Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Friend Visa aanvraag

Gestart door Phille, vrijdag 18 december 2009, 05:24:40

Vorige topic - Volgende topic

Phille

Wie heeft er ervaring met dit type visa?

Even toelichten wat mijn plan is, binnenkort ga ik mijn vriendin voor de derde keer dit jaar in de Filippijnen ontmoeten. Wij hebben trouwplannen, maar alvorens te trouwen vind ik het normaal dat zij ook eens op bezoek in Belgie ... de overheid blijkbaar niet  :neeneenee:

Ik heb gisteren met de Belgische ambassade in Manilla effe gebeld en een Nederlandstalige dame aan de lijn gehad, wel handig ... was best wel een interessant gesprek ... en heel erg duidelijk ... het komt erop neer dat Filipina's alleen maar slechte intenties hebben, uit zijn op geld, men gaat ervan uit dat wanneer ze met een visa naar Belgie komen ze absoluut geen enkele intentie hebben om terug naar huis te gaan, dus moet men bewijzen dat die intentie wel bestaat, hoe ...  :weetikniet: ... wie weet dat???

Iemand van jullie???



rudy1962

Wij willen ook een visa for visiting a friend or a private person aanvragen.Naar wat ik gelezen heb, helpt het als ze haar loonstrookjes kan voorleggen.Een verklaring van haar baas dat ze nadien terug aan het werk kan,is blijkbaar ook nodig.Mijn vriendin kan geen van deze documenten voorleggen omdat ze weduwe is.

Gago


Phille,

je moet zoveel mogelijk garanties kunnen voorleggen dat ze zal terugkeren.
Je moet al zeker een attest hebben van haar werkgever dat ze voor hem werkt en dat ze vakantie krijgt voor een periode van ... dagen.
ook moet je niet overdrijven wat het aantal dagen betreft. je kan 90 dagen vragen, maar wie krijgt er 90 dagen verlof van zijn baas? dus 1 maand is het maximum denk ik.
voor de rest kan je eigendomsbewijs van huis voorleggen, of huurcontract. maar dit alles is zeker geen garantie dat de visum gegeven zal worden.
steek ook maar bewijzen van regelmatig contact bij bv mails, telefoonrekeningen, ...

Veel succes alvast

dolfijn76

Je kan ook een visum aanvragen met een "akte 3 bis (verbintenis name of zoiets dat het noemt)"  Dit papier moet jij aanvragen op je gemeentehuis en zegt eigenlijk dat jij verantwoordelijk bent voor haar verblijf hier en voor haar terugkeer naar de Filippijnen.  Op dit papier staat vermeld wat je allemaal moet meesturen. (3 à 4 recente loonbriefjes, familiesamenstelling, ...).  Dan moet je vriendin een toeristenvisum aanvragen en geen visit a frriend visa.  Mijn man heeft in de tijd zo'n 3 keer naar België geweest zonder noemenswaardige problemen.  Ze kunnen nog wel een bewijs van je werkgever vragen dat je effectief vrijaf hebt, maar verder viel dat goed mee.  Voor zover ik weet is dit nog altijd mogelijk.


Rich

#4
Citaat van: dolfijn76 op vrijdag 18 december 2009, 21:18:32
Je kan ook een visum aanvragen met een "akte 3 bis (verbintenis name of zoiets dat het noemt)"  

Zoiets noemt men: verbintenis tot tenlasteneming.

Ik heb er geen ervaring mee, en sommigen raden het af een visum aan te vragen voor je fiancée.

Doch, ik ben koppig en ga het toch proberen in january, omdat ik denk dat wij aan alle eisen voldoen.

Het belangrijkste is denk ik, dat zij vast werk heeft en liefst al zo lang mogelijk.
Mijn vriendin heeft al 6 jaar vast werk in het onderwijs en bij dezelfde werkgever. Na haar bezoek aan Belgie kan zij weer terug aan de slag in de school waar zij werkt.
Zij heeft 3 kinderen, en haar ouders leven nog.  Kortom allemaal dingen die toch sterk aanwijzen dat zij terug zal gaan.

Ik waag het er op en denk van...............nee heb ik en ja kan ik krijgen.

:daag:
Rich de Nederbelg.

Phille

Allemaal bedankt voor de info!

@ Dolfijn

Ik heb met de Ambassade in Manilla een telefonisch gesprek gehad en wat betreft dat document bis 3, heel erg bizar, dit document is een verplichting voor mij; ik moet mij garant stellen voor haar en ben verantwoordelijk, ik moet ervoor zorgen dat zij effectief terug naar huis gaat, in het geval dit niet zou gebeuren en ze dus illegaal in het land zou blijven, de dag dat ze opgepakt zou worden draai ik op voor alle kosten om ze uit te wijzen.

Dus zou men denken, welke zorgen moet de overheid zich dan maken? Wel, dit verplicht document is niet voldoende om de overheid te overtuigen dat ze naar huis zou gaan, begrijpen wie het begrijpen kan, ikke begrijp het in elk geval niet  :weetikniet:

@ Rich

Mijn vriendin heeft geen werk, ze "graduate" in April 2010 ...

Ik snap het allemaal niet zo goed, ons land loopt vol met andere nationaliteiten, waarvan velen gebruik maken van ons sociaal systeem (begrijp mij niet verkeer he, ik zeg niet dat ze allemaal profiteren, maar een groot deel wel), als de overheid voor iedereen zo moeilijk doet, hoe zijn die hier dan geraakt? Moet IK misschien nu eens op mijn beurt, als nen brave werkende belastingsbetalende burger, aan een hongerstaking beginnen in één of andere kerk; of ergens hoog in een kraan gaan zitten ... "IK WIL EEN VISUM VOOR MIJN VRIENDIN, IK WIL EEN VISUM VOOR MIJN VRIENDIN!!!"  :weetikniet:


dolfijn76

Phille,

Het enige dat ik je kan aanraden is probeer het met die brief tot ten lastenneming en hou rekening met het slechtste scenario.  Hetgeen je zoiezo nodig hebt in de filippijnen is veel geduld.  Dus laat je niet snel van de wijs brengen.  Kijk maar naar Rich die geeft ook niet op en probeert. Je moet maar denken als ik het niet probeer heb ik zoiezo niets.

Phille

@ Dolfijn

Datg document 'ten laste neming' is zowizo verplicht bij het type friend visa, maar blijkbaar is dat niet voldoende ... ik snap de bedoeling hier niet van, als er toch geen rekening mee gehouden wordt, wat is dan het nut  :weetikniet: we zullen wel zien hoe het verder verloopt.

dolfijn76

Ja Phile,

Maar wij hebben nooit een friend visa aangevraagd in de tijd omdat ze dat niet toestonden.  We moesten het via een toeristenvisum doen en daar heb je 2 mogelijkheden ofwel zoals een gewone toerist met hotel en heel de bazaar ofwel met een brief tot ten lasteneming.  Met een friends visa schijnt het probleem te zijn is het wel degelijk een vriend enz.  Weet nog de eerste keer als mijn man visa aanvroeg en hij als reden van aanvraag opschreef vriendin en haar familie opzoeken ze zeiden dat dit geen geldige reden was en hij moest dan maar schrijven België bezoeken of zoiets dergelijks.  Dit laatste dateert wel van rond 2003.  Maar wij hebben op die manier nooit geen problemen gehad en de daaropvolgende keren is hij ook telkens met een toeristen visum gekomen.
Het enige voordeel van die acte tot tenlastenneming bij een toeristenvisum is dat de aanvrager geen aanzienlijk bedrag op zijn/haar rekening moet kunnen voorleggen (voor eigen onderhoud. Ik dacht dat het iets van een 1500 euro per maand is dat je moet kunnen voorleggen ofzoiets. Het is in ieder geval hoog)

Misschien dat dit iets meer licht in de duisternis brengt.

Phille

@ Dolfijn

In elk geval bedankt en het is het proberen waard!

To be continued!

Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.  :weetikniet: