Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Frietjes

Gestart door roadrunner, zondag 16 maart 2014, 13:56:51

Vorige topic - Volgende topic

Ronny55

Citaat van: Amice op dinsdag 18 maart 2014, 18:51:56
Citaat van: Cosyns Guy op dinsdag 18 maart 2014, 18:38:12
Snap trouwens niet waarom frieten moeten voorgebakken worden.Doe dat nooit en ze smaken even lekker.

Heeft te maken met de fastfood cultuur, mensen willen snel n bak patat en ook voor het fabrieks productieproces is het makkelijker om voor te bakken waardoor de kwaliteit/shelflife beheersbaarder wordt. voordeel voor de frietkot is dan weer dat ze korter hoeven te frituren.

Althans dat is wat ik er van snap.  :biggrinn:
Daar heeft de fastfood cultuur niks mee te maken , fritten worden al langer voorgebakken dan die fastfood cultuur bestaat.
Echte Belgische Fitten snij je +/- 1x1cm das betrekkelijk dik ten opzichte van wat men gewoon is. Voor gebakken wordt op lagere temp. 130 tot 150 graden, het is de bedoeling de frit te garen door en door 10min +/- >de patat is nu goudgeel. Voor de tweede beurt gaat de temp naar 250 graden de hoeveelheid fritjes die men gelijktijdig bakt wordt dan ook gehalveerd, dit om te verkomen dat het fritvet te veel zou afkoelen. De baktijd is dan ook maar max 1 min, tot ze Goudbruin zijn. Het resultaat is dan mooie goudbruine fritjes binnen lekkerzacht en toch knapperig....

Wie maakt de lekkerste fritten..."Ronny55"     :lachen: :lachen:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Cosyns Guy

Citaat van: Ronny55 op dinsdag 18 maart 2014, 22:38:56
Citaat van: Amice op dinsdag 18 maart 2014, 18:51:56
Citaat van: Cosyns Guy op dinsdag 18 maart 2014, 18:38:12
Snap trouwens niet waarom frieten moeten voorgebakken worden.Doe dat nooit en ze smaken even lekker.

Heeft te maken met de fastfood cultuur, mensen willen snel n bak patat en ook voor het fabrieks productieproces is het makkelijker om voor te bakken waardoor de kwaliteit/shelflife beheersbaarder wordt. voordeel voor de frietkot is dan weer dat ze korter hoeven te frituren.

Althans dat is wat ik er van snap.  :biggrinn:
Daar heeft de fastfood cultuur niks mee te maken , fritten worden al langer voorgebakken dan die fastfood cultuur bestaat.
Echte Belgische Fitten snij je +/- 1x1cm das betrekkelijk dik ten opzichte van wat men gewoon is. Voor gebakken wordt op lagere temp. 130 tot 150 graden, het is de bedoeling de frit te garen door en door 10min +/- >de patat is nu goudgeel. Voor de tweede beurt gaat de temp naar 250 graden de hoeveelheid fritjes die men gelijktijdig bakt wordt dan ook gehalveerd, dit om te verkomen dat het fritvet te veel zou afkoelen. De baktijd is dan ook maar max 1 min, tot ze Goudbruin zijn. Het resultaat is dan mooie goudbruine fritjes binnen lekkerzacht en toch knapperig....

Wie maakt de lekkerste fritten..."Ronny55"     :lachen: :lachen:
Nou op 250 graden zou ik toch niet bakken als je weet dat frituurolie en vet een vlampunt hebben van ongeveer 225 graden.De baktemperatuur voor frieten is ongeveer 180 max.
Daarbij te heet vet verbrand de frieten te snel aan de buitenkant en laat de binnenkant rauw.

Amice

Citaat van: Ronny55 op dinsdag 18 maart 2014, 22:38:56
Citaat van: Amice op dinsdag 18 maart 2014, 18:51:56
Citaat van: Cosyns Guy op dinsdag 18 maart 2014, 18:38:12
Snap trouwens niet waarom frieten moeten voorgebakken worden.Doe dat nooit en ze smaken even lekker.

Heeft te maken met de fastfood cultuur, mensen willen snel n bak patat en ook voor het fabrieks productieproces is het makkelijker om voor te bakken waardoor de kwaliteit/shelflife beheersbaarder wordt. voordeel voor de frietkot is dan weer dat ze korter hoeven te frituren.

Althans dat is wat ik er van snap.  :biggrinn:
Daar heeft de fastfood cultuur niks mee te maken , fritten worden al langer voorgebakken dan die fastfood cultuur bestaat.
Echte Belgische Fitten snij je +/- 1x1cm das betrekkelijk dik ten opzichte van wat men gewoon is. Voor gebakken wordt op lagere temp. 130 tot 150 graden, het is de bedoeling de frit te garen door en door 10min +/- >de patat is nu goudgeel. Voor de tweede beurt gaat de temp naar 250 graden de hoeveelheid fritjes die men gelijktijdig bakt wordt dan ook gehalveerd, dit om te verkomen dat het fritvet te veel zou afkoelen. De baktijd is dan ook maar max 1 min, tot ze Goudbruin zijn. Het resultaat is dan mooie goudbruine fritjes binnen lekkerzacht en toch knapperig....

Wie maakt de lekkerste fritten..."Ronny55"     :lachen: :lachen:

:lachen: het is je aan te zien Ronny55  :biggrinn:

Maar je vlieger gaat enkel op als je zelf verse friet maakt.
In geval er fabrieksmatig  voorgebakken wordt zullen de voorgebakken frieten verpakt en frozen opgeslagen worden.
Als ze dan niet voor gebruik ontdooit worden zal die 1 min. ook langer worden, hier zie je dat eigenlijk niet anders: 'vanuit de freezer hup t vet/olie in". Zelfs McDo doet dat.

Vanwege de jatcultuur hier zijn de porties vaak ook nog op maat/gewicht verpakt en als zodanig in de freezer opgeslagen.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Luc

Citaat van: Cosyns Guy op dinsdag 18 maart 2014, 18:38:12
Snap trouwens niet waarom frieten moeten voorgebakken worden.Doe dat nooit en ze smaken even lekker.

Omdat ze dan krokanter worden  :jajaja:

Frieten voorbakken

http://frieten.blogspot.be/p/frieten-voorbakken.html#.UyjXeMcVK70
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Lenn

http://www.youtube.com/watch?v=US9itxWOSy8

Steak met frites.Als ik die Peter Goosens bezig zie krijg ik al bijna honger.

pacootje 49

We zijn  terug van 3 maanden familiebezoek in Luzon, Buguey om juist te zijn. Vond iedere week aardappelen op de markt om fritten te bakken. 60 peso per kilo! En ja, de familie was er zot van. De eerste keer waren er voor de Filipijntjes aan tafel géén voorzien. Er waren er over en zei dat ze aan de honden konden geven, bedrukte gezichten en ze verdeelden de rest fritten, zonder de zelfgemaakte mayonaise, dat lusten ze niet. En ze waren gebakken in maisolie! Heel lekkere gebakken fritten. En mag ik vragen, wie woont er in het noorden van de Filipijnen, want, we vinden niemand op het forum die daar wonen?

Michaela

#26
Citaat van: pacootje 49 op woensdag 19 maart 2014, 15:40:28
We zijn  terug van 3 maanden familiebezoek in Luzon, Buguey om juist te zijn. Vond iedere week aardappelen op de markt om fritten te bakken. 60 peso per kilo! En ja, de familie was er zot van. De eerste keer waren er voor de Filipijntjes aan tafel géén voorzien. Er waren er over en zei dat ze aan de honden konden geven, bedrukte gezichten en ze verdeelden de rest fritten, zonder de zelfgemaakte mayonaise, dat lusten ze niet. En ze waren gebakken in maisolie! Heel lekkere gebakken fritten. En mag ik vragen, wie woont er in het noorden van de Filipijnen, want, we vinden niemand op het forum die daar wonen?

Ik kom uit Luzon. Lucena city, ongeveer 135 kilometer van Manila.  Via google maps heb ik Buguey gevonden, jeetje, jij woont helemaal on the top of the philippines. Luzon is erg groot!

Rich

Citaat van: resscy_jalac op woensdag 19 maart 2014, 20:03:09
Citaat van: pacootje 49 op woensdag 19 maart 2014, 15:40:28
We zijn  terug van 3 maanden familiebezoek in Luzon, Buguey om juist te zijn. Vond iedere week aardappelen op de markt om fritten te bakken. 60 peso per kilo! En ja, de familie was er zot van. De eerste keer waren er voor de Filipijntjes aan tafel géén voorzien. Er waren er over en zei dat ze aan de honden konden geven, bedrukte gezichten en ze verdeelden de rest fritten, zonder de zelfgemaakte mayonaise, dat lusten ze niet. En ze waren gebakken in maisolie! Heel lekkere gebakken fritten. En mag ik vragen, wie woont er in het noorden van de Filipijnen, want, we vinden niemand op het forum die daar wonen?

Ik kom uit Luzon. Lucena city, ongeveer 135 kilometer van Manila.  Waar is Buguey precies? Nooit eerder van gehoord.



Rich de Nederbelg.

Michaela

Citaat van: Rich op woensdag 19 maart 2014, 20:09:21
Citaat van: resscy_jalac op woensdag 19 maart 2014, 20:03:09
Citaat van: pacootje 49 op woensdag 19 maart 2014, 15:40:28
We zijn  terug van 3 maanden familiebezoek in Luzon, Buguey om juist te zijn. Vond iedere week aardappelen op de markt om fritten te bakken. 60 peso per kilo! En ja, de familie was er zot van. De eerste keer waren er voor de Filipijntjes aan tafel géén voorzien. Er waren er over en zei dat ze aan de honden konden geven, bedrukte gezichten en ze verdeelden de rest fritten, zonder de zelfgemaakte mayonaise, dat lusten ze niet. En ze waren gebakken in maisolie! Heel lekkere gebakken fritten. En mag ik vragen, wie woont er in het noorden van de Filipijnen, want, we vinden niemand op het forum die daar wonen?

Ik kom uit Luzon. Lucena city, ongeveer 135 kilometer van Manila.  Waar is Buguey precies? Nooit eerder van gehoord.






Bedankt Rich  :thumb:

Cees


Even  :ontopic: de friet van mc.D ook op de Filipijnen komt gewoon uit Kruiningen ook voor KFC worden daar gemaakt.
Komen in containers van een grote Deense rederij
Wij brengen ze naar Engeland daar worden elke dag 50.000kg gebracht bij mc.D

gr.Cees
Je hoeft niet altijd geluk te hebben, als je maar geen pech heb