Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Luchtvaartnieuws / binnen en buitenland.

Gestart door Rich, woensdag 7 april 2010, 21:22:11

Vorige topic - Volgende topic

Rich

Toestellen Brussels Airlines maken landingen zonder flaps

Een toestel van de Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines heeft gisteren om 21.10 uur een landing moeten maken op de luchthaven van Göteborg in Zweden zonder gebruik te kunnen maken van de flaps. Oorzaak was een mechanisch probleem. Dat meldden de websites crash-aerien.areo, luchtzak.be en avherald.com. Een gelijkaardig incident vond plaats op 3 november.

Een Avro RJ-100 vloog tussen Brussels Airport en de internationale luchthaven van Göteborg. Er waren 94 passagiers aan boord van vlucht SN-2319. Bij aankomst meldden de piloten een mechanisch probleem, waardoor de flaps op de vleugels niet konden gebruikt worden. Volgens de websites besloten ze om te landen zonder flaps na meerdere pogingen om het probleem te verhelpen.

De websites spreken van een gelijkaardig incident op 3 november op een vlucht van Brussels Airlines van Brussel naar Wenen. Website luchtzak.be heeft het ook over een Avro RJ-100. Met een half uur vertraging kon vlucht SN-2905 toch zonder problemen landen op de luchthaven van Oostenrijk.

Brussels Airlines was vanavond niet bereikbaar. (belga/ka)
18/11/10 21u53

volledig dossier: reisnieuws

Bron : http://www.hln.be/
Rich de Nederbelg.

Rich

#291
Landen zonder flaps is perfect mogelijk zolang er tijdens de landing genoeg tegenwind is om het toestel bij lagere snelheid te kunnen "dragen"

Mocht er evenwel weinig of geen wind zijn, dan is het risico op een crash veel groter. ( te hoge snelheid)
Het gaat hier om het type toestel Avro RJ 100, en dat is een voordeel want dit type is een zogenaamde hoogdekker ( vleugels bovenop de romp) en heeft sowieso hogere glij-capaciteiten en draagvermogen.

                                                           

Dit ter info voor bovenstaande post.
Rich de Nederbelg.

Rich

KLM serveert maaltijden van driesterrenkok

Luchtvaartmaatschappij KLM gaat vanaf december maaltijden van topkok Jonnie Boer van restaurant De Librije in Zwolle serveren op intercontinentale vluchten vanuit Amsterdam. Dat heeft de Nederlandse maatschappij bekendgemaakt.

De luchtvaartmaatschappij wil daarmee onder meer haar Nederlandse afkomst benadrukken. De maaltijden worden tot eind september volgend jaar geserveerd in de World Business Class. Boer kookte in 2007 nog voor de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa. Restaurant De Librije in Zwolle heeft drie Michelinsterren en behoort tot de vijftig beste restaurants ter wereld. (anp/dea)

22/11/10 18u13

Bron : http://www.hln.be/hln/nl/2/Kanaal-Reizen/index.dhtml
Rich de Nederbelg.

Luke

Dus in de cargo-klasse de gebruikelijke rommel  :jajaja:

Kano

SEAIR flies Manila Clark to Singapore
Begins flight on December 16, 2010




Philippine airspace November 24, 2010

Singapore - Tiger Airways Holdings Ltd., the budget carrier backed by Singapore Airlines Ltd., has sealed a partnership agreement with Philippine leisure airline South East Asian Airlines (SEAIR), obtaining a lease for two Airbus aircraft as well as an online marketing arrangement in what it considers its first venture to expand into Southeast Asia and the Philippine market.

SEAir flights from Clark, north of Manila, to Singapore will start Dec. 16 and be offered through Tiger Air's website, according to a statement from the Singapore-based carrier today.

Tiger Holdings also announced that it will advance the delivery of two on-order Airbus A320 planes to next year to add to Seair fleet, it said.

All the Airbus jets will be based at Clark and will compliment Tiger Airways operation out of the country as it will benefit from Seair's expanded domestic network.

"Additional routes operated by SEAIR using these new jet aircraft will be added to the program over the coming months," said Seair President and Chief Executive Officer Avelino L. Zapanta.

"With this new collaboration with Tiger Airways, we will also be able to serve more international visitors to the Philippines by offering more destinations." Zapanta added.

"The resulting operational and cost efficiencies will ensure more low-fare seats are available and contribute to the growth of SEAIR and the Clark gateway, benefiting customers in the Philippines and across the Asia-Pacific region," the statement said.

Tiger also is setting up a venture in Bangkok with Thai Airways International Pcl as rising wages boost travel demand across Asia.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Rich

Brand legt treinverkeer van en naar Schiphol lam

HLN update  Op last van de brandweer rijden er vanochtend geen treinen van en naar Schiphol. Dat meldt de Nederlandse spoorbeheerder ProRail. Volgens ProRail zou de hinder nog tot 11u30 aanhouden en moeten reizigers rekening houden met een vertraging van meer dan een uur.

Volgens de Nederlandse krant De Telegraaf zou een treinstel in brand staan. Het station is ontruimd, maar er is geen paniek. De brandweer is bezig om de brand in de tunnel te bereiken. Dat blijkt een moeilijke opdracht omdat er een grote rookontwikkeling is. De rook zou te zien zijn tot in de hal boven het station en dringt ook door tot de parkeergarage. (anp/ka)

Bron : http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/1187793/2010/11/26/Brand-op-treinstel-in-Schiphol-onder-controle.dhtml

Rich de Nederbelg.

Kano

Toestel Cathay Pacific gestrand in Kazachstan


De Telegraaf ma 29 nov 2010,

AMSTERDAM -  Een Boeing 747-400 van Cathay Pacific heeft zondagavond op weg van Schiphol naar Hongkong een voorzorgslanding gemaakt op het vliegveld van Karaganda in Kazachstan. Ruim driehonderd passagiers en twintig bemanningsleden zijn in afwachting van vervangend vervoer, aldus een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij.

Na een uur of zes vliegen viel de cabinedruk weg in het toestel, waarna volgens standaardprocedures de zuurstofmaskers naar beneden kwamen en het vliegtuig moest uitwijken naar de dichtstbijzijnde luchthaven. Daar is het toestel veilig geland. De passagiers, onder wie tientallen Nederlanders, zijn niet gewond geraakt.

Cathay Pacific heeft maandag vanuit de thuisbasis Hongkong een vervangend toestel gestuurd naar Karaganda om de gestrande passagiers op te halen. In de loop van maandagmiddag kunnen ze hun reis vervolgen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/reiskrant/8352349/__NL_ers_gestrand_in_Kazachstan__.html?p=5,1
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

robert van dijck

Citaat van: Kano op maandag 29 november 2010, 11:48:01
Toestel Cathay Pacific gestrand in Kazachstan


De Telegraaf ma 29 nov 2010,

AMSTERDAM -  Een Boeing 747-400 van Cathay Pacific heeft zondagavond op weg van Schiphol naar Hongkong een voorzorgslanding gemaakt op het vliegveld van Karaganda in Kazachstan. Ruim driehonderd passagiers en twintig bemanningsleden zijn in afwachting van vervangend vervoer, aldus een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij.

Na een uur of zes vliegen viel de cabinedruk weg in het toestel, waarna volgens standaardprocedures de zuurstofmaskers naar beneden kwamen en het vliegtuig moest uitwijken naar de dichtstbijzijnde luchthaven. Daar is het toestel veilig geland. De passagiers, onder wie tientallen Nederlanders, zijn niet gewond geraakt.

Cathay Pacific heeft maandag vanuit de thuisbasis Hongkong een vervangend toestel gestuurd naar Karaganda om de gestrande passagiers op te halen. In de loop van maandagmiddag kunnen ze hun reis vervolgen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/reiskrant/8352349/__NL_ers_gestrand_in_Kazachstan__.html?p=5,1



Al verschillende keren met Cathay naar Manilla gevlogen, zeker zo goed of misschien nog beter dan Etihad, zeker als je een Marco Polo kaart hebt, zelfde behandeling in de luchthaven als de passagiers van business, kostprijs kaart 50$.

groet

Robert

Robert


Rich

Top-10 meest gevaarlijke airlines


De veiligheidsstatistieken van de verschillende luchtvaartmaatschappijen zijn niet altijd even eenvoudig te vergelijken. De website 'askmen.com' koos daarom voor de volgende aanpak om een toptien van de meest gevaarlijke samen te stellen. Het aantal fatale ongevallen werd bekeken in verhouding tot het aantal gemaakte vluchten. Enkel luchtvaartmaatschappijen die transcontinentaal vliegen, werden weerhouden.

10. Garuda
De nationale luchtvaartmaatschappij van Indonesië mocht in 2007 niet meer op Europa vliegen. In 2009 werd Garuda verwijderd van de zwarte lijst en ondertussen worden er weer vluchten uitgevoerd naar Amsterdam. Ondanks het feit dat de maatschappij heel wat maatregelen genomen heeft om de veiligheid te verbeteren, hebben zich verschillende ongevallen voorgedaan. In 1997 gebeurde de ergste crash met 234 doden.

Aantal uitgevoerde vluchten: 2 miljoen
Fatale ongevallen: 4
Aantal doden: 431

9. Thai Airways
Dit jaar viert Thai Airways haar 50ste verjaardag. De maatschappij heeft reeds diverse awards gewonnen voor onder meer 'Best Cabin crew' en 'Best Airline in the World'. Toch had de maatschappij niet altijd zo'n goede reputatie. Vooral in de jaren '80 en '90 had Thai Airways af te rekenen met verschillende fatale ongevallen.

Aantal uitgevoerde vluchten: 1,98 miljoen
Fatale ongevallen: 4
Aantal doden: 352

8. Avianca
De Zuid-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Avianca beschikt nu over een uiterst moderne vloot maar dat was in het verleden wel anders. Bovendien hebben Colombiaanse rebellen van de 'Farc' het al vaker gemunt op Avianca. In 1989 ontplofte een bom net voor het opstijgen (107 doden) en in 1983 crashte een vliegtuig in Madrid (181 doden).

Aantal uitgevoerde vluchten: 1,47 miljoen
Fatale ongevallen: 4
Aantal doden: 500

7. Pakistan International Airlines
Deze pakistaanse luchtvaartmaatschappij is in handen van de staat en voert vluchten uit naar 25 verschillende landen. Sinds haar ontstaan in 1950 heeft Pakistan International Airlines te kampen gehad met redelijk wat ongevallen. Het ergste accident deed zich voor tijdens een vlucht naar Nepal toen het vliegtuig veel te laag vloog (167 doden).

Aantal uitgevoerde vluchten: 1,43 miljoen
Fatale ongevallen: 5
Aantal doden: 440

6. Egyptair
Egyptair is de grootse Afrikaanse luchtvaartmaatschappij en heeft een niet te beste reputatie. Sinds de jaren '70 hebben zich verscheidene ongevallen voorgedaan, sommige waren echter het gevolg van terroristische aanvallen.

Aantal uitgevoerde vluchten: 1,07 miljoen
Fatale ongevallen: 4
Aantal doden: 402

5. Kenya Airways
kenya Airways is een relatief jonge maatschappij die in 1977 van start ging. Tijdens het laatste decennium vonden twee ongevallen plaats, beide 's nachts. In het jaar 2000 stortte een vliegtuig neer in de Atlantische Oceaan (169 doden) en in 2007 verloren 114 mensen het leven tijdens een crash in moerassig gebied.

Aantal uitgevoerde vluchten: 450.000
Fatale ongevallen: 2
Aantal doden: 283

4. Philippine Airlines
Dit is de nationale luchtvaartmaatschappij van de Filipijnen. Philippine Airlines is al vaker het slachtoffer geworden van terroristische aanslagen en dat is de voornaamste reden waarom deze maatschappij deel uitmaakt van de toptien. Minstens drie bomaanslagen en één gijzelingsactie hebben reeds plaatsgevonden.

Aantal uitgevoerde vluchten: 1,18 miljoen
Fatale ongevallen: 6
Aantal doden: 107

3. Iran Air
Dit jaar kwam Iran Air niet geheel onverwacht op de Europese zwarte lijst terecht. Gedurende de laatste tien jaar deden zich immers drie grote ongelukken voor.

Aantal uitgevoerde vluchten: 970.000
Fatale ongevallen: 5
Aantal doden: 708

2. China Airlines
China Airlines heeft sinds de jaren '60 af te rekenen met een aantal fatale ongevallen waarbij veel doden te betreuren vielen. Een vliegtuig dat in 2002 op weg was van Taiwan naar Hong Kong stortte neer in de zee (225 doden). De crash was volgens specialisten te wijten aan een gebrek aan onderhoud.

Aantal uitgevoerde vluchten: 910.000
Fatale ongevallen: 6
Aantal doden: 763

1. Cubana Airlines
Cubana Airlines heeft de slechtste track record onder de geëvalueerde luchtvaartmaatschappijen. De oude vloot voornamelijk bestaande uit toestellen van het type Antonov is daar niet vreemd aan. In 1999 vond het voorlopig laatste fatale accident plaats. (kve)

Aantal uitgevoerde vluchten: 320.000
Fatale ongevallen: 8
Aantal doden: 404
29/11/10 13u23

Bron : http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/1188953/2010/11/29/Top-10-meest-gevaarlijke-airlines.dhtml
Rich de Nederbelg.

Kano

KLM onderzoekt botsing Boeing 747 met de-icingtruck



01-12-2010 Luchtvaartnieuws

AMSTELVEEN - KLM onderzoekt hoe een Boeing 747-400 dinsdagmorgen kon botsen met een truck die wordt gebruik voor het ijsvrij maken van vliegtuigen. Het toestel begon dinsdag op het platform te taxiën terwijl een medewerker van de de-icingtruck nog aanwezig was. Het voertuig kantelde, waarbij de man zwaar ten val kwam. Wat zijn verwondingen zijn, is onduidelijk.


Na het ongeval waren hulpverleners snel ter plaatse. Ook werd een traumahelikopter opgeroepen. Volgens KLM is de toestand van het slachtoffer 'stabiel'.

De Boeing 747 raakte door de botsing beschadigd en is voor reparatie naar de hangar gereden. Over de aard en omvang van de schade wil KLM woensdag (1 december) geen mededelingen doen.

In het vliegtuig waren 240 passagiers aanwezig. De Boeing zou vertrekken naar Sint Maarten en Curaçao. Met een vervangend toestel kon de vlucht met een vertraging van 4,5 uur alsnog vertrekken.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn