cadeau geven aan ouders bruid bij huwelijksfeest

Gestart door PHwaarde, maandag 27 augustus 2012, 05:57:56

Vorige topic - Volgende topic

Phille

Citaat van: Rich op maandag 27 augustus 2012, 12:10:49
Alle gekheid op een stokje, maar voordat velen zich weeral bestolen gaan voelen toch even het volgende over traditie en cultuur in de Filippijnen. Vooralleer een oordeel te vellen toch beter om zich even te verdiepen in de traditie en de cultuur van het land  :jajaja:

Volgens mijn vrouw is het wel degelijk de gewoonte en traditie dat men de schoonouders "iets" geeft. Maar het is geenzins een verplichting en hangt ook allemaal af van het budget.

Tegenwoordig is het ook minder gebruikelijk, maar bij diverse "stammen" en nakomelingen van deze stammen is het nog regelmatig gebruikelijk om bijvoorbeeld geld, voeding, kleding of dergelijke te kopen als gift aan de familie. Ook bestaat er een soort van ruil van gifts. Het is vandaag de dag nog steeds gebruikelijk dat er bij bepaalde stammen en gelegenheden zoals bijvoorbeeld een wedding, dat er een varken, of caribou of ander vee wordt gegeven. Bij rijkere families bestaat het gebruik nog steeds dat er juwelen of dergelijk worden gegeven, of dat men het huis van de schoonouders helpt op te knappen. Maar elke gift of hulp wordt gewaardeerd.

Het is volgens mijn vrouw heden ten dagen minder gebruikelijk, maar hangt veel af van waar men afkomstig is.

http://www.chicanillasweddings.com/2012/06/pamamanhikan-a-filipino-wedding-tradition/


Ik ben benieuwd welk cadeau de betreffende dame zoal in gedachten heeft.

Er wordt wel vaker verteld dat dit of dat gebruikelijk is om de kosten te verantwoorden. Daar kunnen we allemaal wel over meespreken denk ik. Die westerling is toch rijk ... nietwaar misschien  :weetikniet:


Rich

Citaat van: Phille op maandag 27 augustus 2012, 12:39:36
Citaat van: Rich op maandag 27 augustus 2012, 12:10:49
Alle gekheid op een stokje, maar voordat velen zich weeral bestolen gaan voelen toch even het volgende over traditie en cultuur in de Filippijnen. Vooralleer een oordeel te vellen toch beter om zich even te verdiepen in de traditie en de cultuur van het land  :jajaja:

Volgens mijn vrouw is het wel degelijk de gewoonte en traditie dat men de schoonouders "iets" geeft. Maar het is geenzins een verplichting en hangt ook allemaal af van het budget.

Tegenwoordig is het ook minder gebruikelijk, maar bij diverse "stammen" en nakomelingen van deze stammen is het nog regelmatig gebruikelijk om bijvoorbeeld geld, voeding, kleding of dergelijke te kopen als gift aan de familie. Ook bestaat er een soort van ruil van gifts. Het is vandaag de dag nog steeds gebruikelijk dat er bij bepaalde stammen en gelegenheden zoals bijvoorbeeld een wedding, dat er een varken, of caribou of ander vee wordt gegeven. Bij rijkere families bestaat het gebruik nog steeds dat er juwelen of dergelijk worden gegeven, of dat men het huis van de schoonouders helpt op te knappen. Maar elke gift of hulp wordt gewaardeerd.

Het is volgens mijn vrouw heden ten dagen minder gebruikelijk, maar hangt veel af van waar men afkomstig is.

http://www.chicanillasweddings.com/2012/06/pamamanhikan-a-filipino-wedding-tradition/


Ik ben benieuwd welk cadeau de betreffende dame zoal in gedachten heeft.

Er wordt wel vaker verteld dat dit of dat gebruikelijk is om de kosten te verantwoorden. *Daar kunnen we allemaal wel over meespreken denk ik. Die westerling is toch rijk ... nietwaar misschien  :weetikniet:


*  Ik niet, ..vertel.
Rich de Nederbelg.

gosternokke

Citaat van: Pjottr op maandag 27 augustus 2012, 06:54:46
Dit was een traditie in de tijd dat de Filipijnen nog bewoond werden door de oorspronkelijke Filipino's (de Ita of Negrito's) Over de oudste geschiedenis van de Filippijnen is niet veel bekend, maar algemeen wordt aangenomen dat de negrito's de eerste bewoners van de Filippijnen zijn geweest. De voorouders van deze kleine donkere mensen zijn vermoedelijk tienduizenden jaren geleden via landbruggen vanuit Zuidoost-Azie naar de Filippijnen getrokken. De oudste fossiele mensenresten dateren van zo'n 30.000 jaar geleden, stenen voorwerpen dateren echter al van 150.000 jaar geleden.
Dus jouw vriendin heeft dan wel een heel lange traditie
Mijn vrouw vertelt mij dat het al heel lang geen gebruik meer is en dan heb ik het over de pre koloniale periode.vanaf 1521 toen de Portugese ontdekkingsreiziger Fernão Magalhães de Philippines bereikte op 16 maart 1521.
Kort gezegd het is een beetje onzin.



   Zeker op het platteland in de provincie in  :smiley-philippines: zullen velen hun dochter niet zomaar weggeven,zonder dat daar iets tegenover staat.

  Misschien dat wel wat welgestelde families en mensen met goed opleiding dit niet meer doen, maar bij arme laag opgeleide families  ,is het gewoon hun enige kans, het weggeven van hun dochter, om daar beter van te worden.
Tis dus in feite gewoon een soort van uithuwelijken .  U krijgt mijn dochter, wat krijgen wij ervoor terug ?
Die  gift kan van alles zijn, stukje grond, huisje, of als men al een redelijk huisje heeft het opknappen ervan,
  maar ook een broer of zus van de bruid die aan een goede baan of opeiding word geholpen bestaat tot de mogelijkheden.
Ligt er dus maar net aan waar men behoefte aan heeft.




josv

Citaat van: gosternokke op maandag 27 augustus 2012, 14:21:42
   Zeker op het platteland in de provincie in  :smiley-philippines: zullen velen hun dochter niet zomaar weggeven,zonder dat daar iets tegenover staat.


Dan wordt dit meestal gedaan met jonge meisjes en oudere mannen zoals in de geboorteplaats van mijn vrouw, binnen de tribe en woonomgeving. Haar halfbroer trouwde een meisje dat net haar 1ste menstuatie had. Ok, dat is de provincie nu eenmaal.

Maar ik denk niet dat PHwaarde op de rug van z'n karabouw de wildernis is ingetrokken om daar z'n bruid te vinden.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Herbie

Citaat van: josv op maandag 27 augustus 2012, 15:06:25
Citaat van: gosternokke op maandag 27 augustus 2012, 14:21:42
  Zeker op het platteland in de provincie in  :smiley-philippines: zullen velen hun dochter niet zomaar weggeven,zonder dat daar iets tegenover staat.


Dan wordt dit meestal gedaan met jonge meisjes en oudere mannen zoals in de geboorteplaats van mijn vrouw, binnen de tribe en woonomgeving. Haar halfbroer trouwde een meisje dat net haar 1ste menstuatie had. Ok, dat is de provincie nu eenmaal.

Maar ik denk niet dat PHwaarde op de rug van z'n karabouw de wildernis is ingetrokken om daar z'n bruid te vinden.

Was dat een priester of een pater of zo  :weetikniet: Of gewoon en Pedofiel  :denk:
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

huisman45

Citaat van: gosternokke op maandag 27 augustus 2012, 14:21:42
Citaat van: Pjottr op maandag 27 augustus 2012, 06:54:46
Dit was een traditie in de tijd dat de Filipijnen nog bewoond werden door de oorspronkelijke Filipino's (de Ita of Negrito's) Over de oudste geschiedenis van de Filippijnen is niet veel bekend, maar algemeen wordt aangenomen dat de negrito's de eerste bewoners van de Filippijnen zijn geweest. De voorouders van deze kleine donkere mensen zijn vermoedelijk tienduizenden jaren geleden via landbruggen vanuit Zuidoost-Azie naar de Filippijnen getrokken. De oudste fossiele mensenresten dateren van zo'n 30.000 jaar geleden, stenen voorwerpen dateren echter al van 150.000 jaar geleden.
Dus jouw vriendin heeft dan wel een heel lange traditie
Mijn vrouw vertelt mij dat het al heel lang geen gebruik meer is en dan heb ik het over de pre koloniale periode.vanaf 1521 toen de Portugese ontdekkingsreiziger Fernão Magalhães de Philippines bereikte op 16 maart 1521.
Kort gezegd het is een beetje onzin.



   Zeker op het platteland in de provincie in  :smiley-philippines: zullen velen hun dochter niet zomaar weggeven,zonder dat daar iets tegenover staat.

  Misschien dat wel wat welgestelde families en mensen met goed opleiding dit niet meer doen, maar bij arme laag opgeleide families  ,is het gewoon hun enige kans, het weggeven van hun dochter, om daar beter van te worden.
Tis dus in feite gewoon een soort van uithuwelijken .  U krijgt mijn dochter, wat krijgen wij ervoor terug ?
Die  gift kan van alles zijn, stukje grond, huisje, of als men al een redelijk huisje heeft het opknappen ervan,
  maar ook een broer of zus van de bruid die aan een goede baan of opeiding word geholpen bestaat tot de mogelijkheden.
Ligt er dus maar net aan waar men behoefte aan heeft.




Ik zou het even opnoemen wat ze terug krijgen,
een feest eten voor dagen en daarna nog een week aan de rappe,
veel hoofdpijn van de drank,
eindelijk een fatsoenlijk pak ,al is het voor een dag,of jurk,
de hele familie weer eens zien,
en als ze buiten de PH gaat mooi afscheid,
eindelijk geen 10 kleinkinderen voor te zorgen,
en we hebben weer een doel haar bellen voor geld,
nou als ze daar niet mee tevreden zijn gewoon teruggeven. :applaus: :lachen: :jajaja:
Hier adem ik vrij en ben gelukkig

josv

Citaat van: Herbie op maandag 27 augustus 2012, 23:08:08

Was dat een priester of een pater of zo  :weetikniet: Of gewoon en Pedofiel  :denk:

Mijn eerste idee was ook om er meteen de pnp op af te sturen. Maar ik denk dat je niet half weet hoe vaak dit soort dingen nog in die contreien gebeuren.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

gosternokke

Denk ik ook.     En hoe verder je in de rimboe  komt hoe vaker dit soort dingen gebeuren.   Ook wanneer een familie een grote schuld heeft bij een andere familie, word er soms toch wel een dochter aan opgeofferd.  Ja tklink vanuit  :eu: gezien heel raar maar het is vaak de enige manier om van een grote schuld af te komen voor die mensen.

PHwaarde

Mijn aanstaande is van CDO, zeker geen platteland. Haar ouders hebben een eigen huis (geen huur). Dat hadden ze al voor ik een relatie kreeg met hun dochter. Als ik zo het merendeel van de antwoorden lees, kan ik beter wat gezonde achterdocht bewaren. Ik zal het onderwerp eens voorzichtig aansnijden bij mevrouw.

gosternokke

  Zou ik doen ja  gewoon informeeren bij je aanstaande wat voor kado zij in gedachten heeft.   Best mogelijk dat het meer iets symbolisch heeft en niet iets is wat nou vreselijk duur is.
En  het is een heel gerust stellend te weten dat ze al een eigenhuis hebben, zullen ze dat wel niet gaan vragen  :lachen: