Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

werken in Antwerpen

Gestart door mira, vrijdag 21 mei 2010, 17:05:07

Vorige topic - Volgende topic

stip66

Citaat van: Digos op woensdag  9 juni 2010, 00:17:03

Dit is wel helemaal naast de kwestie. Het ging er over dat er vele zijn die de inburgering van hun vrouw overlaten aan de de al reeds aanwezige filippina's hier, in plaats dat ze er zelf de nodige aandacht en moeite aan schenken.

Inburgeren hier is niet direct met andere filippina's. Wat betreft je koters.....niet iedereen komt hier direct aan met een aantal koters en denk dan maar niet dat het inburgeren gemakkelijker gaat door die koters, ken er hier genoeg die hier al 10 jaar zijn en nog altijd engels praten.....evenzo hun kinderen.....alhoewel die perfect nederlands kunnen, maar praten thuis nog steeds engels.

Ieder zijn gedacht maar over inburgeren zou ik zeggen.....


Ook helemaal mee eens Digos, haar werkcollega's volgen ook lessen Nederlands en een beetje motivatie heeft nog nooit kwaad gedaan.
Mattheo Vasquez ( Brother Jhune ) runt hier al ruim 25 jaar een soort van kerk ( Jesus is Alive ) in de Van Arteveldestraat, en spreekt nog steeds geen bakkes Nederlands. Hij heeft toegegeven dat hij al die tijd te lui was om ook maar enige inspanning te leveren.

Ik ben geen slavendrijver, maar ik weet dat je het best achter hun veren kan zitten. Achter hun veren zitten begint al na het huwelijk om de nodige formaliteiten direct te regelen ( niet MAYBE next week ).

Tevens besef ik dat ze de eerste periode van haar verblijf het verdomd moeilijk zal hebben om wakker te blijven ( geen tussendoorslaapjes meer om de 4 uur ). Dit is trouwens ook de beste manier om hun de waarde van het geld te leren en dat wij niet " rijk " worden door te slapen.

Door haar eerdere werkervaring aboard, beseft ze dat het regelmatig bezoeken van " eigen " sociale ontmoetingsplaatsen enkel tot problemen leidt ( Dit zijn echte broedhaarden van roddels, ook hier in Antwerpen ) en dat ze daar van de verste verte geen behoefte aan heeft. Iedereen moet een eerlijke kans krijgen en ik ga ervan uit dat haar toekomstige collega's een positieve invloed zullen hebben op haar integratie.

Ik had haar ook liever een tweetal weken laten bekomen, maar je krijgt het niet altijd zoals je wil en in de huidige conjunctuur heb je niet de luxe om te wachten op een andere professionele aanbieding.  :neeneenee: ( Voor de Nederlanders : een gekregen paard moogt ge niet in zijn bakkes kijken ) Het zal hard zijn voor haar, maar met een beetje inzet lukt " hard " ook. Ze heeft 4 jaar kunnen rusten, wij moeten na maximaal 1 maand terug daags nadien terug aan de slag. Goesting, moe, jetlag, heimwee, ..... daar wordt ook geen rekening mee gehouden !

Rich

Citaat van: opinie op woensdag  9 juni 2010, 02:20:37
Citaat van: Rich op woensdag  9 juni 2010, 01:31:08
Het zal niet zo zijn, dat zij de hele dag in Tagalog zal tateren hé. Gettoval vind ik overdreven gesteld. Zij komt toch in een omgeving waar ook Nederlands wordt gesproken?

. Er is een gevaar dat men alles voor waar aanneemt gewoon omdat het door een landgenoot gezegd werd.

Je geeft als voorbeeld het wonen in de Filippijnen. Er is dan wel een groot verschil! In die situatie heb je meestal contact met je vrouw en andere Filippijnse autochtonen. Een persoonlijk contact met Nederlandstaligen is dan een uitzondering en geen dagdagelijkse routine van 8 uur per dag.

Mijn argument is en dat geldt zowel voor  :belgiesmiley: ,  :nederlandsevlag: als  :smiley-philippines: : je bent toch ook niet bevriend met iedereen in je geboortestreek. Daar zijn toch ook mensen waar je liever niet mee in contact komt?


Wat dat gevaar betreft, dat is juist wat je zegt, ik ken dat fenomeen vooral met flipina's, maar dat ligt  volledig aan de persoon zelf. Het gaat hier om een volwassene, makkelijk beinvloedbaar of niet ? Daar kan ik me niet over uitspreken.

Je hoeft ook niet bevriend te zijn met iedereen uit je geboortestreek, en zoals ik zei, je vrienden kies je uiteindelijk zelf.

Ikzelf zou als mijn vrouw naar hier zou komen zeker geen voorstander zijn om haar bijvoorbeeld elke dag of week naar een filipinabijeenkomst of wat dan ook te sturen omdat er daar altijd tussen zitten met minder goede bedoelingen. Maar wat dat hotel betreft, och het zijn er 3. Iemand met een beetje verstand laat zich toch niet zomaar beinvloeden?

Verder is het hoofdzaak dat je in het geval zij hierheen komt, je er in de allereerste plaats voor haar moet zijn. Elke dag weer, want het is niet te onderschatten denk ik.
Rich de Nederbelg.

opinie

Citaat van: stip66 op woensdag  9 juni 2010, 06:27:04
Pasfoto's kosten ginds ook weer geen ruk tov hier.

:dollareyes:  :lachen:

Citaat van: Rich op woensdag  9 juni 2010, 10:29:45
Wat dat gevaar betreft, dat is juist wat je zegt, ik ken dat fenomeen vooral met flipina's, maar dat ligt  volledig aan de persoon zelf. Het gaat hier om een volwassene, makkelijk beinvloedbaar of niet ? Daar kan ik me niet over uitspreken.

Citaat van: stip66 op woensdag  9 juni 2010, 06:58:45
Door haar eerdere werkervaring aboard, beseft ze dat het regelmatig bezoeken van " eigen " sociale ontmoetingsplaatsen enkel tot problemen leidt ( Dit zijn echte broedhaarden van roddels, ook hier in Antwerpen ) en dat ze daar van de verste verte geen behoefte aan heeft. Iedereen moet een eerlijke kans krijgen en ik ga ervan uit dat haar toekomstige collega's een positieve invloed zullen hebben op haar integratie.

Een eerdere ervaring in het buitenland kan een voordeel zijn op die manier.

Mag ik je een goede raad geven? Zorg dat haar Nederlands echt Nederlands is. Ze zal gerust Antwerps begrijpen maar stel dat ze met iemand van buiten Antwerpen een gebrekkig Antwerps zou spreken dan zal die persoon denken dat ze gewoon zo slecht kan spreken. Je zegt zelf dat je vroeger in Limburg woonde. Algemeen Nederlands verstaat men overal ook met een accent. Mijn vrouw stoorde zich in het begin ook aan het soms rommelige Nederlands doorspekt met dialect.

Algemeen Nederlands in heus geen "Hollands" of "Vloams" maar Nederlands zonder de regionale woorden en klanken. Op TV gebruikt men al te graag de laatste 20 jaar een tussentaal. Dat bestaat volgens mij niet! Dat is enkel een gladgestreken dialect. Een goede kennis van het Nederlands geeft laters ook kans op promotie.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

stip66