Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Bouwkosten 2024

Gestart door Kalbo, donderdag 1 februari 2024, 05:03:23

Vorige topic - Volgende topic

kristof19

In 2020/2021 heb ik 3 huisjes gebouwd van 72 m2 voor ongeveer 29k/m2 in een middle class subdivision in Cagayan de Oro City.
De huisjes zijn bungalow style (enkel gelijkvloers) maar fundering werd voorzien voor een 3 storey house (op mijn uitdrukkelijke vraag).
Zelf laten bouwen door dorpsgenoten en leeftijdsgenoten van mijn vrouw met bevriende architect en ingenieur en ZEER tevreden over het resultaat. Alle 3 de huisjes zijn verhuurd sedert juni 2021 en er is nog geen enkel probleem opgedoken.
De huisjes zijn natuurlijk niet mijn eigendom als buitenlander
MAAR
Wat er ook zou gebeuren tussen mijn vrouw en mezelf, ik heb een dochter die er later ZEER tevreden mee zal zijn. En daar doen we het natuurlijk voor :jajaja:

Dus: Tip van de expert, ga gewoon bouwen als je een kind hebt :jajaja:  :thumb:
Alles voor de toekomst van je kind :thumb: of je moest enkel aan jezelf denken en voor jezelf leven :weetikniet:

Bjorna145

Ik heb indertijd (2010) een bestaande woning gekocht en heb die uitgebreid.
Kosten aankoop 900000php na verbouwing totale kosten 1.500000 php.
Met aankoop van een bestaand huis zit het qua papieren meestal wel goed.
Want met land kopen hoor je nogal wat meerdere eigenaren denk je dat het land van jou is duiken er nog een paar eigenaren op.
Ik heb geen tuin die is volgebouwd, ik ben geen tuinman, nooit geweest.
Op de eigenaars papieren staat wel dat mijn vrouw met mij getrouwd is.
Ik heb een zoon en die gaat medicijnen studeren, die maakt zijn eigen niet druk op dat kot van ons.

Johan

Kalbo

Citaat van: kristof19 op donderdag  1 februari 2024, 18:26:15Dus: Tip van de expert, ga gewoon bouwen als je een kind hebt :jajaja:  :thumb:
Alles voor de toekomst van je kind :thumb: of je moest enkel aan jezelf denken en voor jezelf leven :weetikniet:

In ons geval: we hebben geen kinderen, zijn al 21 jaar samen en dat blijven we ook. De investeringen hier zijn vooral bedoeld voor onze 2 erfgenamen: onze 2 nichtjes. Ik ben nu (bijna) 70, dus nog zo'n 10-12 jaar te gaan als alles goed gaat. Ik heb met Nederland nauwelijks tot geen bemoeienis meer, krijg geen uitkering, AOW of loon uit Nederland. Ik bedruip mezelf geheel onafhankelijk op eigen middelen. Die middelen hebben we in 40 jaar arbeid opgespaard en gaan we nu uitgeven. (Dat doen we al 10 jaar overigens, ik ben met pensioen gegaan toen ik 59 jaar oud was)
We hebben vorig jaar Januarie 2 beach lots gekocht in La Union. 1 lot is 1300m2 en daar komen 5 kleine B&B units en een swimming pool and a beach bar, a jetski, 2 kayaks (hebben we al) en een banana boot.
Het naastgelegen tweede lot is 500m2 en daar komt onze eigen woning met pool. De architect is al driftig aan het ontwerpen. Wij wonen nu al in de bestaande woning op het eerste lot.
Ik zal een nieuw topic openen zodra we met de bouw beginnen. Ik zal zien of er interesse in dat topic is, zo niet dan stop ik er mee. Zo ja, dan hou ik jullie op de hoogte met foto's en dergelijke.

O.B.Bommel

Citaat van: Bjorna145 op vrijdag  2 februari 2024, 00:42:15Ik heb indertijd (2010) een bestaande woning gekocht en heb die uitgebreid.
Kosten aankoop 900000php na verbouwing totale kosten 1.500000 php.
Met aankoop van een bestaand huis zit het qua papieren meestal wel goed.
Want met land kopen hoor je nogal wat meerdere eigenaren denk je dat het land van jou is duiken er nog een paar eigenaren op.
Ik heb geen tuin die is volgebouwd, ik ben geen tuinman, nooit geweest.
Op de eigenaars papieren staat wel dat mijn vrouw met mij getrouwd is.
Ik heb een zoon en die gaat medicijnen studeren, die maakt zijn eigen niet druk op dat kot van ons.

Johan
Bestaande woning kopen zou ook een optie zijn die ik zou overwegen. Voordeel is inderdaad dat meestal de grondpapieren beter in orde zijn en je meteen ziet wat je hebt. Geen bouwstress.

Zeker in de omgeving van Dumaguete is dat een belangrijk argument want wat betreft landtitles is het in deze omgeving een regelrechte ramp. Ik vermoed dat 2/3 van de landtitles helemaal niet klopt. De meest voorkomende is dat de landtitles een paar generaties terug liggen en dan is het al niet te doen, dan moet je tientallen of zelfs honderdtallen familieleden langs om te tekenen en dat moet je maar eens proberen als buitenlander met die dollartekens in de ogen. Want tekenen gaat meestal niet voor niets en veel wonen dan ook nog in het buitenland. Wat ook veel voorkomt is dat de naam niet goed gespeld is nou maak je borst maar nat. Dat gedoe heb je in de omgeving van Manila niet. Ik kan er na 25 jaar een boek over schrijven.

Nadeel van bestaand kopen is dat de vraagprijzen exhorbitant hoog zijn, de verkopers hier denken meteen dat ze een paleis verkopen gezien de vraagprijzen. Pas als ze het geld echt dringend nodig hebben worden ze wakker.

Ook de persoonlijke wensen en hobby's zie ik hier langskomen. Evenals Johan hier heb ik niks met tuinieren en onderschat het werk niet als je veel grond hebt. Voordeel is wel dat je de buren niet op je lip hebt zitten, nadeel is de prijs van fencing, daar verkijken velen zich ook op.

Het kinder-argument zal allemaal wel kloppen daar ben ik niet van, ik heb helemaal niets met kinderen. Nooit gehad en nooit spijt van gehad maar het lijkt soms wel of ik me daarvoor moet verantwoorden omdat ik dan als egoistisch wordt bekeken, ik snap het verband niet. Het wordt nu zelfs erger nu ik meer een lolo ben, de geschiedenis herhaalt zich nu veel van mijn kennissen opa worden en er schijnt niks gelukzaliger te zijn dan een opa dag of zoiets. Zal wel de natuur zijn waar ik een stofje mis.

Mijn huidige vriendin heeft als weduwe 3 volwassen kinderen dus die kunnen financieel nu wel ruim voor zichzelf zorgen dus krom liggen voor andermans kinderen is niet aan de orde. Met mijn pensioen kom ik prima uit tot op heden. Dat zie ik in mijn omgeving anders gebeuren niet iedereen geeft een geldboom. In het verleden heb ik wel voor 2 kinderen hier (een neefje en nichtje) de school betaald maar dat was optioneel en nu ook gedaan. Vrijblijvend. Er wonen nu 4 "kinderen" bij mij in huis (van overleden schoonzus en zwager ja ze zijn al allemaal gestorven) en ik betaal de elektra en het internet, voor de rest zoeken ze het wel uit.

Een beetje  :offtopic: hier wellicht maar ook weer niet, het is zeker een argument om al dan niet te kopen, bouwen of te huren.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Kalbo

Citaat van: O.B.Bommel op vrijdag  2 februari 2024, 02:20:04Het kinder-argument zal allemaal wel kloppen daar ben ik niet van, ik heb helemaal niets met kinderen. Nooit gehad en nooit spijt van gehad maar het lijkt soms wel of ik me daarvoor moet verantwoorden omdat ik dan als egoistisch wordt bekeken, ik snap het verband niet.
Hierin kan ik mij volledig vinden. Wij hebben ook een bewuste keuze gemaakt om geen kinderen te hebben. Daar moet ik mij nogal eens voor verantwoorden. "WHY??? Not only ONE" wordt er vaak gevraagd. Ik zeg dan altijd:"Can you keep a secret?...... I don't know how to do it" Dan wordt er even gelachen (of aangeboden om het mij wel even te leren)  :denk: En dan houdt het vanzelf op.

Pinocchio

Citaat van: O.B.Bommel op vrijdag  2 februari 2024, 02:20:04Nadeel van bestaand kopen is dat de vraagprijzen exhorbitant hoog zijn, de verkopers hier denken meteen dat ze een paleis verkopen gezien de vraagprijzen. Pas als ze het geld echt dringend nodig hebben worden ze wakker.

Geduld is een schone deugd.
Doe zoals de Chinezen, niet echt geinteresseerd maar voor een zacht prijsje......en ze kopen alles op, er is altijd wel iemand die geld nodig heeft.

O.B.Bommel

Citaat van: Kalbo op vrijdag  2 februari 2024, 01:39:02
Citaat van: kristof19 op donderdag  1 februari 2024, 18:26:15Dus: Tip van de expert, ga gewoon bouwen als je een kind hebt :jajaja:  :thumb:
Alles voor de toekomst van je kind :thumb: of je moest enkel aan jezelf denken en voor jezelf leven :weetikniet:

In ons geval: we hebben geen kinderen, zijn al 21 jaar samen en dat blijven we ook. De investeringen hier zijn vooral bedoeld voor onze 2 erfgenamen: onze 2 nichtjes. Ik ben nu (bijna) 70, dus nog zo'n 10-12 jaar te gaan als alles goed gaat. Ik heb met Nederland nauwelijks tot geen bemoeienis meer, krijg geen uitkering, AOW of loon uit Nederland. Ik bedruip mezelf geheel onafhankelijk op eigen middelen. ......
Hehe, ook geen kinderen. Wat er met het huis gebeurt als ik er niet meer ben zoeken ze  maar uit. Ze zien het huis (eigenlijk zijn het 2 huizen) net als ik als een familiehuis waar men komt en gaat en we hebben geen last van elkaar. Ik vind het zelfs prettig als er wat zijn want dan staat het huis niet leeg als ik er niet ben. Ik claim "mijn" gedeelte als private en dat gaat prima zo.

Ik heb geen "favoriete" familie. Er zijn 5 neven/nicht erfgenaam in zie zin. In mijn Nederlandse testament (geen NL familie) staat wel een van mijn schoonzussen hier maar hoe ze die erfenis moet claimen zal de praktijk uitwijzen. Ik zal er geen weet van hebben. Mijn huidige vriendin staat er ook in en haar schoonzoon is een rijke Pool dus die zal wel wat regelen. Wellicht voer voor een nieuw topic, erfenissen....
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Pinocchio

Citaat van: O.B.Bommel op vrijdag  2 februari 2024, 02:52:21Wellicht voer voor een nieuw topic, erfenissen....

Beslist een interessand topic.
Wellicht weten de meeste buitenlanders dat een buitenlander die getrouwd is met een Filippina grond kan erven.
Wat er minder weten is dat buitenlanders  geen grond kunnen verwerven via een "will" (testament)

https://lawyerphilippines.org/can-a-foreigner-inherit-land-in-the-philippines/#:~:text=Yes!,of%20a%20foreign%20Spouse%20theme.

 BUT a foreign national can not inherit land where it has been left to them in a Will by someone who is not their deceased spouse

opinie

Ook eens nuttig om te kijken naar isolatie i.p.v. je arm te betalen aan airco of waardeloze betonblokken.


Ze coaten toch altijd die blokken met een betonlaag om ze steviger te maken dus waarom niet de betonlaag op een SRC-paneel zwieren? Als je maar één bouwlaag maakt, kan je er het dak mee maken of een sandwichpanelen dak erop.

Made in the Philippines:


Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Kalbo

Citaat van: opinie op vrijdag  2 februari 2024, 05:16:14Ook eens nuttig om te kijken naar isolatie i.p.v. je arm te betalen aan airco of waardeloze betonblokken.

 :denk: Hmmm...... heel interessant. Daar ga ik me wat verder in verdiepen. Thanks!  :thumb: