Story of Building Balay in the Philippines

Gestart door koy, zondag 5 maart 2023, 05:47:04

Vorige topic - Volgende topic

Pinocchio

Citaat van: innka3 op maandag  6 maart 2023, 23:11:29ik heb en leuk huis maar de lot is van mijn vrouw,dus eigenlijk heb ik niks :floet:
Dat hoeft niet zo te zijn.
Als buitenlander kan je inderdaad meestal geen eigenaar zijn van de grond, maar de bouwvergunning kan perfect op naam van beide partners.
Er zijn trouwens wel meer mogelijkheden om je investering te beschermen en elke advocaat kan je enkele voorbeelden geven.
Bijvoorbeeld je brengt de tittle naar de bank als collateral voor een lening van 1000 pesos terug te betalen in 20 jaar. De tittle gaat dan netjes in een schuif van de bank, dat noemt men dan clean tittle :lachen:

folkertjong

Citaat van: Pinocchio op dinsdag  7 maart 2023, 01:22:48
Citaat van: innka3 op maandag  6 maart 2023, 23:11:29ik heb en leuk huis maar de lot is van mijn vrouw,dus eigenlijk heb ik niks :floet:
Dat hoeft niet zo te zijn.
Als buitenlander kan je inderdaad meestal geen eigenaar zijn van de grond, maar de bouwvergunning kan perfect op naam van beide partners.
Er zijn trouwens wel meer mogelijkheden om je investering te beschermen en elke advocaat kan je enkele voorbeelden geven.
Bijvoorbeeld je brengt de tittle naar de bank als collateral voor een lening van 1000 pesos terug te betalen in 20 jaar. De tittle gaat dan netjes in een schuif van de bank, dat noemt men dan clean tittle :lachen:

Gaat in praktijk allemaal niet op.

Can a Foreigner Lease Real Estate Property in the Philippines?

Leasing land in the Philippines on a long-term basis is an option for foreigners, expats or foreign corporations with more than 40% foreign equity. Under the Investors' Lease Act of the Philippines, they may enter into a lease agreement with Filipino landowners for an initial period of up to 50 years renewable once for an additional 25 years.
Can a Foreigner Own Residential Houses or Buildings in the Philippines?

Foreign ownership of a residential house or building in the Philippines is legal as long as the foreigner or expat does not own the land on which the house was built.
https://kittelsoncarpo.com/property-ownership/

SEC. 2. Declaration of Policy. – It is hereby declared the policy of the State to encourage foreign investments consistent with the constitutional mandate to conserve and develop our own patrimony. Towards this end, the State hereby adopts a flexible and dynamic policy on the granting of long-term lease on private lands to foreign investors for the establishment of industrial estates, factories, assembly or processing plants, agro-industrial enterprises, land development for industrial, or commercial use, tourism, and other similar priority productive endeavors.

SEC. 7. Penal Provision. – Any contract or agreement made or executed in violation of any of the following prohibited acts shall be null and void ab initio and both contracting parties shall be punished by a fine of not less than One Hundred thousand pesos (P100,000) nor more than One million pesos (P1,000,000), or imprisonment of six (6) months to (6) years, or both, at the discretion of the court:

https://www.officialgazette.gov.ph/1993/06/04/republic-act-no-7652/

folkertjong

De enige legale oplossing is een van je kinderen tot Filipijn te laten naturalizeren.

Voorbeeld:

Manila city of Pearl is een Chinees project.
https://www.spot.ph/newsfeatures/the-latest-news-features/76824/smart-city-manila-bay-a2748-20190201

Gebouwd door UAA Kinming group, eigenaar is Chinees Jose Kho
https://bossjob.ph/company/uaa-kinming-group-16969

( Dezelfde welke een drugs rehabilisatie centrum doneerde aan Duterte )
https://www.rappler.com/nation/208780-duterte-opens-drug-rehabilitation-center-bukidnon-august-3-2018/

Om de grond in eigen begeer te krijgen zonder 60% inmenging van de Filipijnen heeft Jose Kho zijn zoon zich tot Filipino laten naturalizeren.
https://legacy.senate.gov.ph/lisdata/2841924796!.pdf

Kijk even het filmpje dan weet je ongeveer over wat voor bedragen het gaat.

https://www.youtube.com/watch?v=3SqNhUd4UWM



koy

    Citaat van: opinie op maandag  6 maart 2023, 13:43:15
    Citaat van: Pinkpanther op maandag  6 maart 2023, 08:48:08De plaats van de douche/shower is vreemd.
    Komt uit in the living .........nog nooit zo gezien in NL..

    origineel kwam de deur van de badkamer uit op de waskamer en die kwam uit op de woonkamer. in het Excelwerkblad verwijderde men de waskamer. Zo kon men genieten van het lawaai van de wasmachine.

