Eigen zaak starten in de Filipijnen (Bed and Breackfast omgeving Ilo Ilo)

Gestart door LeslieH, zaterdag 8 augustus 2015, 01:26:55

Vorige topic - Volgende topic

LeslieH

Hallo iedereen.

Ik ben momenteel nieuw in dit forum.
Even kort uitleggen.
Mijn moeder is Filipijnse en woont in België ik ben in België geboren. Graag wil ik op termijn met mijn gezin naar de Filippijnen verhuizen omgeving Ilo Ilo.

Wij hadden in gedachte om een Bed and Breackfast te openen maar ons spitsen op backpackers / sporters (duikers/mountainbikers/runners) /  gezinnen / zakenmensen .
Zo kunnen we inspelen op de verschillende behoeften van de klanten.

In 2016 of 2017 gaan we de buurt verkennen. Mijn moeder heeft nog gronden in de Filipijnen waar we een mogelijkheid hebben om op te bouwen.
Nu is mijn vraag zou deze haalbaar zijn om als outsider een zaak op te starten in de Filipijnen.
Heb ook vernomen gehad dat men als outsider moet opletten omdat ze je graag in het zak zetten.

Wat zou ongeveer ons maandelijks inkomen moeten zijn om te kunnen overleven als gezin?
Mag een outsider een eigen zaak opstarten?
Is er een mogelijk dat mijn dochter als outsider daar naar school kan gaan?
Waar dienen we een bouwaanvraag in te dienen?
Wie mag je gebouw recht zetten, waar vind je de materialen om het gebouw recht te trekken?
Hoeveel % van ons inkomen dienen we af te geven aan de staat of dergelijke vaste kosten?
Waar dienen we allemaal rekening mee te houden?

Laat ons gewoon anders formuleren we zijn leken hierin we hebben een droom die we graag willen realiseren en hopen dat deze effectief toekomst wordt.


Groetjes Leslie






Ronny55

Het kan maar het is niet simpel....Edoch, het zou een groot voordeel kunnen zijn als je op een of ander manier, (via je moeder mss) aan de  :smiley-philippines: nationaliteit kunt geraken ....dat zou een massa problemen oplossen. Je heb als buitenlander een  :smiley-philippines: partner(s) nodig, (voor 60%) kan mss je moeder zijn indien ze nog  :smiley-philippines: is  :weetikniet: . Dan heb je nog mensen nodig die je kan vertrouwen voor allerhande administratieve procedures.....Zij kunnen het heel duur maken als je met de verkeerde personen scheep gaat. VB, enkele jaren geleden werd een  :nederlandsevlag: der 1.000.000 PHP gevraagd voor een "businispermit" wat om en bij de 20.000 php kost...
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Luc

Je kunt de Filippijnse nationaliteit krijgen indien de moeder of vader op het moment van de geboorte de Filippijnse nationaliteit had.

Ik heb zo een flauw vermoeden wie de moeder is. Wie voor 1987 trouwde kreeg automatisch de Belgische nationaliteit van de echtgenoot en was daarmee meteen zijn Filippijnse nationaliteit kwijt. Dubbele nationaliteit was toen nog niet mogelijk.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Luke

De buurt gaan verkennen is al een heel goeie stap. Neem zeker je moeder mee op reis!
Je moeder kan altijd de PH nationaliteit gemakkelijk terug bekomen waaronder ook haar kinderen.

Stel je vragen in IloIlo en bekijk meteen de reacties. Je weet dan meteen welk vlees je in de kuip hebt.
Corruptie gaat tot het laagste niveau bij de bureaucraten.
Zelf als balikbayan ga je afgeschilderd worden als de rijke Kano, of je dan nu bent of niet.

Van zodra je de PH nationaliteit bezit kan je een eigen zaak beginnen. Er kunnen beperkingen zijn, dat moet je lokaal bezien.
Heb je ervaring om een zaak te runnen? Voel je je goed in een corrupte wereld en heb je geen westerse principes waar alles volgens het boekje moet?

Je doet je kinderen geen dienst door ze in het PH onderwijs te stoppen. Private scholen zijn duur en of ze in IloIlo aanwezig zijn weet ik niet.
Het is goed te dromen, maar je moet realistisch blijven.

Succes.

Amice

 :welcome:

Nou om eerlijk te zijn als je al wat wilt beginnen in de Filippijnen dan is IloIlo nog niet zo een slechte keuze.
Vooral IloIlo city wordt nu al danig uitgebreid en willen graag de allure van manila hebben en is internationaal gericht.

Voor een B&B zou er dus wel plaats zijn. Alhoewel zakenlieden vaak andere verblijfsbehoeften hebben dan backpackers en ik denk juist dat die zakenlieden de eerste jaren wel de overhand zullen hebben gezien de ontwikkelingen in IloIlo want IloIlo is booming.

