Het verdraaien en verkeerd interpreteren van berichten

Gestart door MrJean, zaterdag 13 februari 2021, 00:27:44

Vorige topic - Volgende topic

MrJean

Zoals ik al eerder hier vermeld heb erger ik me aan het feit dat hier en ook op andere fora het een hobby schijnt te zijn dat berichten die leden hier posten al dan niet bewust verdraaid en verkeerd geïnterpreteerd worden.

Ik heb deze ervaring al vaak opgedaan op dit forum en diverse andere fora.

Ik zou zeggen lees de berichten beter en ga serieus hierop in en niet met vaak heel veel flauwe kinderachtige grapjes waar niet iedereen op zit te wachten!!!!!!!!!!!!!!

:neeneenee:  :atyourservice:  :negatief:  :¨l

O.B.Bommel

Beste Mr. Jean,

Als dat overal voorkomt zou je wellicht ook eens in de spiegel kunnen kijken om wellicht de mogelijkheid te onderkennen dat het meer aan de ontvanger dan de zender zou kunnen liggen. Iedereen ergert zich wel eens. Ik elke dag als ik de kranten lees, tenminste ik val elke keer weer om van verbazing. Is wellicht beter uitgedrukt. Het kan elke keer weer gekker. Dus laat ik het maar gewoon van me afglijden en ik adviseer je dat dan ook maar te doen. Als je niet tegen kritiek kan heb je hier (trouwens waar wel) niks te zoeken, pamperen doe je met baby's. Niet iedereen heeft dezelfde humor.

Hoewel, je hebt de tijd een beetje mee want tegenwoordig schijnt iedereen die zich om wat voor reden dan ook beledigd of gediscrimineerd voelt een podium te moeten krijgen. Daar zit ik ook niet op te wachten om je woorden maar eens te gebruiken. Die humor is helemaal weg. Ik wilde laatst ook de straat op om te demonstreren tegen het feit dat mannen niet zwanger kunnen worden. Dat is discriminatie want waarom is dat alleen voorbehouden aan vrouwen (oftewel mensen met een andere/diverse lichaamsbouw). Maar ja dat onderwerp was niet interessant genoeg voor een demonstratie. Bovendien ben ik een blanke OK boomer met een gigantische erfzonde die sowieso verdacht is en dus rijp voor de Goelag.

Natuurlijk komt het voor dat er berichten verdraaid worden maar dat tref ik hier maar zelden aan, veel minder dan in de officiele media of facebook waar dit schering en inslag is.
De oorzaak ligt vaak bij de schrijver zelf, bewust of onbewust en een goede uitdrukkingsvaardigheid is niet iedereen gegeven. Wellicht is dat ook discriminatie dat de een nu beter is in techniek (de beta's) en anderen die wat theoretischer zijn (de alfa's) en wat meer bedreven zijn in uitdrukkingsvaardigheid. Ik deel mijzelf meestal in bij de alfa's en lees met bewondering over die leden die meer kunnen dan een nieuwe stekker monteren. Of dat genetisch is weet ik niet, mijn vader was een "beta" en werd soms tot wanhoop gedreven om mijn onkunde maar het interesseerde me toen geen bal en dan leer je het ook niet. Nu is het te laat.

P.S. 1: Er bestaat nog een andere definitie over alfa's en beta's waarbij de dominantie van een alfa voorop staat maar die bedoel ik niet.

P.S. 2: Dit consult is gratis.....
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Bulldozer

Citaat van: MrJean op zaterdag 13 februari 2021, 00:27:44
erger ik me aan het feit dat hier het een hobby schijnt te zijn dat berichten die leden hier posten al dan niet bewust verkeerd geïnterpreteerd worden.
Dat is niet zo gek dat berichten hier verkeerd geïnterpreteerd worden. Dit is immers een Belgisch forum en de Belgen zijn nu eenmaal een beetje dom. Kunnen ze niets aan doen dus je kan beter stoppen met ergeren.




btw voordat iedereen boos wordt, dit was een flauw en kinderachtig grapje...

tjenn

De waarheid mag gezegd worden ik ben enen van die domme sloebers maar who cares ik weet niet beter.  :thumb:

Adik

Dag allemaal, heb ik nog wat gemist? Stond met een ei langs de weg te wachten tot de zoutstrooier langs kwam.  :crazy:

tjenn

Citaat van: Adik op maandag 15 februari 2021, 21:22:09
Dag allemaal, heb ik nog wat gemist? Stond met een ei langs de weg te wachten tot de zoutstrooier langs kwam.  :crazy:
:lachen:

Niets gemist ik stond wat te lullen over mezelf besefte het te laat zoals waarschijnlijk Bulldozer het ook te laat besefte dat hij stond te lullen.  :denk: Dom natuurlijk .

O.B.Bommel

Niet dat ik denk dat de starter van dit topic dit bedoelt maar toch wel grappig om te lezen.

Vandaag (17/2/2021) in de telegraaf:

Dezelfde taal en toch verwarring
Anthony Liekens verzamelde vele duizenden woorden en uitdrukkingen uit de Nederlandse en Vlaamse taal voor zijn digitale woordenboek.

Vlaming werkte jarenlang aan woordenboek, door Ruud Mikkers


AMSTERDAM We spreken dezelfde taal maar toch kunnen de misverstanden over en weer groot zijn, want sommige woorden kennen we niet of hebben een totaal andere betekenis. De Vlaming Anthony Liekens verzamelde de afgelopen veertien jaar op zijn website vlaamswoordenboek.be 34.000 typisch Vlaamse woorden en uitdrukkingen. Nu zoekt hij iemand om het stokje over te nemen.

Met excuses vooraf voor de vulgariteit, maar het voorbeeld is te mooi om niet te noemen. Een Vlaming die goesting heeft om te poepen in het bos, is heel wat anders van plan dan een Nederlander. Goesting kennen we niet in Nederland; het betekent zoveel als zin in iets hebben en werd een paar jaar geleden uitgeroepen tot mooiste Vlaamse woord. Poepen betekent in Vlaanderen seks hebben, maar is wel een plat woord.

Nog eentje dan: een Nederlander die in Vlaanderen in het zwembad een bordje ziet hangen met daarop de tekst dat hij niet mag lopen, zal zich misschien achter de oren krabben hoe hij zich dan voort moet bewegen richting het water. Maar lopen betekent rennen.

Het viel Liekens veertien jaar geleden – hij werkte toen aan de TU Eindhoven – op dat hij vaak niet goed werd begrepen door zijn Nederlandse collega's. En dat terwijl Vlamingen en Nederlanders toch dezelfde taal spreken. Maar de verschillen aan beide zijden van de grens kunnen groter zijn dan we ons realiseren, vermoedt hij. ,,Ik kreeg echt opmerkingen en het leidde soms tot misverstanden."

Liekens deed in 2007 iets met biomedische technologie, heel wat anders dan taal dus, maar besloot door zijn bevindingen een lijstje aan te leggen met de de eerste duizend mooiste Vlaamse woorden en uitdrukkingen. De rest is zogezegd geschiedenis: zijn website groeide uit tot een vast baken voor taalliefhebbers, óók aan de Nederlandse kant. Liekens: ,,We hebben zo'n zevenduizend bezoekers per dag. Zo'n 23 procent is afkomstig uit Nederland."

Nu hoopt hij op hulp. De site helemaal van de hand doen is niet aan de orde. Maar, stelt hij: ,,Er moet continuïteit zijn en als het allemaal draait om mijn persoon dan is dat niet gezond." Inmiddels hebben zich al geïnteresseerden gemeld die hem willen helpen. Daarnaast zoekt hij ook mensen met verstand van webdesign. ,,De site is veertien jaar oud. Dat zie je. Het oogt ouderwets. Ik heb technische mensen nodig die de site naar de 21e eeuw kunnen tillen."

Misverstand

Om nog maar eens een vaak in Nederland bestaand misverstand uit de weg te ruimen: in Vlaanderen spreekt men Nederlands, geen Vlaams. Het is niet zo dat Nederlanders het monopolie hebben op het echte Nederlands en de Vlamingen slechts een soort dialect spreken.

Liekens heeft het liever over Belgisch-Nederlands en Nederlands-Nederlands. ,,Het zijn gewoon andere versies. Net als je ook Antilliaans-Nederlands hebt. En denk ook aan de verschillen in het Engels. Tussen de VS en Engeland zijn grote verschillen, ook al verstaan ze elkaar best."

Gevraagd naar het meest prangende voorbeeld van taalverwarring tussen Nederland en België hoeft Liekens niet lang na te denken. ,,Weerhouden heeft in Vlaanderen gewoon compleet de tegenovergestelde betekenis van wat jullie er mee bedoelen. Iemand die in België weerhouden wordt bij een sollicitatie, heeft de job. Het is een boeiend woord, maar ook gevaarlijk. Het kan leiden tot grote misverstanden."

Amai, om nog maar eens een prachtig Vlaams stopwoordje te gebruiken.

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Fail_over

Zeker en vast
Vast en zeker

Schrok me rot toen de gynacolooge op de echo wees en zei :" Daar is de poep van de baby".

Albert Hein om 100 meter
Albert Hein over 100 meter

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

tjenn

We kunnen beter in het Engels communiceren vanaf nu. Wel enkel US engels geen UK anders staan we weer even ver. :lachen:

Antonio

Citaat van: tjenn op woensdag 17 februari 2021, 14:31:37
We kunnen beter in het Engels communiceren vanaf nu. Wel enkel US engels geen UK anders staan we weer even ver. :lachen:

Hey Joe, good idea !
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde