Story of Building Balay in the Philippines

Gestart door koy, zondag 5 maart 2023, 05:47:04

Vorige topic - Volgende topic

Pinocchio

Citaat van: O.B.Bommel op woensdag  8 maart 2023, 03:18:08Echte "clean" landtitles zijn schaars. Dan betaal je ook de hoofdprijs. Rond Manila, Cebu en Davao is het nogal eens geregeld maar ik schat hier in Dumaguete in dat minder dan 5% een clean title heeft.
Nogthans is het niet zo moeilijk om iets te vinden zonder al dat gedoe met fancinames als mothertittle,clean tittle etc. Je hebt een tittle of je hebt er geen, en meestal is het dat laatste en wordt er handig om de waarheid heengefietst.
Wil je vastgoed aankopen zonder veel gedoe stap dan om het even welke bank binnen en vraag wat ze in de aanbieding hebben van foreclosed property's.
Elke bank heeft ze. Ze geven ook geen lening waar de collateral dubieus is, dat wordt door hun advokaten grondig onderzocht.
Als je van de bank een foreclosed property koopt is bovendien alle papierwerk inbegrepen, geen gedoe met corrupte advokaten. Wat je koopt heeft binnen de kortste keren een tittle.
Verwacht geen koopjes, je betaald de correcte prijs en vermijd slapeloze nachten

Bjorna145

Ik heb het indertijd anders gedaan, ik heb een huis met landtitle gekocht en toen het huis verbouwd.
Heb je het minste gedonder de oude eigenaaresse komt nog steeds bij ons over de vloer en bekijk dan wat we allemaal aan het huis hebben gedaan.
Ik heb er al meer van gehoord meerdere eigenaren van een lot en dat er dan een dwars ligt.
Maar tijdens de verbouwing kwamen ze van de gemeente langs ik was illegaal een huis aan het bouwen.
Mijn vrouw naar het stadhuis die had daar wat kennissen zitten er kwam toe iemand langs maakte een tekening  en verzorgde de vergunning binnen een dag.
De man zei er moet nog een elctricien komen voor de electra ik zei ik ben zelf E/I proces controlengineer hij zei O dan vul ik wel een naam in van iemand die ik ken.
Achteraf er achter gekomen wie ons verraden had bleek een jaloerse achterbuurman te zijn.

Ik heb nu schuin tegenover mij een jaloers koppel en vooral haar familie zitten, zijn zo jaloers dat ze soms naar de dokter moeten voor antiejaloezie tabletten.

Ja loezie is soms wat in de Filippijnen, mensen maken hun eigen en elkaar gek.

Johan

Pinkpanther

Ik zou een buitenlandse firma zoeken die huizen bouwt in the philippines.
Dan regelt de aannemer alles en stuurt het personeel aan, hebben meestal een vaste ploeg.
Kennis van mij in Bali heeft ee Australische aannemer ingeschakeld en huis is nu al 1 jaar af.
Alles perfect verlopen..... Hij heeft zelf  0% verstand van bouwen.

Als je als foreigner het zelf probeerd wordt je telkens afgezet en eronder getrokken.
Ik zou iik een s kijken naar Prefab huizen.

Mvg

Pinkpanther   :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf:

Luke

Citaat van: Pinkpanther op woensdag  8 maart 2023, 09:31:32Ik zou een buitenlandse firma zoeken die huizen bouwt in the philippines.
Dan regelt de aannemer alles en stuurt het personeel aan, hebben meestal een vaste ploeg.
Kennis van mij in Bali heeft ee Australische aannemer ingeschakeld en huis is nu al 1 jaar af.
Alles perfect verlopen..... Hij heeft zelf  0% verstand van bouwen.

Als je als foreigner het zelf probeerd wordt je telkens afgezet en eronder getrokken.
Ik zou iik een s kijken naar Prefab huizen.

Mvg

Pinkpanther   :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf:

Een Nederlandse vriend had dat ook gedaan; een Ausie aannemer. Halvewege de constructie was het geld zogezegd op! Een proces werd aangespannen tegen de Ausie, hoe het verder afgelopen is weet ik niet. In ieder geval heeft een lokale aannemer het project afgewerkt.
DUS ook geen garantie op succes.
Het is misschien beter om in de buurt een rondvraag te doen wie hun huis gebouwd heeft....

Pinkpanther

Dat is dan zijn eigen schuld.....je moet altijd betalen in termijnen....en de termijnen zo opstellen dat de aannemer er bij inschiet als hij stopt.  :crazy:  :crazy:  :crazy: 

koy

Citaat van: Pinkpanther op woensdag  8 maart 2023, 09:31:32Ik zou een buitenlandse firma zoeken die huizen bouwt in the philippines.
Dan regelt de aannemer alles en stuurt het personeel aan, hebben meestal een vaste ploeg.
Kennis van mij in Bali heeft ee Australische aannemer ingeschakeld en huis is nu al 1 jaar af.
Alles perfect verlopen..... Hij heeft zelf  0% verstand van bouwen.

Als je als foreigner het zelf probeerd wordt je telkens afgezet en eronder getrokken.
Ik zou iik een s kijken naar Prefab huizen.

Mvg

Pinkpanther   :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf:

Dan betaal je het dubbele van wat ik betaal. Mijn bedoeling hier is om jullie te laten zien dat iedereen in de PH een betaalbaar huis kan bouwen - geen kasteel maar een goed huis waar je goed in kan wonen.

Het huis dat wij nu bouwen kreeg op het Youtube filmpje heel veel positieve reacties dat mensen ook wel zo'n "droomhuis" willen hebben. Het is echter een bescheiden huis - bungalow geen 2-storey-house - met een woon opp van 71,5m² in België is dat een appartement maar meer hebben wij 2 niet nodig en daarvan zullen de buren minder jaloers worden.
leven en laten leven...

koy

c.4 walls makes a house

From now on your looking at how your house is growing because the walls are getting build in between the posts. Here and there the foreman will decide to add and extra vertical or horizontal concrete post to make the construction stronger. A daily task is making the mortel that will be used to strenghten the hollow blocks.








d.other stuff you need

Meanwhile our task is to buy the materials the workers need and get them delivered in time.
Most businesses will deliver the same day or the next day what is really unimaginable in Europe. But this is the succes of a fast moving building process and you have to negociate and find the right materials in time.

To start this process for the first order that contained:
-   50 bags of cement Holcim
-   1000 hollow blocks #4
-   48 length cor round bar 16 mm
-   80 length cor round bar 10 mm
-   15 kl. tie wire #16
-   5 cubic cor sand
-   2 cubic pined sand
-   Lots of different type of nails
-   Coco lumber :
•   80 pcs 2x2x12
•   100 pcs 2x3x12
•   20 pcs ordinary ply wood (bunk house)
�   2 plastic drums (water)
�   2 still drums
For this order we visited up to 7 different material suplly companies and gave them a copy of the order and let them give us a quote. Then I put everything in an excel sheet and compare the different offers and define where we will order our materials in the future.

We had a pre-defined budget for the whole building process that we are trying to respect:
�   Plot cost: 500.000 p
�   Labor: 250.000 p
�   House construction materials: 1.000.000 p
�   Gate: 200.000 p
�   Legal: 50.000 p
Total: 2.000.000 php
At this time I am writing this story it's the best time to invest in a house due to the Euro/PHP rate
1Euro = 58,70 php (exchange rate on 07/03/2023 Wise 5000€ to PHP 291.839.99)

While the workers do their job – we also look for other choices of materials as there are tiles, windows, waterpump, watertank etc.








These are not the windows we bought - quality on the low site - it's just a picture of looking for materials.

e.after 10 days of construction

Now we can already see the volume of the house as walls are clearly visible and I am amased about the progress after only 10 days of work. This team works 8h/day but 7 days a week.








more to come...
leven en laten leven...

folkertjong

Citaat van: koy op woensdag  8 maart 2023, 11:40:17-    50 bags of cement Holcim
-    1000 hollow blocks #4


Buitenmuren maak je niet van hollowblock nr4, altijd 6 inch.
Posten dus ook 6 inch en geen 4.

koy

Citaat van: folkertjong op woensdag  8 maart 2023, 14:11:01
Citaat van: koy op woensdag  8 maart 2023, 11:40:17-    50 bags of cement Holcim
-    1000 hollow blocks #4


Buitenmuren maak je niet van hollowblock nr4, altijd 6 inch.
Posten dus ook 6 inch en geen 4.


Dat is jouw mening maar dat is niet correct je maakt dat niet ALTIJD van #4
Het team waar ik mee werk hebben net op Samal een 3-storey villa gebouwd op dezelfde manier.

Het probleem met veel buitenlanders is dat ze willen bouwen op de Europese manier en niet op de Filipijnse manier.
Ik kan je garanderen dat die #4 hollow block stevig genoeg is voor waar wij wonen; Davao waar nooit Typhoons zijn.

Natuurlijk kan je met #6 bouwen maar je kan ook een kasteelmuur zetten - alhoewel dat gebruiken ze niet meer...
leven en laten leven...

folkertjong

Citaat van: koy op woensdag  8 maart 2023, 14:18:13Dat is jouw mening maar dat is niet correct je maakt dat niet ALTIJD van #4
Het team waar ik mee werk hebben net op Samal een 3-storey villa gebouwd op dezelfde manier.

Het probleem met veel buitenlanders is dat ze willen bouwen op de Europese manier en niet op de Filipijnse manier.


IK zeg dat niet, de Filipijnse bouwers zeggen dat.

What is the CHB wall size for exterior walls?
The CHB 6″ is used for tall fences, septic tanks, exterior walls, and bathroom walls. Low walls and interior walls mainly use CHB 4". Ideally, the CHB 6″ is better for exterior walls to help protect the structure against the weather.Aug 23, 2022

https://pinoybuilders.ph/chb-laying-the-basics-of-common-masonry-in-the-philippines/

Google zelf maar even.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=wht+size+hollowblocks+outerwall+house+philippines