Story of Building Balay in the Philippines

Gestart door koy, zondag 5 maart 2023, 05:47:04

Vorige topic - Volgende topic

koy

The electrician is very important in the construction of your house. Without a good electricity no fun.
 
First thing you will have to do is to get a "barangay certificate" that you are going to install electricity. That is easy to get, but the electrician will no longer start without it as it is now mandatory. He will ask you for an electricity plan, but also this is not to complicated – all you have to do it point out on the plan where you want the outlets – switches and lights in your house. I used the same plan in the excel sheet and point out on the plan where I want what. I mostly ask for double outlet as they have to dig a hole in the wall might as well put in 2 outlets instead of 1. Further more you indicate build in spotlights and also outside lights on the porch and the gate and outlets outside and in the backyard.

This was my plan and it worked well.



Here are som pictures of the electrician and his activities. On of them is connecting the mains to the pole where later they will install the meter.










m. The kitchen

Another important part of your balay is the kitchen. Design of the kitchen is unlimited but we choose to use a combination of hardiflex panels with real Philippine tugas wood. This you can see in the drawing I did again in a simple excel sheet.



In the Philippines you can buy a countertop in real stone like granite or composite another name is quartz. We found a giant store in these stone products and will go for a quartz counter top you see in the picture. Those who like granite it's a little cheaper than quartz but not much.

To give you an idea of the price the huge plate you see there is 1m45 x 3m10 so if you cut in half you get 2x (70 x 3m10) which is more than enough for our kitchen and cost 21.600p or 370€ (in B x 10).






I will post pictures of the finished kitchen in a few weeks.
So far for this update.
leven en laten leven...

opinie

Je hebt een kast in de binnenhoek. Ideaal daarvoor is een "lazy Susan"

Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Bjorna145

Ik weet niet hoe je gaat koken gas of ekectrisch, maar leg een loze keiding aan van de keuken naar de meterkast voor het geval dat electrisch wil of gaat koken.
Als je dit achterfa moet doen is dat veel werk.
Een keramiek/inductie plaat zit al gauw rond de 8KW en heb je dus een dikke kabel nodig.
En de toestellen met randaarde naar een groep met een aardlekschakelaar leggen https://www.lazada.com.ph/products/chint-nxble-40-1pn-dpnl-rcbo-16a-20a-25a-32a-40a-earth-leakage-circuit-breakers-leakage-protection-i1794984822-s7621062944.html?clickTrackInfo=query%253Aearth%252Bleakage%252Bbreaker%253Bnid%253A1794984822%253Bsrc%253ALazadaMainSrp%253Brn%253A192096df7de14dc456a33d76ead77d9e%253Bregion%253Aph%253Bsku%253A1794984822_PH%253Bprice%253A518%253Bclient%253Adesktop%253Bsupplier_id%253A100023469%253Basc_category_id%253A22654%253Bitem_id%253A1794984822%253Bsku_id%253A7621062944%253Bshop_id%253A49569&fastshipping=0&freeshipping=0&fs_ab=1&fuse_fs=0&lang=en&location=Overseas&price=518&priceCompare=&ratingscore=4.75&request_id=192096df7de14dc456a33d76ead77d9e&review=16&sale=183&search=1&source=search&spm=a2o4l.searchlist.list.13&stock=1
Is wel meer werk maar zeker zo veilig (aircon kooktostellen wasmachine)
Ik heb het achteraf allemaal aangelegd en dat is meer werk.
Vele electriciens zijn niet thuis op dit gebied dus het zal even zoekn zijn naar een die het weet.

succes

Johan

koy

Citaat van: Bjorna145 op maandag 20 maart 2023, 23:49:17Ik weet niet hoe je gaat koken gas of ekectrisch, maar leg een loze keiding aan van de keuken naar de meterkast voor het geval dat electrisch wil of gaat koken.
Als je dit achterfa moet doen is dat veel werk.
Een keramiek/inductie plaat zit al gauw rond de 8KW en heb je dus een dikke kabel nodig.
En de toestellen met randaarde naar een groep met een aardlekschakelaar leggen https://www.lazada.com.ph/products/chint-nxble-40-1pn-dpnl-rcbo-16a-20a-25a-32a-40a-earth-leakage-circuit-breakers-leakage-protection-i1794984822-s7621062944.html?clickTrackInfo=query%253Aearth%252Bleakage%252Bbreaker%253Bnid%253A1794984822%253Bsrc%253ALazadaMainSrp%253Brn%253A192096df7de14dc456a33d76ead77d9e%253Bregion%253Aph%253Bsku%253A1794984822_PH%253Bprice%253A518%253Bclient%253Adesktop%253Bsupplier_id%253A100023469%253Basc_category_id%253A22654%253Bitem_id%253A1794984822%253Bsku_id%253A7621062944%253Bshop_id%253A49569&fastshipping=0&freeshipping=0&fs_ab=1&fuse_fs=0&lang=en&location=Overseas&price=518&priceCompare=&ratingscore=4.75&request_id=192096df7de14dc456a33d76ead77d9e&review=16&sale=183&search=1&source=search&spm=a2o4l.searchlist.list.13&stock=1
Is wel meer werk maar zeker zo veilig (aircon kooktostellen wasmachine)
Ik heb het achteraf allemaal aangelegd en dat is meer werk.
Vele electriciens zijn niet thuis op dit gebied dus het zal even zoekn zijn naar een die het weet.

succes

Johan

Ik zou graag op inductie koken want dat is het veiligste en snelste maar momenteel nog geen 60 x 60 inductie kookplaat in Davao City gevonden. Je info betreft een rechtstreekse kabel heb ik al aan de electrieker doorgegeven - hij heeft een aparte switch in de meterkast maar qua dikte van de kabel dat weet ik niet. Ik zal het morgen vragen.

Electrolux had een winkel in Davao maar ik heb gezocht niet gevonden. Zal niet makkelijk zijn om te vinden anders in Manila is een Ikea en ik weet dat zijn inductie kookplaten verkopen.

Een aantal aansluitingen zullen ook uitgevoerd worden met aarding zoals voor de keuken en het stopcontact buiten als je eens met zwaar werktuig moet werken. Tot nu toe hebben de werklui gewoon één aansluiting op de meter van de buur zonder aarding gewoon verlengkabel aangemaakt en welding en boren en zagen van de iron bars hebben ze uitgevoerd zonder probleem.

bedankt voor je input;
koy
leven en laten leven...

koy

#64
Citaat van: opinie op maandag 20 maart 2023, 16:12:39Je hebt een kast in de binnenhoek. Ideaal daarvoor is een "lazy Susan"


leuke hoekkast - maar ik heb zoveel kasten dat ik denk de hoek niet te benutten bij mij belandt daar toch enkel rommel in  :happy2:
leven en laten leven...


Luke

Citaat van: koy op dinsdag 21 maart 2023, 10:14:40Ik zou graag op inductie koken want dat is het veiligste en snelste maar momenteel nog geen 60 x 60 inductie kookplaat in Davao City gevonden. Je info betreft een rechtstreekse kabel heb ik al aan de electrieker doorgegeven - hij heeft een aparte switch in de meterkast maar qua dikte van de kabel dat weet ik niet. Ik zal het morgen vragen.

Electrolux had een winkel in Davao maar ik heb gezocht niet gevonden. Zal niet makkelijk zijn om te vinden anders in Manila is een Ikea en ik weet dat zijn inductie kookplaten verkopen.

Een aantal aansluitingen zullen ook uitgevoerd worden met aarding zoals voor de keuken en het stopcontact buiten als je eens met zwaar werktuig moet werken. Tot nu toe hebben de werklui gewoon één aansluiting op de meter van de buur zonder aarding gewoon verlengkabel aangemaakt en welding en boren en zagen van de iron bars hebben ze uitgevoerd zonder probleem.

bedankt voor je input;
koy

Geen Wilcon in Davao? Is de electriciteit stabiel (hiet te veel brownouts) in die regio om electrisch te koken?
Geen "Lanai" achter het huis? Moet de was binnenshuis gebeuren? We zijn in een tropisch land, niet te westers denken. Daar kan je ook een simpel gasfornuis en gasfles kwijt. (the dirty kitchen)


koy

Citaat van: Luke op dinsdag 21 maart 2023, 10:35:36
Citaat van: koy op dinsdag 21 maart 2023, 10:14:40Ik zou graag op inductie koken want dat is het veiligste en snelste maar momenteel nog geen 60 x 60 inductie kookplaat in Davao City gevonden. Je info betreft een rechtstreekse kabel heb ik al aan de electrieker doorgegeven - hij heeft een aparte switch in de meterkast maar qua dikte van de kabel dat weet ik niet. Ik zal het morgen vragen.

Electrolux had een winkel in Davao maar ik heb gezocht niet gevonden. Zal niet makkelijk zijn om te vinden anders in Manila is een Ikea en ik weet dat zijn inductie kookplaten verkopen.

Een aantal aansluitingen zullen ook uitgevoerd worden met aarding zoals voor de keuken en het stopcontact buiten als je eens met zwaar werktuig moet werken. Tot nu toe hebben de werklui gewoon één aansluiting op de meter van de buur zonder aarding gewoon verlengkabel aangemaakt en welding en boren en zagen van de iron bars hebben ze uitgevoerd zonder probleem.

bedankt voor je input;
koy

Geen Wilcon in Davao? Is de electriciteit stabiel (hiet te veel brownouts) in die regio om electrisch te koken?
Geen "Lanai" achter het huis? Moet de was binnenshuis gebeuren? We zijn in een tropisch land, niet te westers denken. Daar kan je ook een simpel gasfornuis en gasfles kwijt. (the dirty kitchen)


We hebben nu een kookvuur op gas met een gasfles die we gebruiken in het huurhuisje en we zouden dat in de dirty kitchen gebruiken. Hier in Davao is de elec wel stabiel, in 4 maand tijd 1 brownout maar duurde niet lang. Ik denk niet westers maar wel gebruiksvriendelijk en een inductie is zo makkelijk te onderhouden, die gasvuren zijn steeds vuil en moeilijk in gebruik dus als het enigszins kan wil ik dit integreren, is ook veel mooier (heb dit in B ook).
leven en laten leven...

Luke

Citaat van: koy op dinsdag 21 maart 2023, 11:41:35We hebben nu een kookvuur op gas met een gasfles die we gebruiken in het huurhuisje en we zouden dat in de dirty kitchen gebruiken. Hier in Davao is de elec wel stabiel, in 4 maand tijd 1 brownout maar duurde niet lang. Ik denk niet westers maar wel gebruiksvriendelijk en een inductie is zo makkelijk te onderhouden, die gasvuren zijn steeds vuil en moeilijk in gebruik dus als het enigszins kan wil ik dit integreren, is ook veel mooier (heb dit in B ook).


Ik bedoelde om het gasvuur als backup te gebruiken. Heb ook een inductiekookplaat, maar ook nog een los-staand gasvuur als backup buiten. Wasmachine staat hier buiten en een waslijn over de lengte van het huis (onder een afdak).