visum status staat einelijk op site DVZ hoe lang nog wachten nu

Gestart door stef boss, donderdag 11 september 2014, 16:23:22

Vorige topic - Volgende topic

Ronny55

Citaat van: Cosyns Guy op zaterdag  4 oktober 2014, 19:15:41
Citaat van: Rich op zaterdag  4 oktober 2014, 14:34:09
Citaat van: Ronny55 op donderdag 11 september 2014, 23:37:53
Zo te lezen , dik twee maanden onder het stof gelegen op de ambassade das het probleem.

Ik denk niet dat dat altijd het probleem is. Misschien is het in sommige gevallen al binnen een week in Brussel.

Iedereen wil nu eenmaal snel uitsluitsel, en men denkt blijkbaar dat hij of zij de enige is die een visum aanvraagt, maar we moeten ook een beetje redelijk blijven.

Aanvragen gezinshereniging komen van over de hele wereld en niet enkel van de  :smiley-philippines: begot.  Vorig jaar kreeg DVZ zo'n 30.000 aanvragen te verwerken, dat zijn zo'n 125 dossiers per dag, dus het lijkt me nogal logisch dat het een tijdje kan duren.
Als ik dit zo lees..leve de Spaanse ambassades dan.Zij beslissen al dan niet over het visum verstrekken na een interview en NA het interview weet je direct of het goedgekeurd is of niet.In mijn vrouw haar geval zegden ze max. 2 weken, inclusief opsturen naar het thuisadres,voor je het hebt...en nog geen 2 weken later had ze het inderdaad.
Vraag mij trouwens af hoe iemand in hemelsnaam kan beslissen over een al dan niet schijnhuwelijk ergens 12.000 km verder ondanks een eerder interview in de Belgische Ambassade.Een interview blijft altijd een moment opname mij dunkt.En goeie toneelspelers zullen dat interview wel met vlag en wimpel doorstaan zeker ?


Als je huwelijk in  :belgiesmiley: geregistreerd is zal het vlugger gaan , dan kunnen ze ook de gezinshereniginbg niet meer weigeren. Daar ligt het probleem , niemand kan je verbieden (van  :belgiesmiley:) in de  :smiley-philippines: te huwen, uiteraard de  :smiley-philippines: autoriteiten kunnen er wel eenb stokje voorsteken. Het intervieuw op de ambassade zal waarschijnlijk dienen als advies voor DVZ en cel schijnhuwelijken. Als dat advies negatief is , dan zijn de poppen aan't dansen, met alle gevolgen van dien. Gehuwd in de  :smiley-philippines: maar niet in  :belgiesmiley: dan zit je tussen twee stoelen. Wil je dan bij je vrouwtje leven moet je naar de  :smiley-philippines: . goed genoeg als je met pensioen zijt , maar als je je brood nog moet vedienen.....Niet echt simpel.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Pinocchio

Citaat van: Amice op zaterdag  4 oktober 2014, 21:40:03
De vraag of iemand 12000km ver kan beslissen of het een schijnhuwelijk is ,lijkt me daarmee wel beantwoord want zelfs van 1 meter afstand kan dat dus niet, blijkbaar.

En nu is er dit...

https://www.kickstarter.com/projects/396691740/hold-hands-online-when-you-miss-someone

:lachen: :lachen: :lachen:

stijn54

Wetende dat de  belgiesmiley ambassade hier mee leest, zou het dus wel eens een tip voor ze kunnen zijn om iets te gaan veranderen.

De wet zou moeten veranderd worden onder andere  in die zin wanneer later blijkt dat het om een schijnhuwelijk gaat de vrouw terug naar het land wordt gestuurd.

Amice

Citaat van: stijn54 op woensdag 14 januari 2015, 06:41:33
Wetende dat de  belgiesmiley ambassade hier mee leest, zou het dus wel eens een tip voor ze kunnen zijn om iets te gaan veranderen.

De wet zou moeten veranderd worden onder andere  in die zin wanneer later blijkt dat het om een schijnhuwelijk gaat de vrouw terug naar het land wordt gestuurd.

In principe is die regel er al wel maar er zijn ontsnappingsmogelijkheden, zoals wijziging verblijfsdoel voor werk etc.en zo een wijziging zou dan eigenlijk nietig moeten worden verklaard.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

niceke

Visumaanvraag voor vriendenbezoek voor 3 weken (21 dagen). Dit is onze eerste aanvraag.

Visumaanvraagnummer: XXXXXXX
Datum visumaanvraag:    Dec 29 2014
Datum registratie visumaanvraag door Dienst Vreemdelingenzaken:    Jan 27 2015
Beslissing/Status Dossier:    In behandeling
Datum beslissing/Status Dossier:    

5de januari was de eerste werkdag van jaar dus 1 week kan men niet meetellen.

Datum voor naar België te komen was genoteerd voor 22 maart. Het geplande afreis-datum en het datum van afgifte van visumaanvraag mag niet langer zijn dan 90 dagen.
Momenteel zitten we al halfweg van het geplande afreis-datum.
Indien men 6 weken nodig hebben om te beslissen dat zitten we aan 10 maart (gerekend vanaf 27 Jan). Amper kleine 2 weken om vluchten te boeken en dit aan hogere prijsklasse.
Normaal gezien wou ik nog eerst voor 1 week naar Manilla gaan om nadien samen naar België te komen. Maar aangezien meeste goede (prijs/wachttijden) vluchten reeds duurder worden en beperkte zitplaatsen zal ik  mooi in Belgie blijven en haar opwachten. INDIEN visumaanvraag goedgekeurd is. Maar ik vrees ervoor pffff

Op de Belgische ambassade in Manilla (ik was erbij) nadat alles behandeld geweest is vertelde de ambtenaar ongeveer 6 weken ging duren vooraleer we antwoord mogen verwachten. Rekent vanaf 5 jan. is het nu 6de week begonnen.

Maar we proberen positief te blijven en we zien wel hoe alles verder verloopt.

Mvg,
Walter

Rich

Citaat van: niceke op maandag  9 februari 2015, 23:26:16
Visumaanvraag voor vriendenbezoek voor 3 weken (21 dagen). Dit is onze eerste aanvraag.

Visumaanvraagnummer: XXXXXXX
Datum visumaanvraag:    Dec 29 2014
Datum registratie visumaanvraag door Dienst Vreemdelingenzaken:    Jan 27 2015
Beslissing/Status Dossier:    In behandeling
Datum beslissing/Status Dossier:    

5de januari was de eerste werkdag van jaar dus 1 week kan men niet meetellen.

Datum voor naar België te komen was genoteerd voor 22 maart. Het geplande afreis-datum en het datum van afgifte van visumaanvraag mag niet langer zijn dan 90 dagen.
Momenteel zitten we al halfweg van het geplande afreis-datum.
Indien men 6 weken nodig hebben om te beslissen dat zitten we aan 10 maart (gerekend vanaf 27 Jan). Amper kleine 2 weken om vluchten te boeken en dit aan hogere prijsklasse.
Normaal gezien wou ik nog eerst voor 1 week naar Manilla gaan om nadien samen naar België te komen. Maar aangezien meeste goede (prijs/wachttijden) vluchten reeds duurder worden en beperkte zitplaatsen zal ik  mooi in Belgie blijven en haar opwachten. INDIEN visumaanvraag goedgekeurd is. Maar ik vrees ervoor pffff

Op de Belgische ambassade in Manilla (ik was erbij) nadat alles behandeld geweest is vertelde de ambtenaar ongeveer 6 weken ging duren vooraleer we antwoord mogen verwachten. Rekent vanaf 5 jan. is het nu 6de week begonnen.

Maar we proberen positief te blijven en we zien wel hoe alles verder verloopt.

Mvg,
Walter

Succes, en hopelijk komt het spoedig in orde  :thumb:
Rich de Nederbelg.

jiggy

Er zijn geen juiste voorspellingen te maken ivm de te verwachten behandelingstijd voor een SCHENGEN-visum (vkv C ).
Hier enkele ervaringen vanuit gedane aanvragen (4 voor mijn vorige, inmiddels overleden vriendin en 1 voor mijn huidige vriendin , doch geweigerd half januari), die vuistregels kunnen bevatten van wat je kan verwachten :
Bij een EERSTE aanvraag wordt het dossier doorgestuurd naar DVZ in Brussel.
Merkwaardig feit voor mij : het duurt ca ANDERHALVE MAAND eer het dossier zichtbaar is op de website "infovisa".
Dit zou doen vermoeden dat de ambassade zéér traag doorstuurt, doch kan ook betekenen dat het lang duurt eer DVZ het dossier "vanop de stapel" neemt en invoert als "ontvangen". De werkelijkheid zal wellicht in het midden liggen...
 
