Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Als Nederlander wonen in de Filippijnen en België.

Gestart door Antonio, zaterdag 12 juni 2021, 08:59:32

Vorige topic - Volgende topic

O.B.Bommel

Citaat van: Luc op maandag  5 juli 2021, 20:47:08
..
Misschien hadden de Duitsers dan De Nederlanden niet binnengevallen. Wie zal het zeggen...
Dat weet je nooit met geschiedenis, die kan je niet veranderen al zie ik het tegenwoordig met afgrijzen wel gebeuren. Nooit gedacht dat dit proces zich zo snel voordoet en nog tijdens mijn leven.

Vroeger wilde ik geschiedenisleraar worden en ik ben maar blij dat ik het niet geworden ben. Het lijkt me toch een beetje bizar om bij wijze van spreken in de lesstof te moeten lesgeven dat de aarde plat is. Zover komt het nog vrees ik.

Ik denk dat de Duitsers waren binnengevallen want ze hadden die route door hedendaags Belgie gepland naar Parijs. Ze zijn overigens ook in Nederlands Limburg geweest maar dat werd genegeerd door Nederland, bang om de neutraliteit te verliezen.

De geschiedenis van Belgie na Van Speijk in 1831 wordt nauwelijks behandeld op de Nederlandse scholen. Wellicht wilde Nederland niet graag herinnerd worden aan die afscheiding. Terwijl die geschiedenis toch erg interessant is. Met een beetje pech (voor de Nederlanders dan) waren na WW1 Zeeuws Vlaanderen en Zuid Limburg aan Belgie toegewezen. Oorlogsbuit. Ondanks neutraliteit. Luxemburg wilden ze ook terug. Maar ze kregen wel de Oost-kantons van Duitsland.

Maar ik ga een beetje  :offtopic: vrees ik om jullie hiermee te vermoeien. Nou ja het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Bjorna145

De Duitsers ze hebben de eerste en tweede oorlog verloren maar de derde hebben ze gewonnen Merkel is de baas in Europa.

m.vr.gr.

Johan

Antonio

Uhmmm, ja inderdaad zijn we een beetje  "off topic" geraakt.
En dat is helemaal niet erg, het zijn interessante verhalen. Alleen wordt het wat lastig als iemand in het forum iets wil opzoeken over "als Nederlander gaan wonen in België", en zich dan eerst door de commentaren over de Guldensporenslag van 1302 moet worstelen  :floet:

In ieder geval allemaal bedankt voor de antwoorden, tips, uitleg over mentaliteitsverschillen en de lesjes geschiedenis  :thumb:


============================================================================================
Nu wil ik graag onderzoeken wat de plussen en minnen zijn om als Nederlander in Belgie een appartement te huren of te kopen, met als doel vaste verblijfsplaats.
In onze afwezigheid hebben we een kennis die daar wel wil verblijven tegen betaling, dus het staat niet leeg. Ook de post e.d. kan dan netjes doorgestuurd worden.
Om te beginnen een apt huren:
- Kunnen wij dat "zomaar"als Nederlanders ?
- En dan ook nog ingeschreven staan op dat adres ?
- Waar ga ik inkomstenbelasting en sociale premies moeten betalen, in NL of BE ?
- Waar kan ik dan tegen ziektekosten verzekerd blijven, in NL of BE ?
- Moet ik mijn nationaliteit/paspoort aanpassen van NL naar Belg ?
- Wat wordt het kostenplaatje in geval van huren, m.a.w. wat komt daar nog bij: verzekeringen, energie, water, internet, service kosten, etc ?

Misschien zie ik te veel beren op de weg, even goed kan het zijn dat ik iets heel belangrijks over het hoofd zie...
============================================================================================

Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

tjenn

Citaat van: Antonio op dinsdag  6 juli 2021, 06:54:33
Uhmmm, ja inderdaad zijn we een beetje  "off topic" geraakt.
En dat is helemaal niet erg, het zijn interessante verhalen. Alleen wordt het wat lastig als iemand in het forum iets wil opzoeken over "als Nederlander gaan wonen in België", en zich dan eerst door de commentaren over de Guldensporenslag van 1302 moet worstelen  :floet:
:lachen: O.B. Bommel had het wel eerst gevraagd of het geen probleem was om wat extra neer te pennen.  :jajaja: In alle geval vind ik het wel leerrijk.  :thumb: 

O.B.Bommel

Citaat van: Bjorna145 op dinsdag  6 juli 2021, 02:09:17
De Duitsers ze hebben de eerste en tweede oorlog verloren maar de derde hebben ze gewonnen Merkel is de baas in Europa.

m.vr.gr.

Johan
Ik ben van mening dat Frankrijk de dienst uitmaakt met Duitsland als goede tweede. Zoiets als papa is de baas in huis maar vraagt mama of het mag. Mijn argumenten:

1. De Franse landbouwsubsidies zijn vele keren op de agenda geweest maar ondanks de huidige onzinnigheid ervan heeft niemand die afgeserveerd. En blijven de Nederlandse visserij dwarsliggen.
2. Het maandelijkse verhuisfeestje naar Straatsburg om de Franse superioriteit te bevestigen.
3. De euro komt van Frankrijk. In het kader van de Franse steun voor de hereniging van Duitsland moest Duitsland afstand doen van de Mark en Nederland als klein landje dus afstand van de gulden. Die Fransen hadden al snel in de gaten hoe ze Europa konden uitzuigen.
4. De Europese Bank staat in Frankfurt maar Frankrijk bepaalt het beleid. Ze weten altijd een baas op de stoel te krijgen die hun zin doet.

Het nieuwe doel is de roof uit de pensioenpotten. Frankrijk heeft NIETS gedaan aan zijn pensioenen en dat gaat dus fout. Ze azen dus op de steun van de rest. En Frankrijk is een stukkie groter dan Italie.

Duitsland maakt wel de dienst uit in Nederland. Merkel heeft meer te vertellen dan Rutte hier. Die tekent trouwens overal voor behalve zijn doodvonnis. Maar ik ben benieuwd naar andere argumenten.

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Bjorna145

Ja ik ben bang dat de staatspensioenpotten een keer leeggeroofd gaan worden ABP en AOW, particulieren pensioenpotten weet ik zo net nog niet.
Ik ben wel bang dat ze daar een soort Europese belasting op in gaan voeren.
Maar als de Nederlandse staatspotten moeten ontgelden dan denk ik dat heel de EU met zijn pensioenstaatspotten er een moet gaan ontgelden.


m.vr.gr.

Johan