Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

werken in Antwerpen

Gestart door mira, vrijdag 21 mei 2010, 17:05:07

Vorige topic - Volgende topic

stip66

Citaat van: stip66 op dinsdag  8 juni 2010, 12:34:34
Zoals bekend, komt Virgie op 14 juni aan.
Op 21 juni begint ze reeds ( ingeschreven ) te werken in Antwerpen.
Dus veel tijd zal er niet overschieten om lekker langzaam aan te passen.
Maw wil ik dan ook zoveel mogelijk registratiewerk en aanmeldingsplicht op 1 dag verwerken.
Nu denk ik dat het logisch is dat volgende punten dienen te worden aangepast:

* Inschrijving in het bevolkingsregister van Antwerpen ( met wijziging gezinssamenstelling )
* Aanvragen ID
* Ziekekas
*

Wat ben ik ( eventueel ) nog vergeten ?

:weetikniet:

Ows, en wat met haar rijbewijs, kan ze dat hier zomaar omruilen voor een Europees ?  :weetikniet:

Digos

Citaat van: Fail_over op dinsdag  8 juni 2010, 22:44:33
Citaat van: Digos op dinsdag  8 juni 2010, 22:32:45
Inburgeren houd niet direct in met andere Filippina's van allerlei slag.

Inburgeren houdt, in mijn geval in, dat ze niet verplicht is om Nederlands, (Belgisch) te leren, maar dat het goddomme maar toch snel gebeurt, omdat ze anders haar koters niet meer verstaat!. Want die leren als de sodemieter Nederlands hier. En da's maar goe ook.

Ze volgt zelf wel. sommige pinay's leren beter zonder druk.

Dat weten ze in Nederland wel, zeker de IND.

Dit is wel helemaal naast de kwestie. Het ging er over dat er vele zijn die de inburgering van hun vrouw overlaten aan de de al reeds aanwezige filippina's hier, in plaats dat ze er zelf de nodige aandacht en moeite aan schenken.

Inburgeren hier is niet direct met andere filippina's. Wat betreft je koters.....niet iedereen komt hier direct aan met een aantal koters en denk dan maar niet dat het inburgeren gemakkelijker gaat door die koters, ken er hier genoeg die hier al 10 jaar zijn en nog altijd engels praten.....evenzo hun kinderen.....alhoewel die perfect nederlands kunnen, maar praten thuis nog steeds engels.

Ieder zijn gedacht maar over inburgeren zou ik zeggen.....
LIVE ONCE - LIVE IT

opinie

Citaat van: Digos op dinsdag  8 juni 2010, 22:32:45
CitaatOok het feit dat Vergie daar 3 andere meisjes uit de Filippijnen als collega's krijgt is toch wel een enorm pluspunt en zodoende voor haar een stimulans om snel aan de slag te gaan.
Of dat het een groot pluspunt gaat zijn die 3 filippijnse collega's....

Dat is ook mijn gevoel. Juist een werkplaats collega's met gemengde origine is bevorderlijk voor de integratie. Is deze situatie heb je het risico op de getto-val. De hele dag in Tagalog tateren zal niet het Nederlands bevorderen en eerder een krom Nederlands veroorzaken. (de anderen zeggen dat het zo is!) De beste omgeving is één met enkel autochtoon Nederlandstaligen. Ook is er minder kans op spanningen omdat de persoon als zodanig gezien wordt en niet als één van "die anderen".

Citaat van: stip66 op dinsdag  8 juni 2010, 23:25:50
Ows, en wat met haar rijbewijs, kan ze dat hier zomaar omruilen voor een Europees ?  :weetikniet:

Een Filippijns rijbewijs is omwisselbaar voor een Belgisch. :eek:
Maar ik zou toch op zijn minst haar wat rijlessen geven of laten geven! Er zijn enkele belangrijke verschillen tussen het principe hier en ginder. In de Filippijnen is het (natuurlijk) gebaseerd op de Amerikaanse regels.
Een verschil is de "hold your lane"-regel. Men mag niet teveel van rijstrook wisselen en mag gewoon continu op dezelfde rijstrook blijven en rechts inhalen. Zie je het al voor je? Op de autosnelweg uiterst links aan 80 km/u. :mad1: of op de singel, geen kat op de rechterstrook en zij lekker links met een file erachter. Het rijbewijs zou snel een bron van boetes worden en uiteindelijk vervallen. Stopborden, maar er kwam toch niemand aan?

Citaat van: Fail_over op dinsdag  8 juni 2010, 22:44:33
Inburgeren houdt, in mijn geval in, dat ze niet verplicht is om Nederlands, (Belgisch) te leren,


  • Belgisch bestaat niet! Kun je even goed zeggen dat men in Noord-Brabant geen Nederlands spreekt
  • Taal is brug naar aanvaarding! Men vindt toch dat andere bevolkingsgroepen Nederlands horen te kennen?
  • Thuis terugvallen op een andere taal (net zoals Arabisch, Turks, ...) leidt tot leerachterstand, gemiste kansen en frustraties omdat iemand met capaciteiten deze niet kan ontplooien. Ik heb al kinderen gehoord die als klein kind hier kwamen en heel krom Nederlands spraken. Let dus op daarmee.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

opinie

Citaat van: Rich op dinsdag  8 juni 2010, 22:52:08
Ik betrap er mezelf altijd weer op, dat als ik met mijn vriendin loop te wandelen daar, ik soms onbewust een eindje vooruit loop,

:offtopic:
:lachen: Heb ik ook maar met 189 cm maakt ik grotere passen en als ik (of onze zoon) dan even doorstap dan moet mijn vrouw al rennen.
Begrijp dat ik liever te voet ga dan een tricycle pak? Voor ik in dat ding geraakt en daarna er weer uit, op die tijd ben ik er met even doorstappen al. Daarbij komt dat ik met mijn knieën buitensteek en gezien het verkeer zo meer gevaar loop dan te voet.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Rich

#24
Citaat

Is deze situatie heb je het risico op de getto-val. De hele dag in Tagalog tateren zal niet het Nederlands bevorderen en eerder een krom Nederlands veroorzaken. (de anderen zeggen dat het zo is!) De beste omgeving is één met enkel autochtoon Nederlandstaligen.



Het zal niet zo zijn, dat zij de hele dag in Tagalog zal tateren hé. Gettoval vind ik overdreven gesteld. Zij komt toch in een omgeving waar ook Nederlands wordt gesproken?

Wat ik bedoel is, dat zij op deze manier niet ineens zal worden ondergedompeld in een heel andere cultuur, maar af en toe ook nog eens kan communiceren met taalgenoten wat de cultuurschok enkel maar kan verlichten.

Als ik als Nederbelg voorgoed in de Filippijnen zou gaan wonen, lijkt het me ook aangenaam eens in mijn eigen taal te kunnen kletsen. Wat voor slag dat is daar kom je dan wel achter.
Je vrienden kies je uiteindelijk zelf.





Rich de Nederbelg.

Luc

Mag je al gaan werken met een visum D?

Met dat visum moet je binnen de 8 dagen een voorlopige verblijfsvergunning aanvragen. Kun je al gaan werken zolang je dat nog niet hebt  :weetikniet:
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

opinie

Citaat van: Rich op woensdag  9 juni 2010, 01:31:08
Het zal niet zo zijn, dat zij de hele dag in Tagalog zal tateren hé. Gettoval vind ik overdreven gesteld. Zij komt toch in een omgeving waar ook Nederlands wordt gesproken?

Vergis je hierin niet. Je krijgt al snel een samenklitting en voor je het weet, is de communicatie beperkt tot het eigen groepje en de werkgever. Voeg daarbij nog een soortgelijke beperking van de sociale contacten en je hebt het spek aan je been. Er is een gevaar dat men alles voor waar aanneemt gewoon omdat het door een landgenoot gezegd werd.

Je geeft als voorbeeld het wonen in de Filippijnen. Er is dan wel een groot verschil! In die situatie heb je meestal contact met je vrouw en andere Filippijnse autochtonen. Een persoonlijk contact met Nederlandstaligen is dan een uitzondering en geen dagdagelijkse routine van 8 uur per dag.

Mijn argument is en dat geldt zowel voor  :belgiesmiley: ,  :nederlandsevlag: als  :smiley-philippines: : je bent toch ook niet bevriend met iedereen in je geboortestreek. Daar zijn toch ook mensen waar je liever niet mee in contact komt?

De vrijstelling van de arbeidskaart
Gezinsherenigers met Belgen en EU —burgers
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

stip66

Citaat van: Rich op woensdag  9 juni 2010, 01:31:08
Het zal niet zo zijn, dat zij de hele dag in Tagalog zal tateren hé. Gettoval vind ik overdreven gesteld. Zij komt toch in een omgeving waar ook Nederlands wordt gesproken?

Wat ik bedoel is, dat zij op deze manier niet ineens zal worden ondergedompeld in een heel andere cultuur, maar af en toe ook nog eens kan communiceren met taalgenoten wat de cultuurschok enkel maar kan verlichten.

Als ik als Nederbelg voorgoed in de Filippijnen zou gaan wonen, lijkt het me ook aangenaam eens in mijn eigen taal te kunnen kletsen. Wat voor slag dat is daar kom je dan wel achter.
Je vrienden kies je uiteindelijk zelf.


Ik kon het niet beter verwoorden  :thumb:

Volgens mij spreken 2 Belgen in  :smiley-philippines: ook geen Tagalog tegen elkaar  :floet:

stip66

#28
Citaat van: opinie op woensdag  9 juni 2010, 00:39:34
Een Filippijns rijbewijs is omwisselbaar voor een Belgisch. :eek:
Maar ik zou toch op zijn minst haar wat rijlessen geven of laten geven! Er zijn enkele belangrijke verschillen tussen het principe hier en ginder. In de Filippijnen is het (natuurlijk) gebaseerd op de Amerikaanse regels.
Een verschil is de "hold your lane"-regel. Men mag niet teveel van rijstrook wisselen en mag gewoon continu op dezelfde rijstrook blijven en rechts inhalen. Zie je het al voor je? Op de autosnelweg uiterst links aan 80 km/u. :mad1: of op de singel, geen kat op de rechterstrook en zij lekker links met een file erachter. Het rijbewijs zou snel een bron van boetes worden en uiteindelijk vervallen. Stopborden, maar er kwam toch niemand aan?

Dat besef ik maar al te best Opinie, mijn vorige vriendin was reeds enkele decenia hier en steeds slaagde er nog steeds in om mij bijna een hartinfarct te laten krijgen wanneer ze achter het stuur zat met 2 kussens onder haar kont om haar ogen boven het dashboard te laten uitkomen ( met de bestuurderszetel op 20 cm van het stuur, anders kon ze niet bij de pedalen )   :lachen:

De vraagstelling was gewoon of het phil rijbewijs gewoon kon omgeruild worden zonder verdere attesten op examens...

Daarom heb ik ook gevraagd om enkele pasfoto's ( volgens  :belgiesmiley: normen ) extra mee te nemen ( rijbewijs, abbonement openbaar vervoer,... )
Pasfoto's kosten ginds ook weer geen ruk tov hier.

:thumb:

Digos

LIVE ONCE - LIVE IT