visum status staat einelijk op site DVZ hoe lang nog wachten nu

Gestart door stef boss, donderdag 11 september 2014, 16:23:22

Vorige topic - Volgende topic

Donnie

Citaat van: jiggy op dinsdag 10 februari 2015, 19:56:26

Ik ben echter geen jurist , ik weet niet of deze "Visumcode" bindende kracht (dus verplichting) van wet heeft, of enkel een soort "gedragscode" is... ook vond ik nergens sporen van rechtsspraak (bvb veroordeling van een Schengenland dat zich niet houdt aan de termijnen , bepaald in de verordening, noch van enige individuele rechtszaak...)
Er mag tevens gesteld worden dat de geest van deze Verordening evenmin gevolgd wordt wat betreft "nader onderzoek" of "bijkomende documenten".
Indien het doorsturen aan DVZ gelijkstaat met bijkomend onderzoek... dan stel ik mij de vraag WAT en HOE men bijkomend onderzoekt vanop een afstand van 11.000 km en... dat men inderdaad gebruik maakt van de 60 kalenderdagen ZONDER dat bijkomende documenten worden gevraagd.
Men weigert dan doodgewoon, puur burocratisch na ca 50 dagen ZONDER BIJKOMENDE DOCUMENTEN dat er ONVOLDOENDE BEWIJZEN/DOCUMENTEN in het dossier zitten! Van Kafka gesproken ..!!!!!
[/url]

De Visum Code, ook bekend als Verordening 810/2009/EG is binnend EU Schengen beleid, waaraan alle Schengenleden zich verplicht zijn te houden.

De regel is dan ook dat een complete aanvraag die verder geen vragen oproept binnen 15 kalenderdagen wordt goedgekeurd, dat als er toch nadere stukken nodig zijn hier om gevraagd wordt (30 dagen) en als de ambassade zelf geen beslissing kan nemen en deze doorstuurt naar de nationale autoriteiten (DVZ in België, IND in Nederland) men binnen 60 dagen besluit. Standaard bij de eerste naar DVZ sturen zou van de zotte zijn.  

Meer informatie over de Visum Code op de website van de EU Home Affairs:
http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/what-we-do/policies/borders-and-visas/visa-policy/index_en.htm

Hier o.a. de Visum Code (de Eurolex versie is in het NL en alle andere EU talen), een handleiding voor de ambassades hoe de Visum Code gelezen moet worden (vraag en antwoord sectie etc.) en nog een extra handboek met nog wat aanvullingen. Zeer de moeite van het lezen waard:
- http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/what-we-do/policies/borders-and-visas/visa-policy/docs/20140709_visa_code_handbook_consolidated_en.pdf
- http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/pdf/policies/borders/docs/c_2010_3667_en.pdf

Maar ambassades lappen wel meer aan hun laars naast een spoedige behandeling, zo zijn ze vaak niet blij als je je beroept op je recht op directe toegang (direct access, direct contact), ze hebben liever dat je naar de externe dienstverlener gaat ook al horen ze je de keuze te geven tussen direct (kosteloos) contact met de ambassade of de dienstverener (service kosten om iemand te spreken die minder weet dat de ambassade zelf...  :weetikniet: :happy2: ). Of ze geven geen afspraak binnen 2 weken van zo'n verzoek ook al zijn ze dit verplicht, met het excuus dat het "druk is" terwijl ze moeten opschalen in piekseizoenen.

Op dit moment werkt de EU aan een nieuwe Visum Code, het concept is sinds 1-1-14 beschikbaar en nog in behandeling, visumafgifte moet meer uniform worden en flexibeler:
http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2014_2019/documents/com/com_com(2014)0164_/com_com(2014)0164_nl.pdf


Donnie

Er is iets misgegaan met het bewerken... Ik wou nog toevoegen dat direct access volgt uit artikel 17,k lid 5 van de visum code. Het tweede handboekje meld expliciet:
Citaat4.4. Direct access
Maintaining the possibility for visa applicants to lodge their applications directly at the consulate instead of via an external service provider implies that there should be a genuine choice between these two possibilities.

Even if direct access does not have to be organised under identical or similar conditions to those for access to the service provider, the conditions should not make direct access impossible in practice. Even if it is acceptable to have a different waiting time for obtaining an appointment in the case of direct access, the waiting time should not be so long that it would render direct access impossible in practice.

The different options available for lodging a visa application should be presented plainly to the public, including clear information both on the choice and the cost of the additional services of the external service provider (see Part I, point 4.1).

In de nieuwe concept Visum Code is dit niet langer gewaardborgd want ambassades vinden dit te duur en vegen hun achterste reeds vaak af met dit recht op direct access door naar VFZ te verwijzen voor afspraken etc.

jiggy

 :hoedjeaf: bedankt Donnie !
Nu nog afwachten op goedkeuring en inwerkingtreding en... of er iets zal veranderen ten bate van de aanvragers !

Momenteel is het qua "toegang" tot een dossier bvb in België zeer moeilijk of onmogelijk.
De ambassade verwijst naar DVZ in Brussel als verantwoordelijk voor  de beslissing  inzake een visum
Nochtans is een weigeringsbeslissing ondertekend door de Consul in Manilla!!??!!

DVZ antwoordt dat er aan mij volgens de wet van 11/4/1994 betreffende de openbaarheid van bestuur geen informatie kan gegeven worden. CONTRADICTIO IN TERMINIS in het kwadraat !

Mijns inziens een totaal verkeerde bewering : het betreft geen wet op de bescherming van de privacy in tegendeel !
Die wet moet het mogelijk maken dat eenieder die belang aantoont in een dossier inzage, uitleg en zelfs afschrift wordt verschaft...

Donnie

Graag gedaan,

De datum moet uiteraard 1-4-14 zijn, zie dit persbericht van 1 april vorig jaar (nee geen grapje) waarin de flexibele regels werden aangekondigd:
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-347_nl.htm

Zo zal er een website komen waardoor de informatie voor aanvragers meer eenduidig zal worden, o.a. per herkomstland. Nu kan het nog gebeuren dat bijvoorbeeld de Belgen een kruiwagen papier willen zien en de Duitsers om de hoek met een stuk minder paperassen genoeg nemen. De Eruopese Commissie hoopt zo de visum procedure voor aanvragers te verbeteren (en natuurlijk dat er dan meer mensen komen om eurootjes uit te geven).

CitaatFlexibelere visumregels leveren groei en banen op

Mensen van buiten de EU die naar de EU willen reizen, krijgen vaak te maken met omslachtige, langdurige en dure visumprocedures. De vandaag gepresenteerde voorstellen zorgen voor een aanzienlijke bekorting en vereenvoudiging van de procedures voor mensen die voor een kort verblijf naar de EU willen komen. Ze leiden tot minder kosten en minder bureaucratie, zonder dat de veiligheid in het gedrang komt. Bonafide reizigers kunnen daardoor makkelijker het Schengengebied binnenkomen om vrienden en familie te bezoeken en zaken te doen. (...)

(1) De termijn voor de behandeling van visumaanvragen en de beslissing over de afgifte wordt teruggebracht van vijftien tot tien dagen. (2) Visumaanvragers moeten een visum in een andere EU-lidstaat kunnen aanvragen, als de lidstaat die bevoegd is om de aanvraag te behandelen, niet aanwezig of vertegenwoordigd is in het land van de aanvrager.(3) Voor terugkerende reizigers wordt het reizen sterk vereenvoudigd: zij krijgen een meervoudig visum dat drie jaar geldig is.(4) Het aanvraagformulier wordt vereenvoudigd en visa kunnen ook online worden aangevraagd. (5) De lidstaten kunnen speciale regelingen hanteren om aan de grens visa af te geven die vijftien dagen geldig zijn in één Schengenland. (6) De lidstaten kunnen makkelijker visa afgeven aan bezoekers van grote evenementen. (7) Er wordt een nieuw soort visum ingevoerd, het rondreisvisum, waarmee bonafide reizigers gedurende maximaal een jaar in het Schengengebied mogen reizen. Zij mogen per periode van 180 dagen niet langer dan 90 dagen in dezelfde lidstaat verblijven. (...)


Edit: bonus link met nog meer leuk leesvoer voor het weekend:
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-14-247_en.htm

jiggy

Citaat van: Donnie op vrijdag 13 februari 2015, 20:37:13

Zo zal er een website komen waardoor de informatie voor aanvragers meer eenduidig zal worden, o.a. per herkomstland. Nu kan het nog gebeuren dat bijvoorbeeld de Belgen een kruiwagen papier willen zien en de Duitsers om de hoek met een stuk minder paperassen genoeg nemen. De Eruopese Commissie hoopt zo de visum procedure voor aanvragers te verbeteren (en natuurlijk dat er dan meer mensen komen om eurootjes uit te geven).


Die kruiwagen papier staat niet eens vermeld op de website. De regels van de Visumcode volgend zouden ze die dus tijdens de bijkomende onderzoeksperiode moeten vragen (reden om af te wijken van het basisprincipe : Beslissing binnen 15 kalenderdagen!).
Maar neen : de wijgeringsmotieven worden in algemene standaardzinnen weergegeven :
"Dossier bevat onvoldoende gegevens, doel en omstandigheden niet of onvoldoende aangetoond, ..."

Er is bij contactname met DVZ een sterk afhoudende attitude : ga in beroep of doe een nieuwe aanvraag die beantwoordt aan de weigeringsmotieven want wij "mogen u niet antwoorden, u bent niet betrokken "(sic!)

Men weigert dus om ontbrekende info of documenten, terwijl die niet eens tot de "general requirements" behoren, NOCH als mogelijke nuttig te geven info !

En nu ga ik "eventjes kort door de bocht : men wil aanvragers echt niet op weg zetten , maar zonder uitleg een nieuwe aanvraag laten doen. In de private sector noemt men dit TIJDSVERLIES, in de openbare zelfgeschapen WERKZEKERHEID en de kruiwagen... wordt een VRACHTWAGEN.

froggy007

Citaat van: jiggy op woensdag 11 februari 2015, 15:27:43
Citaat van: froggy007 op woensdag 11 februari 2015, 14:22:23
Waarom niet bellen met Skype?
Deed ik altijd zo naar de Belgische ambassade en is goedkoop.

Kan men (900) (903) (909) nummers  bellen via Skype?????
Ik vermoed dat jij inderdaad spreekt van vroeger, toen je nog naar een LANDLINE van de ambassade kon bellen.
Waarom anders (EN ENKEL ) de mogelijke oproepen via de specifieke kanalen via dewelke je belt???

1 909 1014545 (PLDT only through landline or SMART mobile phone)
1 903 1014545 (Bayantel only through landline)
1 900 1014545 (Globe through landline and GLOBE mobile phone)


Appointments for visa have to be made through the service centre.  No appointments will be accepted if requested through other channels than the Service Center (! can only be reached from within the Philippines)

Dus... vermoed ik dat bellen via Skype niet meer zal lukken... Skype is een internetapplicatie niet aan een plaats (lokaal nummer) gebonden

1 909 1014545 (PLDT only through landline or SMART mobile phone)
1 903 1014545 (Bayantel only through landline)
1 900 1014545 (Globe through landline and GLOBE mobile phone)

Deze nummers zijn perfect bereikbaar via Skype hoor.
Ik laadde 10 euro op mijn Skype en bellen maar.

jiggy

Citaat van: froggy007 op zondag 15 februari 2015, 10:36:40
Citaat van: jiggy op woensdag 11 februari 2015, 15:27:43
Citaat van: froggy007 op woensdag 11 februari 2015, 14:22:23
Waarom niet bellen met Skype?
Deed ik altijd zo naar de Belgische ambassade en is goedkoop.

Kan men (900) (903) (909) nummers  bellen via Skype?????
Ik vermoed dat jij inderdaad spreekt van vroeger, toen je nog naar een LANDLINE van de ambassade kon bellen.
Waarom anders (EN ENKEL ) de mogelijke oproepen via de specifieke kanalen via dewelke je belt???

1 909 1014545 (PLDT only through landline or SMART mobile phone)
1 903 1014545 (Bayantel only through landline)
1 900 1014545 (Globe through landline and GLOBE mobile phone)


Appointments for visa have to be made through the service centre.  No appointments will be accepted if requested through other channels than the Service Center (! can only be reached from within the Philippines)

Dus... vermoed ik dat bellen via Skype niet meer zal lukken... Skype is een internetapplicatie niet aan een plaats (lokaal nummer) gebonden

1 909 1014545 (PLDT only through landline or SMART mobile phone)
1 903 1014545 (Bayantel only through landline)
1 900 1014545 (Globe through landline and GLOBE mobile phone)

Deze nummers zijn perfect bereikbaar via Skype hoor.
Ik laadde 10 euro op mijn Skype en bellen maar.

WOW !!
Bedankt voor de tip !!!
Ik liet me misleiden door  (! can only be reached from within the Philippines)

Donnie

Blijft de vraag hoe dit te rijmen is met de Visa Code:
Citaatartikel 17, lid 5:   De betrokken lidstaten behouden voor alle aanvragers de mogelijkheid rechtstreeks een aanvraag in te dienen bij hun consulaat.

De Belgistaanse ambassade in BKK schrijft bijvoorbeeld onderdaan de pagina met VFS instructies (betaallijn)
"In toepassing van artikel 17.5 van de Communautaire Visumcode kan de aanvrager zijn visumaanvraag rechtstreeks indienen bij de Ambassade. In dit geval dient een afspraak aangevraagd per mail gericht aan..."

De Nederlanders in Manilla geven aan ook e-mail te accepteren maar dit bewust niet op de website te zetten om zo belasting en dus kosten te drukken...

Donnie

Ter verduidelijking: een ambassade mag wel een eigen telefoonlijn hebben met extra kosten (uitzondering: voor EU/EER aanvragen moet men tegen lokaal tarief met de ambassade kunnen bellen!) . Indien men delen van het proces (afspraaksysteem etc.) uitbesteed heeft dán moet ten alle tijden ook nog direct contact met de ambassade mogelijk zijn. Niemand valt te verplichten met een externe partij (VFS) contact te hebben.

Indien de nummers van een telefooncentrale (afspraaksysteem) in eigen beheer is, dan mag dat. Is de telefooncentrale uitbesteed dan moet er een alternatief voor direct contact geboden worden. De Hollanders besteden het uit en bieden daarom ook de mogelijkheid via mail. Echter in conflict met de Visum
Code is die instructie niet openbaar...

jiggy

Citaat van: froggy007 op zondag 15 februari 2015, 10:36:40
Citaat van: jiggy op woensdag 11 februari 2015, 15:27:43
Citaat van: froggy007 op woensdag 11 februari 2015, 14:22:23
Waarom niet bellen met Skype?
Deed ik altijd zo naar de Belgische ambassade en is goedkoop.

Kan men (900) (903) (909) nummers  bellen via Skype?????
Ik vermoed dat jij inderdaad spreekt van vroeger, toen je nog naar een LANDLINE van de ambassade kon bellen.
Waarom anders (EN ENKEL ) de mogelijke oproepen via de specifieke kanalen via dewelke je belt???

1 909 1014545 (PLDT only through landline or SMART mobile phone)
1 903 1014545 (Bayantel only through landline)
1 900 1014545 (Globe through landline and GLOBE mobile phone)


Appointments for visa have to be made through the service centre.  No appointments will be accepted if requested through other channels than the Service Center (! can only be reached from within the Philippines)

Dus... vermoed ik dat bellen via Skype niet meer zal lukken... Skype is een internetapplicatie niet aan een plaats (lokaal nummer) gebonden

1 909 1014545 (PLDT only through landline or SMART mobile phone)
1 903 1014545 (Bayantel only through landline)
1 900 1014545 (Globe through landline and GLOBE mobile phone)

Deze nummers zijn perfect bereikbaar via Skype hoor.
Ik laadde 10 euro op mijn Skype en bellen maar.

Froggie. Ik was eerst zeer tevreden met je antwoord, maar... merk nu DAT DIT ONJUIST IS !
Ik deed de test : ik belde die nummers
- met +63 (anders kan je gewoon niet bellen  via Skype : steeds landcode vereist) : melding ONGELDIG TELEFOONNUMMER
- dan zonder de 1 vooraan : melding ONGELDIG TELEFOONNUMMER

ik belde vanuit België, maar Skype is niet locatiegebonden.
Vandaar mijn vrees en vorige stelling, nu bewaarheid : via SKYPE bellen GAAT NIET!!
Doch... probeer jij eens ?