Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Verkiezingen 13 juni 2010

Gestart door Phille, zondag 13 juni 2010, 23:26:06

Vorige topic - Volgende topic

Phille

Waarschijnlijk hebben velen onder ons de Federale verkiezingen vandaag op de voet gevolgd, ik in elk geval wel en ben toch wel positief gestemd met het resultaat.

NVA als de grote overwinnaar stemt mij in elk geval heel erg tevreden en dit niet omdat dit een splitsing van België tot gevolg zou hebben; men mag zeggen wat men wilt van Bart De Wever, de toekomst zal het natuurlijk moeten uitwijzen, maar ik heb den indruk dat het separatisme toch niet onmiddellijk zijn grootste doelstelling is, ik stel mij de vraag of het dat ooit wel geweest is.

Ik vind hem magistraal, in het debat vandaag heeft hij niet erg veel over zijn strategie prijs gegeven, maar tussen de lijnen ... denk ik dat het duidelijk is.  :thumb:

In tegenstelling tot de machtsgeile CD&V'ers, met name Leterme, die kost wat kost als enige doelstelling had om premier te worden, voert De Wever een andere strategie ... laat een Franstalige premier worden, Di Rupo dus, gezien de positie van PS in Wallonie de meest voor de hand liggende keuze  :jajaja:, door dit te doen krijgt men een veel groter draagvlak aan Franse kant om mee te werken aan de zo broodnodige staatshervorming; werd trouwens duidelijk aangehaald in de toespraak van Di Rupo  :jajaja:

NVA heeft als doelstelling het land uit de impasse te halen  :thumb: en is niet onmiddellijk bezig met het premierschap, als dit gemeend is en ik denk dat het zo is, dan kunnen we daar alleen maar oneindig veel respect voor hebben  :congratualtionsis0:

Ben heel erg benieuwd hoe dit verder gaat aflopen  :weetikniet:






Digos


In het verleden hebben andere partijen ook de verkiezingen ruim gewonnen, maar is er sindsdien iets veranderd?

Och.....ben ik vandaag toch vergeten te gaan stemmen zeker.

Zou het iets uitmaken als ik toch zou gegaan zijn?

:weetikniet:

Misschien kunnen we 13 juni 2011 al in onze agenda noteren voor nieuwe verkiezingen.

LIVE ONCE - LIVE IT

ganda

een gokje voor de regeringsamentelling: nva + cd&v + de spa

aan de franse kant: ps + mr + ecolo.

de premier wordt elio di rupo

als ze he zo spelen halen ze de noodzakelijke tweederde meerderheid voor de staatshervorming.

wz zullen zien in de komende dagen .

Rich

Citaat van: Digos op zondag 13 juni 2010, 23:44:45

In het verleden hebben andere partijen ook de verkiezingen ruim gewonnen, maar is er sindsdien iets veranderd?



Jazeker !......... Meer belastingen, Ze laten de boeven zo maar lopen, het rechtsysteem faalt aan alle kanten, de wegen worden enkel maar slechter, het pensioengeld is op, en de staatslieden worden steeds dikker van het vreten en zuipen voor niets...................maar dat is niet alleen hier zo hoor !
Rich de Nederbelg.

Phille

Waarschijnlijk aan vlaamse zijde in elk geval, komt dan overeen met de samenstelling van de vlaamse regering, op termijn een goeie zaak; maar eigelijk zou de cd&v moeten passen, helaas staat dat haaks op hun honger naar postjes ...

Fail_over

Ik heb geleerd om als gast in een ander land low profile te houden qua lokale aangelegenheden. Zo ook in deze.  :hoedjeaf:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

ganda

Citaat van: Digos op zondag 13 juni 2010, 23:44:45

In het verleden hebben andere partijen ook de verkiezingen ruim gewonnen, maar is er sindsdien iets veranderd?

Och.....ben ik vandaag toch vergeten te gaan stemmen zeker.

Zou het iets uitmaken als ik toch zou gegaan zijn?

:weetikniet:

Misschien kunnen we 13 juni 2011 al in onze agenda noteren voor nieuwe verkiezingen.



840.000 mensen zijn vergeten te stemmen, dat zijn er ongeveer 170.000 meer dan bij vorige verkiezingen.
402.000 mensen hebben blanco gestemd. Vorige verkiezing waren er 360.000 blanco's.

In totaal is dus 16% van de kiesplichtigen het beu om te moeten gaan kiezen.
Moest men het kiesrecht invoeren ipv de kiesplicht denk ik dat er nog veel meer mensen zouden thuis blijven.


Carpie

@Ganda,

Ik ben het niet zo zeker dat er zoveel minder zullen gaan stemmen hoor. Je kent de belg nu ook wel, veel bla bla maar als het er op aan komt gaan ze toch gaan.

Als ik overal rond mij hoor moest de NV-A nog een veel hogere score gehad hebben. Maar op het laatste moment moet er toch een andere beslissing genomen zijn in het kieshokje.

En nee, ik begeef mij niet in NV-A milieu hoor, ik kom gewoon heel veel mensen beroepsmatig tegen en daar was de tendens nagenoeg compleet eerder genoemde partij.

Nu goed, het is nu aan Bart om zijn beloften na te komen maar ik heb er eigenlijk wel een goed oog in.

We zien wel binnen enkele maanden  :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:

Greetz

Johan

Phille

CitaatMoest men het kiesrecht invoeren ipv de kiesplicht denk ik dat er nog veel meer mensen zouden thuis blijven.

Dat klopt helemaal, maar zij die dan zouden gaan stemmen brengen dan waarschijnlijk een weloverwogen stem uit, waar het vandaag iets is wat men "moet" en bijgevolg zijn er heel veel die er nog niet eens over nadenken; velen stemmen voor een bepaalde partij uit gewoonte, omdat ze het zo van thuis hebben mee gekregen en anderen brengen de zogenaamde 'foertstem' uit.

Waarschijnlijk zal NVA ook veel van die foertstemmen gekregen hebben, waar vroeger het VB die kreeg, heeft NVA die vandaag gekregen, met het grote voordeel dat het NVA niet in een cordon sanitair zit, er dus op zen minst iets met die stemmen gedaan zal worden; wat en hoe dat is afwachten, het is in elk geval al heel erg duidelijk dat de sfeer aan beide zijden van de taalgrens minder grimmig is dan in 2007, de wil om over een staatshervorming te willen praten is er duidelijk.

Dit zal zeker veel te maken hebben met de internationale druk, denk financiële wereld, het Europees voorzitterschap dat voor de deur staat en het voorbeeld van Griekenland, het wij/zij heeft nu een andere invulling gekregen, voorheen was wij (Vlamingen) tegen zij (Franstalige), nu is het ONS (België) tegen de dreiging van buitenaf, de doembeeld van Griekenland aan de Noordzee ... dankzij deze vele grotere dreigingen, welke ons allen aanbelangt, zorgen ervoor dat het grote struikelblok BHV opeens een bagatel wordt.

Ik kan het natuurlijk verkeerd zien, maar de sfeer, één dag na de verkiezingen, is al een wereld van verschil met hoe het was de laatste jaren.

Misschien ben ik te optimistisch,  :weetikniet:, de tijd zal het ons vertellen!  :jajaja:

Fail_over

Opvallend is wel, dat zowel België als Nederland een ruk naar rechts doet.

Ik heb het idee dat de veranderde stemmers verandering wil, maar niet de consequenties van hun daden kunnen overzien.

Afgelopen jaren zijn de socialen aan de macht geweest. We willen dus niet meer sociaal zijn.  :weetikniet:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......