijker dan Manila, alleen is Manila ook minstens 10x groter, dus meer kan op oplichting.

Desalniettemin heb ik eerlijk gezegd weinig last van oplichting.

Als ze de meter niet aanzetten, vragen of het een gratis rit is.

Verder kenteken en taxinaam herinneren en als er opgelicht wordt melden bij LTO/LTFRB en er wordt een rechtzaak van gemaakt (waar je wel aanwezig moet zijn. Het bedrijf wordt dan aansprakelijk gesteld - wat ik zelf als operator belachelijk vindt, want je kan de escapades van de chauffeur niet 24.7 in de gaten houden, maar toch).



Cosyns Guy

Citaat van: yepyep op zondag 13 januari 2013, 16:35:54
Ja misschien is Davao wel eerlijker dan Manila, alleen is Manila ook minstens 10x groter, dus meer kan op oplichting.

Desalniettemin heb ik eerlijk gezegd weinig last van oplichting.

Als ze de meter niet aanzetten, vragen of het een gratis rit is.

Verder kenteken en taxinaam herinneren en als er opgelicht wordt melden bij LTO/LTFRB en er wordt een rechtzaak van gemaakt (waar je wel aanwezig moet zijn. Het bedrijf wordt dan aansprakelijk gesteld - wat ik zelf als operator belachelijk vindt, want je kan de escapades van de chauffeur niet 24.7 in de gaten houden, maar toch).



Bedoel je met 10 x groter de populatie of de oppervlakte ? Want in geografische oppervlakte is Davao veel groter dan Manila.

ron

Snap eerlijk gezegt niet waarom zoveel mensen problemen hebben met de taxi's waar dan ook op de Phils.
Natuurlijk proberen ze om jou als blanke meer geld uit je zak te kloppen je bent tenslotte die rijke kano , en Manila is in mijn ogen inderdaad erger dan in de provincie.
Maar uit eindelijk ben je er altijd zelf bij om te onderhandelen.
Kom nu een jaartje of 8 aldaar net weer terug van een trip van 5 weken en eigenlijk weinig tot geen problemen met taxi's , vraag bij het instappen of er op de meter gereden wordt zo niet dan klap je de deur weer dicht en komt er een andere taxi er rijden er zat zeker in manila.
Natuurlijk heb je de slimmerd die denkt zijn meter uit te zetten of te gaan rommelen tijdens de rit met de meter , laat hem stoppen en stap uit bedank hem vriendelijk voor de gereden meters / kilometers en klap de deur dicht , andere taxi is zo gevonden.

Probleem is sommige mensen luisteren gewoon weg niet , goed voorbeeld tijdens ons laatste verblijf.
Nichtje van mijn vrouw en haar man komen ook over ( voor hem de eerste keer Filippijnen ) en we waarschuwen ze nog let op welke taxi je neemt vanaf het vliegveld.
een gemiddelde rit beetje afhankelijk waar je heen moet zal je tussen de 200 en een 400 kosten.
In hun geval van international airport naar ParaƱaque ritje wat gemiddeld afhankelijk van verkeer een 30 tot 45 min zal kosten en niet meer dan 250php , in hun geval weet de taxi chauffeur het leuk te brengen ze gaan natuurlijk zonder meter mee enz. enz en yep ritje koste 1000php.
En dan natuurlijk daarna mopperen dat de rit zo duur was , sorry luisteren naar adviezen is ook een ding in hun geval dus niet luisteren en de hoofdprijs betalen.

Mijn advies aan iedereen is altijd vraag tijdens instappen of er op de meter gereden wordt doet de driver moeilijk of heeft andere verhalen deur dicht en andere taxi nemen met een driver die wel bereid is gewoon normaal te doen.

gosternokke

Citaat van: rony op zondag 13 januari 2013, 16:11:37
simpele truk .. zoek een paal die dik genoeg is om een kano te verbergen ... laat je vrouw of iemand van de familie onderhandelen met de taxichauffeur en dan  :applaus: :applaus: :applaus: instappen maar ... scheelt em ook wat peso s iedere keer .... :jajaja: :jajaja: :jajaja:


Ja Ja, heb ik dus jaren terug ook wel eens gedaan zo . Ik stond achter een hoekje en men vrouw zou een prijs afspreken, en dan naar mij wenken dat het in orde was.

Zo gezegd zo gedaan,  ik zie men vrouw wenken dus de deal is beklonken.  We stappen beiden in, en vanaf we wegrijden begint die chauffeur me toch een partij te schelden,  tegen mijn vrouw dat ze een landverrader is, en een rijke kano heeft die wel het volle pond kan betalen etcetera etcetera.

Ik verstond toen nog geen tagalog dus wist niet waar het over ging, en mijn vrouw was nog al timide en zei niks terug tegen die chauffeur, maar zat de hele rit te janken, terwijl de driver tot onze bestemming bleef tieren.    Vrouw 2 dagen tampo   :negatief:


  Zou me nou niet meer gebeuren, men vrouw zou na 15 jaar  :nederlandsevlag:  wel terug sputteren , en bovendien praat ik redelijk tagalog dus zou die van mijn ook stevig repliek krijgen   :jajaja:

Maar destijds was het geen goede oplossing om zo een taxi aan te pakken.

Luke

Voor nieuwkomers en degene die de weg/bestemming niet kennen blijft het gokken. Sinds de nieuwe meters en wetten ingevoerd zijn ivm taxis heb ik weining last van oplichters in Makati. Duidelijk de bestemming zeggen en laten verstaan dat je weet waar het is. Dat ze de meter niet aanzetten geeft niet. Ik ken al de prijzen van mijn bestemmingen. Je moet wel zorgen dat je kleine biljetten mee hebt. Niet afkomen met een briefje van duizend voor een rit van 75 p. En voor de rest de chauffeur negeren; geen praatjes en geen discussies. Als die al van zijn oren maakt tijdens het instappen; uitstappen en een andere nemen. Gewoonlijk luister is naar muziek (ear-set) dan hebben ze geen reden om te zever te verkondigen. Ik zie ze in veel gevallen nadenken van en dan zetten ze toch de meter maar aan. Gewoon een beetje nors doen zoals de pinoys.

yepyep

Ja, goede tactiek Luke.

Zelf maak ik meestal wel een praatje met ze. Ik ga ook altijd voorin zitten. Beste is om vooraf te vragen of ze de meter aanzetten, maar als de chauffeur er betrouwbaar uitziet, dan stap ik gewoon (nadat ik gezegd heb waar ik heen wil) en als hij dan wegrijdt zonder de meter aan te zetten dan vraag ik of deze rit gratis is. Meestal lachen ze dan en zetten ze de meter aan.

Maar over het algemeen heb ik ook bijna geen problemen met chauffeurs waar ik mee rijdt.


vvjoris

Is het in Manila dan zo anders dan in Cebu? Ik heb vorige keer misschien 50 keer taxi genomen, en elke keer werd - zonder vragen - gewoon de meter opgezet, en met de chauffeurs - als ze Engels machtig waren - had ik steeds 'normale' conversaties. Janice sprak uiteraard Bisaya met de chauffeurs...

In Cebu is er ook zo'n systeeem met 'notabriefjes', daar staat een telnr op en het nr van de taxi, en als er iets verkeerd loopt kan je telefoneren, en de taxichauffeur krijgt problemen met zijn baas...
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

callebaut

@ vvjoris ....ja ...het is een wereld van verschil indien je een taxi neemt te Cebu of Manila...enkele keren heb ik het moeten vragen om de meter aan te zetten te Cebu .... te Manila is het meestal vragen of hij wordt gewoon niet aangezet en komen ze opdagen met een fixed price .

yepyep

Nogmaals ik zelf heb bijna geen problemen met de taxi ritjes. En dat zijn niet mijn eigen taxi's waarin me laat rijden.

Tips:

1. Kom zeker over alsof je voor de 100e keer in de Filippijnen bent.
2. Voordat je instapt portier openen en aan de chauffeur aangeven waar je heen wilt.
3. Als je achter instapt alleen of met je asawa, vragen of ze de meter willen aanzetten.
Anders gewoon naast de chauffeur gaan zitten.

4. Als ze de meter niet aanzetten, vragen of de rit gratis. Meestal lachen ze erom en de meter gaat dan snel aan.
5. Als ze om een extra tip vragen gewoon zeggen dat ze een tip kunnen krijgen en meestal houden ze dan wel hun mond dicht verder.

Als ze de meter niet willen aanzetten uitstappen en de deur dicht gooien. Ron beschrijft dat goed hierboven.

Ik geef meestal een tip van 30 - 50 pesos. (50 - 90 eurocent)


josv

Citaat van: Cosyns Guy op zondag 13 januari 2013, 16:25:26

Of is Davao zoveel correcter en eerlijker ?

In de 5 jaar dat ik hier nu woon ( Davao ) ben ik nog nooit 'n taxi-chaffeur tegen gekomen die niet de meter uit zichzelf aanzet. Ook niet als ik alleen ben. Zelfs mijn ouders (75jr+, totaal geen engels sprekend ) is het niet overkomen. Wel 2 maal dat ie het echt vergat ( wij ook ). Hoop sorry sorry en was prima tevreden met het normale tarief op het ons bekende ritje. Op het vliegveld was het tot 'n jaar of 4 geleden de trent dat alles wat naar downtown DC ging 200 peso was maar daar heeft de burgemeester een stokje voor gestoken. Tip ? Ben bang dat de heren van mijn lieve vrouwtje weinig krijgen, die is tamelijk kuriput wat dat betrefd :happy2:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....