Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Walking ATM

Gestart door Phille, woensdag 17 maart 2010, 14:27:13

Vorige topic - Volgende topic

opinie

Ermee akkoord gaan of niet.

Hier zijn er regels en aanspreekpunten maar waar kan je ginder terecht en vooral kun je je recht halen of loop je alleen het risico meer bedot te worden? Of erger?
Klagen voor gelijkheid en als "undesired alien" eruit vliegen? Belediging van het land?

Kijk maar eens hoeveel geraas er kwam over een zinnetje in "Desparate housewives". Zelfs GMA ging zich beklagen bij de VS-ambassadeur. In de andere richting is de reactie: binnenlandse aangelegenheid, niet mee bemoeien!
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Phille

Citaatje zal gelijk waar je komt geript worden... neem nu de belgishe kust, bestel daar eens een koffie op een terras tijdens het hoog seizoen... betaal je het dubbele van het binnenland...


En wat is je definitie van het binnenland Xav? Ergens een dorp in the middle of nowhere? Want ga maar eens een koffie drinken in Brussel of Antwerpen, of andere wat toeristischere steden, zoals in Leuven bijvoorbeeld ... in die steden zijn de prijzen altijd torenhoog, maar zoals men al aangaf, die prijzen zijn voor iedereen van toepassing, ongeacht vanwaar men komt of welk kleur men heeft.

Wat taxi's betreft, bij ons is er veel meer strenge controle, er zal zelden een taxi rondrijden zonder de meter aan, zeker niet in drukke omgevingen als luchthaven. Ik neem aan dat controle op dergelijk zaken in de Filipijnen ver zoek is, als ze al zou bestaan  :weetikniet:

Wat de tarieven betreft taxi versus hotel taxi; in Mei had ik het Heritage geboekt, Hotel Taxi 750 pesos, meter taxi tot aan de luchthaven 160 pesos ... 5 keer meer dus, ok in Euros stelt dat niet zoveel voor, geef ik graag toe; maar als dit niet belangrijk is voor wat een taxi betreft dan zal het ook niet belangrijk zijn voor alles wat we uitgeven in de Filipijnen, dus een beetje hotel, drie sterren bijvoorbeeld mag dan vanaf dit moment 5.000 à 6.000 pesos kosten ... als met het normaal vindt dat de taxi's meer vragen dan moet men ook maar aanvaarden dat de hotels dezelfde redenering toepassen. En bij ons kost een drie-sterren hotel al snel 100 euro de nacht.

Wat ik nog schandalig vind is dat ze in het algemeen te tam zijn om uit hun taxi te komen om te helpen de bagage in de taxi te laden, als het dan nog eentje is die op gas rijdt dan moet je maar eens proberen je valies in de koffer te krijgen, de mijn geraakt er alvast niet in. Maar meer vragen omdat een westerling in de taxi stapt, dat is normaal.

Nog een kleine reactie wat de gele taxi's betreft aan de luchthaven, ik weet niet aan welk tarief die rijden; maar die zijn beduidend duurder dan de witte; alleen het startgeld is hoger (witte taxi = 30 pesos, gele taxi = 70 pesos), ne keer in Manilla rijden ze graag wat blokjes rond alvorens aan de bestemming te stoppen, dus op hun manier zetten ze je int zak; maar deze truk wordt bij ons eveneens toegepast, we kennen de weg toch niet denkt men maar!



pvgossum

De taxi proberen niet alleen westerlingen meer te vragen; in mei handen we een vriendin van mijn vrouw uitgenodigd om naar Ocean Park te gaan. Zij kwam het laatste stuk naar ons hotel met de taxi en werd ook zwaar in het zak gezet. De volgende taxi naar Ocean Park was een eerlijker en vertelde dat de prijs die ze betaald had 2 keer te hoog was.

Ik heb nog nooit geen problemen gehad nadat mijn vrouw een taxi geregeld heeft, dat die ineens onderweg stopt omdat er ook een westerling meerijdt. De meeste lieten hun meter ook niet stuk gaan tijdens het rijden.

Er zijn wel veel oneerlijke, maar ik heb ook reeds veel eerlijke taxirijders ontmoet.

callebaut

Wat betreft die 850 php transfer Manila airport - Bayview ..... is een privaat anoniem voertuig los  van het hotel , maar chauffeur  werkt wel voor het hotel . Vaste fixed price op  de luchthaven is 650 php voor regio ermita
Bayview is gelegen Roxas Blv  hoek United States Ave Ermita -Malate


xav

Citaat van: opinie op woensdag 28 juli 2010, 20:51:18
Ermee akkoord gaan of niet.

Hier zijn er regels en aanspreekpunten maar waar kan je ginder terecht en vooral kun je je recht halen of loop je alleen het risico meer bedot te worden? Of erger?


wat ik me eigenlijk afvraag is... je wil op vakantie of leven in een derde wereld land, maar je wil wel alle gemak en eerlijkheid van een westersland...?

eens je daar leeft weet je toch al een beetje hoe de vork in de steel zit toch...? heb je er echt zo'n probleem mee, dan zit je misschien niet op de juiste plaats  :weetikniet:

het is al meer dan eens de revue gepasseerd over het cultuur verschil... dit maakt er jammer genoeg ook deel van uit...

Amice

Citaathet is al meer dan eens de revue gepasseerd over het cultuur verschil... dit maakt er jammer genoeg ook deel van uit...

Net wat je zegt "het maakt er jammer genoeg deel van uit"
Tot zover kan ik mij niet aan de indruk ontdoen dat wij enkel welkom zijn om het geld achter telaten en voor de rest moeten we oprotten.(mabuhay= patay)
Verder dat de filipino's een verdomde nationalistische instelling hebben waarmee ze haat creeren jegens zichzelf t.o.v. de rest van de wereld.

Hoe wil een land met dergelijke cultuur zichzelf dan nog serieus laten nemen in het buitenland ?

Actueel:
vanavond een taxi proberen te krijgen, menigeen(bijna allen) raam open, stopt er een ik zwaai direct met m'n hand "doorrijden", hij sluit het raam maar doet hem ook weer open( confirm ik ben betrapt) "where to sir?" ik: your window is open you are a cheater,move!
Hij sluit het venster en steekt zijn middelvinger op en rijdt door.
Ik neem n jeepney en zie hem tot halverwege de rit andere passagiers proberen te krijgen, de jeep was sneller dus ik heb hem achter moeten laten.

Nee, leren zullen ze het voorlopig nog niet, maar ieder beetje helpt om het hen aan t verstand te brengen dat de door hen ingeslagen weg niet de juiste noch de langstdurende is.

Tot zover dus dan maar don quichotte vanuit de filippijnen.  : :benweg:
:biggrinn:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

xav

na een tijd zullen ze je wel kennen of herkennen en zal je misschien minder problemen hebben, maar voor de tienduizenden "nieuwe" bezoekers die aankomen die ze met gemak kunnen oplichten zullen ze echt hun manier van werken niet veranderen...

het zit er nu ook al decennia ingebakken, misschien zal het beter worden als er een controle-organisme is (die niet corrupt is) zoals we in westerse landen hebben zoals Opinie al aanhaf...



Robert

Citaat van: xav op vrijdag 30 juli 2010, 14:10:44
Citaat van: opinie op woensdag 28 juli 2010, 20:51:18
Ermee akkoord gaan of niet.

Hier zijn er regels en aanspreekpunten maar waar kan je ginder terecht en vooral kun je je recht halen of loop je alleen het risico meer bedot te worden? Of erger?


wat ik me eigenlijk afvraag is... je wil op vakantie of leven in een derde wereld land, maar je wil wel alle gemak en eerlijkheid van een westersland...?

eens je daar leeft weet je toch al een beetje hoe de vork in de steel zit toch...? heb je er echt zo'n probleem mee, dan zit je misschien niet op de juiste plaats  :weetikniet:

het is al meer dan eens de revue gepasseerd over het cultuur verschil... dit maakt er jammer genoeg ook deel van uit...

ik vind het niet jammer genoeg, wij moeten ons daar gewoon aanpassen, voor mij is dat niet moeilijk, ik heb daar totaal geen problemen, sterker nog, voel me er prima. tuurlijk zijn er wel eens wat dingetjes, maar dat heb ik hier meer dan daar. als je je daar een beetje aanpast en verder relaxed leeft is het toch schitterend.

Amice

 :ikkeniebegrijp:
Zelfs de bevolking zelf wil van de corruptie en afpersingen af Hetgeen een van de hoofdredenen is waarom "NoyNoy" met grote meerderheid als president is verkozen.

Als men zich als buitenlander aan zou moeten passen, komt het mij dan toch voor dat je dan tegen corruptie en afpersing zou moeten zijn....toch?

Als ik het mis heb betekent het eigenlijk dat indien ik me aan zou moeten passen,  ik dus ook zal moeten gaan holduppen en iedereen moet belazeren die op mijn weg komt, lijkt me niet toegestaan want Filipino's dulden geen concurrentie he  :jajaja:
Of er wordt nu bedoeld dat ik gewoon mijn geld maar alvast moet afgeven bij de eerste de beste taxi met open raam, niet zeuren maar aanpassen  :confused2:

Tjonge....
Je maakt wat mee hier op het forum zeg. :haha:
:happy2:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Fail_over

Nee Amice, zoals het al gezegt is, is het voor een "toerist" die niet genoeg geinformeerd is over de huidige gang van zaken op de Phils, voor de pinoy een makkelijk doelwit. Ik ben op al m'n aankomsten op het vliegveld aangesproken met: "First time sir?" Op m'n 5de bezoek heb ik een keer ja gezegd.
En dit van een politie agent. "Oh sir, i can arrange you a taxi, you can lend my cellphone for calling youre girlfriend"
Ik had geen phil sim toen, dus heb haar gebeld met zijn cellphone. "Honney im at the "G" outled!"

De politie agent:"Thank you sir, that wil be php 100 for using my cellphone"

Ik :"Only one call is nearly 2 php, i give you php 20. you can get new load for that. I don't support corrupticy, this is my 5th visit to youre lovely country".

Gelukkig stonder er genoeg mensen om me heen.

Ze blijven het proberen. Ik neem het ze niet kwalijk. Maar He! Velen vergeten wel eens dat een land aandoen als de Fhilippijnen wel eens anders kan zijn dan een camping op Zuid Frankrijk. En dan verontwaardigd zijn dat een ober het verrekt om engels te spreken.

Buiten Europa gelden andere regels. Binnen ook trouwens.....
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......