Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Trouwen in Belgie

Gestart door surfer, dinsdag 30 maart 2010, 16:26:19

Vorige topic - Volgende topic

surfer

Beste mensen,
Is er hier iemand die mij goede raad zou kunnen geven?
Ik ben reeds 2 jaar samen met mijn Fillipijnse vriendin. Ik ben al een paar keer naar ginder geweest en deze winter zijn we op vakantie geweest naar Thailand omdat ze daar geen visum voor nodig heeft.
Maar aan alle vakanties komt een einde, hoelang je ook blijft en dus worden we telkens weer gescheiden. Nu willen we trouwen zodat we tenminste alle dagen kunnen samen zijn. Deze zomer wil ik dat ze naar Belgie komt en heb daarvoor het formulier 3 bis aangevraagd op het gemeentehuis dat ik haar ten laste neem, loonfiches toegevoegd enz... Deze heb ik nu per aangetekende verzending opgestuurd naar haar. Ik heb gelezen dat je snel getrouwd bent in de Fillipijnen maar dat het daarna maanden kan duren voordat ze haar visum krijgt. Is het beter om in Belgie te trouwen? Als ze nu deze zomer naar mij komt en we trouwen kan ze dan bij mij blijven?

stip66

Hallo Surfer,  :welcome: op dit forum.

Alvorens op je vraag te antwoorden, geef ik je de raad om het topic hierover eerst eens door te nemen. http://www.filippijnen.org/index.php/board,69.0.html

Ik denk dat daar reeds veel antwoorden op je eerste vragen te vinden zijn.

Uiteraard steeds welkom met explicietere vragen, waar wij onze ervaringen met jou kunnen delen.

Veel plezier hier  :atyourservice:

surfer

Ja ik heb alles reeds gelezen hoor maar ik kom er niet uit.
Als haar visum met aanvraag tot tenlastenneming 3bis wordt goedgekeurd kan ik dan met haar trouwen in Belgie of is dit af te raden.
Iemand zei dat trouwen in Belgie veel geld kost en daarna mss wordt geweigerd en dat het beter is te trouwen in de Fillipijnen.
Ik weet het niet meer hoor. Fillipijnen is niet achter den hoek he en vliegtuigticketten zijn niet goekoop.

Phille

Hey Surfer,

Naar wat ik begrepen wil je haar uitnodigen met een tourist visa of een visit a friend visa, kortom een visum voor kort verblijf (max 3 maand), om dan met haar in Belgie te trouwen dan kan je je beter de moeite besparen; de kans dat de visa aanvraag goedgekeurd wordt is uitermate klein. Nog niet lang geleden heb ik eens gebeld met DVZ en die zeiden mij dat een tourist visa voor een periode langer dan een maand heel moeilijk te verkrijgen is. Daar er veel misbruik wordt gemaakt, zijn wij der de dupe van, maar so be it.

Wat je wel kan doen is haar uitnodigen met een Fiancee visa, http://www.diplomatie.be/Manila/default.asp?id=28&ACT=5&content=11&mnu=28, dan moet je naar het stadhuis/gemeentehuis gaan en een huwelijksverzoek (of hoe dat ook mag noemen) indienen, als ik van jou was zou ik dat eens onderzoeken, ik weet in elk geval dat je dan heel wat papieren van haar nodig hebt die hier dan door een beëdigd vertaler moeten vertaald worden, kortom nen hele hoop werk. Op het stadhuis/gemeentehuis kunnen ze je vertellen welke documenten je zoal nodig gaat hebben.

Je kan daar met haar trouwen, terug naar België komen en een gezinshereniging procedure opstarten. Zoals de meeste onder ons doen. Een maal hier moet het huwelijk ingeschreven worden of zoiets, maar daar ken ik de details niet van, mocht iemand weten welke stappen er dan nog moeten ondernomen worden dan hoor ik dat graag. Volgend jaar zal ik hier ook mee te maken hebben.

Voila, in een notedop.

Groetjes


surfer

Dus als ik het goed begrijp is trouwen in Belgie af te raden en kan ik maar beter naar ginder vliegen om te trouwen.

Carpie

Ik denk het wel "surfer"

Ik zit met hetzelfde dillemma.

Probleem is hier op deze site dat er iets teveel info door elkaar gegeven wordt. Maar wel heel begrijpelijk want iedereen wil helpen, daar is het trouwens een forum voor ook.

Maar ergens zou er een hoekje moeten zijn waar evt de 2 opties worden toegelicht zonder andere inmenging. Ik zie hier ook soms de bomen niet meer door het bos.

Maar wie dat kan regelen?????

Ik kijk er alvast naar uit.

Greetz

Johan

stip66

Hallo Surfer, als je je nagels niet wil stukbijten op een mogelijke goedkeuring voor een visa en jullie zijn toch zinnes om te trouwen, heb ik maar 1 goede raad.
Zorg dat alle documenten van beide partijen in orde zijn, voorzie MINIMAAL 3 weken verlof ( 1 maand is aan te raden ), en trouw ginds !

Het heeft weinig zin om hoop, tijd, geld en teleurstelling te steken in een fiancee of tourist visum !

surfer

Merci allemaal,
Ben vandaag te weten gekomen dat het beste is om in de Fillipijnen te trouwen.
Meenemen en vertaald in het engels:
1. geboorteakte
2. bewijs van woonst
3. bewijs van nationaliteit
4. bewijs van samenstelling van gezin

stip66

Is inderdaad een slimme keuze, niet vergeten dat al deze akten te laten legaliseren op de rechtbank van 1ste aanleg en FOD.

Good luck  :thumb:

dolfijn76

Hi Surfer,

Ben een beetje laat met mijn reactie maar ja bij mij wegen de laatste loodjes van een zwangerschap door. (voorzien paasweekend)

In ieder geval.  Ik ben met mijn man in België getrouwd in juli 2005.  Mijn man is met een toeristenvisum (ook via acte 3 bis) naar België gekomen.  Moet wel zeggen was al 3de keer dat hij naar België kwam op die basis.  Natuurlijk is het onmogelijk om in de tijd van het toeristenvisum je huwelijk te regelen alleen al om de papierwinkel. Wat je dan moet doen is een verlenging van visa aanvragen (acte met iets van 9bis geloof ik).  Wij hebben dit via de wetswinkel gedaan in de tijd.  Terwijl die aanvraag bezig is is je vrouw gedoogd illegaal in het land, wat inhoud dat ze mag blijven maar het land niet mag verlaten tenzij naar het thuisland.  Ondertussen gaat de papierwinkel verder en krijg je geregeld bezoek van de wijkagent ter controle.  Uiteraard is er geen garantie dat jullie huwelijk goedgekeurd zal worden want tot zover ik weet moet je nog altijd dat interview voor schijnhuwelijken doen (Over het interview kan ik je weinig vertellen want ze hebben met mijn moeder gesproken en wij zijn niet meer moeten gaan).  Als je daar door bent is het geen probleem en kan je trouwen.  Als je dan getrouwd bent krijg je een tijdelijk visum.  En dan na uiterlijk 6 maanden krijg je je 5 jarig visum (wij hadden geluk en hadden het reeds na een maand).
Voordeel is natuurlijk dat je vriendin heel de tijd bij jou is.  Tussen haakjes een verlenging op je visa aanvragen duurt ook lang voor je antwoord krijgt. Toendertijd zeiden ze dat het zeker een jaar kon duren voor je wist of het goedgekeurd is. Dus al die tijd mag ze gewoon hier blijven.  Daarenboven kan je dan nog eens in beroep gaan op het verdict indien nodig.  Dus ja tegen dan zouden jullie toch getrouwd moeten zijn lijkt mij.
Nadeel: Je hebt geen garanties maar ja die heb je ook niet in de Filippijnen.  Zelfs als je daar trouwt kunnen ze nog achteraf oordelen dat het volgens hen om een schijnhuwelijk gaat en dan moet je ook veel geduld hebben net zoals hier.

Hopelijk heb je er nog iets aan. In ieder geval veel succes met je trouw gelijk waar die plaats mag vinden.