Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Bouwkosten 2024

Gestart door Kalbo, donderdag 1 februari 2024, 05:03:23

Vorige topic - Volgende topic

Kalbo

Mannen, bijgaande illustratie laat de bouwkosten zien voor 2024. graag uw reacties :)
In 2014 heb ik gebouwd voor 21k/m2 en dat was zeker niet "basic", ik was er erg tevreden mee.
Bovenstaande prijzen lijken mij dan ook erg aan de hoge kant.




Pinocchio

De kostprijs van een woning bouwen hangt van veel factoren af, in Manila betaal je een stuk meer dan in de provincie.
Maar om even te vergelijken:
Een woning van 120 m2 op een stuk grond van 300 m2 betaal je in Belgie 300.000 + Euro.*
Voorbeeld luxury woning aan 44.000 pesos/sqm kom je aan 5.280.000 pesos of  87.000 Euro.*
                   reken daarbij de grond 2.000 ph x 300 =600.000 pesos 0f 100.000 Euro.*
                                                           Samen maakt dat 187.000 Euro.*
Een groot deel hangt af van de kostprijs van de grond en die verschilt heel veel van plaats tot plaats maar 87.000 Euro voor een normale woning van 120 m2 lijkt mij redelijk indien dit sleutel op de deur is (Afgewerkt instapklaar)

*ik hou hier geen rekening met verschillende extra kosten zoals notaris en papierwinkel.

Ga je zelf aan de slag met een paar werklui kom je een stuk goedkoper uit maar als je er niets van kent begin je er beter niet aan.

Pinocchio

Een ander vergelijkingspunt: gemiddelde kostprijs per vierkante meter voor een condominium in Cebu:

The median list price per square meter for condos in Cebu City is ₱ 171,066 per sqm.

https://www.dotproperty.com.ph/condos-for-sale/cebu/cebu-city

Pinkpanther

De condo;s in Manila en Cebu zijn Veel te duur...en de bouwkwaliteit en afwerking
is dramatisch.
Ik was in Medelin  Colombia 2 jaar geleden, grotere en luxere condo;s voor 1/3 van de prijs
in the Philippines.

Tip van de expert, ga gewoon huren.....mvg  Pinkpanther   :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf:

Luke

Citaat van: Pinocchio op donderdag  1 februari 2024, 08:21:16Voorbeeld luxury woning aan 44.000 pesos/sqm kom je aan 5.280.000 pesos of  87.000 Euro.*
                   reken daarbij de grond 2.000 ph x 300 =600.000 pesos 0f 100.000 Euro.*
                                                           Samen maakt dat 187.000 Euro.*


600,000.00 PHP =~ 10,000.00 EUR
Samen maakt dat 97.000 Euro. of rond de 100K EUR

Pinocchio

Inderdaad,  mijn fout,  ben blij dat er op dit uur nog iemand wakker is  :happy:

Kalbo

Citaat van: Pinocchio op donderdag  1 februari 2024, 08:21:16......Ga je zelf aan de slag met een paar werklui kom je een stuk goedkoper uit maar als je er niets van kent begin je er beter niet aan.

Ik ben er al aan begonnen....... :) Mijn echtenote is zelf een civil engineer en een oude klasgenoot van haar heeft een contructiebedrijf die het werk gaat uitvoeren. We zullen zien waar het schip strandt.

Kalbo

Citaat van: Pinkpanther op donderdag  1 februari 2024, 08:47:07Tip van de expert, ga gewoon huren.....mvg  Pinkpanther   :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf:

Ik kocht mijn eerste kleine bovenwoning 1977 of 1978 voor 50.000 gulden. Daarna heb ik nooit meer gehuurd.(alleen voor korte tijd omdat ik aan het bouwen was) Dat is mij altijd nog het best bevallen.  :hoedjeaf:

O.B.Bommel

Bouwen of kopen is op termijn altijd goedkoper dan huren. Dat is in Nederland. Hier hangt het er maar vanaf. Allereerst ben je als buitenlander nooit eigenaar, dat is je vrouw. Dus in de Filipijnen ben je voor jezelf altijd alles kwijt wat je investeert. Ik zeg bewust voor jezelf, als je kinderen en vrouw het hebben als erfenis is het ook ok.

Wat ik in al die jaren heb ervaren bij anderen en deels bij mijzelf is dat buitenlanders hier in de regel nogal groot denken. Ze denken vaak eerst aan hun budget op Europeese basis en bouwen dan een groot huis. Terwijl je volgens mij beter andersom kunt denken, hoe kan het zo simpel mogelijk.

Mijn huis heb ik laten bouwen door de familie (want ik was hier niet) dat is risico nummer 1. Dat kostte veel voorbereiding om controle uit te oefenen. Qua prijs is dat wel gelukt maar niet qua uitvoering. Ik had aangegeven OVERAL stopcontacten te zetten, nou veel te weinig. Ook hebben ze de kozijnen niet strak vierkant gemaakt en het dak laten verspringen wat ik niet wilde, is kostenverhogend.

Overigens was het wellicht ook wel handig dat ik er niet was, geen buitenlanderstoeslag zoals ik dat noem.

Omdat de grond maar 250 meter was en ik ook te groot in ruimte dacht heb ik een bovenverdieping wat achteraf leuk voor de familie was maar niet voor mij. Wel Griekse stijl dus de trap aan de buitenkant voor mijn privacy.

Gelukkig heb ik een prima familie die a. Op de kosten lette en b. Nooit moeilijk hebben gedaan na het overlijden van mijn vrouw, mijn eigendom (we hadden geen kinderen) stond op losse schroeven zogezegd al is het officieel wel zo dat een buitenlandse weduwnaar zonder kinderen kan erven. Dat is dus nooit een issue geweest maar het kan verkeren, je vrouw kan ook eerder overlijden.

Ik heb het huis laten bouwen in 2004. 7x 10 meter plus boven. Eigenlijk best groot en achteraf had het best ruim kleiner gekund.

Heb de laatste jaren wel veel nagedacht of wat ik toen deed wel economisch verstandig was. Het totale kostenplaatje was 1,6 miljoen, toentertijd met een koers van 66 een bedrag van 24242 euro. In de jaren tot mijn pensioenleeftijd was ik er maar 5 weken per jaar. Nu 5 maanden dat is een heel verschil.

Nu betaal ik natuurlijk geen huur dus ik "verdien" er nu aan. Zolang als het duurt want in de regel beginnen we hier met bouwen op latere leeftijd. Dat houdt ook in dat we eerder dood gaan want we hebben niet het eeuwige leven. Hoe jonger hoe verstandiger om te bouwen.

Bouwen heeft ook het nadeel dat je niet makkelijk verkast als het je niet bevalt maar dat is in NL ook.
Dus nu 7 jaar vrij wonen en 11 jaar vakanties, dat is basis van de rekensom. Huren kost je tegenwoordig zomaar minimaal 20000 p per maand schat ik nu zo in. Laat ik maar niet rekenen het verandert toch niks meer. Ik kom er zelf niet uit. Heeft geen zin maar helpt wellicht anderen om een beslissing te nemen met die info.

Terugkijkend had ik nog wel gebouwd (op die leeftijd toen) maar veel kleiner en simpeler. Bouwen NA je 65 zou ik niet meer doen, dan moet je al boven de 80 worden en is het dan hier nog wel leuk.

Condo kopen was 20 jaar geleden lucratief nu al lang niet meer. Ik logeer in Manila wel eens in zo'n ding nou het is de grootste rommel voor 25 m2. En dat voor daar minimaal 5 miljoen, in Dumaguete 3,5 tot 4 miljoen.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Citaat van: Pinocchio op donderdag  1 februari 2024, 08:21:16De kostprijs van een woning bouwen hangt van veel factoren af, in Manila betaal je een stuk meer dan in de provincie.
Maar om even te vergelijken:
Een woning van 120 m2 op een stuk grond van 300 m2 betaal je in Belgie 300.000 + Euro.*
Voorbeeld luxury woning aan 44.000 pesos/sqm kom je aan 5.280.000 pesos of  87.000 Euro.*
                  reken daarbij de grond 2.000 ph x 300 =600.000 pesos 0f 100.000 Euro.*
                                                          Samen maakt dat 187.000 Euro.*
Een groot deel hangt af van de kostprijs van de grond en die verschilt heel veel van plaats tot plaats maar 87.000 Euro voor een normale woning van 120 m2 lijkt mij redelijk indien dit sleutel op de deur is (Afgewerkt instapklaar)

*ik hou hier geen rekening met verschillende extra kosten zoals notaris en papierwinkel.

Ga je zelf aan de slag met een paar werklui kom je een stuk goedkoper uit maar als je er niets van kent begin je er beter niet aan.
Die 87000 euro is naar het huidige prijspeil redelijk goed geschat. Ook een maatstaf is de architect die de bouwtekeningen maakt. Zet je die schatting maal anderhalf kom je er ook op uit is mijn ervaring.

Doe je het zelf dan maak je het voor 2/3, dus die schatting van de architect. Het is net zo breed als het lang is.

Grond is inderdaad heel verschillend.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam