Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Als Nederlander wonen in de Filippijnen en België.

Gestart door Antonio, zaterdag 12 juni 2021, 08:59:32

Vorige topic - Volgende topic

Luke

Moet dat een woning (huis) zijn? Waarom geen (klein) appartement?


Antonio

Citaat van: Luke op zaterdag  3 juli 2021, 10:48:48
Moet dat een woning (huis) zijn? Waarom geen (klein) appartement?
Nee joh, juist een klein appartement.
We zullen er niet heel vaak zijn, en ik heb een kennis die er wel op wil passen (in wil verblijven) als wij in de PH of elders zijn.
De reden om in Belgie te zoeken, is louter vanwege lagere huurprijzen. Regio Lommel, Turnhout etc, in de buurt van de grens met N Brabant.
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Cobra

Citaat van: Fail_over op donderdag  1 juli 2021, 19:56:28
Je moet je dan uitschrijven uit je huidige NL gemeente en inschrijven in de BE gemeente. Je krijgt dan een vreemdelingen ID kaart. Je bent op dat moment geen NL of BE burger meer, maar een EU staatsburger.
Hier gelden andere regels voor dan een NL of BE staatsburger. OA het binnenhalen van een buitenlandsebruid op gezinshereniging. (De Belgie-route)
Hoe het zit met pensioen weet ik niet.

Het eerste klopt niet precies, je mag 8 maanden ingeschreven staan in 2 europese landen. Ze vragen achter een uitschrijving van NL als je inschrijft in Belgie, maar dan moet je zeggen dat je in NL pas uitschrijft als in Belgie alles rond is.

Das europese wet.

Overigens noemen ze het "Belgie route" en soms "Duitsland route " als het via Duitsland gaat.
Maar het is "Europese route",elke europeaan  kan in elk land gaan wonen als hij inkomen heeft en zijn niet europese vrouw moet geaccepteerd worden al is ze illegaal binnengekomen. Een officiele geboorteakte uit de PH is wel nodig voor haar met de ribbons er aan dat het goedgekeurd is om ingeschreven te worden in Belgie.

Binnenhalen kan je doen zonder visa aan te vragen als je getrouwd bent en zelf in B.v. Belgie woont als nederlander.

Dat is de "Marokko route", heel simpel een ticket naar Marokko kopen voor haar omdat daar geen visa voor verplicht is, met tussenstop op Schiphol, koffers bij inchecken in de PH al aangeven dat ze op Schiphol van de band moeten komen, niet naar marokko dus.

Vervolgens op Schiphol naar de douane en een toeristenvisa EISEN voor haar, wel een kopie van het BRAX ARREST meenemen. Dan krijgt ze daar een visa in haar paspoort gestempeld.

Lijkt moeilijk en voor sommigen onmogelijk, maar zo werkt het wel.

Kijk maar op buitenlandsepartner.nl, daar kan je alles lezen er over.

Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Fail_over

Citaat van: opinie op zaterdag  3 juli 2021, 02:19:34
Citaat van: Fail_over op vrijdag  2 juli 2021, 16:42:00
als ik een schutting verplaats om een 3e parkeerplaats, op mijn gehuurde grond, te creeeren voor mijn dochter haar eerste autootje en een kwartier later rijdt de huurbaas op en neer door onze straat vind ik toch wel iets te ver gaan.

Daar maak ik drie opmerkingen bij:

  • Woont er iemand in de straat die bevriend is met of familie is van de eigenaar?
  • Heeft de eigenaar je aangesproken achteraf of terloops aangekaart?
  • Heb je de eigenaar gemeld/gevraagd i.v.m. het niet-destructief en omkeerbaar aanpassen van de schutting?

Als 1=ja en 3=neen, dan kan ik me voorstellen dat er een kuttenkop/aandachtshoer hem/haar belde met de boodschap: "Kom snel, hij is de schutting aan het afbreken!"

Ja joch, tijd om een advertentie te plaatsen!  :jajaja:
Iets in de aard van:

Jongedame met auto zoekt jongeman in bezit van woonst met extra parkeerplaats.
Heren met openbare parkeerplaatsen, gelieve zich te onthouden.
Reacties naar: road.racer@fail.over


:evil:

1.: Waarschijnlijk wel. Wanneer ik een aanhanger brandhout liet stortten op de oprit kreeg ik 1 dag later de onderhoudsmonteur van de mazoutketel op mijn dak om dat "Men" veronderstelde dat de mazoutketel niet meer werkte. Echt waar.
2. Nope, niemand heeft enig gerept. Ik heb dan ook geen onherstelbare dingen gedaan. Alleen twee hekken opengezet en een nieuwe schutting gezet.
3. Nope. Een en ander is in 10 minuten in huidige vorm terug te stellen,.

:weetikniet:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Fail_over

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Nathan

Citaat van: Fail_over op zaterdag  3 juli 2021, 20:48:44
Citaat van: opinie op zaterdag  3 juli 2021, 02:19:34
Citaat van: Fail_over op vrijdag  2 juli 2021, 16:42:00
als ik een schutting verplaats om een 3e parkeerplaats, op mijn gehuurde grond, te creeeren voor mijn dochter haar eerste autootje en een kwartier later rijdt de huurbaas op en neer door onze straat vind ik toch wel iets te ver gaan.

Daar maak ik drie opmerkingen bij:

  • Woont er iemand in de straat die bevriend is met of familie is van de eigenaar?
  • Heeft de eigenaar je aangesproken achteraf of terloops aangekaart?
  • Heb je de eigenaar gemeld/gevraagd i.v.m. het niet-destructief en omkeerbaar aanpassen van de schutting?

Als 1=ja en 3=neen, dan kan ik me voorstellen dat er een kuttenkop/aandachtshoer hem/haar belde met de boodschap: "Kom snel, hij is de schutting aan het afbreken!"

Ja joch, tijd om een advertentie te plaatsen!  :jajaja:
Iets in de aard van:

Jongedame met auto zoekt jongeman in bezit van woonst met extra parkeerplaats.
Heren met openbare parkeerplaatsen, gelieve zich te onthouden.
Reacties naar: road.racer@fail.over


:evil:

1.: Waarschijnlijk wel. Wanneer ik een aanhanger brandhout liet stortten op de oprit kreeg ik 1 dag later de onderhoudsmonteur van de mazoutketel op mijn dak om dat "Men" veronderstelde dat de mazoutketel niet meer werkte. Echt waar.
2. Nope, niemand heeft enig gerept. Ik heb dan ook geen onherstelbare dingen gedaan. Alleen twee hekken opengezet en een nieuwe schutting gezet.
3. Nope. Een en ander is in 10 minuten in huidige vorm terug te stellen,.

:weetikniet:

Beste Fail_over,

In West-Vlaanderen zegt men het volgende:

Oi je van nen Hollander nie gereen zit est omda ie tvergeetn ai. Als een Hollander je niet oplicht dan is het omdat hij het vergeten is.

Sommige Belgen onder elkaar zeggen dan ook dat Hollanders een paardenbril dragen en zich niet kunnen of willen aanpassen in hun gastland. Andere Belgen vinden dan weer dat Hollanders het steeds beter weten door hun arrogantie. Neem daarbij de door jou aangehaalde slechte ervaringen van verhuurders door sommige! Hollanders die er een zooitje van gemaakt hebben, dan zal je misschien begrijpen waarom je op die manier behandeld wordt.

One last thing, don't shoot the messenger  :neeneenee: . Uiteindelijk kan niemand iets aan de vooroordelen van andere mensen doen. Je weet wel, op de Filipijnen zijn alle blanke buitenlanders Americanos en steenrijk..  :jajaja:

Fail_over

Citaat van: Nathan op zondag  4 juli 2021, 17:28:49
Neem daarbij de door jou aangehaalde slechte ervaringen van verhuurders door sommige! Hollanders die er een zooitje van gemaakt hebben, dan zal je misschien begrijpen waarom je op die manier behandeld wordt.

Klopt, maar ik start niet met vooroordelen. ik sta open voor een ieder, ook toen ik naar België verhuisde. Toen ik echter na een tiental ervaringen met Belgen die "Ja" zeiden en "Nee" deden, ben ik wat voorzichtiger geworden. Mensen die zonder enkele voorkennis of mensenkennis van de situatie een oordeel vellen over een persoon is in mijn ogen bekrompen in zijn gedachten.
Dan heb ik inderdaad liever die Hollanders die tenminste duidelijk zijn en zeggen waar het op staat en je weet waar je aan toe bent. Je kunt dit arrogant noemen of duidelijkheid.  :weetikniet:

Het komt er gewoon op neer dat je gewoon niet moet generaliseren. Alle Belgen eten patat, alle Nederlanders zijn arrogant, alle Duitsers eten schnitzel, alle kano's zijn rijk.
Alle Pinoy zijn lui, alle negers hebben een grote lul.  :ikkeniebegrijp:

Ik vind gewoon dat je open moet staan voor het individu waar je mee te maken hebt. (Behalve het laatste voorbeeld  :floet:  )
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

O.B.Bommel

Het is nog altijd jammer dat de beide landen zijn gescheiden in 1839. Een van de slechte uitkomsten van de geschiedenis. Het was al niet zo best gesteld met de omvang van het land en dan moesten ze ook nog eens uit elkaar. Is maar mijn mening.

Het enige voordeel wat Nederland heeft gehad aan die afscheiding is dat zij niet betrokken werd in de Eerste Wereldoorlog. Meer kan ik er niet verzinnen.
Wat ons samen bond in de geschiedenis was territorium en taal. Wel een lappendeken aan grondgebied met allemaal hun eigen nukken, dat wel. Hollanders (de Nederlandse provincies Noord- en Zuid-Holland, Zeeland en Utrecht) zijn in de loop der eeuwen meer gericht geweest op de zee dan op het achterland. Friezen en Groningers hebben in de regel wat minder op met "het westen", de Friezen zelfs met een eigen taal.

De Friezen waren te klein om af te scheiden en die hadden geen Franstalige adel die de boel nog wat op moest stoken.
Feitelijk is het de "schuld" van de oranjes geweest in de persoon van Willem I die er de knoet in het zuiden overheen haalde. De arrogante protestantse calvinisten tegen de fladderige katholieken.

De macht zat in Holland. De natuurlijke grenzen waren de grote rivieren, niet de huidige. Brabant was katholiek maar het had op dat moment economisch wat meer aan het noorden dan het zuiden. Limburg was al helemaal een buitenbeentje, Maastricht was al Spaansgezind in de 80-jarige oorlog.

De Nederlanden waren denk ik machtiger geweest als men de krachten altijd gebundeld had. Denk aan een combinatie van Antwerpen en Rotterdam. Maar het was nu eenmaal geschiedenis.

En nu? Het "achterland" van Holland telt niet mee (voorbeeld zie Groningen als wingewest), te klein om weerstand te bieden. En in Belgie zitten ze met de Walen, ook zo'n onoplosbaar probleem. De verschillen tussen de Walen en Vlamingen geven ook altijd reuring, dat was anders minder geweest.

De karakterverschillen zijn er. Ik vergeet nooit de opmerkingen van mijn vrouw die na een aantal jaren zei: Nederlanders willen eigenlijk Belgen zijn maar ze zijn meer Duitsers. En nu in Europa zijn we eigenlijk beiden onze soevereiniteit al kwijt, Nederland als 17e Bundesland van Duitsland en de Fransen pakken Belgie in. Onze over en weer gebezigde schermutselingen en vooroordelen zijn nog wat gebleven zolang het duurt.

Ik noem het gezonde rivaliteit, het hoort er allemaal een beetje bij. Het grootste verschil blijft inderdaad het ja/nee versus ja/ja. Maar of dat veel scheelt? Bij Filipino's is dat nog veel erger en daar hebben we wel een band mee.

In mijn tijd in het buitenland heb ik geleerd dat het soms beter is om de Nederlandse botheid wat in te dammen, die is inderdaad legendarisch. Je zou je kunnen afvragen hoe het komt dat ze in de loop de eeuwen toch zo succesvol waren in de internationale handel.

Ik hou best van vooroordelen, houdt de boel een beetje losjes. Ondanks dat dat in de tijd niet past, nu ben ik een racist. En ik discrimineer. Belgen eten Friet, geen Patat. Patat is van boven de rivieren.
Vooroordelen hebben veelal een kern van waarheid. Vaak komen ze ook voort uit eerdere ervaringen en die poets je niet weg. Het wordt pas vervelend als je er ten onrechte aan vasthoudt.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Luc

Citaat van: O.B.Bommel op zondag  4 juli 2021, 21:43:06
Het enige voordeel wat Nederland heeft gehad aan die afscheiding is dat zij niet betrokken werd in de Eerste Wereldoorlog. Meer kan ik er niet verzinnen.

Misschien hadden de Duitsers dan De Nederlanden niet binnengevallen. Wie zal het zeggen...
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.