Als je moeder ilonga is dan zijn er vast mogelijkheden want ilongo's helpen elkaar overal in de Filippijnen, dus ook in hun eigen gebeid.
Qua vergunningen is het echter niet anders dan elders in de Phils want dat is overheid en die duld net als in Europa geen concurrentie maar is derhalve dan ook net zo corrupt. Afhankelijk waar het land van je moeder gelegen is zal het raadzaam zijn om bestemmingsplannen te raadplegen want er worden nogal wat subdivisies uit de grondgestampt momenteel en dat zal nog wel een tijd doorgaan.

In IloIlo city is nagenoeg alles voorhanden, dus ook bouwondernemingen en materialen maar zijn het meer de contacten die men heeft om het gladjes te laten verlopen.

Suc6
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Rich

Ik kan op weinig vragen meer antwoorden want het is te lang geleden en de wetten zijn waarschijnlijk veranderd, maar de beste optie is om het via je moeder te doen indien zijn nog de filippijnse nationaliteit bezit.

Jouw "keuze" om je te richten op zowel backpakers als zakenmensen lijkt mij geen goed idee. Backpackers hebben eerder minder te besteden dan bv de middenklasse toerist. Zakenmensen willen meer luxe en opteren voor een xxxx hotel en zullen geen interesse hebben in een B&B dus ik zou voor de middenklasse toerist kiezen, wat ook weer het voordeel heeft dat zij eerder op langere termijn willen verblijven.  De beste doelgroep volgens mij.

Ik zou proberen te weten te komen hoeveel toeristen er gemiddeld in Iloilo verblijven  om een inschatting te kunnen maken qua percentage potentiële klanten.

Hoeveel kamers zijn jullie van plan te verhuren?

Rich de Nederbelg.

Luc

Citaat van: Luke op zaterdag  8 augustus 2015, 03:33:32
Je moeder kan altijd de PH nationaliteit gemakkelijk terug bekomen waaronder ook haar kinderen.

Neen, absoluut niet voor de kinderen indien de moeder bij de geboorte Belg was.

RECOGNITION AS FILIPINO CITIZEN

Who can apply?

A foreign national, who wishes to be acknowledged as a Filipino citizen, whose father and/or mother was/were Filipino citizen/s at the time of the applicant's birth


Als bij de geboorte op het geboortebewijs staat "kind van x, van Belgische nationaliteit" kun je het vergeten.  :jajaja:

http://www.immigration.gov.ph/services/citizenship-retention-and-aquisition/recognition-as-filipino-citizen

Komt er nog bij dat ze al meerderjarig is.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

klootzakken (voorheen Jens)

mooi en zeer interessant topic .

welkom op het forum LESLIEH , en veel succes met je onderneming .  je schrijft, ik ben  momenteel nieuw op dit forum. [hoezo momenteel? was jij dan al eerder lid? ]

ik ga het topic zeker volgen.
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

LeslieH

Hoi iedereen
Dank je wel voor de vele reacties.

Voor de dubbele nationaliteit is er een mogelijkheid, deze hebben we ondertussen nagetrokken op de ambassade en de immigratie dienst.
Zowel voor mijn moeder als mij en mijn dochter.
Mijn moeder dient haar dubbel nationaliteit aan te vragen en dan kunnen ik en mijn dochter deze aanvragen.
Inderdaad het klopt voor mensen die trouwden voor 1987 kregen inderdaad automatisch de Belgische nationaliteit.

Het zou inderdaad kunnen kloppen dat sommigen mijn moeder zouden kennen want zij doet relatief veel voor als Filipijnse vereniging in Limburg, en de Ambassade in Brussel.

Eind deze maand ben ik bij mijn nicht in Londen en ga deze ook eens met haar bespreken, zij en haar gezin heeft wel de dubbele nationaliteit en zijn allemaal in de Filipijnen geboren.
Ik weet dat zij ook het zelfde gedacht heeft als mij en van plan is om terug te keren naar de Filippîjnen.
Mijn ander nicht is enkele jaren geleden terug gekeerd, zij heeft enkele jaren in Italie gewoond en gewerkt voor spaargeld op te bouwen en haar eigen bedrijf in balut begonnen.

Inderdaad heb een beetje liggen te zoeken en heb gezien dat Ilo Ilo, Manila aan het nastreven is.
Vandaar dat we onze B&B wensen te spitsen op zowel zakenmensen/backpacker/sporters...
Zelf heb ik altijd als onderaanneming voor Siemens construct gewerkt, zij zijn momenteel een elektriciteitscentrale aan het bouwen in de buurt van Manila.
Maar ik ken de noden van zulke managers en werknemers, heb zelf ook hotels voor hun moeten zoeken, vandaar de keuze voor ook te richten op zakenmensen, en geloof me vrij die mensen zijn blij om na de werkuren een pint te drinken met ne gewone mens als ne backpacker  :biggrinn:
Waarom Sporters, zelf zijn wij een zeer sportief gezin, mijn partner start binnenkort met zijn duik cursus en wij kennen enkele belgische duikers die in de filippijne verblijven en momenteel met de opstart bezig zijn van een duikschool. We mogen niet vergeten dat Filipijnen een van de mooiste onderwaterwereld heeft van de wereld.
Ikzelf loop en mountainbike veel en een heel groot deel van de roads zijn daar prachtig om te verkennen. ook niet te vergeten dat in Cebu de Ironman door gaat bv nu in 2016.
Jongeren die graag de wereld verkennen dienen ook een logement te hebben en waarom geen mix van verschillende mensen onder een dak.
In 2014 is er een color festival geweest in ilo ilo wat veel jongeren van wereldwijd trekt, zelf heb ik tot ik aan mijn gezin begon een eigen entertainment kantoor gehad die danser/hostessen/acteurs voor festivals leverden, veel van die organisators zitten nog in mijn vriendenlijstje, wie weet als we met de overheid aan de praat kunnen raken en met festival organisaties dat we ilo ilo verder op de kaart kunnen zetten als toeristenstad. Zulke events trekken dan ook weer eens backpackers aan.

Het aantal kamers hangt af met hoeveel mensen we het gaan uitbaten. want moet ook realistisch blijven we hebben maar twee handen.

Maar dit zijn allemaal maar ideetjes die we hebben, we willen 100% zeker zijn dat het allemaal haalbaar is om te overleven daar met ons gezin.
Maar inderdaad eerst verkennen en zien wat de mogelijkheden zijn en nog eens een keer met mijn mama aan tafel te zitten en mijn nichten zodat we een concreet plan kunnen klaar leggen.
Daarom dat we meningen aan het verzamelen zijn, mensen die in ilo ilo wonen of werken, of mensen die zelf een zaak hebben opgestart daar om hun ervaringen te bekijken.
Want langs een kant hier in belgie zijn we een buitenlander maar in de filipijnen ook, we weten dat het knokken gaat worden, we weten dat ze ons in het zak gaan zetten.
Daarom willen we goed voorbereid zijn alles voor we de stap zetten.

Als we inderdaad het geld hebben willen we ons dochter naar een prive school sturen.
Mijn moeder was vroeger in de filippijnen professor aan de universiteit, bij mijn moeder thuis was iedereen hoog geschoold.
Maar voor ons is wel 1 ding duidelijk wij willen hier in belgie niet oud worden en wij willen ons dochter in een maatschappij als deze niet doen laten opgroeien.
Niet slecht bedoeld maar belgie is een apenland geworden, de overheid profiteert van de middenklassers en de armen, en maken hen nog armer, de kinderen hebben geen respect meer, er zijn er nog maar weinig die geen strafblad hebben. wij willen ons dochter dit niet aandoen, wij willen ons dochter met andere waarden en normen opvoeden.

Momenteel nieuw is misschien verkeerd uitgedrukt ik ben nieuw op dit forum. :-)

groetjes leslie

Bulldozer

Citaat van: LeslieH op zaterdag  8 augustus 2015, 23:31:18
Inderdaad heb een beetje liggen te zoeken en heb gezien dat Ilo Ilo, Manila aan het nastreven is.
Vandaar dat we onze B&B wensen te spitsen op zowel zakenmensen/backpacker/sporters...
Zelf heb ik altijd als onderaanneming voor Siemens construct gewerkt, zij zijn momenteel een elektriciteitscentrale aan het bouwen in de buurt van Manila.
Maar ik ken de noden van zulke managers en werknemers, heb zelf ook hotels voor hun moeten zoeken, vandaar de keuze voor ook te richten op zakenmensen, en geloof me vrij die mensen zijn blij om na de werkuren een pint te drinken met ne gewone mens als ne backpacker  :biggrinn:
Waarom Sporters, zelf zijn wij een zeer sportief gezin, mijn partner start binnenkort met zijn duik cursus en wij kennen enkele belgische duikers die in de filippijne verblijven en momenteel met de opstart bezig zijn van een duikschool. We mogen niet vergeten dat Filipijnen een van de mooiste onderwaterwereld heeft van de wereld.
Ikzelf loop en mountainbike veel en een heel groot deel van de roads zijn daar prachtig om te verkennen. ook niet te vergeten dat in Cebu de Ironman door gaat bv nu in 2016.
Jongeren die graag de wereld verkennen dienen ook een logement te hebben en waarom geen mix van verschillende mensen onder een dak.
In 2014 is er een color festival geweest in ilo ilo wat veel jongeren van wereldwijd trekt, zelf heb ik tot ik aan mijn gezin begon een eigen entertainment kantoor gehad die danser/hostessen/acteurs voor festivals leverden, veel van die organisators zitten nog in mijn vriendenlijstje, wie weet als we met de overheid aan de praat kunnen raken en met festival organisaties dat we ilo ilo verder op de kaart kunnen zetten als toeristenstad. Zulke events trekken dan ook weer eens backpackers aan.

Als we inderdaad het geld hebben willen we ons dochter naar een prive school sturen.

Maar wat moeten back-packers/toeristen nou in godsnaam in Iloilo doen? Voor mij is het in iedergeval geen vakantie bestemming.
Wat heeft een ironman in Cebu met sporters die in een hotel gaan zitten in Iloilo te maken?
In Iloilo is het onderwijs niet zo heel denderend. Mijn vrouw ging niet voor niets al op haar 15e alleen met haar broer naar Manilla voor onderwijs.

Toch veel succes.