    [/list]

    Toch niet - in de excel sheet behouden we de wasruimte alleen is daar niets in getekend maar het idee blijft.

    Verder interessante opmerkingen.
    leven en laten leven...

    koy

    Citaat van: innka3 op maandag  6 maart 2023, 23:11:29Leuk om te lezen en te volgen,maar een belangrijk ding ? van wie is de lot ? :denk: ik heb en leuk huis maar de lot is van mijn vrouw,dus eigenlijk heb ik niks  :floet:



    Wij zijn een homo koppel dus in de Filipijnen zullen we nooit kunnen trouwen of als getrouwd herkend worden.
    De grond hebben wij gekocht met "Deed of Absolute Sale" en die staat op beide onze naam.
    We moeten nog wachten op de clean title, maar ik vermoed dat ik hier niet op kan tekenen - dat ken echter nog jaren duren want eerst "mother title" die dan opgesplitst wordt in 6 verschillende "clean titles".

    Bedankt voor je reactie.
    leven en laten leven...

    koy

    5. The buiding process
    If the builder and his team has to travel far to reach the plot where they have to work, they will construct a small house so called "bunkhouse" where the will sleep and stay during the entire building process. This is very advisable, cause the materials at the plot are safe during the night.




    What follows is an overview of the different stages in the building process with pictures to illustrate it.

    a.the edges of your plot
    If it's a registred plot there will have been a survey and at the edges you will find concrete boundary marker stones so called "mohon" stones. These markers are very important as they define the edges of your plot and automatically also where you can place your house in the plot.



    On the edge in every corner of your house they will install concrete posts.









    b.connecting the posts
    Next they will connect the posts by a ditch. The ditch will be the start of the wall construction with  hollow blocks holding metals and concrete to make the wall stronger.





    About hollow blocks: you have 2 types of hollow blocks: hand made and machine made. In the area where we live you cannot find machine made hollow blocks who are the strongest but only hand made. The first order we had was really poor quality (11p per hollow block) – for example you would throw the hollow block in the air and it will fall appart completely. Later I found another guy who I explained I was looking for a solid hollow block and he explained me this. Normally we make 85 hollow blocks out of 1 bag of cement but I can make you a stronger one by only making 60 hollow blocks out of one bag of cement. We ordered a patch of 300 (15p per hollow block) and this was much better quality. The hollow block will get more of it's strenght because it's filled with metal and concrete.
    leven en laten leven...

    opinie

    Citaat van: koy op dinsdag  7 maart 2023, 11:19:15in het Excelwerkblad verwijderde men de waskamer. Zo kon men genieten van het lawaai van de wasmachine.
    Toch niet - in de excel sheet behouden we de wasruimte alleen is daar niets in getekend maar het idee blijft.
    [/quote]

    Ja, ik snapte wel dat de opvulling van de wasruimte niet getekend werd, net zoals de verlichtingspunten. Echter mijn punt is/was dat het zonder muur een washoek i.p.v. een waskamer wordt. Dit is wel een nadeel i.v.m. geluidshinder.
    Homo doctus in se semper divitias habet.
    Phædrus

    Pinocchio

    Citaat van: koy op dinsdag  7 maart 2023, 11:27:02De grond hebben wij gekocht met "Deed of Absolute Sale" en die staat op beide onze naam.
    We moeten nog wachten op de clean title, maar ik vermoed dat ik hier niet op kan tekenen - dat ken echter nog jaren duren want eerst "mother title" die dan opgesplitst wordt in 6 verschillende "clean titles".
    Als ik het goed begrijp koop je dus een lot waarvan geen tittle bestaat.
    Meer nog, het lot maakt deel uit van een groter lot waarvan er ook geen tittle bestaat.
    Van wie koop je dan?
    Wat staat er in de deed of sale als (verkopende) eigenaar?
    Staat er een datum op de deed of sale want binnen de maand na het verlijden van de akte moet de deed of sale samen met de begeleidende documenten naar BIR voor registratie.
    Namen op de deed of sale zijn niet belangrijk, het TIN nummer is belangrijk. Zonder TIN nummer (tax identification number) kan je geen vastgoed kopen.
    Wat jij mother tittle noemt (die is er niet) wie is dan de huidige eigenaar?
    Werd het (grote)lot afgebakend door een landmeter? Werden de loten van de subdivision afgebakend door een landmeter? Indien nee wie gaat opdraaien voor de kosten van de landmeter?
    Als ik het goed begrijp zijn er nog heel wat onduidelijkheden die tot heel wat extra kosten kunnen leiden(lijden?)
    Niet terzake,maar als koper moet je niet tekenen op de tittle.

    folkertjong

    Citaat van: koy op dinsdag  7 maart 2023, 11:52:53About hollow blocks: you have 2 types of hollow blocks

    Belangrijker zijn de 2 maten namelijk 4 en 6 inch hollow blocks.
    Zeer veel (bewust) gemaakte fout is om size 4 voor de buitenmuren te gebruiken (goedkoper dan 6)

    Op de foto's welke je plaatste lijkt het ook dat ze 4 gebruiken ipv de 6 voor de buitenmuren.
    Ook de hoeken, zogenaamde ''corner post'' lijken erg dun, voor een buitenmuur gebruik je dezelfde maat corner post als de 6 hollow block

    ''They make strong corners which end up being the same thickness as a six inch hollow block.''

    https://www.youtube.com/watch?v=xWkY34c-pTg

    https://myphilippinelife.com/our-house-project-concrete-columns-beams/

    Ons huis is 20 jaar geleden door een bevriende net afgestudeerde architect gebouwd welke ook als opzichter op de bouw aanwezig was.
    Hij zag er op toe dat er geen verkeerde afmetingen werden toegepast.
    Zelfde met het dak, vele metalen support constructies werden er gebruikt ipv wat metalen triangles en klaar is kees.
    Succes met bouwen en koop genoeg advil voor de koppijn. :biggrinn:

    O.B.Bommel

    Echte "clean" landtitles zijn schaars. Dan betaal je ook de hoofdprijs. Rond Manila, Cebu en Davao is het nogal eens geregeld maar ik schat hier in Dumaguete in dat minder dan 5% een clean title heeft.

    Het gaat dan alleen al over de definitie. Voor ons is een title van een generatie terug geen title. Ook als het onderdeel van een groter lot is kan het een probleem zijn. Met een oude title zijn er meer rechthebbenden die moeten tekenen en die gaan dat bij een buitenlander niet zomaar doen.

    Wil je zeker zijn dan is een georganiseerde compound/subdivision het meest zeker.

    Dus het kiezen uit 2 kwaden. Neem je het risico van gedoe en dat je alles kunt kwijtraken of betaal je de hoofdprijs uit beperkte keuze en heb je dan 100% zekerheid in een land als PH.

    Mocht Koy dit hier in Dumaguete zo gedaan hebben dan duurt het minstens 25 jaar voordat er iets op de rol staat.

    Hier in Bacong is er ook zo'n familiestuk van een paar hectare maar de title is van de overgrootouders meen ik, in ieder geval meer dan 200 erfgenamen. Waarvan de kinderen van alle overledenen in de plaats treden. Die moeten dus ALLEMAAL tekenen als er maar eentje dwarsligt (en die is er altijd of die wil tekengeld zien).

    4 jaar geleden hoorde ik op een reünie van de familie dat er eentje mee bezig was. Had het na 5 jaar opgegeven.

    Zo heb ik ook een stukkie land aan de beach zonder title. Was niet duur dus ging het nergens om dacht er een hutje op te zetten maar door het overlijden van mijn vrouw kwam het er niet van.

    Vorige week kwam mijn schoonzus klagen dat de oom die het wil/zou regelen gewoon niks doet en de boel traineert, ze zijn al 15 jaar bezig. Ik had het allang als verloren beschouwd maar ik zei op mijn oude dag ga ik me daar echt niet meer druk om maken. Een hut bouwen geen haar op mijn hoofd die er aan denkt.

    Het voordeel (ieder voordeel heb zijn nadeel en andersom) voor koy is dat ze moeten samenspannen om hem eraf te gooien en dat gebeurt meestal niet, dus kan je je tijd meestal wel uitzitten. Moet je geen machtige aannemer of advocaat/politicus tegen je hebben maar ja dat is dan pech hebben.

    Wat ik wel adviseer maak het niet te groot, dat ze niet gready worden. Zo heb ik destijds hier een huis gezet maar de overbuurman is een jaloerse advocaat. Die zette vlak na de bouw een omheining om zijn grote land ZONDER de barangayclearance te respecteren dus de weg voor mijn deur is nu 2 meter. Passen en meten. Elke dag weer. ZOU ik een auto willen krijg ik hem niet eens de oprit op. Hij heeft het er gewoon om gedaan.

    De councellor is al eens langs geweest en wilde mij aanspreken ik zei doe eerst die advocaat maar. En we zijn weer 10 jaar verder.

    Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam