Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Bouwkosten 2024

Gestart door Kalbo, donderdag 1 februari 2024, 05:03:23

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Citaat van: Pinocchio op vrijdag  2 februari 2024, 03:15:46
Citaat van: O.B.Bommel op vrijdag  2 februari 2024, 02:52:21Wellicht voer voor een nieuw topic, erfenissen....

Beslist een interessand topic.
Wellicht weten de meeste buitenlanders dat een buitenlander die getrouwd is met een Filippina grond kan erven.
Wat er minder weten is dat buitenlanders  geen grond kunnen verwerven via een "will" (testament)

https://lawyerphilippines.org/can-a-foreigner-inherit-land-in-the-philippines/#:~:text=Yes!,of%20a%20foreign%20Spouse%20theme.

 BUT a foreign national can not inherit land where it has been left to them in a Will by someone who is not their deceased spouse


Wat men ook vaak niet weet is, dat een buitenlander de geerfde grond niet mag verkopen aan een andere buitenlander. Verder is juridisch niet geheel duidelijke of de buitenlander de geerfde grond voor langere tojd mag behouden of dient te verkopen
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

O.B.Bommel

Citaat van: Kano op vrijdag  2 februari 2024, 11:30:47
Citaat van: Pinocchio op vrijdag  2 februari 2024, 03:15:46
Citaat van: O.B.Bommel op vrijdag  2 februari 2024, 02:52:21Wellicht voer voor een nieuw topic, erfenissen....

Beslist een interessand topic.
Wellicht weten de meeste buitenlanders dat een buitenlander die getrouwd is met een Filippina grond kan erven.
Wat er minder weten is dat buitenlanders  geen grond kunnen verwerven via een "will" (testament)

https://lawyerphilippines.org/can-a-foreigner-inherit-land-in-the-philippines/#:~:text=Yes!,of%20a%20foreign%20Spouse%20theme.

 BUT a foreign national can not inherit land where it has been left to them in a Will by someone who is not their deceased spouse


Wat men ook vaak niet weet is, dat een buitenlander de geerfde grond niet mag verkopen aan een andere buitenlander. Verder is juridisch niet geheel duidelijke of de buitenlander de geerfde grond voor langere tojd mag behouden of dient te verkopen
Klopt helemaal. Gelukkig interesseert het me verder niet want de familie stelt geen vragen. Het zou kunnen zijn dat je het binnen redelijke tijd moet verkopen maar dat was voor mij geen issue. Dat het niet aan een buitenlander mocht was me bekend.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Bjorna145

Ik vind het wel een goede wet dat buitenlanders geen grond mogen bezitten, je gooit een land compleet in de uitverkoop als je dat toe zou laten.

m.vr.gr.

Johan

Kalbo

Citaat van: Bjorna145 op vrijdag  2 februari 2024, 23:34:44Ik vind het wel een goede wet dat buitenlanders geen grond mogen bezitten, je gooit een land compleet in de uitverkoop als je dat toe zou laten.

Mee eens, als dat zou worden toegelaten worden de prijzen zomaar 10x zo duur. (En zo komt the PH geheel in Chinese handen)

opinie

Citaat van: Kano op vrijdag  2 februari 2024, 11:30:47Verder is juridisch niet geheel duidelijke of de buitenlander de geerfde grond voor langere tojd mag behouden of dient te verkopen

Men mag het enkel verkrijgen via de standaardvolgorde van erfopvolging. Geen kinderen of ouders.
Ook belangrijk is dat je zelf het niet in een testament mag toebedelen aan een buitenlander. Stel je hebt 2 kinderen van een vorig huwelijk met een niet-PH partner. Je mag dan niet het goed aan 1 geven. Het moet dan via de standaard erfopvolging naar beiden 50% gaan. Stel dat kind 1 interesse heeft maar kind 2 wil het aan #1 verkopen, dat kan dan niet. Vermoedelijk zal het wel lukken als #2 de erfenis weigert en zo als naar #1 laat gaan.

Dat verhaal van een zekere oprottermijn is volgens mij een broodje aap. Ik heb er eens enkele jaren geleden wat over opgezocht en nergens was een wettelijke tekst te vinden over zulks. Zoals overal zijn er ook in de  :smiley-philippines: aasgieren te vinden die desnoods wetgeving uitvinden om een onwetende buitenlander te pluimen.
Dingen zoals:
Je vrouw is er niet meer en die deed het contact met de overheid. Je kan niet meer via haar een verblijfsvergunning hebben. De staat zal de eigendom in beslag nemen na 6 maanden. Dan heb je niets meer. Ik zal je een plezier doen en je 25% van de waarde geven. Beter 25% dan niets. Desnoods geven ze een procentje van de winst aan één of andere "official" om je op stang te komen jagen.

Enkele maanden later hebben ze het aan een buitenlander en zijn vrouw voor de hoofdprijs verkocht na hier of daar een likje verf.

Citaat van: Kalbo op zaterdag  3 februari 2024, 00:32:28
Citaat van: Bjorna145 op vrijdag  2 februari 2024, 23:34:44Ik vind het wel een goede wet dat buitenlanders geen grond mogen bezitten, je gooit een land compleet in de uitverkoop als je dat toe zou laten.
Mee eens, als dat zou worden toegelaten worden de prijzen zomaar 10x zo duur. (En zo komt the PH geheel in Chinese handen)
Men zou als gulden middenweg kunnen het balikbayan-limiet toepassen. O.a. maximum 10 are bouwgrond voor buitenlanders gehuwd met een  :smiley-philippines: als gemeenschappelijke eigendom. Dus niet zomaar elke investeerder die hectaren opkoopt.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

opinie

Ik vond deze video over de bouwkosten anno 2024 in de  :smiley-philippines:
Helaas enkel in Tagalog zonder Engelse ondertiteling. Ach, de cijfers zijn hetzelfde en de beelden spreken voor zich.

Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Pinocchio

Indien een buitenlander weduwe/weduwenaar wordt van een Filippijnse onderdaan en er zijn geen kinderen of overlevende ouders dan kan de buitenlander alles erven van zijn/haar overleden echtgenoot(e) inclusief grond.

Zijn er kinderen en of ouders dan vallen we terug op de artikelen 995 tot 1002 van sectie 7,artikel XIII van de grondwet.:

Subsection 4. – Surviving Spouse

Art. 995. In the absence of legitimate descendants and ascendants, and illegitimate children and their descendants, whether legitimate or illegitimate, the surviving spouse shall inherit the entire estate, without prejudice to the rights of brothers and sisters, nephews and nieces, should there be any, under article 1001. (946a)

Art. 996. If a widow or widower and legitimate children or descendants are left, the surviving spouse has in the succession the same share as that of each of the children. (834a)

Art. 997. When the widow or widower survives with legitimate parents or ascendants, the surviving spouse shall be entitled to one-half of the estate, and the legitimate parents or ascendants to the other half. (836a)

Art. 998. If a widow or widower survives with illegitimate children, such widow or widower shall be entitled to one-half of the inheritance, and the illegitimate children or their descendants, whether legitimate or illegitimate, to the other half. (n)

Art. 999. When the widow or widower survives with legitimate children or their descendants and illegitimate children or their descendants, whether legitimate or illegitimate, such widow or widower shall be entitled to the same share as that of a legitimate child. (n)

Art. 1000. If legitimate ascendants, the surviving spouse, and illegitimate children are left, the ascendants shall be entitled to one-half of the inheritance, and the other half shall be divided between the surviving spouse and the illegitimate children so that such widow or widower shall have one-fourth of the estate, and the illegitimate children the other fourth. (841a)

Art. 1001. Should brothers and sisters or their children survive with the widow or widower, the latter shall be entitled to one-half of the inheritance and the brothers and sisters or their children to the other half. (953, 837a)

Art. 1002. In case of a legal separation, if the surviving spouse gave cause for the separation, he or she shall not have any of the rights granted in the preceding articles. (n)



VEEL LEESPLEZIER

https://lawyerphilippines.org/can-a-foreigner-inherit-land-in-the-philippines/#:~:text=Yes!,of%20a%20foreign%20Spouse%20theme.

opinie

Het komt dus neer op:
  • geen (groot)ouders meer
  • geen kinderen
  • geen broers of zussen
  • geen nichtjes of neefjes
In dat geval bekomt de partner legaal de volle 100%

Een koppel in Cebu dacht het goed geregeld te hebben. Het is enkele jaren geleden hier eens al op het forum besproken geweest nadat (ik meen Kano) het artikel hier deelde.
De vrouw stierf en liet alles aan haar zus (60+) na met de voorwaarde dat de partner (Duitse ex-ingenieur, 80+) er mocht in blijven wonen voor de rest van zijn leven. Echter de lesbische partner van de zus huurde iemand van Samar in om die tijd in te korten voor de democratische prijs van PhP 20.000

Real Estate: it's definitely more fun in the Philippines!
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Pinocchio

Citaat van: opinie op zaterdag  3 februari 2024, 02:42:14Het komt dus neer op:
  • geen ouders meer
  • geen kinderen
In dat geval bekomt de partner legaal de volle 100%

 If the Filipina wife were to pass away and none of her parents or siblings are still living, the foreign widower would be entitled to his wife's entire Estate

https://lawyerphilippines.org/can-a-foreigner-inherit-land-in-the-philippines/#:~:text=Yes!,of%20a%20foreign%20Spouse%20theme

Pinocchio

Om alle onzekerheid, misverstanden en verkeerde interpretaties van de wet te vermijden en zeker als er kind(eren) zijn en de echtgenoot(e) ermee akkoord gaat kan je beter gedurende (beide) in leven vastgoed in de Filippijnen schenken met een usufruct clausule in de schenkings tittle (notariele akte)

Je kan het tenslotte toch niet meenemen in het hiernamaals  :ripba8:

https://www.scribd.com/document/356865412/339578661-Sample-Deed-of-Usufruct-Over-a-Real-Property-docx