Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Is de Filippijnen veilig voor buitenlanders?

Gestart door Rich, zondag 13 juni 2010, 17:19:42

Vorige topic - Volgende topic

Digos

LIVE ONCE - LIVE IT

Luc

Ik herinner mij nu nog iets wat in het huis is gebeurd waar we zelf verbleven verleden jaar. Er kwamen 2 werklui een vliegenscherm plaatsen. Op dat moment was er ook een andere klusjesman met iets bezig. Weet niet meer wat. Toen die 2 gasten weg waren was de zak met al het gerief van de klusjesman  :benweg:

Een ramp voor die kerel want zonder gerief geen inkomen.


Een paar maanden daarvoor reed in Ormoc een Belg met zijn vriendin met de bromfiets. Ze werden door 2 Filipinos met een bromfiets omver gereden. Die 2 meteen terug op de bromfiets en  :benweg:
gelukkig hadden ze niet meer dan wat builen en blutsen.

Ongeveer dezelfde tijd hadden ze bij een Amerikaan de laptop gestolen via het keukenraam.

2 andere buitenlanders waren een hoop geld kwijt door het faillisement van een bank in Ormoc verleden jaar. 1 was 8 miljoen pesos kwijt, de andere nog meer. Hij wou het juiste bedrag niet vertellen.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Rich

Rich de Nederbelg.

Pjottr

Al bovengenoemde zaken maken de Fils tot een moeilijke maatschappij. Mijns inziens is het niks gevaarlijker dan elders maar wel heel moeilijk.
Ik vind wel dat je zaken moet kunnen relativeren. Hier wonen 90 Milj Filipinos en zoals Boomerang eerder zei als je alleen maar de negatieve berichten
hoort dan wordt je perceptie algauw negatief beinvloed en is het een gevaarlijk land. Balanceer nu een het aantal criminele activiteiten (ook de verborgen criminaliteit mee wegen)  met het totaal aantal inwoners, dan valt het mi nog wel mee
In Ned of Belgie is het niks anders. Wij moeten de criminaliteit afwegen op 14 0f 15 milj mensen en wat zeggen wij dan enthousiast... " Ned is een veilig land vergeleken met andere landen.
Mijn advies is helaas in tegenstelling met wat Johan zegt: Bemoei je nergens mee wees niet te enthousiast of te spontaan. Hou je op de vlakte.
Hier wordt dat vaak anders uitgelegd als dat jij beoogt. Denk nu echt niet dat ze je zullen verdedigen omdat jij zo een geweldige en populaire man bent.
Geef ze lechion en drank en ze zijn je beste vriend. Als je ze nodig hebt zijn ze heus niet thuis voor je.
Dit zie ik al in fam verband. Je helpt ze met werk en ziekenhuizen medicijnen geld enz enz. Edoch du moment je er mee stopt en je hebt zelf hulp nodig
laten ze je zakken als een baksteen. Zie ook andere topics hierover
Dit is mijn 15 jaar ervaring hier. Kan ik er mee leven? en ben ik happy hier? Zeker te weten. Dat komt omdat ik volkomen mijn eigen weg ga en zelf bepaal wat ik wil en doe.Respecteer ieder,glimlach netjes terug als er vriendelijk gelachen wordt naar je en vervolg vervolgens je weg.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

gosternokke

@ ptjottr, ik denkt dat het vaak niet is dat je Filippijse familie je niet wil helpen,als je zelf in de problemen zit, maar dat gewoon niet kan.  Ik zal je een voorbeeld geven : Mijn schoonouders zijn beiden oud ,dus geef ik ze maandelijks 100 euro om te leven.  Daar kan ik toch met de beste wil van de wereld geen hulp van verwachten als ik zelf in de problemen zit. Of neem mijn zwager van 28 jaar, gehuwd en 2 kleine kinderen, werkt als waterdiliveryboy  en heeft een salaris van 150 peso per dag. Nou en zo kan ik nog wel even door gaan. Ze hebben allemaal een inkomen, te weinig om van te leven ,te veel om van dood te gaan. Dus hulp van famalie  is uitgesloten niet omdat men niet wil, maar gewoon niet kan.

O.B.Bommel

Citaat van: gosternokke op zondag 20 juni 2010, 07:54:07
Dus hulp van famalie is uitgesloten niet omdat men niet wil, maar gewoon niet kan.
Hier ondersteun ik Pjottr even door te zeggen dat zij het ook niet zullen doen als ze het wel kunnen. Als buitenlander heb je nu eenmaal het etiket dat je geld hebt dus als je zegt dat je het nodig hebt wordt je niet geloofd of serieus genomen. Wat dat betreft eenrichtingsverkeer. Zodra ik maar even voorbij broers en zusters ga ben je financieel vogelvrij. Er zijn rijke nichten en neven die heus niet de beurs voor jou trekken want je bent een buitenlander. Het is zelfs sterker: De status die je vrouw krijgt door de buitenlander met geld kan zich in problemen ook tegen haar keren, in ieder geval zolang de buitenlander nog leeft. Ik vraag mij sterk af of jullie echtgenotes zich dat realiseren, die van mij in ieder geval onvoldoende. Niet-materieel zullen ze je wel helpen, maar op HUN manier.

Citaat van: pjottr op zondag 20 juni 2010, 07:08:34
Kan ik er mee leven? en ben ik happy hier? Zeker te weten. Dat komt omdat ik volkomen mijn eigen weg ga en zelf bepaal wat ik wil en doe.Respecteer ieder,glimlach netjes terug als er vriendelijk gelachen wordt naar je en vervolg vervolgens je weg.
Inderdaad en ook deze is juist:

Bemoei je nergens mee wees niet te enthousiast of te spontaan. Hou je op de vlakte.
Hier wordt dat vaak anders uitgelegd als dat jij beoogt. Denk nu echt niet dat ze je zullen verdedigen omdat jij zo een geweldige en populaire man bent.
Geef ze lechion en drank en ze zijn je beste vriend. Als je ze nodig hebt zijn ze heus niet thuis voor je.


Ik sponsor de buurt-basketbalclub met shirtjes en soms een borrelavond and that's it. Een paar 100 her en der als er iemand in de buurt naar een ziekenhuis moet als ze niet elke week komen is ook ok, maar dan is het eind ook wel in zicht.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Filipijnen zijn minder veilig omdat de omstandigheden anders zijn. Corruptie, huidskleur, taal, nationaliteit het zijn allemaal "gevaren" als je niet oplet. Wrong time wrong place komt dus vaker voor, you are always in the picture. Geld is een van de medicijnen die je tegen die fenomenen nodig hebt, dus zorg altijd dat je EHBO-kist gevuld is. Je moet gewoon beter nadenken in wat je doet.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Pjottr

Met helpen besef ik dat ze het vaak niet kunnen. Dat is juist maar inderdaad ook al is er geld dan nog zijn ze niet thuus.
Mijn schoonfam is van arme afkomst en kunnen mij ingeval van niet helpen met financiele middelen.Maar helpen kan ook op een andere manier zoals: Emotioneel. Laten merken dat ze je ondanks hun armoede ondersteunen en doen wat in hun vermogen ligt om iets voor je te kunnen betekenen.
Ik heb een aantal jaren terug een motor ongeluk gehad. Ziekenhuis gelegen en aldat soort zaken. Raad eens wie van de fam ik heb gezien???
De kidds van mijn vrouw en toen hield het op. Terwijl ik de hele fam al die jaren gesteund hebt er voor ze was.
Dat was voor mij het toppunt van frustratie en een kentering in mijn denken richting helpen omdat het zo zielig is omdat ze geen geld hebben.
Geen geld??? Jammer dan Vanaf heden ben ik dus niet meer thuis.
Nu moet ik eerlijk zeggen, dat mijn schoonmoeder haar excuses heeft gemaakt en het vreselijk vond dat ze zich toen niet heeft laten zien.
Ik ben een vrij simpel mens en vergevingsgezind dus dat kwam wel goed. Echter; Ik ben niet meer zo genereus als toen.
In dat geval heb ik die spelregel geleerd.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

boomerang

Citaat van: pjottr op zondag 20 juni 2010, 07:08:34
Al bovengenoemde zaken maken de Fils tot een moeilijke maatschappij. Mijns inziens is het niks gevaarlijker dan elders maar wel heel moeilijk.
Ik vind wel dat je zaken moet kunnen relativeren. Hier wonen 90 Milj Filipinos en zoals Boomerang eerder zei als je alleen maar de negatieve berichten
hoort dan wordt je perceptie algauw negatief beinvloed en is het een gevaarlijk land. Balanceer nu een het aantal criminele activiteiten (ook de verborgen criminaliteit mee wegen)  met het totaal aantal inwoners, dan valt het mi nog wel mee
In Ned of Belgie is het niks anders. Wij moeten de criminaliteit afwegen op 14 0f 15 milj mensen en wat zeggen wij dan enthousiast... " Ned is een veilig land vergeleken met andere landen.
Mijn advies is helaas in tegenstelling met wat Johan zegt: Bemoei je nergens mee wees niet te enthousiast of te spontaan. Hou je op de vlakte.
Hier wordt dat vaak anders uitgelegd als dat jij beoogt. Denk nu echt niet dat ze je zullen verdedigen omdat jij zo een geweldige en populaire man bent.
Geef ze lechion en drank en ze zijn je beste vriend. Als je ze nodig hebt zijn ze heus niet thuis voor je.
Dit zie ik al in fam verband. Je helpt ze met werk en ziekenhuizen medicijnen geld enz enz. Edoch du moment je er mee stopt en je hebt zelf hulp nodig
laten ze je zakken als een baksteen. Zie ook andere topics hierover
Dit is mijn 15 jaar ervaring hier. Kan ik er mee leven? en ben ik happy hier? Zeker te weten. Dat komt omdat ik volkomen mijn eigen weg ga en zelf bepaal wat ik wil en doe.Respecteer ieder,glimlach netjes terug als er vriendelijk gelachen wordt naar je en vervolg vervolgens je weg.



Perfect verwoord Pjottr, hou je eigen personaliteit en gedraag je zoals van een gast te verwachten valt  :thumb:
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

xav

als je verwacht van de schoonfamilie dat ze ergens bij springen met geld zal je idd van een kale reis terugkomen... maar van mijn schoonfamilie kan ik echt niet klagen als ik hun iets vraag om te doen, ook worden zij er niet beter van... daarin ben ik echt met mijn gat in de boter gevallen...

over de veiligheid... als je het zelf niet zoekt, dan zal je het zelf niet zo vlug vinden denk ik... een ongeluk kan je altijd tegenkomen, en misschien wat vlugger op de phils... maar als je s'nachts niet op pad gaat met de auto of bike dan bespaar je je al veel leed... in puerto princesa heb ik mij nog nooit onveilig gevoeld, en ik hou me ook zoveel mogelijk low profile... ik blijf vriendelijk met de mensen maar probeer zo weinig mogelijk met onbenden om te gaan...