'Mysterie rond dode Nederlandse oud-journalist op Filipijnen

Gestart door Fail_over, maandag 8 maart 2021, 13:11:19

Vorige topic - Volgende topic

Fail_over

'Mysterie rond dode Nederlandse oud-journalist op Filipijnen'

Op het eiland Leyte

Iemand bekend mee?
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......


Fail_over

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Guadalupe

Triest gebeuren weer van een persoon die vermoedelijk in de bush woonde als ik zijn fb bekijk.

Daarnaast ook aardig wat problemen op divers vlak wat hij niet verdiende wellicht.

Ik heb er al aardig wat vermoord zien worden die achteraf woonden en vaak waren het locals met drugs problemen die dachten wat te halen.

De gevallen die ik ken zijn de daders van gepakt gelukkig,hopelijk zal dat hier ook gebeuren.Dit verdiende hij niet,RIP.
Wie lacht niet wie de mens beziet.

Michaela

een loner las ik. Dit is een bewijs dat het echt niet veilig is te wonen ver van de mensen. Je bent dan kwetsbaar voor misdaad. Elke keer moet ik mezelf toespreken, de verleidingen weerstaan om een grond ver van de civilisation te kopen en daar een vakantiehuis te laten bouwen.   

O.B.Bommel

Niet echt veel extra info maar dit is het laatste wat ik vandaag las in de Telegraaf. Zal wel niet opgelost worden en als het zo is brengt de bak voor de dader daar toch geen oplossing.

Steekwond gemeld als doodsoorzaak journalist Jadran Svestka

Mysterieuze dood Nederlander op Filipijnen: 'Vermoord door buur'

Door MARCEL VINK

Alles wijst erop dat de Nederlandse voormalig journalist Jadran Svestka, die enkele weken geleden onder mysterieuze omstandigheden dood werd gevonden op de Filipijnen, op brute wijze is vermoord. Het lokale autopsierapport, in bezit van De Telegraaf, meldt als doodsoorzaak een diepe steekwond tussen zijn achterhoofd en nek. Familie en vrienden van de 61-jarige Svestka zijn verslagen en zitten vol vragen.

Na een reislustig bestaan vond Jadran Svestka aanvankelijk rust en geluk op de Filipijnen. Maar daar kwam hij vorige maand op tragische wijze aan zijn einde.
Svestka, geboren en opgegroeid in het Noord-Hollandse Krommenie en op latere leeftijd verhuisd naar het Gelderse Millingen aan de Rijn, werd begin vorige maand dood gevonden in het dorp Padre Burgos op het Filipijnse eiland Leyte. Zijn lichaam was gedeeltelijk bedekt onder bananenbladeren.

De lokale politie stelde meteen een onderzoek in, maar vooralsnog is er niets naar buiten gebracht over de uitkomst. In het politierapport wordt alleen gerept van een hoofdwond. Die zou ook het gevolg kunnen zijn van een ongelukkige val.

Het autopsierapport laat echter zien dat Svestka, die een Kroatische vader heeft, waarschijnlijk om het leven is gebracht. Het rapport toont dat hij moet zijn aangevallen.

Volgens dorpelingen in Padre Burgos is het wachten tot de verdachte wordt opgepakt. Een van hen, die Jadran goed kende, is ervan overtuigd dat zijn buurman hem heeft omgebracht. ,,Er is alleen nog niet voldoende bewijs", zegt de man, die niet bij naam wil worden genoemd uit angst voor represailles.

,,De beste vriend van Jadran, die een afspraak met hem had, vroeg aan zijn buurman waar hij was, maar de man zei dat hij hem al een paar dagen niet had gezien. Terwijl ze naast elkaar wonen."
De dorpeling vertelt ook dat de buurman een meermaals veroordeelde crimineel is. ,,Hij heeft jaren in de gevangenis gezeten."
Hij zegt kapot te zijn van het drama. ,,Jadran was een goed mens, en ook een bescheiden mens. Iemand die graag op zichzelf was, en met weinig tevreden was. Hoewel hij geen Filipijn was, hielp hij de bevolking hier tijdens de coronapandemie door geld in te zamelen. Daarvan kocht hij eten voor de mensen die dat het hardst nodig hadden. Ik zal voor hem bidden."
Mariska Harmsen, een journaliste die vroeger veel met Jadran optrok en zich ook in de zaak heeft verdiept, herkent dat beeld. ,,Zo was hij, ja", vertelt ze. ,,Op en top Jadran. Ook al had hij niet veel, hij dacht altijd eerst aan anderen. Jadran was een man met een hart van goud. Het is vreselijk hoe hij aan zijn einde is gekomen."

Jadran Svestka werkte in het verleden als (oorlogs)verslaggever. In 1994 kwam hij zelf in het nieuws nadat hij een week werd vastgezet in een gevangenenkamp op de Balkan, ten tijde van de Bosnische burgeroorlog, toen hij daar als jonge verslaggever, begin dertig, aan het werk was en meereisde met een hulpkonvooi uit Nederland en Duitsland.
Kort erop was hij ineens onbereikbaar en gaf familie hem als vermist op. Enkele dagen later bleek dat de Kroatische militie hem had gearresteerd en overgebracht naar een kamp in Ljubuski, aan de westoever van de rivier de Neretva.
De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), die zich destijds hard maakte voor zijn zorgwekkende zaak nadat onder anderen Harmsen ze had ingelicht, liet uiteindelijk weten dat hij weer was vrijgelaten en zou terugkeren naar Nederland.

Na anderhalf decennium in de journalistiek gooide de Nederlander, die zijn hele leven bleef dichten en bloggen, het roer om. De vrachtwagenfanaat – hij was idolaat van zware Amerikaanse trucks – ging als chauffeur de wereld rond, reisde ook veel door gevaarlijke delen van Midden-Oosten, en streek enkele maanden geleden neer op de Filipijnen.

Mogelijk dacht de moordenaar dat de Nederlander over veel geld beschikte, omdat hij onlangs zijn truck – uit financiële nood – had verkocht. De vrachtwagen had vele duizenden euro's opgeleverd. Van een deel van dat geld had de Nederlander overigens, zo melden meerdere bronnen, een plantage gekocht om te kunnen verbouwen, samen met de familie van de vriend die hem vond. Volgens die bronnen zijn de telefoon en portemonnee van Jadran nog altijd zoek.

Cita Mulder, het enige familielid dat nog contact met hem had, krijgt inmiddels handgeschreven rekeningen zonder officiële nota's vanuit de Aziatische eilandengroep opgestuurd, voor kosten rond de autopsie (waaronder de lunch van de betrokkenen officieren) en de uitvaart.

Die zouden zijn voorgeschoten door de vriend die hem vond en zijn vrouw. Omdat er nog veel onduidelijk is, heeft zijn nicht deze rekeningen van ieder vele honderden euro's (nog) niet betaald.
Ook zij hoopt dat nu vooral eerst de waarheid snel aan het licht komt. ,,Het is gewoon een vreselijk verhaal", laat Mulder weten. ,,Het voelde onwezenlijk toen ik hoorde wat hem was overkomen. De dader moet snel worden gepakt."

De politie op Leyte laat weten vooralsnog niet inhoudelijk te willen reageren. Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken stelt dat de ambassade in hoofdstad Manilla contact heeft met de autoriteiten. ,,We dringen aan op een diepgaand onderzoek en hopen dat het snel resultaat oplevert", stelt een woordvoerder.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Adik

https://youtu.be/r1tkES9BwWQ

Deze vlog gaat volgens mij deels ook over het slachtoffer en het betreffende stuk land.

folkertjong

En...de zoveelste ''white nose'' vermoord omdat ''alle'' hey joe's rijk zijn....
Een stigma dat deels komt vanwege het feit dat buitenlanders in de Filipijnen grote auto's, huizen kopen en dan denken de Filipijnen weer ''He..daar valt wat te halen''.
Sorrie maar zo denkt men nu eenmaal...
Ook het ''fenomeen ''jong meisje naast ouwe lul in de malls werkt er aan mee...
Ze zijn vreselijk jaloers de Filipijnen als ze dat zien rondlopen.
Als je hier heen komt emigreren hou aub een laag profiel en integreer in de gemeenschap om ze te laten zien dat je een ''normaal persoon'' en geen ATM machine.
Het % buitenlanders wat vermoord wordt in de Filipijnen is hoog...Google maar.
Mijn ''5 cent''

tjenn

Het zijn echt geen buitenlanders alleen die kasten van huizen hebben en auto's waar je met een ladder moet instappen. De meeste buitenlanders die ik ken leven maar simpel en rijden met normale auto's of hebben zelfs geen auto maar een motor. De ergste zijn (niet allemaal) in het buitenland of op schepen werkende Filipino zelf die de grote man uithangen sommige hebben een salaris van 300.000 pesos per maand dus je kan het al voorstellen.

kristof19

Citaat van: folkertjong op vrijdag  2 april 2021, 16:50:08
Het % buitenlanders wat vermoord wordt in de Filipijnen is hoog...Google maar.
Mijn ''5 cent''

Ik vind dat percentage van buitenlanders die vermoord wordt op de Filipijnen niet  zo direct terug maar ben er natuurlijk wel razend benieuwd naar.
Kunt u mij even helpen?