Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Eerste keer naar de Filipijnen

Gestart door HayDirk, maandag 4 januari 2016, 13:45:11

Vorige topic - Volgende topic

HayDirk

Hallo iedereen
Ik ga einde januari voor de eerste keer naar de Filipijnen om mijn vriendin te bezoeken . Ja ik ben nog maagd hierin ( in Filipijnen bezoeken dan) daarom vraag ik mij verschillende zaken af . Ik heb enorm veel ervaring met Thailand en vermoed dat het ongeveer hetzelfde zal zijn of vergis ik me .
Een vraag waar ik mee zit is : Hoe doen jullie dit onder andere met je smartphone behouden jullie je Belgisch nummer of zijn er betere mogelijkheden

Ik ga voor de eerste keer de familie bezoeken .........zijn er bepaalde zaken waar ik moet op letten ?  Waarschijnlijk gaan we huwen in juli augustus zijn er hier voor belangrijke zaken die ik moet in het oog houden ?

Mijn vriendin is van Davao City . Iemand ervaring daar ?

Alvast bedankt voor alle reacties 

daf105paccar

Net als in Thailand een lokale sim aanschaffen.
Veel goedkoper.

Er zijn hier verschillende leden die in Davao wonen.
Die kunnen je wel op weg helpen.

robinson7268

Mijn vrouw komt ook uit Davao City en ik ben daar in 2008 in de kerk van Ma'a getrouwd. Ik ben nooit in Thailand geweest en kan dus niet vergelijken.

Wat wil je precies weten ? Zorg in ieder geval voor een goede planning als je daar wilt gaan trouwen. Je moet eerst 2 weken in "ondertrouw" en zorg dat je papierwerk op tijd geregeld hebt. Weet wel dat sommige kerken strenge regels hebben voordat je daar kunt trouwen (doopcertificaat en vormsel) Trouw je niet voor de kerk wordt het een stuk gemakkelijker.

panshit

En pas op dat je voor het zingen de kerk uit gaat
Anders kost het je een hoop geld

gertve

In Davao is het wat warmer dan in de rest van de Philippijnen, 38 vandaag tegen 32 in Manila.

En wat betreft trouwen: scheiden in de Filippijnen is niet mogelijk! Er is wel een annulment procedure die een huwelijk kan ontbinden, maar de uitkomst daarvan is onzeker en kan redelijk duur worden. Voor westerlingen is het gemakkelijker om in eigen land te trouwen (en dus te scheiden). De Filippijnen is samen met Vaticaanstad uniek hierin.

Weet je zeker dat je niet nogmaals een Filippijnse wilt trouwen dan maakt dit niet uit. Maar ja, voor je daar zeker van bent  :biggrinn:

panshit

Is niet helemaal waar.
Je trouwt in de Filipijnen je laat je huwelijk inschrijven in De Haag.
Krijgt een Nederlands trouwboekje.
Duurt 3 maanden.
Advies altijd doen.
Wil je scheiden dan vraag je de scheiding in Nederland aan.
Meestal moet dit eenzijdig om dat de vrouw niet mee werkt.
Na de uitspraak van de scheiding moet je deze naar de NSO brengen.
Dat je gescheiden bent betekend dat het wel even kan duren eer je weer in de Filipijnen mag trouwen.Nederland kun je na de scheiding direct weer trouwen.
Panshit
p.s Ik heb zelf ook een Nederlandse trouwakte met Nederlands trouwboekje

Ifugao

Citaat van: HayDirk op maandag  4 januari 2016, 13:45:11

Ik ga einde januari voor de eerste keer naar de Filipijnen om mijn vriendin te bezoeken ...........

....... Waarschijnlijk gaan we huwen in juli augustus ..........


  :ikkeniebegrijp: Bezint eer ge begint.

pieterbreugel

Hoi Haydirk.

Vertel eens welke leeftijd heb jij?
Bedenk goed voor dat je aan een huwelijk begint en zeker in het buitenland.
Het is niet iets dat je zomaar begint

HayDirk

hoi iedereen bedankt voor jullie reacties
Ik ga alles stap voor stap doen en zien wat er gebeurd .
Ja het is altijd bezint voor je begint .

Wat die telefoon betreft een plaatselijke sim kopen ja ik deed dat in Thailand ook maar dan ben je soms een gedeelte van je contacten kwijt
Die kerk ga ik nog eens serieus over nadenken .....hoop dat het niet te belangrijk is voor haar


Marin

Iedere situatie is anders, dit was mijn insteek. Ik heb mijn Fil. partner leren kennen in NL, terwijl ze hier aupair was. Vervolgens ging ze 2 jaar naar Denemarken, was dus eenvoudig om contact te onderhouden en elkaar maandelijks te zien.
Toen de MVV-procedure in: zij inburgeringsexamen leren & halen, wij samen naar Fil. om papieren te regelen. Ik heb haar verteld dat ik trouwen pas wilde nadat ze officieel in NL zou zijn, dat we dan pas echt samen zouden wonen en dat we dan pas echt kunnen beoordelen of we onze relatie goed genoeg zullen vinden om te gaan trouwen. En als we dan gaan trouwen, doen we dat voor de romantiek, en niet voor de papieren. Dat vond ze gelukkig ook een goed idee, inmiddels wonen we alweer een paar maanden samen.

Inmiddels ben ik achter de voordelen gekomen van het niet getrouwd zijn en het niet hebben van een geregistreerd partnerschap: mijn vriendin krijgt zorgtoeslag, is nog geen dertig dus gaat fulltime studeren mét volledige studiebeurs, ik ga een huis kopen. Vooral dat laatste: hoe zou ik dat kunnen doen als ik getrouwd was, en dan de bank uitleggen dat mijn partner maar een verblijfsvergunning voor 5 jaar heeft?
Kortom, ons perspectief is nu duidelijker: zij gaat lekker studeren, dus Ned. diploma halen en taal goed leren, dan een baan zoeken, dan gaan we trouwen als alles goed gaat. Als we gaan trouwen maken we bij de notaris afspraken over het huis.

Ik zei al: iedere situatie is anders. Bedenk van tevoren goed de consequenties van zaken als trouwen etc. Voor een succesvolle MVV/TEV-procedure is trouwen dus NIET nodig!!!

Veel geluk!!