Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Eerste bezoek bij vriendin

Gestart door willem, donderdag 15 november 2012, 22:26:48

Vorige topic - Volgende topic

willem

Ik ga in december voor het eerst naar mijn vriendin en haar familie in Butuan City. Ik vroeg me af wat ik beter niet en beter wel kan doen als ik bij haar en haar familieleden over de vloer kom. Zijn er vewrder b.v. bepaalde gewoontes die wij in Nederland niet kennen of moet ik bepaalde Nederl;andse gewoontjes achterwege laten?
groet
Willem

Kano

Welkom op het forum Willem  :welcome:

Butuan is een wat grotere stad zodat ik  veronderstel dat jouw vriendin en familie wat moderner zijn dan de mensen die op het platteland wonen. Pas je gewoon aan, "go with the flow", zou ik zeggen.  Er zullen best bepaalde dingen zijn die zij en jij niet gewoon vinden maar met wederzijds begrip en acceptatie hoeft dat geen probleem te zijn. Praat erover met je vriendin en anderen maar doe dat niet op een confronterende manier, want men is wel wat gevoeliger  dan in Nederland.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Fail_over

Hallo Willem.
Als eerste welkom op het forum. Kijk eerste eens rustg rond. Zoek op onderwerpen en lees veel.
Vertel eens wie jij bent, leeftijd, enz. en hoe jullie elkaar ontmoet hebben.

verder is het advies om gewoon heel normaal te doen en alles op je af te laten komen, zonder overhaaste dingen te beslissen of doen. als het het eerste contact is zal een en ander wel vanzelf gaan

Hoe meer i.fo wij hebben, hoe beter advies we kunnen geven.

ho
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

vvjoris

 :welcome:

Eerste ontmoeting zal voor iedereen wel een beetje spannend zijn, was bij mij ook zo, maar als der 'click' er al is bij internet & telefooncontact zit het wel goed, vermoedelijk kan je wel 'starten', en dan komt het erop aan mekaar te leren kennen en te zien of het 'gaat' ... cultuurverschil is echt wel niet te onderschatten ...

Veel lezen, op het forum en elders, deelnemen aan discussies en discussies volgen, is al een goede voorbereiding ...
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Cosyns Guy

#4
Kan wel zeggen dat mijn eerste ontmoeting er eentje was met hindernissen.Aansluiting naar Davao gemist door een foutje in het laden bij de tussenstop in Milaan.Zag bij wijze van spreken mijn vliegtuig naar Davao in de wolken verdwijnen.Maar alles prima geregeld door Singapore Airlines,had bijna direct daarna een vlucht naar Manila,en van Manila na een tweetal uurtjes wachten naar Davao.Was wel beetje stressen,mijn vriendin toen kon ik langs geen wegen bereiken,gevolg dat ze wel mijn vliegtuig zag landen maar zonder mij dan .In Manila kon ik haar eindelijk bereiken,en het eerste was ze vroeg was wat ik in Manila deed.Ze dacht dat ik bij een andere vrouw was,wat ik wel kon begrijpen haar reactie.In haar kennissenkring was het al een paar keer voorgevallen dat de man nooit opdaagde en bij en andere vrouw was.
Enfin,ben dan met een uurtje of 6 vetraging in Davao aangekomen en hebben dan echt een goeie en leuke tijd gehad en zijn 3 maand daarna gehuwd.En heb het mij tot nog toe geen minuut beklaagd.Zal wel met mijn gat in de boter gevallen zijn zeker ?
En wat betreffende het cultuurverschil,wel dat is inderdaad dag en nacht verschil,zowel voor haar als voor ons.Maar persoonlijk denk ik als men openstaat voor andere culturen men al een heel eind ver komt.Tis geven en nemen,zowel de voor als nadelen.
En eerlijk,ik zou nooit willen dat ze haar cultuur opgeeft of zichzelf opoffert om toch maar de westerse te kunnen overnemen,wat niet uitsluit dat ze er wel enkele overneemt na een 4 tal jaar hier te leven.Kan van mijzelf zeggen dat ik er sommige van overneem ook,onder andere rijst eten,wat ik voordien dus nooit at of echt lekker vond.Het kan mooi zijn een huwelijk met een mix van twee culturen,kan natuurlijk ook dik tegenvallen maar dan is men misschien wel niet geschikt voor andere culturen ? Een kleine tip om je respect te tonen voor je vriendin haar ouders,neem hun hand en breng de bovenkant van hun hand naar je voorhoofd,dit is een teken van respect voor de ouderen en de ouders.

apollo

Hallo Willem

Welkom op het forum  :welcome:  Als je verschillende uren hebt achter je pc gezeten om het forum hier uit te pluizen dan zal je al heel wat beantwoord krijgen op eventuele vragen die bij je opkomen  :ikkeniebegrijp:

Ik zou je willen aanraden ,moest dit nog niet het geval zijn, af te spreken met je vriendin bij landing aan de luchthaven. Als je de eerste maal in Manila aankomt lijkt het op het eerste zicht heel rustig als je de luchthaven verlaat doch aan de overzijde van het tunneltje staat doorgaans een menigte te zwaaien met de armen :welcome:

De eerste maal toen ik er aan kwam kon mijn vriendin niet aanwezig zijn maar was haar broer met zijn vrouw er. Als je elkaar niet onmiddellijk in het oog krijgt kan dat wel even stressen zijn. Maar met een mobieltje bij de hand dat ook daar ontvangst heeft is dat zo geregeld.

