Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Is de Filippijnen veilig voor buitenlanders?

Gestart door Rich, zondag 13 juni 2010, 17:19:42

Vorige topic - Volgende topic

Rich


Als ik de titel van mijn topic overdenk, dat is mijn antwoord, ja

Toch heb ik er een vraagteken achter gezet omdat ik hier dagelijks berichten lees over vooral buitenlanders die worden overvallen, gedood, en lastig gevallen. Ook vandaag weer.

Ik heb me altijd low-profile gedragen in de Filippijnen en op twee kleine voorvalletjes na, nooit last gehad van agressie of wat dan ook.
10 jaar geleden wandelde ik van Malate naar Makati zonder mij ooit onveilig gevoeld te hebben. Maar hoe is dat nu in 2010 ?
Nu ik plannen heb om in het land te gaan wonen baren de berichten die ik lees me toch wel zorgen moet ik zeggen.

Hoe veilig is het land voor jullie ? Dat zou ik graag weten, en is tevens nuttige informatie voor nieuwkomers hier op het forum.

Rich.
Rich de Nederbelg.

Fail_over

Ja zegt het zelf al: Low profile houden.

Als je de berichten goed leest, hebben al die gevallen te maken met zaken, handeltjes, of onvoorzichtig handelen. Je moet je niet mengen in lokale conflicten.

Je weet zelf wel waar je wel, en niet moet komen.

Is de Filippijnen veilig voor buitenlanders? JA!  :jajaja:

Je moet je wel van tevoren goed laten informeren. :hoedjeaf:

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

boomerang

Citaat van: Rich op zondag 13 juni 2010, 17:19:42

Als ik de titel van mijn topic overdenk, dat is mijn antwoord, ja

Toch heb ik er een vraagteken achter gezet omdat ik hier dagelijks berichten lees over vooral buitenlanders die worden overvallen, gedood, en lastig gevallen. Ook vandaag weer.

Ik heb me altijd low-profile gedragen in de Filippijnen en op twee kleine voorvalletjes na, nooit last gehad van agressie of wat dan ook.
10 jaar geleden wandelde ik van Malate naar Makati zonder mij ooit onveilig gevoeld te hebben. Maar hoe is dat nu in 2010 ?
Nu ik plannen heb om in het land te gaan wonen baren de berichten die ik lees me toch wel zorgen moet ik zeggen.

Hoe veilig is het land voor jullie ? Dat zou ik graag weten, en is tevens nuttige informatie voor nieuwkomers hier op het forum.

Rich.


Ik ben hier nu ruim 15 maanden waarvan de eerste drie maanden in Lapu Lapu (Mactan Island) en heb persoonlijk tot heden nog geen enkel spoor van agressie tegen buitenlanders vernomen behalve van wat ik hier dan ook in de nieuwsberichten lees.

Als je dan het aantal moorden en berovingen bekijkt op een bevolking van 90.000.000 ten opzichte van het aantal moorden bij ons in :nederlandsevlag: en :belgiesmiley: dan lijkt het mij hier absoluut niet onveiliger.

Je moet natuurlijk ook naar het motief van de moord kijken en dan zit daar vaak meer achter als uitsluitend beroving.
Bovendien lezen wij zo'n artikel als hoofdartikel op een forumsite op het internet en lezen het dus niet als een artikel wat een onderdeel van een volledige nieuwspagina is van een krant.

Zouden wij bijvoorbeeld uitsluitend de roof- en moord berichten uit onze westerse kranten hier op het forum publiceren dan krijg je ook de indruk dat onze westerse beschaving van roof en moord aan elkaar hangt.

Met de op handen zijnde bezuinigingen op uitkeringen en toegenomen werkeloosheid in onze thuislanden wordt het er ook niet veiliger op en is het vaak ook verstandig om een "low profile" te houden.

Als ik s'avonds laat nog een boodschapje moet doen dan is dat altijd in gezelschap van een van onze honden want daar zijn de Filippijnen als de dood voor, doch is in feite niet anders als in onze thuislanden.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

callebaut

ik zit hier nu ook ongeveer 7 maanden propper City Cebu  , wijken als Colon , Carbon market , ... worden mij afgeraden door de mijn Filipijnse vrienden .... veel snatchers en het zou zeer onveilig zijn .. ook de omgeving van E-mall .
Gewoon niet pronken met uw sieraden en geld ...is nergens goed voor .... maar dat hoef ik eigenlijk niet te zeggen .
Ik doe wekelijks mijn inkopen op Carbon Market ...één van de onveiligste plaatsen zoals men hier beweert ..... tot op heden heb ik nog niets ondervonden .
Ik ga natuurlijk overdag en niet s'avonds markt is open 24/24 uur 7/7 .
Als er iets te feesten valt , een fiesta , Xmass , een begrafenis , kortom waar meestal tanduay bij gemoeid is ; dan probeer ik daar uit de buurt te blijven
Low profile en dan nog ..... als ze echt iets van zin zijn ..... dan mag je wonen waar je wilt in de phills en zoveel body guards hebben ..... ze weten U te vinden .
Het meeste nieuws dat we lezen zijn meestal afrekeningen , prostitutiehandel , gokhandel , drughandel  , hier bestaat nog steeds bloedwraak ..... en ze hebben tijd zat om het juiste moment af te wachten .
Je kent het fenomeen tampa .... is niet enkel bij vrouwen waarneembaar ...... Phillipijnse mannen kunnen hier ook last van hebben ...
Dus laat ze gewoon doen in hun laten en het beste is ... bemoei je niet in conflicten tussen Pinoy's ... als buitenlander zul je meestal het onderspit moeten delven .

Phille

Ben nu 5 keer (sinds jan 2009) de filipijnen geweest en heb tot nu toe op geen enkel moment een gevoel van onveiligheid ervaren, maar zoals overal ter wereld moet je uit je doppen kijken; ik ga 's nachts ook niet in bepaalde buurten in Brussel rond lopen, denk aan schaarbeek of anderlecht of zo, dat is om problemen vragen; waar armoede heerst, is de kans op criminaliteit nu eenmaal groot. In manilla ga ik ook niet 's nachts wandelen, in Makati misschien nog net wel, maar in Quezon city al helemaal niet, waarom het opzoeken? Gewoon voorzichtig zijn en zoals men hier aangeeft ... Keep it low profile!

Amice

Ik woon nu 5 jaar in manila en heb zegge en schrijven 2x(en dan ook nog dezelfde) pickpockers meegemaakt waar het beide keren tot een poging beperkt bleef.
Daarnaast een behoorlijk aantal conflicten met taxidrivers, die graag n foreigner meenemen om hem te besodemieteren.

Ook ik leef low profile, echter na 5 jaar kennen ze je en weten ze donders goed wie je bent.
Dit heeft zowel voordelen als nadelen waarbij het nadeel vaak is dat zij weten wie jij bent maar jij niet weet wie dat zijn.Het gevaar schuilt erin of beter gezegd kan er in schuilen dat zij een oogje op je houden om de kans waar te nemen als die er is. Ook al leef je nog zo normaal,je bent een buitenlander en die zijn geld moet naar de filipino,goedschiks of kwaadschiks dat zal hun om het even zijn.

Edoch ben ik van mening dat men als buitenlander rekening moet houden dat je vroeg of laat problemen gaat krijgen,low profile of niet, je zult je toch moeten bewegen in de samenleving.


Is de Filippijnen veilig voor buitenlanders? niet onveiliger dan je thuisland
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Adriaan

#6
Zijn de Filippijnen onveilig voor buitenlanders? Ik heb er, alles bij elkaar, zo'n drieeneenhalf jaar (waarvan de laatste keer twee jaar aan een stuk) gewoond - en me daar nooit bepaald onveilig gevoeld. Maar ik ging 's avonds nooit uit - niet uit veiligheidsoverwegingen maar omdat ik op die tijd in de stad eenvoudig niets te zoeken had.

Ik woonde in Cebu waar je, als ik de verhalen uit Manila hoor, minder problemen hebt met taxichauffeurs dan in Manila. Ik heb (met een enkele dubieuze uitzondering) nooit ervaren dat men mij wilde beduvelen - wel dat ze ons niet mee wilden nemen omdat men ons woonoord (Consolacion) te ver achtte (de hoofdweg werd toen nog aangelegd). Zoals  Callebaut nu doet ben ik ook ettelijke malen overdag op de Carbon markt geweest en ik heb daar nooit problemen gehad. Een poging tot zakkenrollerij heb ik vlak bij Sanciangko (waar ik een tijdje een flat bewoonde) maar eenmaal meegemaakt en de betreffende would be zakkenroller deed dat zo onhandig dat ik zijn arm kon vastklemmen. Meteen kwam er een welgeklede persoon uit het publiek naar voren die me aanbood mee te gaan naar de politie als getuige. Ik wimpelde dat toen meteen af omdat ik geen sores wilde hebben over die zaak (achteraf denk ik dat hij mogelijkerwijze bij het e.e.a. betrokken was en dat men mij naar een veiliger plek wilde laveren om de zaak nog eens dunnetjes over te doen).

Wat ik eigenlijk veel meer vrees daar is betrokken te raken bij een rechtszaak of gedonder te krijgen met de politie want ik vertrouw noch de rechtsbedeling noch de daar zeer onheilige Hermandad. Mijn gevoel is laat het daar niet op aan komen. Ik had eens een aanrijding in Cebu en mijn chauffeur was er van overtuigd dat, zelfs bij de vage verkeersregels daar, de andere partij schuld had. Maar ik liet het maar gaan.

Wel moet ik zeggen dat ik bij een conflict met de buren gebruik kon maken van het kosteloze barangaygerecht (de eerste stap op weg naar een werkelijke rechtszaak) en dat heeft toen voor ons heel goed gefunctioneerd. Met die buren hebben we trouwens nu vrede.

Adriaan

Nog even deze aanvulling uit andere hoek. Ik las vandaag het volgende op het blog van Rusty Ferguson, een Amerikaan die sinds tweeeneenhalf jaar in het Noorden van Cebu eiland (Bogo) woont. Hij bespreekt het gedonder met electriciteitsstoringen en soms de moeilijkheden om zijn medicijnen daar regelmatig te krijgen maar zegt dan:

"Am I sorry I live in t he Philippines?  Heck No!  I could go back to the States any time I wished.   I don't wish.  If not for these shortages, life here would be better.  There is also some other shortages.   There's a shortage of crime.  That's the first thing to come to mind.  Yes, I know there is crime here.  I don't feel the need to carry a firearm here.  In my home town, I don't consider that to be an option.  Instead, in Memphis, Tn. or Jackson, Ms. I consider it a duty for law abiding citizens to arm themselves.  Violent crime is far less common in the Philippines than in those two places.  In Bogo City, violent crime is very low.

Deciding to live the expat life style and specifically to do in the Philippines was the right choice for me.  One thing there is ample supply of here is love.   I've been here around 2 and half years now and the more I learn about the Filipino, the more I like and respect them.  Anyone that does not respect the Filipino is either a fool or badly misinformed."

Goed dat te horen.

Robert

Heb in Manila 1 keer wat meegemaakt, wat zakkenrollers, gelukkig had ik dat in de gaten.
Je kan natuurlijk altijd een keer pech hebben, maar dat kan overal.
Het is denk ik onderhand gevaarlijker in een bus, toch een hoop ongelukken met die bussen.

opinie

Citaat van: Rich op vrijdag 18 juni 2010, 18:02:37
Citaat van: opinie op vrijdag 18 juni 2010, 17:57:17
Ik heb de indruk dat de laatste tijd bij overvallen en tassendiefstallen nogal snel een vuurwapen wordt getrokken.
Blijkbaar is de crisis er voor iets tussen? Behalve de wapenbranche want die doet gouden zaken.
Had en heb ook die indruk, vandaar mijn topic over veiligheid. Ben dus duidelijk niet de enige die er zo over denkt.

Zoals onlangs die Koreaan die zijn vrouw verdedigde toen haar handtas gestolen werd. Hij kreeg er de kogel voor.  :jajaja:

Moet je dan je helemaal laten plukken?
Als een armoezaaier over straat lopen en voor het donker weer thuis?
Een bewaker inhuren, dan is de vraag of niet net hij je overhoop knalt. Zie de bankoverval waarbij iedereen van het personeel en bewakers werd afgeslacht. Het was de derde bewaker die het deed.
In Bohol werd een Duitser en zijn vrouw thuis vermoord. De maid werd enkel vastgebonden :denk:  :denk: Ja, haar vriendje maakte een cruciale fout.
Een andere duitser, die de gezegende leeftijd van 91 haalde en zijn vrouw overleefde, stond het volledige eigendomsgebruik van zijn schoonzus in de weg. Geen probleem dacht haar lesbische vriendin en ze vond een probleemoplosser.

Alleen je neus zal al een teken van rijkdom zijn. Denk er ook aan dat een maid alles hoort en ziet. Na een tijdje begrijpt ze veel beter dan je denkt wat je tegen elkaar zegt, waar alles ligt, enz.

Denk ook aan wat Neuteboom tegen zijn vrouw zegt als ze op vakantie vertekken: "De buren houden een oogje op het huis."
Zegt zijn vrouw: "DAT is nu juist het probleem!"
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus