Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Begrijpen wie begrijpen kan ............

Gestart door stip66, woensdag 16 juni 2010, 20:12:45

Vorige topic - Volgende topic

stip66

Begrijpen wie begrijpen kan.......

Mijn vrouw is op 14 juni aangekomen in Antwerpen.

Vandaag naar het districtshuis (gemeentehuis) in de Lange Gasthuisstraat te Antwerpen om haar in te schrijven in het bevolkingsregister van Antwerpen.
Wat mij daar is overkomen kon niet in dit apeland dacht ik.

Om 10H00 vertrokken ( a pied beiden met wandelschoenen ..... )

Na braaf aanschuiven aan het loket zei ik dat het een inschrijving van mijn vrouw betrof.

Bediende: Proficiat, is het een Belgische ?
Ik: Neen, is dat belangrijk ?
Bediende: Uit welk land komt ze ?
Ik: Ze is maandag aangekomen uit de Filippijnen
Bediende: Daar getrouwd ?
Ik: Jaja, 8 maanden geleden    :happy:
Bediende: Vul dit inlichtingenblad in, opsturen en binnen een 12 tal weken krijg je een brief voor een afspraak met DVZ.
Ik: uuuuuhhhhhhhh   :confused2:
Bediende: Is de procedure.......
Ik: Excuseer, kan het niet sneller ? Mijn vrouw begint maandag te werken en zonder rijksregisternummer en SIS kaart is dit niet mogelijk. Ziet U... ze kan maandag om 7 uur ingeschreven beginnen te werken tot 13 uur, in de namiddag wil ze naar de Nederlandse les gaan. Het gaat hier om een baan bij Start People Interim. Na 6 maanden maakt ze een prima kans om in vast dienstverband te beginnen.
Bediende: Sorry, procedure is procedure.....
Ik: Kan ik even met iemand praten die Nederlands verstaat ?
Bediende: uuuuuuhhhhhh   :confused2:
Ik: Mijn echtgenote is 3 dagen in België, ik ben fier op haar dat ze zich al zo goed thuis voelt, ze had al werk nog vooooooooooor ze naar hier kwam, ze is zinnes om vanaf volgende week, op vrijwillige basis elke dag naar de Nederlandse les te gaan, u neemt haar optimisme allemaal af op 1 seconde door uw kutprocedure en toch wordt ze niet boos. Uwe baas ( Patrick Janssens ) heeft het over inburgeringprobleem in zijn stad. Wel MADAM, mijn vrouw verdiend gigantische affiches op alle plaatsen in België, met een standbeeld, in de Grote Vandaele, achter het woord inburgering zou haar foto moeten staan !!!!!!!!!! En achter het woord " DEBIEL " hoort jouw foto !
Bediende: Volgende..........


15H00
Dan naar het Interim-kantoor, ik dacht dat men daar meer ervaring zou hebben met dit soort van gevallen.
Weer aanschuiven......

De ganse uitleg gedaan aan de bediende die het ganse verhaal nog nooit eerder had gehoord. Niet van de wachttijd van inschrijving in het bevolkingsregister, maar een immigrant die uit eigen beweging, na 3 dagen haar kwam laten registreren met de melding dat ze werk had ( 7 uur per dag ) via Start People. Omdat ze in haar 20 jarige carrière al dacht dat ze alles al had meegemaakt van miserie met " hun " uitzendkrachten, maar DIT een unicum was, besloot ze rond te bellen, naar RVA, naar districthuis, naar VDAB,........ niks aan te doen.
Uiteindelijk dacht ik aan de infobrochure, die ik had meegekregen van het mormel die ons te woord stond in het gemeentehuis.

De tittel van de infobrochure luidt dan ook optimistisch " Nieuw in België ? Het Centraal loket is er voor U ! "

Daar stond ook een telefoonnummer op gedrukt. Dus deze lieve dame haar laatste hoop gesteld op deze tip.

Na een 5 tal minuten notities nemen van de gesprekspartner, krijgen we meer uitleg, maar werken vanaf maandag zou uiteindelijk toch een utopie zijn.

1. Inlichtingenblad invullen.
2. Naar de wijkagent gaan en hem laten vaststellen dat Virgie Stippelmans Villegas wel degelijk woont op mijn adres.
3. Bellen naar DVZ in A'pen, de situatie schetsen en een afspraak maken.
4. Alle documenten meenemen.

16H00

Van de Frankrijklei, terug helemaal naar de andere kant van 't stad, de Oudaan waar de wijkagent zijn kantoor heeft.

17H00

Aankomst bij het Politiekantoor. De wijkagent was er niet, pas maandag terug aanwezig, maar moest op stap de ganse week met deurwaarders.
Weer het ganse verhaal gedaan aan de vrouwelijke agente. Ook die haar mond viel open van verbazing, ik moest bijna vragen of ze niet beter even wou gaan zitten op een stoel. Mijnheer zei ze, wij hebben geen tijd voor grapjes of voor prioriteit met een flauw excuus om te worden ingeschreven in A'pen.
Ik besloot dan maar om haar wakker te schudden dat dit geen grap was en haar het eigen geschreven document van de bediende van het Interim-kantoor te tonen, samen met haar arbeidscontract, waar enkel nog een rijksregisternummer, SIS nummer en bankrekening moest ingevuld worden.

Haar collega werd er bij gehaald, dit hadden ze ook nog nooit meegemaakt, de 14de aankomen en op de 16de al een arbeidsovereenkomst.

Ook hier werden wij dan ook met alle plezier, met alle beschikbare middelen voort geholpen.

Morgen zou de collega van onze wijkagent contact met ons opnemen voor de nodige vaststellingen. Weliswaar zou dit ons waarschijnlijk niet veel verder helpen. De locale Politie MOET wachten op een officieel schrijven van het districtshuis ( 10 weken wachttijd ).

Maar ze zou zeker het verhaal doen aan de vervangende agent, misschien kan hij een eigenhandig geschreven vaststelling doen dat, met enige flexibiliteit, " zou kunnen " volstaan om als prioritair te worden behandeld.

Bij het buitengaan, met opzet de tram de andere richting genomen om ze een 40 tal minuten te laten zitten en uit te rusten. ( ik was er ook aan toe trouwens   )

19H00

Terug thuis en ik ben apetrots op haar, van 6 uur wakker deze morgen, om 10 uur vertrokken, de ganse dag stappen ( zonder trike ), om 14H00 ne chickenburger gegeten. Voor de rest de godganse dag rondgelopen zonder te slapen en om 19H00 ( 1 AM Phil time ) na amper 3 dagen terug thuis.

Andermaal heb ik haar verteld dat ik er geen probleem mee heb dat ze na haar fantastische prestatie even slaapt tot ik het avondeten klaar heb.
Toch wou ze nog bewijzen dat ze moediger is dan ik dacht. " Honey ", zei ze, " If you promesse to sleep early today, i stay awake "

Ik kon toch moeilijk lucifers onder haar oogleden gaan steken om deze fantastische vrouw wakker te houden ?

Nope, ik laat ze even slapen tot 21 uur, tegen dan heb ik het avondeten klaar en geniet ik weer van haar lieve, gemeende glimlach.

We wachten af tot morgen. Indien we niet worden geholpen, zitten we vrijdag noodgedwongen, omwille van een procedure regel, op het OCMW voor financiële steun om 's avonds op het journaal weer hetzelfde gezever te aanhoren op het journaal. " Vreemdelingen moeten zich aanpassen, integreren, Nederlands leren en werk zoeken, het OCMW heeft een gigantisch probleem.

Nog een wrange realiteit is dat mijn vrouw een ( bewezen ) nierpatiënt is. Om deze reden werd haar visum prioritair door DVZ te Brussel toegekend.
Moet ik haar nu gaan vertellen dat ze gedurende de volgende 3 maanden, omwille van " de procedure ", in het land waar ze alles voor heeft opgegeven, in het land waar ze al ruim een jaar naar uitzag om naartoe te komen alleen al omwille dat ik haar beloofd heb dat ik ervoor zou zorgen dat ze medisch gezien in de beste handen is, in het land dat ik haar voorgesteld heb dat haar definitief zou kunnen genezen van haar nier problemen, op voorwaarde dat ze zou werken en Nederlands leren....................... er zonder SIS kaart geen medische behandeling mogelijk is en dat ik gelogen heb ?

............. begrijpen wie begrijpen kan, ik alleszins niet    :negatief:

@ Micha & Dhen: Don't worry yet. Ik ben een vechter, ik geef deze niet veldslag op en ik haal alle mogelijke beschikbare wapens uit de kast. Ik ben ook op de hoogte van Dhen haar probleem. Deze mail zal ik trouwens ook naar alle nieuwsredacties en politici sturen.

Vandaar dat ik haar niet kon beloven dat ik vroeg zou gaan slapen.

:atyourservice:

 

Fail_over

Ja Stipp, een slag gewonnen, maar niet de oorlog.

Snappen doen we het niet, ze weten zelf niet eens de procedures.

How vol.  :thumb: Uiteindelijk zal het goedkomen.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

boldy

wat een gedoe allemaal hoop voor jullie dat het snel word geregeld, ik wens julie dan ook alle sterkte .

zeker volhouden en wat je al zei over naar het nieuws te brengen dat kan zomaar helpen als er aand8 aan word besteed
het leven is net een lul keihard en veel te kort

xav

ik hoop vanharte dat alles vlug goedkomt Stip... die 12 weken... is dat voor het onderzoek op schijnhuwelijk ofzo...? of gewoon de snelheid van de belgische amb(etan)tenaren...?

ganda

Echt klote, dat mogen we hier wel zeggen.
Hoe ziet dat inlichtingsblad eruit stip? Is het een 19Ter?




Rich

Onvoorstelbaar.........de wereld op zijn kop is dit............volhouden Peter  :thumb:
Rich de Nederbelg.

Baliw-katok

Altijd zo in dit land: werkers worden gestraft, profiteurs beloond. Schandalig.  Hou de moed erin en veel succes toegewenst !

Luc

Onderzoek gegrondheid door de DVZ

Tijdens deze onderzoeksperiode van maximum 15 maanden gaat de DVZ na of de aanvrager aan alle voorwaarden voor de gezinshereniging voldoet. De gemeente moet op het einde van de vierde maand een onderzoek van de samenwoonst laten uitvoeren en de resultaten van het onderzoek overmaken aan de Dienst Vreemdelingenzaken.

Wanneer een of beide van de partners afwezig zijn op het ogenblik van de woonstcontrole moet de wijkagent (en de DVZ) bijkomend onderzoek verrichten. Dit kan bestaan uit bvb. een buurtonderzoek, een onderzoek van de gezinswoning (indien een van de partners aanwezig is) of navraag bij de betrokkenen zelf eens ze wel bereikbaar zijn.

Bij een positieve beslissing van de DVZ, of wanneer geen enkele beslissing wordt betekend binnen de termijn, krijgt de vreemdeling een bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister (BIVR), geldig voor één jaar, onder de vorm van een elektronische A kaart. Het attest van immatriculatie wordt mogelijk verlengd tot de afgifte van dit bewijs.

http://www.vmc.be/vreemdelingenrecht/wegwijs.aspx?id=4727

Opgelet! Eens het gezinslid aankomt in België en zijn elektronische A kaart ontvangt, kan hij zich aansluiten bij een Belgische mutualiteit. Mogelijk vraagt de DVZ het bewijs van deze aansluiting om een vernieuwing te krijgen van de elektronische A kaart (deze kaart is maar 1 jaar geldig). De Raad voor Vreemdelingenbetwistingen oordeelde echter dat, eens een familielid toegelaten werd tot verblijf, de DVZ voor de vernieuwing van de verblijfskaart niet mag eisen dat het familielid met nieuwe documenten bewijst dat hij nog steeds voldoet aan de voorwaarden van zijn verblijf (RvV nr. 20.826).

http://www.vmc.be/vreemdelingenrecht/wegwijs.aspx?id=240



There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

stip66

Citaat van: Luc op woensdag 16 juni 2010, 22:37:24
Onderzoek gegrondheid door de DVZ

Tijdens deze onderzoeksperiode van maximum 15 maanden gaat de DVZ na of de aanvrager aan alle voorwaarden voor de gezinshereniging voldoet. De gemeente moet op het einde van de vierde maand een onderzoek van de samenwoonst laten uitvoeren en de resultaten van het onderzoek overmaken aan de Dienst Vreemdelingenzaken.

Wanneer een of beide van de partners afwezig zijn op het ogenblik van de woonstcontrole moet de wijkagent (en de DVZ) bijkomend onderzoek verrichten. Dit kan bestaan uit bvb. een buurtonderzoek, een onderzoek van de gezinswoning (indien een van de partners aanwezig is) of navraag bij de betrokkenen zelf eens ze wel bereikbaar zijn.

Bij een positieve beslissing van de DVZ, of wanneer geen enkele beslissing wordt betekend binnen de termijn, krijgt de vreemdeling een bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister (BIVR), geldig voor één jaar, onder de vorm van een elektronische A kaart. Het attest van immatriculatie wordt mogelijk verlengd tot de afgifte van dit bewijs.

http://www.vmc.be/vreemdelingenrecht/wegwijs.aspx?id=4727

Opgelet! Eens het gezinslid aankomt in België en zijn elektronische A kaart ontvangt, kan hij zich aansluiten bij een Belgische mutualiteit. Mogelijk vraagt de DVZ het bewijs van deze aansluiting om een vernieuwing te krijgen van de elektronische A kaart (deze kaart is maar 1 jaar geldig). De Raad voor Vreemdelingenbetwistingen oordeelde echter dat, eens een familielid toegelaten werd tot verblijf, de DVZ voor de vernieuwing van de verblijfskaart niet mag eisen dat het familielid met nieuwe documenten bewijst dat hij nog steeds voldoet aan de voorwaarden van zijn verblijf (RvV nr. 20.826).

http://www.vmc.be/vreemdelingenrecht/wegwijs.aspx?id=240





Jaja, luc, ik apprecieer je citaat, maar is er nu ECHT geen versnelde procedure mogelijk aan de hand van ( handgeschreven ) bewijsmateriaal  :ikkeniebegrijp:

Ik bedoel het goed en zij heeft tevens de beste intensies, en je wordt behandelt als een dakloze asielzoeker....

Zalig zijn de armen van geest......


Phille

Ik wil geen spelbreker zijn en ik begrijp de opgelopen frustratie, echter lijkt het mij enigzins aannemelijk dat vanuit het standpunt van de overheid er een controle dient uitgevoerd te worden.

Peter, ben je in al je enthousiasme misschien iets te hard van stapel gelopen en heb je geen rekening gehouden met de nodige procedures om hier iemand in te schrijven. Wanneer men verhuist dan moet de wijkagent dit ook komen vaststellen, lijkt mij logisch, en dit gebeurt ook ruime tijd na inschrijving bij de dienst bevolking van de desbetreffende gemeente of stad.

Als het voor een Belg al geruime tijd in beslag neemt dan ben ik nirt verrast dat het voor iemand vanuit het buitenland toch iets meer tijd gaat nodig hebben.

Ik heb het gevoel dat je verwachtingspatroon net iets te hoog ligt.

Ik zou er mij niet al te druk in maken en rustig de traagheid van onze administraties ondergaan.