Story of Building Balay in the Philippines

Gestart door koy, zondag 5 maart 2023, 05:47:04

Vorige topic - Volgende topic

Bjorna145

IK heb het indertijd (13jaar terug) zo gedaan ik betaalde en stuk hun bouwde een stuk, was binnen drie maanden rond met heel de verbouwing.
De timmerman en de aannemer (broers) zijn intussen overleden.

op die manier houd je het ook in de klauw.

Johan

Pinocchio

Citaat van: O.B.Bommel op woensdag  8 maart 2023, 03:18:08Echte "clean" landtitles zijn schaars. Dan betaal je ook de hoofdprijs. Rond Manila, Cebu en Davao is het nogal eens geregeld maar ik schat hier in Dumaguete in dat minder dan 5% een clean title heeft.
Ik neem aan dat u hier bedoeld 5% van alle vastgoed dat wordt aangeboden,voornamelijk aan buitenlanders dan.



Pinocchio

Citaat van: O.B.Bommel op woensdag  8 maart 2023, 03:18:08Hier in Bacong is er ook zo'n familiestuk van een paar hectare maar de title is van de overgrootouders meen ik, in ieder geval meer dan 200 erfgenamen. Waarvan de kinderen van alle overledenen in de plaats treden. Die moeten dus ALLEMAAL tekenen als er maar eentje dwarsligt (en die is er altijd of die wil tekengeld zien).

4 jaar geleden hoorde ik op een reünie van de familie dat er eentje mee bezig was. Had het na 5 jaar opgegeven.
Alle (mede)eigenaars moeten inderdaad op dezelfde dag in het kantoor van de notaris de akte ondertekenen.
Die akte moet immers een datum van verlijden vermelden.
Het is wel mogelijk om zich te laten vertegenwoordigen maar dat moet dan eerst met een gelegalizeerde power of attorney en voor de meesten is dat zoals we in Belgie zeggen "het sop is de kool niet waard"
En indien er in al die jaren geen grondlasten werden betaald wordt uiteindelijk de grond in beslag genomen door de gemeente of stad. De boete voor achterstallige grondlasten is trouwens vrij hoog in de Filippijnen.

Luc

There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

koy

f.levelling the house

If you buy a plot, it's advisable that the plot is fairly flat or horizontal. With our plot, it's not the case and that implies you need to level the house. You will have to fill the inside with so called "mountain mix" a mixed of rocks and stones and sand that they will deliver in big trucks. This is an extra cost that is difficult to calculate but 1 truck can cost between 3500 and 4000 php depending on how many you need – we already ordered 12 trucks and it will probably not be enough as we also need to level the front porch.
But in return we get a nice view.





g. building the roof

The roof is a metal construction that naturally will come on top of the house and is an important part of it because typhoons are very common in the Philippines and you want your roof to survice through these sometimes vicious storms.
The metal bar called cee furlings have different thickness – it was advised to us by the builder to take 1,5 mm instead of 0,5 and we did not regret this. They use these bars to climb the roof and and so it better be strong enough. Also later they attach the roof to these bars and if you live in typhoon prone area... take 1,5 mm.









h. choosing the doors

Another important feature of the house is the doors and this goes for as well indoor as outdoor. Now we're lucky to have in the Philippines an lot of choises in real strong wood types. Some of these wood types are protected but you will still be able to buy them.

Strongest woods are; "mangkono" also known as ironwood very hard to work with and protected – "nara" also known as the Philippine national tree – tugas and mahogany. The stronger, the more expensive.
We choose tugas for the entry door and mahogany wood for the inside doors (see picture). This door is protected against termites and then spray varniched with transparrent varnisch.




i. choosing the windows

We visited 5 different window sellers and received from 3 offers. You will find standard Philippine quality at very attractive prices – medium prices for good quality windows and expensive for top quality windows.
Here are the windows we need and the price variation:
-    1x sliding door to the porch (2100 x 2100) price: 16485 – 62925 – 96680
So for a sliding door there is a difference of 80.000p between the standard and the so called higher quality but both have the same dimentions and 6mm glass inside.
-   3x standard windows for bedrooms and living room (H:120 x L:150) price: 7593 – 18163 - 30525
-   1x awning window cr (H:400 x L:700) price: 1459 – 10392 – 11850
-   1x awning window kitchen (H:400 x L:1200) price: 6088 – 8850 – 10630
We haven't decided yet as the price difference between the standard offer and n°2 = 100.000p

j. choosing the roof type

In the Philippines you have a few roof types but most people use a metal roof and some more fortunate people or for resorts they will use tiles but that is significantly more expensive.

We choose a metal roof with a coating against rusting in maroon color. You should find someone who can do so called "long span" meaning that the metal roof is not interupted in the middle. The length we needed on both sides of the roof was 6m30 but you can have much longer for example a flat roof.
 
The price calculation is done in per sqm and we paid 350 p/sqm and needed 164.8 sqm so that's already 57.330 p then you pay for the special screws they will jam into the metal, also the gutter and connection materials all in all the bill was 103.488 p but we got it for 100k – labor 25000p included.






more to come...
koy
leven en laten leven...

Pinocchio

Citaat van: Luc op donderdag  9 maart 2023, 12:36:12Er is toch al een aantal jaren een estate tax amnesty. Die is onlangs verlengd tot juni.
In de Filippijnen is estate tax hetzelfde als inheritance tax. In het Nederlands erfbelasting
De amnesty maakte deel uit van het TRAIN programma (Tax Reform for Acceleration and Inclusion)
Real estate tax is wat wij noemen grondlasten die je jaarlijks betaald op je eigendom.
Voor het betalen van de real estate tax heb je het ganse jaar tijd maar vanaf januari van het volgende jaar wordt er een boete gerekend van 2%/maand reken eens uit wat dit betekend met samengestelde intrest als er jaren geen real estate tax werd betaald.

Luc

Citaat van: Pinocchio op donderdag  9 maart 2023, 22:08:16
Citaat van: Luc op donderdag  9 maart 2023, 12:36:12Er is toch al een aantal jaren een estate tax amnesty. Die is onlangs verlengd tot juni.
In de Filippijnen is estate tax hetzelfde als inheritance tax. In het Nederlands erfbelasting
De amnesty maakte deel uit van het TRAIN programma (Tax Reform for Acceleration and Inclusion)
Real estate tax is wat wij noemen grondlasten die je jaarlijks betaald op je eigendom.
Voor het betalen van de real estate tax heb je het ganse jaar tijd maar vanaf januari van het volgende jaar wordt er een boete gerekend van 2%/maand reken eens uit wat dit betekend met samengestelde intrest als er jaren geen real estate tax werd betaald.

Ja dat weet ik. Schoonvader is overleden in 1974. Een broer wilde niet tekenen want hij wilde alles. De jaarlijkse taks is elk jaar betaald. Uiteindelijk na al die tijd wil hij nu toch tekenen. Uitgespuwd door de rest van de familie zit hij diep in de schulden dus hij heeft dringend geld nodig. Mijn vrouw is de jongste. 2 van de 6 kinderen zijn onderussen al overleden. Het gaat over 1,5 hectare grond. Zijn nu bezig met verdeling.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Antonio

Citaat van: Pinkpanther op woensdag  8 maart 2023, 11:16:56Dat is dan zijn eigen schuld.....je moet altijd betalen in termijnen....en de termijnen zo opstellen dat de aannemer er bij inschiet als hij stopt.  :crazy:  :crazy:  :crazy: 
Precies, ik heb dat ook door schade en schande geleerd.
De loodgieter vertrok met een leuk voorschot...Dat was een leerschool.
Maar de keukenbouwers heb ik weggestuurd wegens wanprestatie en de laatste 30.000 PHP termijn niet meer betaald.
Ze dreigden nog dat ze de barangay captain erbij zouden halen.
Wij zeiden: vooral doen, je hebt niet eens een license. Toen schakelden ze over op de "zielepieten" modus.
Niks verdiend sir, de kindertjes, etc, etc.
Stelletje prutsers.
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

tjenn

Citaat van: Antonio op maandag  6 maart 2023, 11:08:29
Citaat van: Luke op zondag  5 maart 2023, 11:07:17
Citaat van: maastricht op zondag  5 maart 2023, 07:33:46Zelf vind ik nu het belangrijkste of er ook veel oude mensen zijn die het hele dag de radio op een praat programma hebben staan en zo luid mogelijk. Ook Karaoke of beestachtige speakers in de omgeving die buitenstaan is een no no.Ik zou nu er gewoon een paar uren en een week lang gewoon verblijven op het land wat je wilt kopen. Geluidoverlast is nummer 1 in de Filipijnen voor mij. Beste is 1000 vierkante meter te kopen, dan krijg te toekomstige buren niet te dichtbij.


Dat bied geen garantie in de toekomst. Na enkele jaren krijg je buren die juist doen wat jij vervelend vind.
Klopt als een bus.
wij wonen nu een klein half jaar in een koophuis.
van tevoren verschillende keren daar geweest, lekker rustig....
Naast ons en achter ons onbebouwde percelen, al 40 jaar.

Nu heeft de burgemeester de cock fighting ban weer afgeschaft, en hokken met hanen schieten als paddestoelen de grond uit, wat een gekrijs.
Recent ook een 5 tal honden op straat gespot, die rond 17:00 hun blafuurtje houden.

Nee, heel sociaal is men in de Filippijnen niet.
Maar ik pas me aan. Als ik ga oefenen op m'n keyboard en elktrische gitaar, hield ik voorheen de ramen dicht en het volume laag.
Dat doe ik dus niet meer: laat het huis lekker luchten (ramen open) en volume gaat flink omhoog. Voordeel is een mooiere sustain op de gitaar installatie.
Als er vrienden/familie over de vloer komen, die graag karaoke zingen, dan gaat het spul ook aan.

Alles over hebben voor een beetje inburgering  :lachen:
Idem, ik heb mijn repertoire wat aangepast van jazz naar heavy metal.

folkertjong

Je kunt ook een paar van die bluetooth speakers 15 inch buiten zetten en de hele dag een Andre hazes nummer op repeat zetten.

 :lachen:  :happy:  :floet:  :happy2:  :lachen: