Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Is de Filippijnen veilig voor buitenlanders?

Gestart door Rich, zondag 13 juni 2010, 17:19:42

Vorige topic - Volgende topic

Johan En Elvie

Wat kan er doen om daar zoveel mogelijk ingeburgert te geraken.
ten eerste in een grote stad zoals Manila is dit veel moeilijker dan in een klein dorpje.
Het voordeel van een klein dorpje is dat ze de familie van je vrouw en gans haar handel en wandel goed kennen.
De buren weten dan wees gerust wie je bent voor je daar de eerste keer aankomt.
Als je daar dan bent mag je u niet afzonderen en naar alle feestjes gaan en steeds vriendelijk lachten haha.
Wordt er gezongen zing ook zelfs al kan je niet goed zingen, daar geven ze niet om, ze kunnen trouwens meestal zelfs niet goed zingen haha.
Maar als je het probeert krijg je veel apreciatie terug.
Met dansen hetzelfde verhaal, als ik daar spontaan begin te dansen op hun gezang krijg je de aandacht en de dag nadien weet heel de buurt het hoor wees maar gerust.
Dan ben je al meer iemand van hen, hun levensstijl aannemen dus om het kort samen te vatten.

Het voordeel zal zijn dat als er toch mensen rondlopen met slechte bedoelingen je steeds van de buren steun in je rug zal krijgen die je gaan verdedigen.

Wat nog kan helpen is zo veel mogelijk hun taal leren, zelfs een paar woordjes met het verkeerde accent wekken veel bijval bij alle omstaanders.
Een beetje grappig uit de hoek komen is de beste verdediging om de slechte geesten weg te houden (ik zocht naar mijn woorden, sorrie voor alle goede geesten)

Ze weten natuurlijk dat je geld hebt en dat er enkele aasgieren naast jouw post zullen vatten is ook waar.
Als je af en toe eens bij gelegenheid de buurt laat meegenieten van het zoveelste letchon pig dan zullen ze u heel graag in hun omgeving hebben.
Maak vooral veel vrienden door je helemaal in vakantiesfeer op te stellen, steeds steeds opnieuw en maak je dus zelf populair.
Als ze u dan nog een kogel door de kop jaagen zou ik zeggen dat kan echt overal gebeuren en zal het niet zijn omdat je daar toevallig woonde of was.
Kijk maar naar wat 25 jaar geleden in Aalst gebeurde in de Delhaize door de Bende van Nijvel.
Onschuldige familie uitgemoord uitgenomen de zoon die het nog kan navertellen maar gans zijn leven tot nu getromatiseert is, in het totaal 8 mensen koelbloedig afgemaakt toevallig op de verkeerde plaats op het verkeerde moment
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

callebaut

Citaat van: Johan En Elvie op vrijdag 18 juni 2010, 20:25:59
Wat kan er doen om daar zoveel mogelijk ingeburgert te geraken.
Als je daar dan bent mag je u niet afzonderen en naar alle feestjes gaan en steeds vriendelijk lachten haha..
Dan ben je al meer iemand van hen, hun levensstijl aannemen dus om het kort samen te vatten.
Ze weten natuurlijk dat je geld hebt en dat er enkele aasgieren naast jouw post zullen vatten is ook waar.
Als je af en toe eens bij gelegenheid de buurt laat meegenieten van het zoveelste letchon pig dan zullen ze u heel graag in hun omgeving hebben.
Maak vooral veel vrienden door je helemaal in vakantiesfeer op te stellen, steeds steeds opnieuw en maak je dus zelf populair.
Als ze u dan nog een kogel door de kop jaagen zou ik zeggen dat kan echt overal gebeuren en zal het niet zijn omdat je daar toevallig woonde of was.
Kijk maar naar wat 25 jaar geleden in Aalst gebeurde in de Delhaize door de Bende van Nijvel.
Onschuldige familie uitgemoord uitgenomen de zoon die het nog kan navertellen maar gans zijn leven tot nu getromatiseert is, in het totaal 8 mensen koelbloedig afgemaakt toevallig op de verkeerde plaats op het verkeerde moment


Het spijt mij Johan en Elvie , maar ik kan het helemaal niet eens zijn met uw bewoordingen , De grote fout naar mij bescheiden mening is als jezelf teveel populair laat opvallen door zoals je zelf zegt steeds in vakantiestemming te vertoeven  ( is niet hetzelfde als inburgeren ) zul je ook meer en meer jaloeze opwekken .Een kogel in uw hoofd is niet toevallig .... heeft altijd een reden  ( meestal jaloezie , afrekening , ..... )
Het lijkt erop dat U zichzelf opstelt als weldoener ... voor de ganse buurt af en toe ..... go ahead als je, jezelf er goed bij voelt ....
Mijn fout was , als ik left over had van het eten , gaf ik steeds de guard te eten die hier postvatte voor het gebouw waar ik verblijf .
Na een tijdje was dit zelfs niet genoeg meer volgens zijn ( pinoy ) opvattingen en verlangde steeds meer , wou niet enkel eten maar ook drinken erbij en water was zelfs al te min voor hem , met als gevolg , geen left overs meer .....en nu verkeert hij al 4 maanden in tampa toestand .
Hoe minder populair ( = geld uitgeven ) Uzelf opstelt , hoe meer U zult ingeburgerd raken , teveel geld uitgeven werkt gewoon averrechts
Maar ja wie ben ik ......  ( een kuripot die probeert om ingeburgerd te raken ) .......

Johan En Elvie

Citaat van: callebaut op zaterdag 19 juni 2010, 05:02:28
Citaat van: Johan En Elvie op vrijdag 18 juni 2010, 20:25:59
Wat kan er doen om daar zoveel mogelijk ingeburgert te geraken.
Als je daar dan bent mag je u niet afzonderen en naar alle feestjes gaan en steeds vriendelijk lachten haha..
Dan ben je al meer iemand van hen, hun levensstijl aannemen dus om het kort samen te vatten.
Ze weten natuurlijk dat je geld hebt en dat er enkele aasgieren naast jouw post zullen vatten is ook waar.
Als je af en toe eens bij gelegenheid de buurt laat meegenieten van het zoveelste letchon pig dan zullen ze u heel graag in hun omgeving hebben.
Maak vooral veel vrienden door je helemaal in vakantiesfeer op te stellen, steeds steeds opnieuw en maak je dus zelf populair.
Als ze u dan nog een kogel door de kop jaagen zou ik zeggen dat kan echt overal gebeuren en zal het niet zijn omdat je daar toevallig woonde of was.
Kijk maar naar wat 25 jaar geleden in Aalst gebeurde in de Delhaize door de Bende van Nijvel.
Onschuldige familie uitgemoord uitgenomen de zoon die het nog kan navertellen maar gans zijn leven tot nu getromatiseert is, in het totaal 8 mensen koelbloedig afgemaakt toevallig op de verkeerde plaats op het verkeerde moment


Het spijt mij Johan en Elvie , maar ik kan het helemaal niet eens zijn met uw bewoordingen , De grote fout naar mij bescheiden mening is als jezelf teveel populair laat opvallen door zoals je zelf zegt steeds in vakantiestemming te vertoeven  ( is niet hetzelfde als inburgeren ) zul je ook meer en meer jaloeze opwekken .Een kogel in uw hoofd is niet toevallig .... heeft altijd een reden  ( meestal jaloezie , afrekening , ..... )
Het lijkt erop dat U zichzelf opstelt als weldoener ... voor de ganse buurt af en toe ..... go ahead als je, jezelf er goed bij voelt ....
Mijn fout was , als ik left over had van het eten , gaf ik steeds de guard te eten die hier postvatte voor het gebouw waar ik verblijf .
Na een tijdje was dit zelfs niet genoeg meer volgens zijn ( pinoy ) opvattingen en verlangde steeds meer , wou niet enkel eten maar ook drinken erbij en water was zelfs al te min voor hem , met als gevolg , geen left overs meer .....en nu verkeert hij al 4 maanden in tampa toestand .
Hoe minder populair ( = geld uitgeven ) Uzelf opstelt , hoe meer U zult ingeburgerd raken , teveel geld uitgeven werkt gewoon averrechts
Maar ja wie ben ik ......  ( een kuripot die probeert om ingeburgerd te raken ) .......

Als je het zo bekijkt heb je ook gelijk maar wat moet je doen.
Met je kapitaal achter 4 muren kruipen en argwaan wekken bij de buren of gewoon doen zoals zij doen.
Ik stel me daar niet op als weldoener voor de buurt dat is inderdaat verkeerd, maar iets meezingen met de caraoke of wat plezier met de mensen maken zou ik niet als weldoener bestempelen.
Je weet toch ook dat als je daar bent een een familielid verjaard dat ze een letchon verwachten de normaalste zaak van de Wereld daar.
Je moet niet afkomen daar dat u familie het u niet kan veroorloven hé.
Nog een voorbeeltje, het dak van het huis van haar moeder lekte en de ganse buurt vroeg zich luidop af hoe het toch komt dat ze dat niet herstelde, ik was er toch en haar dochter leefde met mij in België dus dat dat moest gerepareerd worden hé, zo zien ze dat daar.
Ze stelden zelf voor om er meteen nog een verdieping op te plaatsen, de buren hé niet mijn familie.
Zo denken ze daar over ons.
Uiteindelijk is het dat in herstelling maar zeker geen 2de verdiep, je moet ook niet aan alles toegeven hé en zeker niet wat de buren denken.
Maar dat we graag hebben dat het niet binnen regent daar is ook normaal.
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

callebaut

Hehehe Johan en Elvie ....doe gewoon waar je , je goed bij voelt  , de normaalste zaak als iemand verjaart is spaghetti ( een lechon is voor méér belangerijke zaken ) maarja als er een witneus in de familie is ....?????? En laat ze denken wat ze willen , het zal noooooooit goed genoeg zijn ....op lange termijn ..... Men kan daar zelf zo ver in gaan als men wilt , regent het binnen  ( dak herstellen ) , hebben ze geen vervoermiddel  ( auto kopen ....? )
Je zegt zelf naar alle feesten gaan .... ze zullen je graag zien komen , als jij er aankomt is het al feest voor hun ( witneus heeft toch geld genoeg zoals jezelf aangeeft ) Ik zeg niet dat je niet kan deelnemen aan hun activiteiten , alleen zeg ik ..... hou je profile low ...zoals het al meer dan eens is gezegd
Als ik zou moeten doen wat een ander denkt dat ik kan doen .... kom ik met 10 bankrekeningen nog niet toe .....
Een ander ( niet familielid )  kan nooit Uw Budget beheren .....

Pjottr

Ik kom hier nu 15 jaar woon hier ook permanent in Bicol. Gevaarlijk?? Tja en neen. Er is niets van te zeggen. Ik onderschrijf de low profile stelling van anderen maar soms ontkom je daar gewoon niet aan.Er treden altijd situaties op waardoor je even niet low profile kunt zijn.
Ik heb in al die jaren op het persoonlijke vlak nooit een probleem gehad. Respecteer arm en rijk jong en oud. Handel daar ook naar. Behoud daarbij wel mijn eigen waarde als mens. Ik ben diegene die zich hier moet aanpassen,niet zij. Als ik dat niet zou willen/kunnen moet je hier gewoon niet zijn.
Mensen zijn de zelfde als de rest van de wereld,met gevoel en daar heb je simpelweg rekening mee te houden.
Soms is het beter slikken en zwijgen hoe moeilijk dat ook is.Arrogantie tonen is aanzet tot haat. De Filipino en na zijn zeer gehecht aan hun gevoel voor eigenwaarde en respect. Dat speelt hier naar het lijkt een heel belangrijke rol.Stap je op hun hart dan kun je er op wachten.!!!
Je hoeft niet alles te slikken. Heb ook wel eens aangifte gedaan,maar wel na een zeer zorgvuldige overweging van de situatie en de mogelijke repercussies die ik kon verwachten.
Het is een spel en de spelregels zijn hier anders als in EU Als je de spelregels leert en er naar handelt is het leven hier net zo gevaarlijk als in menige stad in EU of Us waar ze je ook voor een $ voor je kop schieten.
Ga nooit alleen savonds weg. Als je met de auto gaat,neem iemand mee. Als er zich een ongeval voor zou doen en jij bent een witneus loop je de kans gepakt te worden om geld. heb je iemand bij die de taal spreekt kan een hoop ellende voorkomen.
Kortom Na 15 jaar heb ik het spel geleerd. Ben ik nu een expert? Neen!!! De spelregels veranderen het land verandert, de mensen veranderen.Dus als je denkt dat je het wel weet is dat je grootste valkuil."
Het is wel een moeilijk land.Maar dat is een ander topic denk ik.
Gr
Pjottr...........
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

ganda


Een vriend is momenteel voor de eerste keer op de Filipijnen. Hij is er net een week en is het slachtoffer geworden van een verkeersongeval. Hij had voor 5 dagen een auto gehuurd en op de derde dag was het bingo.Een vrachtwagen heeft hem van de weg gemaaid, de wet van de sterkste is hier toegepast geworden. Hij is er met de schrik en een gat in zijn portemmonai van af gekomen. Verkeersregels kennen ze er niet en bij een ongeval ben je als witneus in 95% van de gevallen de pineut. Hij kruipt in geen geval meer achter het stuur op de Filipijnen, dat is iets waar hij 100% zeker van is.
Door die nare ervaring is hij ook van gedachten verandert over die o zo vriendelijke pinos, hij heeft ze langs de andere zijde leren kennen zegt hij.
Zo zie je maar.


Fail_over

Citaat van: ganda op zaterdag 19 juni 2010, 17:26:41
Hij kruipt in geen geval meer achter het stuur op de Filipijnen, dat is iets waar hij 100% zeker van is.

Die mening had ik al na de eerste kilometer in de taxi, bij mijn eerste bezoek. Never te nooit niet. Niet in Manila, en niet in de provincie.

In de provincie rijdt ik wel onze motor, maar dan alleen overdag. s'nachts liggen er mij teveel honden en andere dingen op de onverlichte weg.
Bovendien is het onzin om zelf te gaan rijden op vakantie daar. :weetikniet:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

joselito

Ik heb 2 maanden rond gereden op een motor in Manilla en omstreken en ontspannend is het niet. Hier in België ga je een beetje motorrijden om te relaxen maar dat is daar niet het geval. En een paar maal ben ik er goed mee geweest dat ik in mijn jeugd nog aan motorcross gedaan heb.
Volgens mij beliegen degenen die daar wonen en zeggen dat het daar veiliger is zichzelf een beetje.
Je hebt daar ook zaken die je hier niet hebt en die het leven daar aangenaam maken. Maar je moet altijd op je hoede zijn in tegenstelling tot hier. Ik ben er nu 4 keer geweest en alleen de laatste keer ben ik niet bestolen.
Misschien ben ik naïef, maar dan  ben ik dat in België ook en ik ben hier nog nooit bestolen.
De eerste keer was in een hotel in Baguio City waar ik mijn geld in de kluis achterliet. Gelukkig was enkel een deel gestolen en niet alles. De tweede maal was het met geld wisselen in Manilla. Terwijl ik er op stond te kijken en ze stonden te tellen,stolen ze het geld van mij. Dat was niet gewoon op straat, maar in een gebouw, gewoon het bewijs dat ze daar met alles wegkomen.
De derde maal was met het huren van een motor in Cebu. Achteraf beweerden ze dat er iets aan  de motor scheelde en dat ik meer moest betalen.
Dan heb ik ook nog eens zakkenrollers meegemaakt in een jeepney. Ze hebben deze heuptasjes en van onderuit deze tasjes proberen ze je te bestelen. Gelukkig herkende mijn vriendin dit soort  mensen en maakte een foto van mij (en hen ook ) In geen tijd waren ze verdwenen.
En een keer iemand in Cebu city, die zijn gezicht volledig bedekt had en tegen me zei:'' give me money or boom boom. Gelukkig of niet, ik stond naast  een de guard van een winkel.
En ik vertelde de man dat ik niet praatte met mensen waarvan ik het gezicht niet zie. Na enige twijfel toonde hij zijn gezicht en ik zei hem:' Now you  fuck off'' en na enige aarzeling  verdween hij.
Maar achteraf vertelde ik dit tegen mijn vriendin en ze tilde er niet licht aan.
Dan denk je:'' Hoe ver ben ik dan van neergeschoten te worden op zo een moment? ''
De Filippijnen hebben mooie dingen ( and they walk around) maar veiliger is het daar zeker niet, dat is mijn gedacht



ganda

Citaat van: joselito op zaterdag 19 juni 2010, 19:57:00


Dan heb ik ook nog eens zakkenrollers meegemaakt in een jeepney. Ze hebben deze heuptasjes en van onderuit deze tasjes proberen ze je te bestelen. Gelukkig herkende mijn vriendin dit soort  mensen en maakte een foto van mij (en hen ook ) In geen tijd waren ze verdwenen.



Het zakkenrollen in een jeepney heeft mijn asawa in Manila mogen ondervinden. Gevoeld heeft ze niks maar toen we uitstapten zag ik een scheur in haar nylon regenvestje. Ter hoogte van de linkerzak hadden ze een snee met een scherpe cutter gemaakt en haar portemonnai met klein geld was foetsie. Om zoiets te flikken zonder dat het slachtoffer ook maar iets voelt moet het wel een proffesional geweest zijn.


Luc

Bij een kennis van mij die in Cebu woont is verleden maand ingebroken in zijn huis terwijl ze voor 3 weken in België waren. Alles was niet te zwaar en te heet was hebben ze meegenomen. Voor een geschatte waarde van 10000â,¬ gestolen. De politie trekt zijn schouders op en de buren durven niet meer vertellen dan dat ze "iets" hebben gehoord. Als je weet dat ze in een straat wonen waar nauwelijks verkeer is...
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.