Het duurt ca 2 maand eer er bericht van een beslissing Verschijnt op de website "infovisa". Dit te rekenen vanaf de dag van AFGEVEN van de aanvraag op de ambassade. (Zie datum en dossiernummer op het ontvangstbewijs).
Bij latere aanvragen, en wanneer alle wettelijke bepalingen werden nageleefd bij een eerste bezoek (terugkeer vóór verstrijken van het visum EN verschijning op de ambassade om dit te staven !) kan/zal de ambassade gemachtigd zijn om het visum ambtshalve te verlenen, dus zonder naar DVZ in Brussel door te sturen.
Dan is er bericht (email van de ambassade) BINNEN de week na indienen van de aanvraag.
Men neemt in dergelijk geval dus aan dat de betrokken personen betrouwbaar (gebleken) zijn en er dus "geen ernstige twijfel bestaat omtrent de intentie om het grondgebied van de Schengenzone al dan niet te verlaten voor het verstrijken van het visum". SIC!
Alsof men dan plots geen "onzuivere" intenties kan hebben. Maar , soit!
Via email van de ambassade naar de aanvrager. NOOIT naar de uitnodigende persoon. Dit algemeen ivm de "bescherming van de privacy. Deze email volgt, slechts dagen nadat op de website "infovisa" de beslissing is kenbaar gemaakt.
Bij GOEDKEURING zal deze mail aangeven dat men ten laatste op een bepaalde datum (ong een week vóór de aangevraagde vertrekdatum)
- het certificaat van medische verzekering (min. 30.000 â,¬) en een (electronisch) ROUNDTRIP ticket moet voorleggen. Dit kan gebeuren door de uitnodigende persoon en gewoon als bijlage per email. Wel uiteraard voor beide documenten de visumaanvrager als betreffende persoon! En het hangt uiteraard af van de snelheid waarmee men deze documenten doormailt, hoeveel tijd je nog hebt tussen AFGIFTE van het visum en de vertrekdatum.
Deze email geeft ook een volledige lijst van FILIPPIJNSE verzekeringsmaatschappijen Waar men zo een polis kan aangaan. Enkel een paar maatschappijen (Blue Cross?) bieden de mogelijkheid dit online te doen.
Merkwaardig is dat op deze lijst AXA-SCHENGEN niet voorkomt. In de lijst (zie "archive) op de website van de ambassade staat die wel! En werd in het verleden dan ook zonder problemen aanvaard.
Het gemak van Axa Schengen is dat inderdaad online de polis kan aangegaan worden en na online betaling krijg je direct een certificaat in PDF die je dan doorstuurt per mail naar de ambassade.
Deze email vermeldt ook dat de ambassade 3 werkdagen nodig heeft/als norm hanteert om (nadat ticket en verzekeringscertificaat werden bezorgd) om het visum (sticker in paspoort) klaar te maken voor afgifte.
Hiervan krijgt men ook een email, zonder vertaging.

Bij WEIGERING krijgt de aanvrager ook een email. Enkele dagen na de beslissing. (Datum op infovisa).
Deze email meldt dat er een beslissing is, maar geeft niet te redenen aan. Deze worden enkel op de weigeringsbeslissing vermeld. (5 pagina's met aangekruiste standaardformuleringen en op het einde "iets meer uitleg" van de motivatie.
Deze email zegt ook hoe men de beslissing (en het paspoort) kan bekomen.
- door persoonlijk op een gestelde werkdag EN uur op de ambassade te verschijnen (met het ontvangstbewijs)
- door iemand TE MACHTIGEN dit te doen in in zijn/haar plaats
- door een aan zichzelf gerichte omslag te via een koerierdienst op te sturen naar de ambassade.  Als voorbeeld wordt LBC genoemd (reclame of... zelfs concurrentievervalsing ?! Maar... soit!)
Uit ervaring : indien gekozen voor koerierdienst (LBC) heeft men binnen de 4-5 kalenderdagen een enveloppe met de weigeringsbeslissing (in 1 van de 3 , vooraf zelf gekozen landstalen).

Randbemerking 1: 
@Niceke/Walter : ik vraag mij af waar jij gelezen hebt dat er in het kader van een Visum Kort Verblijf (vkv C) een maximale behandelingstermijn van 90 dagen ?!
De verordening 810/2009 van het Europees Parlement en de Raad (Visumcode)
bepaalt in Art. 23 dat :
1.  Op aanvragen die overeenkomstig artikel 19 ontvankelijk zijn, wordt beslist binnen de 15 KALENDERdagen na datum van indien.
2. Deze termijn kan verlengd worden TOT TEN HOOGSTE 30 KALENDERDAGEN voor die INDIVIDUELE aanvragen waarvoor nader onderzoek noodzakelijk is.
3. Deze termijn kan in UITZONDERLIJKE gevallen, wanneer bijkomende documenten vereist zijn, verlengd worden tot (niet MET) ten hoogste 60 kalenderdagen.
Er mag dus vastgesteld worden dat de ambassade (het consulaat) samen met DVD  zich niet houden aan deze Europees goedgekeurde termijnen. Op de infopagina van DVZ staat "in principe", doch dit komt niet voor in de Europese Verordening !
Ik ben echter geen jurist , ik weet niet of deze "Visumcode" bindende kracht (dus verplichting) van wet heeft, of enkel een soort "gedragscode" is... ook vond ik nergens sporen van rechtsspraak (bvb veroordeling van een Schengenland dat zich niet houdt aan de termijnen , bepaald in de verordening, noch van enige individuele rechtszaak...)
Er mag tevens gesteld worden dat de geest van deze Verordening evenmin gevolgd wordt wat betreft "nader onderzoek" of "bijkomende documenten".
Indien het doorsturen aan DVZ gelijkstaat met bijkomend onderzoek... dan stel ik mij de vraag WAT en HOE men bijkomend onderzoekt vanop een afstand van 11.000 km en... dat men inderdaad gebruik maakt van de 60 kalenderdagen ZONDER dat bijkomende documenten worden gevraagd.
Men weigert dan doodgewoon, puur burocratisch na ca 50 dagen ZONDER BIJKOMENDE DOCUMENTEN dat er ONVOLDOENDE BEWIJZEN/DOCUMENTEN in het dossier zitten! Van Kafka gesproken ..!!!!!

Randbemerking 2 :
Onderaan een weigeringsbeslissing wordt verwezen naar de rechtsmiddelen om tegen die beslissing een vordering tot schorsing en/of beroep tot nietigverklaring in te stellen bij de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen. Met verwijzing naar de toepasselijke artikelen van de betreffende wet (15 december 1980).
Na vluchtige lezing van deze wet wordt duidelijk dat men een gewone niet EU- burger een wettelijke mogelijkheid geeft de genomen beslissing "aan te vechten" doch dat alle bepalingen quasi uitsluitend gaan over (uitgeprocedeerde) asielaanvragen! Zo moet ondermeer (op straffe van onontvankelijkheid) de GEKOZEN WOONPLAATS in België worden vermeld. SIC!
De vordering/ beroep moet worden ingediend door de aanvrager tegen wie de beslissing wordt genomen , dus in casu een Filippijnse of een advocaat.
Het moge duidelijk wezen dat dergelijke "rechtsmiddelen" in het geval van een visumaanvraag totaal buiten proportie zijn qua middel, werkbaarheid en... kost.
Een "wettelijk doekje voor het bloeden"...
Ik meen ook gelezen/ geïnterpreteerd te hebben dat het "winnen" van zo een  procedure niet automatisch het verkrijgen van een visum inhoudt !! Dus... wat baat het...?!
Neen.... zonder enige wetgeving overtreden te hebben wordt men gecatalogeerd en verder "afgehandeld" binnen wetgeving en procedures van asielzoekers (cfr terminologie in de wet zoals : verwijderings- of terugdrijvingsmaatregel, ...minstens achtenveertig uur vóór de geplande uitvoering van de maatregel(uitdrijving)..., vrijwillige terugkeer , risico op onderduiken, ....)

Dus Walter.... in het licht van mijn vroegere ervaringen is mijn verwachting in jullie dossier : vóór 15 februari beslissing zichtbaar op "infovisa" vóór 20 februari een email van de ambassade.
Hopelijk gaat het om een goedkeuring en kunnen jullie alle verdere stappen doen !

Voor iedereen die meeleest en interesse betoont in de "Europese Visumcode, hier de link naar de Verordening, in PDFformaat.

Zéér complete , interessante lectuur, doch steeds te toetsen aan de vereisten, zoals ze op de website van de ambassade staat uiteraard :

http://europa.eu/eu-law/decision-making/treaties/pdf/consolidated_versions_of_the_treaty_on_european_union_2012/consolidated_versions_of_the_treaty_on_european_union_2012_nl.pdf

jiggy

Verkeerde link naar de "Europese visumcode" in mijn vorig bericht...
Mijn excuses.
Voor de geïnteresseerden, deze link aanklikken :

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009R0810&from=NL

niceke

Beste Jiggy,

Bedankt voor uw zeer uitgebreide informatie.  :thumb: En zal voor veel mensen een duidelijke zicht in creëren.

Om op uw vraag te beantwoorden over 90 dagen behandelingstermijn. Vermoedelijk heb ik het verkeerd omschreven en hierdoor een zekere verwarring ontstaan. Mijn excuses ervoor.
Zal een voorbeeld geven (waar gebeurt) om dit te verduidelijken.
Op 15 september 2014 zijn we naar de ambassade geweest in Manila voor onze aanvraag in te dienen. Dit voor vriendenbezoek en voorgestelde datum van 22 maart tem 11 april (21 dagen). Maw 6 maanden op voorhand.
Het ambtenaar achter "loket" vertelde ons dat we 3 maanden te vroeg waren om onze aanvraag in te dienen en dat men ten vroegste 3 maanden of 90 dagen voorop het voorgestelde datum kan ingediend worden.
Hierdoor hebben we terug een nieuwe afspraak gemaakt en was het op 29 december 2014. Dan vallen we binnen het termijn van 3 maanden of 90 dagen en was het geen probleem meer.

1 van de reden dat ik me kan bedenken is indien men veel vroeger de aanvraag indient, bv 6 maand of langer, dan kan in gedurende periode bepaalde zaken gebeuren. Bv: beëindigen van een relatie, iets dat tussen komt en hierdoor de plannen in het water valt,.... enzovoort. Natuurlijk hoop ik dat het niet gebeurt bij de anderen en dat iedereen zeer gelukkig mag blijven.

Het grote voordeel hiervan is is dat men meer tijd geeft om alles te regelen indien het visum goedgekeurd is. Men geeft dan meer keuze voor betere vluchten, regelen van papieren (ziekte verzekering),.....


In ons geval heb we AXA Shengen genomen en zoals je reeds beschreven heb, is alles binnen enkele minuten geregeld en pdf bestand in mailbox beland. Heb dit reeds op voorhand genomen, betaald en bij de aanvraag bijgevoegd. Kostprijs was +/-80â,¬ als ik me niet vergist en ingeval van weigering kan men geld terugvragen. Dit door middel van bewijs komende van ambassade (email). Men kan dit terugvinden onder "faq".
Wou hiermee aantonen naar de ambassade en naar DVZ toe dat we toch de moeite doen om alles wat op voorhand te regelen en om met alle papieren in orde te hebben.

Mvg,
Walter

jiggy

Graag gedaan, Walter.
Ik vond het, nu ik wat tijd had, mijn morele plicht om op die manier bij te dragen met info en ervaringen om zo te proberen mensen in dezelfde situatie op de juiste weg te zetten en niet op het verkeerde been !

Juist lezen en antwoorden is immers ook een basisvereiste om een correct samengesteld dossier in te dienen. Anders loopt men al automatisch op een weigering af !
Dit staat te lezen op op elke infopagina over visa kortverblijf C( tourist, friend visit, family visit) IN HET ROOD :

Based on these announcements we may, beyond reasonable doubt, assume that the lodging of an incomplete application means the applicant either does not take his/her application serious or is simply incapable to submit the requested documents.

Uiteraard is een dossier met alle vereiste documenten van zowel aanvrager als garant/uitnodigende persoon GEEN garantie voor goedkeuring, maar wel de enige kans op succes!

Dat van die max 3 maand voor de geplande afreisdatum staat ook ergens vermeld in de info.
Ik vermoed dat de reden vooral van wettelijke aard is. De kans dat een aantal documenten niet echt actueel zijn (bij jullie eerste bezoek op de ambassade  6 maand voor de geplande afreis)  wordt vergroot bij heel vroege aanvragen.

Doch BELANGRIJKER reden, vermoed ik (ook te vinden bij Faqs) :


"Een akkoord voor een Schengen visum (type C, kort verblijf) blijft 3 maanden geldig vanaf de datum van goedkeuring."


Als je dus te vroeg (6 maand) aanvraagt, en dus ook vroeg (4 maand) een goedkeuring krijgt, en je zou LANG wachten om een gunstig ticket te kunnen boeken.... Dan kan dat akkoord (3 maand geldig) reeds vervallen zijn !!!

Dat je door het afsluiten van de medische verzekering vóór de aanvraag wilt aantonen dat jullie de moeite doen om op voorhand alles te regelen is een "nobel doch nodeloos" gebaar, denk ik.
Ik heb gezocht en gezocht in de Faqs zoals je aangaf, maar niets gevonden.
Wil je dat nog eens opzoeken? Want dat benieuwt me nu wel !
Dit zou immers tegenstrijdig zijn met wat ze zelf aangeven op deze pagina :

http://www.diplomatie.be/manila/default.asp?ACT=5&content=37&mnu=28

waarin onder TRAVEL INSURANCE duidelijk staat :
" In case of approval, applicants have to produce an original medical and travel medical insurance valid for all Schengen countries issued by a Philippine or European insurance company (+ 1 photocopy).

Opmerking hierop : een ORIGINEEL nooit gevraagd (ik spreek wel over 3 jaar geleden) enkel een gemailde pdf was voldoende om het visa voor afgifte voor te bereiden.