In de steden gaat het er ook wel wat heftiger  :floet: aan toe dan op het platte land  :benweg:

Als jullie elkaar al enige tijd kennen via skype zal er al wel wat info zijn overgemaakt neem ik aan. Behandel de filipinas met zachtheid  :lachen: en stap mee in hun cultuur je moet daarom niet alles eten wat je voorgeschoteld krijgt  :happy2:.

Prettige reis en verblijf,

willem

Hallo allemaal voor jullie reacties.
Ik ben inmiddels een stap verder doordat ik in contact ben gekomen met een inwoner van Veendam (10 km van mijn woonplaats) die al bijna 20 jaar getrouwd is met een Filipijnse. We hebben veel zaken doorgenomen, zo bleek onder meer dat ik de binnenlandse vlucht van Manila naar Butuan te krap had geboekt. Volgens dit echtpaar ben je anderhalf uur nodig om van het vliegtuig met koffer en al door de douane te komen en is 2 uur nodig om je te melden voor de doorreis naar Butuan. Stom toevallig gaat de vrouw van dit echtpaar, samen met haar nicht, dezelfde dag (ik 's middags, zij 's avonds) naar de Filipijnen. Zij regelt voor mij dat er bij het tunneltje van het vliegveld in Manila een nicht van haar staat die mij naar het hotel brengt. De vrouw van ditt echtpaar komt daar 's avonds ook. De volgende dag ontbijten we gezamenlijk en dan vlieg ik door naar Butuan en zij naar Leyte.
Uit het gesprek met dit echtpaar heb ik wel begrepen dat er veel meer Filipijnse vrouwen in Nederland wonen. In Veendam schijnen zelfs vier dames uit de Phi. te wonen. Ik ben daarom op zoek naar een Filipijnse vrouw in de provincie Groningen die uit Butuan afkomstig is. Wie weet er iemand en hoe kom ik met haar in contact.
Daarnaast heb ik de verhalen gelezen over de problemen rond de komst van Filipijnsen vriendinnen/vrouwen naar Nederland. Daar ben ik niet vrolijker van geworden.
Voor mij is het zonder meer al en bijzonder verhaal, omdat ik 60 jaar ben en mijn vriendin 22. Dat zorgt in Nederland, in mijn familie- en kennissenkring, niet alleen voor beroering, maar ook voor afwijzing en negatieve reacties. Ik heb me in elk geval voorgenomen me daar maar eerst niets van aan te trekken.
Tot zo ver eerst. IK ben erg benieuwd naar de reacties.
Willem

gosternokke

#7
Hoi Willem,


 Je moet altijd ruim tijd hebben om over te stappen op het vliegveld van manila . Internationale vluchten komen  vrijwel allemaal op terminal 1  aan.   De binnenlandese vluchten gaan vanaf de andere terminals 2 of 3.  En je kan niet zomaar van terminal 1 naar terminal 2 of 3 lopen. Je moet buitenom door de stad met een taxi naar andere terminals.

 Er zijn  :smiley-philippines:  vrouwen uit Butuan  volop in  :nederlandsevlag:    Forumlid  Herbie heeft ook een vriendin in die omgeving vlak bij Butuan  ,in Cabadbaran.

Mijn vrouw is ook uit die omgeving afkomstig niet uit de stad Butuan zelf maar uit een klein gehucht tussen Butuan en Nasipit

  Ik ken wel meerdere filippijnse uit Butuan afkomstig maar de wonen in Holland, ik ken er geen die in groningen wonen helaas.

  Ja bijna 40 jaar leeftijdsverschil is wel extreem. Ik verschil zelf bijna 20 jaar met mijn vrouw.  Ik  kan me de reacties van de omgeving wel voorstellen.   Misschien dat sommigen je wel als een bijna pedofiel zien, anderen zijn wellicht afgunstig dat je een zo jonge vriendin aan de haak heb geslagen.

  Als het klikt tussen jullie, gewoon ervoor gaan.  Je heb wel gelezen denk ik dat het naar   :nederlandsevlag: halen van je partner en niet eenvoudiger op word door de jaren.

  Maar volhouden en door de zure appel heenbijten

  Succes !

yepyep

Wat een afgunst dat ze jou geen 38 jarig jongere vrouw gunnen!

Michaela

Beste Willem,

Mijn man was 55 jaar en ik 23 jaar bij de eerste ontmoeting. Leeftijdverschil van 32 jaar. Inmiddels hebben wij al 3 kinderen samen. Het vraag veel aanpassingen, niet vanwege het leeftijdverschil maar vanwege cultuur en gewoontes. 
Trouwens hebben wij helemaal geen probleem gekregen bij de visum aanvraag, maar dat was 12 jaar terug.

de groeten van Resscy uit Noord Brabant